gecastreerde kater krijgt rimadyl als pijnstilling

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
debster
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mei 2008 16:54

gecastreerde kater krijgt rimadyl als pijnstilling

Bericht door debster »

Hallo,

Ik heb vandaag mijn kater "Hammie" laten castreren om 10 uur. De castratie is goed gegaan maar nou heeft de DA mij 6 tabl. rimadyl 20 mg meegegeven als pijnstilling .Deze moest ik 2 x dgs 1 tabl. geven zei hij, en ik mocht de eerste geven als hij weer kon lopen, dat heb ik om 12 uur gedaan. Ik zag op de sticker staan (die hun hebben uitgedraaid) dat ik maar 1 x dgs 1 tabl. mag geven.Heb de DA opgebeld, kreeg assistente aan de lijn en zei dat het klopte dat ik het 2 x dgs moet geven. Nou heb ik op internet meerdere dingen gelezen over dit middel:
De dosering van 2 x 20 mg teveel is voor een kat van 3.9 kg
en dat de tabl. alleen voor honden zijn.

Weten jullie hier iets van want weet niet meer wie ik moet geloven!

Alvast bedankt

groet Debby
Gebruikersavatar
Anida
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 22 jan 2008 20:38

Re: gecastreerde kater krijgt rimadyl als pijnstilling

Bericht door Anida »

Max kreeg helemaal geen pijnstillers mee na zijn castratie. En heeft hij ook niet nodig gehad. Gewoon de kat lekker laten rusten en zijn eigen ding laten doen.
Ik zou het dus gewoon aankijken en alleen als je merkt dat hij echt pijn heeft eerst eens beginnen met een half tabletje.
Laatst gewijzigd door Anida op 14 mei 2008 19:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Trots personeel van Miekje, Toetie en Pluk.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: gecastreerde kater krijgt rimadyl als pijnstilling

Bericht door Sandra W »

Ja helemaal mee eens, katers hoeven na hun castratie normaal gesproken geen pijnstillers te krijgen (bij poezen kan het wel gegeven worden aangezien hun operatie veel ingrijpender is) en twee pilletjes is daarnaast echt veel te veel. Gewoon even aankijken dus zonder pilletjes (net als Anida zegt ;-)).

Verder zijn er sommige hondenmedicijnen die je dierenarts ook aan katten kan voorschrijven, dus dat zou wel heel goed kunnen. Je mag alleen nooit zelf hondenmedicijnen aan katten geven (en vice versa) maar dat spreekt natuurlijk vanzelf.

groeten,
Sandra
debster
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mei 2008 16:54

Re: gecastreerde kater krijgt rimadyl als pijnstilling

Bericht door debster »

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties weet alleen niet wat ik nou ga doen omdat, het ook een onstekingsremmer is, dadelijk geef ik het niet meer en dan heeft hij een ontsteking. Ik ga wel maar 1 tabl. per dag geven.

Groet
Debby

Ps. met hammie gaat alles goed, gelukkig!!!
Gebruikersavatar
Anida
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 22 jan 2008 20:38

Re: gecastreerde kater krijgt rimadyl als pijnstilling

Bericht door Anida »

Max heeft helemaal geen medicijnen gehad na zijn castratie. Ook geen onstekingsremmers.
Heb de boel goed in de gaten gehouden en is helemaal goed gegaan. Het is zo`n kleine ingreep en het wondje wat ze hebben stelt niks voor.
Trots personeel van Miekje, Toetie en Pluk.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: gecastreerde kater krijgt rimadyl als pijnstilling

Bericht door Sandra W »

debster schreef:Hallo,

Bedankt voor jullie reacties weet alleen niet wat ik nou ga doen omdat, het ook een onstekingsremmer is, dadelijk geef ik het niet meer en dan heeft hij een ontsteking. Ik ga wel maar 1 tabl. per dag geven.

Groet
Debby

Ps. met hammie gaat alles goed, gelukkig!!!
Allereerst natuurlijk fijn dat het met Hammie goed gaat en ik begrijp je angst om het verkeerd te doen volledig, maar geloof me ik weet uit hele ruime ervaring met castraties dan het NIET nodig is om medicijnen te geven.

Als hij toch een ontsteking krijgt (wat niet waarschijnlijk is) dan zie je dat direct aan je kat (rode wond, koortsig, lusteloos, niet eten enz.) en dan kun je altijd nog medicijnen geven. Vertrouw maar gewoon op de helende kracht van het gestel van de kat zelf.

groeten,
Sandra
debster
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mei 2008 16:54

Re: gecastreerde kater krijgt rimadyl als pijnstilling

Bericht door debster »

Hallo,

Erg fijn dat jullie zo behulpzaam zijn en ik ben gerust gesteld ,heb net ook even spoeddienst gebeld omdat ik 1 pil al had gegeven. Deze DA vond het wel vreemd dat ik de eerste dag al moest beginnen met med. dit is meestal pas na 24 uur. DA raadde mij aan om niks meer te geven en om m.o. eigen DA te bellen. Komt dit vaker voor dat DA iets voorschrijft en dat op internet heel iets anders staat. Heb eerlijk gezegd weinig vertrouwen in huidige DA nu ik dit te weten ben gekomen. Hoop niet dat ik overdrijf want, dat zou niet eerlijk zijn naar de DA.

