Telizen

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Telizen

Bericht door jobey »

Mijn jongste poes (Stimpy) is heel erg angstig voor andere mensen en dingen die ze niet kent. Nou was ik gister bij de DA voor sterilisatie voor haar, en daar zag ik een folder over katten en angst.

Ze hebben hiervoor een middel dat heet Telizen. Telizen is een rustgevend voedingssuplement voor honden en katten. het vermindert gedrag geassocieerd met angst, helpt het dier kalmeren en bevordert de ontspanning zonder bijwerkingen, zoals slaperigheid of andere ongemakken. Het bevat de werkzame stop L-Theanine.

ok nu dat uitgelegd te hebben, ben ik ook benieuwd of dit echt werk. Dus heeft iemand ervaringen met dit product of weet iemand er iets over van iemand anders waar het misschien goed of niet goed is gegaan.
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Telizen

Bericht door Sandra W »

Ik ken het niet, maar ik lees met grote interesse mee, aangezien ik ook een stresskipje heb...

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Telizen

Bericht door loonsy »

Dit is info die ik vond op een andere site.

Het gaat er van uit dat L-theanine vooral uit groene thee voort komt.
Het vetoplosbare L-theanine, een derivaat van de neurotransmitter glutaminezuur, wordt ook wel aangeduid als L-gamma-glutamylethylamide, of gamma-ethylamino-L-glutaminezuur. Het is een bijzonder aminozuur: behalve in de theeplant komt de stof alleen voor in de paddestoel Xerocomus badius en in bepaalde soorten van het Camillia-genus, C. japonica en C. sasanqua. Droge groene theebladeren bevatten 1- 2% L-theanine. De stof bestaat alleen in een vrije (niet-proteïne) vorm en is met een aandeel van 50% binnen het totale pakket aan vrije aminozuren in thee de meest uitgesproken component daarin, en bovendien verantwoordelijk voor de smaak.

L-theanine wordt in de wortel van de plant via biosynthese gevormd uit glutaminezuur en ethylamine, en vervolgens naar de bladeren van de plant getransporteerd. Zonlicht converteert deze theanine echter tot catechine. De meeste pogingen om theanine voor het gebruik als voedingssupplement op grote schaal te produceren, zijn gestrand op de lage opbrengsten, de hoge kosten, of de complexiteit van de processen. Er is nu echter een gepatenteerde enzymatische methode ontwikkeld waarmee 100% zuivere theanine kan worden gesynthetiseerd; daarbij laat men glutaminase reageren op een mengsel van glutamine en een ethylamine derivaat.


Eigenschappen
Groene thee is onder meer uniek doordat sommige soorten meer cafeïne bevatten dan koffie, terwijl deze doodgewone drank niettemin kalmerend werkt: men krijgt wel het opwekkend effect van de cafeïne, echter zonder daarvan beverig en trillerig te worden. Deze contradictoire situatie maakte wetenschappers nieuwsgierig. Sinds dr. Yasuo Sakato in 1949 L-theanine in groene thee isoleerde en hij daarop volgend de chemische structuur ervan ontdekte, heeft verder onderzoek - niet verbazingwekkend grotendeels van Japanse bodem - uitgewezen dat deze stof vele positieve fysiologische effecten voor de menselijke gezondheid in zich draagt. In 1964 gaf het Japanse Ministerie voor Gezondheid goedkeuring om L-theanine, behalve in producten voor kinderen, toe te passen als voedingssupplement.

Naast als een op zichzelf staand fytotherapeuticum wordt theanine ook toegepast in combinatie met andere stoffen, onder meer in producten bedoeld om de slaap te bevorderen, angstgevoelens te verminderen, alfaritmes in de hersenen te genereren en te ondersteunen, leervermogen te bevorderen, obesitas aan te pakken, en verschijnselen van het premenstrueel syndroom te doen afnemen. Van theanine, waarvan het doseringadvies 50 - 200 mg per dag bedraagt, is het effect al na dertig minuten voelbaar en houdt dit gemiddeld acht tot twaalf uur lang aan. Bij mensen die al rustig en ontspannen zijn brengt de stof geen extra kalmerend effect teweeg.

