Metacam

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Metacam

Bericht door Anne »

Als de nieren okee zijn zou ik als ik jou was met glucosamine beginnen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat dat niet hielp bij een dier. Het nadeel is wel dat je het 3 a 4 weken moet geven voordat je resultaat ziet, maar de ervaringen zijn zo goed dat dan de pijnstilling afgebouwd kan worden omdat de glucosamine de gewrichten gaat smeren
Atrose is een proces wat zich alleen maar verergerd dus op een gegeven moment moet je misschien wel weer teruggrijpen na een pijnstilling, maar met glucosamine kun je dat proces wel vertragen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
marian vdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jul 2019 12:07

Re: Metacam

Bericht door marian vdb »

Anne schreef: 12 jul 2020 12:35 Als de nieren okee zijn zou ik als ik jou was met glucosamine beginnen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat dat niet hielp bij een dier. Het nadeel is wel dat je het 3 a 4 weken moet geven voordat je resultaat ziet, maar de ervaringen zijn zo goed dat dan de pijnstilling afgebouwd kan worden omdat de glucosamine de gewrichten gaat smeren
Atrose is een proces wat zich alleen maar verergerd dus op een gegeven moment moet je misschien wel weer teruggrijpen na een pijnstilling, maar met glucosamine kun je dat proces wel vertragen
Bedankt voor de tip!
Ja, de da is (naar ik begreep) van plan om Metacam voor de rest van zijn leven te geven... Ik ga er eens naar vragen!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Metacam

Bericht door Anne »

Ik heb het met Timmy* (duitse herdershond) meegemaakt, hij had een gescheurde kruisband en de da schreef hem carporal voor als pijnstilling. Ik had toen nog nooit van glucosamine gehoord maar iemand wees me er op
Met glucosamine begonnen en op een gegeven moment kon hij van de pijnstilling af :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door Synemios »

Ik gaf je alleen wat opties, ik bedoel niet dat je alles moet gaan testen ;-)
Ik ken helaas ook katten bij wie glucosamine ook niet helpt, maar ik vind het ook een goede 1e optie, mits de nieren ok zijn.
Maar dat beschrijft Anne ook, het ligt er ook aan hoe erg de artrose is,
Het blijft zoeken wat bij jou kat wat wel of niet werkt.
Ik zag bij Oscar en Nero echt wel of het verbeterde of niet.
Synopet schijnt bij veel katten ook goed te werken en ik weet dat pea voor veel katten ook helpt.
Het is alleen niet zo bij dit soort middelen dat je meteen resultaat ziet en dat is bij pijnstilling van de DA wel zo.
Wij hebben Oscar uiteindelijk onsior gegeven en op het laatst helaas toch metacam want bij hem werkte de rest dus niet meer.
Nero had hele lichte klachten en had geen nsaid nodig.
Ik zou als ik jou was de klantervaringen lezen.

Ik weet dat glucosamine nogal omstreden was omdat er twijfels zijn of het wel echt zou werken.
Maar onderzoek wijst uit dat het bij katten wel werkt alleen duurt het langer voor het werkt in vergelijking met een nsaid.

Er is ook voer voor katten met artrose,

https://www.mcvoordieren.nl/voeding-en-artrose-kat
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
marian vdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jul 2019 12:07

Re: Metacam

Bericht door marian vdb »

Ja, het is echt moeilijk om te zien wanneer hij pijn heeft. Als ik bijv. met glucosamine zou willen starten, denk ik echter niet dat ik dat via de da ga kunnen krijgen want die staat wel achter haar keuze van Metacam...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door Synemios »

Glucosamine kun je zelf kopen en als je voer wilt geven kun je dat ook zelf bestellen.
En je zou ook als je toch echt pijnstilling wilt geven om onsior kunnen vragen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Metacam

Bericht door Cerna »

marian vdb schreef: 12 jul 2020 10:43 Dus als ik het goed begrijp heb jij allerlei dingen geprobeerd, maar ben je uiteindelijk wel terug naar Metacam gegaan?
Nee, ik geef geen Metacam op dit moment omdat Amber teveel last van bijwerkingen heeft.

