Kater heeft blaasontsteking weigert de tabletten

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gesloten
astridelst
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2008 23:23
Locatie: Elst Gelderland

Kater heeft blaasontsteking weigert de tabletten

Bericht door astridelst »

Hallo mijn naam is Astrid. Mijn man en ik hebben 2 katten een poes Bonnie en een kater Clyde.
We hebben ze nu ongeveer een jaar of zeven en tot nog toe zijn ze nooit echt ziek geweest.
Alleen onze kater heeft nu de afgelopen 3 jaren steeds een terugkerende blaasontsteking, hij gaat dan overal in huis zitten om een plasje te doen. En elke keer krijgt hij daarvoor een anti-biotica kuur. En nu komt ons probleem, het is een kater van ruim 7 kilo, zo sterk als een paard, en we krijgen onmogelijk steeds die tabletten bij hem naar binnen. Van alles geprobeerd, de tablet verdoezelen in worst, melk en andere etenswaren, maar niets helpt. Hij ruikt het van enorme afstand dat er een medicijn in zijn eten zit. Zijn nek vasthouden en bek proberen open te krijgen is vragen om blessures.
Heeft iemand voor ons tips om toch op een of andere manier de tabletten naar binnen te krijgen. Onze dierenarts is er niet voor om de antibiotica via een spuit te geven.
Help....Groetjes Astrid.
Gebruikersavatar
Beestje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 mar 2007 00:51

Re: onze kater heeft blaasontsteking, hij weigert de tabletten.

Bericht door Beestje »

Misschien de kat in een handdoek wikkelen zodat hij jullie niet maar kan beschadigen?
Pootjes vasthouden en dan bekje opendoen enzzzzzzzzzz.

Succes!
Wie sturen kan zeilt bij elke wind
Gebruikersavatar
cujogigi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mei 2008 20:23

Re: onze kater heeft blaasontsteking, hij weigert de tabletten.

Bericht door cujogigi »

Hallo!

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn kater (8 kilo!) het ergste was dat hij ook nog een enorme speeksel waterval produceerde waardoor het pilletje na vijf minuten was opgelost en wij onder de roze smurrie zaten. Ik had zo te doen met m hij rende al weg als je het doosje pakte. Uiteindelijk heeft t arme kereltje een katheter gekregen zo erg was het. Ik heb eigenlijk het zelfde probleem gehad als jij en nooit een oplssing gevonden om het in te brengen.. maar wel een preventieve: dieet voeding ik geloof dat het eiwit arm is. Maar ik haal zon zak brokken bij de dieranarts.. het is voeding voor katten met blaasontsteking. Sinds hij die eet heeft ie nooit meer blaasontsteking. Probeer je d.a. anders over te halen om het via een spuit te doen is veel prettiger voor jou en je kat! (zo'n spuit werkt namelijk 2 weken)

Succes
Die niet van dieren houdt, kan ook niet van mensen houden
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: onze kater heeft blaasontsteking, hij weigert de tabletten.

Bericht door Shaz »

Ik snap ook niet dat je dierenarts zo tegen die spuit is. Wij hebben het ook met Quinto gehad, een enorm sterkte kater van 6 kilo die je met geen mogelijkheid vast kon houden als hij dat niet wilde. Alle trucjes inderdaad geprobeerd, verstoppen, verpulveren, maar alles kwam er net zo hard weer uit. Wat bij ons wel werkte was het oplossen in water en dan met een spuit geven, dat water moest hij wel doorslikken en kreeg hij er ook niet meer uit. Maar onze da gaf ook vaak een spuit, scheelt jullie en de kat een hoop stress.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: onze kater heeft blaasontsteking, hij weigert de tabletten.

Bericht door Piekje »

Is het niet in druppels te verkrijgen?

Succes!
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
sjefke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 apr 2008 21:16

Re: onze kater heeft blaasontsteking, hij weigert de tabletten.

Bericht door sjefke »

Mijn kat was ook zo´n geweldige pillenslikker. NIET DUS!

Die spuit voor 14 dagen werkt perfect! Blaasontsteking was binnen twee weken over bij mijn kat.

Zou ik echt voor gaan hoor!
Chris Polanen
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 apr 2008 17:39

Re: onze kater heeft blaasontsteking, hij weigert de tabletten.

Bericht door Chris Polanen »

Beste Astrid

Als dierenarts wil ik toch even reageren.
Bij een jonge, zware kater als die van jullie is de kans dat een bacterie het probleem is niet groot. Is er een bacteriekweek van de urine gedaan? Alleen dat is bewijzend voor een blaasontsteking op grond van een bacterie. Er zijn allerlei factoren die kunnen leiden tot een terugkerende blaasontsteking bij een jonge kater: een blaassteen, overgewicht en/of stress en blaasgruis.
Bij zo een terugkerend probleem zou er dus meerdere keren urine onderzoek gedaan moeten worden, waarbij gekeken wordt naar blaasgruis, bacterien en een rontgenfoto is zeker geen overbodige luxe.
Het feit dat de klachten na een atibioticakuur telkens verdwijnen is geen bewijs dat een bacterie de oorzaak is. Blaasklachten komen en gaan vaak, vooral stress kan de druppel zijn die de emmer doet overlopen.
Mocht antibiotica inderdaad nodig zijn, uit de andere reacties bleek het al: er is een injectie die twee weken werkt.

met vriendelijke groet

Chris Polanen, dierenarts te Amsterdam
astridelst
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2008 23:23
Locatie: Elst Gelderland

Re: onze kater heeft blaasontsteking, hij weigert de tabletten.

Bericht door astridelst »

Hallo,
bedankt voor uw reactie, onze dierenarts in Elst gelderland heeft de voorkeur om met tabletten te werken. Onze kater heeft nu voor 10 dagen een kuur gekregen genaamd Clavubactin (2keer daags 2 tabletten)
Hopelijk verdwijnen de klachten daarmee.
Onze kater is ook een kat die snel gestresst raakt, dat kan van geluiden zijn of onverwachte bewegingen, hij maakt heel gauw een geschrokken indruk.
Mocht u daar nog wat tips voor hebben dan horen we dat graag.
Groetjes Astrid
Gesloten