In de vergelijking met stoffen die therapeutisch voor dezelfde symptomen van depressie, onrust-, en angstgevoelens en ook ADHD kunnen worden ingezet, zoals valeriaan, St. Janskruid en het inmiddels alleen op recept verkrijgbare kava kava, steekt theanine met aanzienlijk meer en betere eigenschappen gunstig af. Zo is theanine in tegenstelling tot de genoemde drie stoffen een stabiel en gestandaardiseerd product dat bovendien niet de negatieve bijwerkingen heeft van sufheid en veranderingen in de motoriek. Toegevoegd aan dranken wordt de stof niet negatief beïnvloed door hitte (121° C) of koude (-25° C), noch door een zuurgraad die zich tussen een pH van 6.0 tot 3.0 beweegt.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Telizen

Bericht door rieneke »

zelf heb ik er geen ervaring mee, maar heb er wel goede berichten over gehoord.
zeker het proberen waard, ook omdat dit een middel is waarbij je kan zeggen; baat het niet, dan schaadt het ook niet.
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Telizen

Bericht door jobey »

precies, daarom ben ik het ook aan het overwegen. Eerst moet het maar eens beter gaan met Stimpy na haar sterilisatie.
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Telizen

Bericht door Adriana »

wij hebben een half jaar geleden 2 blauwe 'herplaats'rusjes (5 j) erbij genomen, broer en zus. omdat zus niet kon aarden in de situatie thuis met nog een 14-jaar oude blauwe rus kater, brengt ze het grootste deel van de tijd door bij mijn partner in een ander huis. daar gaat ze (in tuig) mee in de auto van Voorburg naar Hoorn en mee zeilen. in het begin hebben we haar zo veel mogelijk 'uitgelaten' in tuig om te wennen aan de grote buitenwereld. aan boord is een aantal dagen niet gezeild.
tegen de tijd dat het er naar uitzag dat ze mee aan boord ging en ook mee zou gaan zeilen (proberen!) zijn we met Telizen begonnen. in het begin had ze de eerste keer ontlasting tijdens de autorit maar gedroeg zich verder, op een dikke handdoek op de achterbank of op de hoedenplank, heel rustig. ze was geinteresseerd in de omgeving en voorbijkomende auto's. er staat een kleine kattenbak tussen voor- en achterbank, die ze niet gebruikt.
de eerste keer varen op de motor (kwartiertje) vond ze eng, maar het wende snel. de eerste zeilen vond ze ook eng en wilde buiten de kajuit en dat mocht natuurlijk. sindsdien is ze geinstalleerd op een kussen onder de buiskap, zodat ze rond kan kijken.
bij overstag gaat zij eerst van de ene naar de andere kant en dan gaat de boot overstag. ze verblikt of verbloost niet meer en slaapt (vaak half onder een fleece) of kijkt rond. ze heeft twee maanden dagelijks Telizen gehad, na een paar weken een halfje per etmaal en zeilt nu Telizen-vrij mee. we geloven zeker dat ze er veel baat bij gehad heeft, ze bleef mèt Telizen veel rustiger dan zonder, als het eens een keer vergeten was. ze eet de tabletjes gewoon als een hard brokje.

bij de kater werkt Telizen helemaal niet. die heeft groot gebrek aan zelfvertrouwen en is af en toe heel erg angstig en schichtig.
voor hem heb ik een ander middel 'destress' van huisdierendokter. daar krijgt hij een halfje per etmaal van en dat is een wereld van verschil.
ze hebben beide vrij lang in een half donkere garage doorgebracht en hebben een geschiedenis van ondervoeden en vrijwel geen aandacht/afwijzen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Telizen

Bericht door Ambertje73 »

Hallo

Wij hebben een heleboel katten en één daarvan leefde alleen maar op het aanrecht. Durfde niet in de kamer of buitenren te komen. Hij was zo angstig, dat dit soms omsloeg naar agressie. Agressie naar de andere beestjes en naar ons. Als je op zo'n moment toevallig in zijn buurt was, dan kon je een mep krijgen!