Ik had het graag samen met Seraquin Omega gegeven, maar toen ze weer begon te spugen ben ik helemaal gestopt. Amber krijgt nu alleen 1x daags Seraquin, maar dat is eigenlijk niet voldoende omdat ik niet de voorgeschreven 6 weken heb kunnen volmaken (ik vermoed dat het lichaam eerst een bepaalde dosis moet hebben opgebouwd en dat je daarna kunt gaan afbouwen, maar omdat Amber na 4 weken ging spugen, is dat dus niet gelukt helaas).

Wanneer ik de drie middelen naast elkaar moet beoordelen staat Metacam op 1 en wanneer de kat er goed op reageert zou ik dat geven en dan na een week of zes de nieren laten controleren.
Ook bij Metacam moet er eerst een bepaalde dosis door het lichaam zijn opgenomen (onze dierenarts zegt 3 dagen de volle dosis; anderen zeggen 5 dagen) en daarna mag je gaan afbouwen totdat je merkt dat de kat weer strammer wordt want dat betekent dat je te weinig geeft.
Bij Amber (en bij haar vrouwtje :smile: ) is het ook nog zo dat ze bij vochtig weer strammer is dan bij droog, warm weer zoals vandaag en daarom zou ik dan een beetje 'spelen' met de dosering wanneer dat bij jouw kat ook het geval is.

Seraquin bevat ook glucosamine en daarnaast omega vetzuren: https://www.medpets.nl/seraquin-omega/
Nieuwe formule met duurzame omega-3 vetzuren uit visolie
Glucosamine en chondroïtine: natuurlijke bouwstenen van kraakbeen voor gezond kraakbeen en gewrichten
Kurkuma: ondersteunt gezond kraakbeen en flexibiliteit, natuurlijke antioxidant voor het behoud van kraakbeen
Omega-3 vetzuren: voor betere mobiliteit en soepel bewegen
Zeer smakelijke kauwtablet.
marian vdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jul 2019 12:07

Re: Metacam

Bericht door marian vdb »

Ok, bedankt voor deze antwoorden.

Mijn kat vertoont dus niets van problemen qua beweging. Het enige wat mij vragen deed stellen bij de da, was dat hij soms (na een dutje tegen mij aanliggend) plots rechtspringt alsof hij gestoken is, vooraleer hij dan gewoon wegwandelt. Maar ook niet altijd. Dus ik was zelfs niet zeker of dit echt een probleem was. Het is enkel de röntgenfoto die uitsluitsel gaf en ik heb dus ook echt géén idee hoe ik het de komende weken ga kunnen herkennen - laat staan dat ik ga zien of hij er minder last van heeft! Maar ik ga m'n best doen natuurlijk...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door Synemios »

Dan wordt het sowieso wel lastig om verbetering te zien en dan is er waarschijnlijk sprake van beginnende artrose.
Metacam is dan best heftig om meteen in te zetten, zeker gezien de bijwerkingen.
Maar je kunt dit ook tegen je dierenarts zeggen als je liever iets anders probeert.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
marian vdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jul 2019 12:07

Re: Metacam

Bericht door marian vdb »

Synemios schreef: 12 jul 2020 21:23 Dan wordt het sowieso wel lastig om verbetering te zien en dan is er waarschijnlijk sprake van beginnende artrose.
Metacam is dan best heftig om meteen in te zetten, zeker gezien de bijwerkingen.
Maar je kunt dit ook tegen je dierenarts zeggen als je liever iets anders probeert.
Ja, dat ga ik doen, heb ik nu besloten. Morgen bel ik om eens langs te gaan voor een gesprek. Dierenartsen gaan soms als een bulldozer over je heen, en pas achteraf besef je dat je maar weinig uitleg hebt gekregen. Ik ga dus met jullie info op zak nog eens praten voor ik iets aan mij kat geef.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door Synemios »

Ja dat klopt, je mag altijd achteraf ergens op terug komen of uitleg vragen.
Ik hoop dat je er dan wat beter uit komt en misschien heeft je dierenarts nog wel andere ideeen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
marian vdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jul 2019 12:07

Re: Metacam

Bericht door marian vdb »

Hopelijk!! Bedankt!
Plaats reactie