gebruik antibiotica

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gesloten
hugo_055
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 feb 2008 23:48

gebruik antibiotica

Bericht door hugo_055 »

Hallo,

Ik ben met mijn kat naar de dierenarts geweest en deze heeft vastgesteld dat mijn kat
Leucose heeft.
De dierenarts heeft me antibiotica meegegeven Synulox ,Maar de antibiotica zorgt voor geen beterschap.
Een kennis van mij heeft ook eens een kat ziek gehad met dezelfde symptomen ,maar zijn kat had katten Aids.Hij heeft toen ook antibiotica meegekregen Vibramycine en dit werkte onmiddellijk.
Nu mijn vraag is mag ook vibramycine gebruiken bij de ziekte leucose en zo ja hoeveel tijd moet er tussen zitten voor dat de nieuwe antibiotica geef ?
Alvast bedankt voor u tijd.

Mvg,
hugo
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: gebruik antibiotica

Bericht door Sandra W »

Wat een naar bericht voor jullie :-(! Ik wil je niet laten schrikken, maar hou er rekening mee dat het een ernstige ziekte is die op zich niet te genezen is en als de kat eenmaal ziek is geworden meestal tot de dood leidt. Gelukkig wordt niet iedere kat ziek en als ze de virus alleen maar onder de leden hebben kunnen ze nog wel een tijdje mee.

De secundaire bacteriële ontstekingen kunnen wel met antibiotica bestreden te worden. Je kunt hierbij trouwens niet zomaar alle antibiotica gebruiken, want er is verschillende werking voor verschillende ziekten, dus in jouw geval kun je niet zomaar op een antibioticum voor kattenaids overstappen, maar je kunt natuurlijk altijd aan je dierenarts vragen of het bij deze ziekte wel nut heeft.

Experimenteel wordt er op het ogenblik gebruik gemaakt van Interferon van Virbac. Dit is een dure behandeling, maar het lijkt succes te hebben. Het is echter nog onduidelijk is of dit ook DE therapie zal worden voor katten met FeLV.

Nog even een stukje uitleg:
Leucose of ook wel het leukemie-virus (FeLV)
Dit virus is overdraagbaar door regelmatig nauw contact (elkaar likken!) en door bijtwonden. Leucose verminderd de weerstand, omdat de witte bloedcellen zijn aangetast. Hierdoor zijn de katten gevoeliger voor infecties. Na infectie vermeerdert het virus zich in de tonsillen in de keel en verspreidt zich naar het beenmerg, lymfevaten en lymfeknopen. Het virus komt in het bloed en vanaf dan is het aan te tonen door middel van een bloedtest. Als de speekselklier wordt geïnfecteerd dan zal de kat virus gaan uitscheiden en vanaf nu is de kat besmettelijk voor andere katten!. Speeksel is de meest voorkomende infectiehaard. Ook hierbij geldt dat het uitbreken van deze ziekte afhankelijk is van verschillende factoren. Niet alle katten raken besmet en ziek van het virus. Gezonde en sterke katten kunnen de ziekte bestrijden en overwinnen.

Katten die daadwerkelijk ziek zijn zullen helaas overlijden. 50% is overleden binnen 1 jaar, 90% binnen 3 jaar. Bij jonge kittens zal 70-100% ziek worden. Bij kittens van 8-12 weken oud wordt 30-50% ziek. Bij volwassen katten wordt 10-20% ziek. De weerstand vermindert tegen andere ziektes. Alle lymfeklieren in het lichaam kunnen opzwellen, gewichtsverlies, koorts, overgeven, diarree en bloedarmoede. Kanker is meestal de oorzaak van de dood. Er bestaat een goed vaccin.


Hoelang de kat nog kan leven met zijn ziekte is afhankelijk van de symptomen en zijn weerstand. De kat dient in ieder geval apart gehouden te worden van andere katten in verband met het besmetten van andere katten. Dit betekent dat de kat ook niet naar buiten mag, omdat hij dan andere katten kan besmetten.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en wens je heel veel sterkte!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: gebruik antibiotica

Bericht door Boomer »

Wat een naar bericht :(

Hoelang ben je al met de ab-kuur bezig?
De ervaring bij ons met synulox is dat we bij de derde dag pas verbetering zagen.

Heel veel sterkte !
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: gebruik antibiotica

Bericht door sandy »

De kat van mn zus is gestorven aan leucose.
Zij is zeker 8 jaar drager geweest voor ze de laatste keer letterlijk doodziek werd.
Ze kwamen er ook pas achter dat Snoes leucose had bij een kijkoperatie toen ze eigenlijk al niet meer te redden was.
Dat is het nadeel met dit virus, meestal kom je er pas achter als het al te laat is.
Als je er bijtijds bij bent kan je inderdaad interferon gaan gebruiken en als ondersteuning cats claw om de weerstand hoog te houden.
Maar dat heeft alleen zin als de kat nog gezond genoeg oogt.
En zorgen voor een absoluut stressvrije omgeving, elke vorm van stress is voor zo'n kat potentieel gevaarlijk omdat dat de weerstand tijdelijk verlaagd waardoor het virus kan toeslaan.
Dat wisten wij allemaal toen niet, maar we wisten ook niet dat ze al zolang drager was tot het virus definitief toesloeg.
Ab bestrijd alleen de secundaire infecties, eenmaal actief kan het virus niet gestopt worden.
Alleen interferon en catsclaw kunnen de weerstand van de kat verhogen waardoor ze mischien het virus kan overwinnen.
Sterkte! het is een afschuwelijk virus.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gesloten