Totdat we bij de www.huisdierendokter.nl kwamen en het kruidenmiddel DESTRESS tegenkwamen (Net zoals Adriana)
Binnen een paar weken (echt waar!!!) was hij weer een "normale" kat en loopt OVERAL gewoon tussen de andere katten. Het is ongelooflijk :eclap:
Chinese kruiden die niet schadelijk zijn, maar wel effectief.

Ik zou zeggen: probeer het eens! Het is wel niet zo goedkoop: 90 tabletten voor zo'n 33 euro geloof ik. Een kat van rond de 5 kg moet twee keer daags één tablet hebben (stoppen wij in een vleesstaafje van de Schlecker en weg is het). Die middelen bij de DA zijn doorgaans ook niet zo goedkoop en zijn vaak "serieuzer" (lees: schadelijker).

Ik hoop dat jullie baat hebben bij dit middel. Als je het vandaag bestelt en betaalt via Internet bankieren, dan heb je het binnen twee dagen thuis. Hoe eerder hoe beter!
Wij zijn laaiend enthousiast. Onze kat heeft het maar een paar weken gebruikt, er is nog wat over van de 90 tabletten en hij heeft het niet meer nodig. Geweldig toch? :grin:

SUCCES.

Gr.,
Amber
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Telizen

Bericht door tacuma »

Momenteel zijn we onze vierde kat (een herplaatsertje) Clomicalm aan het geven, als laatste
redmiddel -dat doen we één maand, want langer is niet gezond met het oog op haar nieren.

Mocht het niet baten, dan kunnen we die Destress ook zeker nog proberen. Ik heb het in ieder
geval genoteerd. Bedankt voor je tip!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Telizen

Bericht door Adriana »

maar Laura, waarom probeer je niet zo snel mogelijk of destress helpt en werkt? ik wil je er best een paar opsturen.
destress is plantaardig en heeft niet de indicatie dat het slecht is voor nieren en op nieren van een kat zou ik heeeel erg zuinig zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1709
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Telizen

Bericht door Umimeis »

Sandra W schreef:Ik ken het niet, maar ik lees met grote interesse mee, aangezien ik ook een stresskipje heb...

groeten,
Sandra
Ja, datzelfde geldt ook voor mij. Ik moet volgende week naar de DA met Sam om z'n balletjes weg te laten halen. :???:
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Telizen

Bericht door tacuma »

Eergisteren ben ik gestopt met het geven van Clomicalm aan Koenda: ze werd er heel sloom van, en leek zichzelf niet meer te zijn. Geen vrolijk gemiauw meer, geen gespartel op haar rugje om op haar buikje geaaid te worden, veel minder spinnen... Als het vanwege haar gezondheid zou moeten, zou het een ander verhaal zijn, maar nu het 'alleen' maar is om de inburgering na drie maanden een zet in de goede richting te geven, vind ik dat ik haar dit niet aan kan en mag doen.

Ik maak dus graag gebruik van het aanbod van Adriana, en heb haar daarover een pb'tje gestuurd.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Telizen

Bericht door Kattenbella »

Die destress lijkt me ook helemaal wat voor Diesel. Hij durft ook niet goed tussen de anderen en gromt al als een kat voorbijloopt. Hij lokt daarmee weer een negatieve reactie uit van de andere katten.
Ik zal er naar kijken.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Telizen

Bericht door Ambertje73 »

Destress is echt aan te bevelen!