Alvast bedankt

Debby
Gebruikersavatar
Anida
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 22 jan 2008 20:38

Re: gecastreerde kater krijgt rimadyl als pijnstilling

Bericht door Anida »

Ik denk dat je er best wel met jou DA over kan beginnen dat je die medicijnen toch niet zo vertrouwd en dat je wat meer informatie hebt opgevraagd en zodoende weet dat de meeste niet eens medicijnen krijgen na een castratie. En dan gewoon kijken hoe hij daar op reageert.

En fijn dat het goed gaat met Hammie.
Trots personeel van Miekje, Toetie en Pluk.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: gecastreerde kater krijgt rimadyl als pijnstilling

Bericht door Boomer »

Ik kan me ook niet herinneren dat er bij catratie tabletten worden gegeven.
Vaak krijgen ze wel een pijnstillende injectie voor de eerste 24 uur. Het zou kunnen dat je kat die injectie niet heeft gekregen en daarom deze tabletten krijgt. Dit kan je navragen of een gespecificeerde rekening vragen. Dan vind ik het wel vreemd dat het tabletten voor de hond zijn.

Als jij geen vertrouwen in je DA hebt dan is het helemaal niet vreemd om naar een andere DA te gaan hoor.
Je kan eventueel ook een andere DA raadplegen wat die ervan vindt. Als die ook zegt dat het niet nodig is dan is zijn je gevoelens goed :)
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
debster
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mei 2008 16:54

Re: gecastreerde kater krijgt rimadyl als pijnstilling

Bericht door debster »

Hallo,

Ik was al van plan om m.o. een andere DA te bellen gewoon om te kijken wat hij er van vindt. Ik vraag gelukkig altijd een factuur en daar staat alleen antisedan op dat is volgens mij narcosemiddel (staan ook niet echt leuke berichten over op internet).Ik denk dus dat hij geen pijnstilling heeft gehad bij DA. DA heeft 2 spuiten gebruikt 1 om te laten slapen en 1 om wakker te maken.

Groetjes Debby
Gebruikersavatar
sjefke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 apr 2008 21:16

Re: gecastreerde kater krijgt rimadyl als pijnstilling

Bericht door sjefke »

Grappig zeg...

ik was een paar weken geleden bij mijn dierenarts... deze vertelde mij ook dat er tegenwoordig aan pijnstilling wordt gedaan na operaties.... Ik heb het ook nog nooit beleefd hoor, maar het klopt dus wel.

Mensen hebben toch ook pijn na een operatie, een kat dus ook. Uit dat oogpunt gaan ze nu redeneren. Goede zaak vind ik!

Je hebt een moderne dierenarts, niets mis mee!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: gecastreerde kater krijgt rimadyl als pijnstilling

Bericht door Sandra W »

Daar ben ik het totaal niet mee eens, want ten eerste heeft een kater meestal geen erge pijn na een goedgelukte castratie (slechts een schijnend gevoel) dus is medicatie overbodig en te tweede gaf hij de instructie om veel te veel pilletjes te geven. Niks moderne dierenarts dus, eerder een prutser (maar dat is mijn mening).

Dat katten pijn ervaren en dus tegenwoordig na een operatie een pijnstiller krijgen vind ik overigens wel een goede zaak, want ze hoeven van mij niet nodeloos pijn te lijden, maar dus ook niet nodeloos medicatie te krijgen.

groeten,
Sandra
Laatst gewijzigd door Sandra W op 14 mei 2008 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
debster
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mei 2008 16:54

Re: gecastreerde kater krijgt rimadyl als pijnstilling

Bericht door debster »

Hallo,
Ja dat is fijn en ben ik ook tevreden over dat hij pijstilling krijgt, alleen is het vreemd dat op het internet staat dat het voor honden is en dat je per 5 kg 20 mg rimadyl per 24 uur moet geven terwijl mijn DA 40 mg wil geven per 24 uur voor een kat van 3.9 kg en dat vertrouw ik niet.

groetjes Debby
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: gecastreerde kater krijgt rimadyl als pijnstilling

Bericht door Sandra W »

Je moet altijd op je gevoel vertrouwen en je bent in mijn ogen een heel zorgzaam baasje voor je kat. Top!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
sjefke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 apr 2008 21:16

Re: gecastreerde kater krijgt rimadyl als pijnstilling

Bericht door sjefke »

Ik zou voor de 20 mg per 24 uur gaan... je gevoel is vast wel goed.

Onstekingen komen eigenlijk nooit voor na een castratie... En als Sandra zegt dat het niet nodig is om medicijnen te geven na castraties, kun je er van uitgaan dat dat klopt!
Gesloten