Wij geloofden er ook niet zo in, aangezien onze Vondel altijd een stresskipje was.
Hij sloeg altijd naar andere beestjes en werd volgens mij zelfs bang van zichzelf. :lol:
Na een paar weken Destress (sorry, maar deze pilletjes zijn iets meer dan 20 euro i.p.v. 33 euro zoals ik laatst vermeldde) liep hij overal en kreeg meer zelfvertrouwen.
Hij krijgt op dit moment helemaal geen pillen meer en hij heeft het nog wel eens aan de stok met andere katten (er wonen hier ook 35, afgelopen maandag net weer één bijgekomen), maar hij loopt er niet meer voor weg! :eclap:

Kortom: Vondel is van een bang stresskipje veranderd in een rustige kater met stukken meer zelfvertrouwen. Dat is zeker 20 euro waard. Dit is onbetaalbaar.... ;-)
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 421
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Telizen

Bericht door Sannie_xx »

Een bump wegens het nieuwe topic Destress dat is aangemaakt; deze is wat ouder met info erover.
Maar ik heb n.a.v. dat topic ook eens goed de site hier doorgezocht en...dat Destress klinkt erg goed.

Niet voor Mouse uiteraard, want dat beest dat krijgt volgens mij nergens stress van :D

Maar Zooey is stresskipje nummer 1, dat was ook het eerste wat de DA opviel toen ik met haar bij hem kwam wegens de wondjes die ze steeds had. Nu dacht hij ook aan voedselallergie... en met een verandering in voer ging het ook geleidelijk weg.
Maar een dag nadat er bouwvakkers in mijn huis zaten had ze ze alweer --> wondjes. Dus ik denk nou toch echt aan stress....

Ze is schrikkerig, héél erg, bangerig, eenkennig. Ze kan heel relaxed zijn als ik gewoon rustig thuis ben en TV zit te kijken/lezen/computeren. Ze vind het heerlijk als ik op bed lig; dan is ze ook een echte spinner en ontspannen. Maar een raar geluidje of beweging en hoppa; ze is er weer met de staart tussen de pootjes vandoor.
Ook visite wordt slecht verdragen. Je hoeft hier dus maar met een hamertje een plankje vast te slaan en mevrouw is weer helemaal van slag.

Helpt Destress ook tegen dit soort 'ingebouwde' stress? Zou ze daar dagelijks rustiger van worden? En is het dan de bedoeling dat je dit dagelijks blijft geven of is het een tijdelijk hulpmiddel?
En hoe zit het dan met Valeriaan --> daar las ik ook wat over, maar is dat niet meer een oppepper ipv antistress (beetje catnipachtig?)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Telizen

Bericht door Adriana »

telizen, destress en zylkene, daar zijn de nodige berichten(wisselingen) over, even via zoeken rechtsboven bekijken..
heb beschreven (in mijn foto-album geloof ik) hoe we telizen hebben toegepast bij poes Mies, die in opleiding moest als lichtmatroos en moest leren autorijden en zeilen..

ik heb zelf zowel ervaring met telizen (poes Mies) als met destress (broer Enzo), omgekeerd werkt niet bij ons.. en je weet dat niet van tevoren..

mijn indruk is dat het niet verslavend werkt en wij hebben het maar tijdelijk toegepast, tegelijkertijd moet je dan met je katzel aan de slag en in kleine stapjes laten wennen en nieuw/ander gedrag ---> aanleren en/of afleren.
en natuurlijk zelf ook grote rust uitstralen want als je zelf opziet tegen bepaalde dingen (dierenartsbezoek bijvoorbeeld) dan straal je dat onmiddellijk uit en je katzel pikt dat heel snel op en krijgt ook de bibbers.
ik weet niet of het werkt bij dieren die elkaar niet verdragen.. en het werkt wanneer je het een paar etmalen ingegeven hebt, overigens bij Enzo heb ik nooit meer dan een halfje destress per etmaal gedoseerd..

misschien kun je pb'tje naar ank/destress sturen, als zij destress aanschaft en jij telizen en dan wat uitwisselt, dan kunnen jullie beiden de beide middelen proberen zonder dat je allebei tegelijk alle middelen aanschaft..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie