Stank door antibiotica??

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gebruikersavatar
Mark
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jan 2008 18:31

Stank door antibiotica??

Bericht door Mark »

Hallo,

Onze oudste (geholpen) kater van 14 maanden (Smokey) is sinds maandag ziek ... lusteloos en niet eten. Woensdag naar DA. Virus-infectioe: 41 graden koorts, verder niets bijzonders gevonden. Dus injectie gehad en antibiotica-kuurtje meegekregen. Leek meteen te helpen. Hij keek weer helder uit zijn oogjes en ging thuis meteen eten. Helaas kwam dat er 4 uur later weer uit.

Hij is nu wel actiever dan eerder deze week, maar hij eet heel weinig en begint enorm te stinken. Volgens mij wast hij zich niet meer. Heeft die geur met de antibiotica te maken? Moeten wij ons zorgen maken of gewoon even afwachten tot de kuur af is?

Het is onze eerste kat, dus we hebben er (nog) niet veel verstand van.

Mark
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Mark,

Ik zou voor morgen (dus niet overmorgen) een afspraak maken met de dierenarts. Als je kat zichzelf niet meer likt kan het zijn dat hij uitgedroogd is en dat is natuurlijk helemaal niet goed. Weinig eten is ook geen goed teken. Als een kat helemaal niet meer eet kunnen na een paar dagen de darmen stilvallen en dat kan een kat fataal worden. Mijn advies is dus om zeker een afspraak te maken, en deze symptomen duidelijk te vertellen. Ik zou zelf vragen om een niertest, of andere bloedtesten.

Het is wel heel goed natuurlijk dat jullie maandag naar de dierenarts zijn gegaan! Wij hanteren dit als richtlijn om naar de dierenarts te gaan (nadat onze kat Linus van 4 jaar is overleden aan nierfalen):
Alles wat afwijkt van het normale patroon is niet goed. Bijvoorbeeld, je kat speelt normaal veel, komt aanrennen als hij een blikje krijgt, eet goed, drinkt normaal, en de plassen zijn normaal (in de kattenbak). Dan ga je naar de dierenarts als: hij niet meer speelt, niet goed eet, grotere plassen heeft, opvallend veel drinkt, of niet drinkt. Eigenlijk alles wat afwijkt is meestal geen goed teken.

Een vreemde geur in combinatie met antibiotica zegt mij niets.

Laat je weten hoe het verder gaat? Heel veel sterkte en beterschap voor Smokey! Als hij niet goed drinkt raad ik je aan om blikvoer te geven, dit bestaat voor 80% uit water.

Groetjes,
Wendy
Gebruikersavatar
Mark
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jan 2008 18:31

Bericht door Mark »

Dank voor de snelle reactie.

Zijn hele normale patroon is weg. Hij toont geen enkele interesse meer in nat voer, terwijl hij normaal bij het geluid van het blikje helemaal door het lint ging. Ook melk en yoghurt ruikt hij alleen maar aan en laat hij daar weer onberoerd achter. Af en toe eet hij wat droog voer, maar echt veel is het niet.

Hij poept en plast nog wel, dus het "functioneert" allemaal nog wel. Het vreemde is trouwens dat hij alleen af en toe aan zijn kont likt. Verder niet. Vacht ziet er nog prima. Misschien wast hij zich als wij op ons werk zijn, maar waar komt dan dit stank vandaan?

Mark

Het is vooral de stank die mij zorgen baart. Het is echt erg opeens vandaag. Zo erg ... dat ik hem niet op schoot wil nemen.

Ik heb net nog even oren gevoeld (ik heb begrepen dat je dat zo kan checken) ... erg warm! Dus blijkbaar helpt de antibiotica niet goed genoeg tegen de koorts.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Het kan ook zijn dat het niets met de antibiotica te maken heeft maar dat hij last heeft van ontstoken anaalklieren, dat geeft namelijk ook een ongelooflijke geur af (zie http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3483)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Mark,

Gaven jullie Smokey melk en yoghurt? Dat is niet echt (nou ja, echt niet) goed voor katten, er zit namelijk veel lactose in en hun darmen kunnen daar niet tegen.

Ik denk dat het handig is als je de temperatuur opneemt, hopelijk heb je een thermometer? Als je kat nu nog steeds 40 graden koorts heeft zou ik namelijk persoonlijk de spoeddierenarts bellen om om advies te vragen. Ook om bijvoorbeeld te vragen wat je nu zou kunnen doen tegen de koorts.

Ik vraag me af wat die stank is. Het klinkt heel erg als iets met de nieren, daar kan een kat ook van stinken, omdat gifstoffen zich opstapelen in het lichaam (de nieren filteren die er namelijk niet meer uit, dus zo blijven ze achter). Maar goed, ik ben geen dierenarts, dus ik weet het ook niet zeker. Een bloedtest kan hier meer over zeggen. Kijk anders even op de voorkant van de kattensite bij ziektes -> nierfalen.

Poeh, ik ben wel benieuwd hoe het verder gaat hoor!

Groetjes,
Wendy
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Ja, dat kan natuurlijk ook Roland, ik hoop het, dat lijkt me wel goed te behandelen!

Maar niet eten, en niet op het blikvoer afkomen klinkt niet echt ok :???:.

Maar goed, ik wil jullie ook geen angst aanpraten, maar ik zou wel actie ondernemen, gewoon voor je eigen geruststelling.
Gebruikersavatar
Mark
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jan 2008 18:31

Bericht door Mark »

Ik ben even rond gaan snuffelen. De geur komt echt overal vandaan ... mond, vacht en anus.

We hebben alleen een ouderwetse kwik-thermometer. Lijkt mij niet echt verstandig.

En wat die yoghurt betreft: het is een heel klein scheutje Vifit. Ik twijfelde er al een beetje over of het verstandig was, maar ze bedelen er gewoon om en heeft nooit problemen gegeven (nou ja, misschien nu dan), :-(

Nu nog een dierenarts vinden die morgenochtend open is. Wij wonen in Gem. Aalsmeer, dus dat zal wel A'dam worden.
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Ik zou het toch niet meer geven ;-).

Ik zou even hier kijken:
http://www.stad-en-land.com/
Hier kan je zaterdag terecht en is dichtbij Aalsmeer.

Deze is sowieso open voor spoedgevallen:

http://www.dierenkliniek-overtoom.nl/?Onze_Praktijk
http://www.dierenziekenhuisamsterdam.nl ... .php?mid=1

Als je de situatie uitlegt mag je vast komen.

Groetjes en succes morgen!
Wendy
Gebruikersavatar
Mark
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jan 2008 18:31

Bericht door Mark »

Bedankt!

Ik wil eigenlijk niet tot morgen wachten, maar of dit nu een echt spoedgeval is? Ik heb er gewoon geen goed gevoel over ...
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hey Mark,

Ja, dat lijkt me moeilijk te bepalen he? Je kan altijd even bellen, meestal zijn ze wel erg aardig hoor! Ik zou gewoon even bellen en vragen wat hun advies zou zijn, of zij het zien om nog een dagje te wachten (dus tot morgenochtend) of toch niet.

Sterkte!
Wendy
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Bij ons in het verpleeghuis zou je met de 3e dag ab kuur al verbetering met koorts moeten hebben. Is dit niet het geval dan slaat de ab kuur niet aan.
Dit is dan met mensen maar het lijkt me met dieren ook zo te zijn.

Ga gewoon op je gevoel af , want dat zegt meestal al voldoende.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Mark
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jan 2008 18:31

Bericht door Mark »

Het gaat nu wel beter. Koorts lijkt weg te zijn, stank ook.

Gisteravond eerst gedwongen om te drinken, daarna vrijwillig gedronken en gegeten (circa 20 brokjes). Vanochtend wel gedronken, maar nog niet echt eetlust (maar ja, hoeveel trek zou jij hebben als je vol met antibiotica gepompt wordt).

Komt waarschijnlijk toch goed.
Gebruikersavatar
Mark
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jan 2008 18:31

Re: Stank door antibiotica??

Bericht door Mark »

Vanochtend toch weer een terugslag. Opeens liet hij zijn ontlasting in kleine beetjes lopen en was zijn anus helemaal opgezet. Toch maar even naar de dierenarts geweest. Verdenking: pancreatitis, mogelijk door de medicijnen! :-(

Weer een paar spuitjes en nieuwe antiobiotica meegekregen. Moet binnen vandaag of morgen meteen resultaat laten zien, anders woensdag weer terug. Zo niet, vrijdag op controle. Arme Smokey ... hij wordt depressief van het binnenzitten. Buiten, aan een tuigje, zie je niet eens dat hij ziek is. Hopelijk kan hij van het weekend weer buitenspelen.
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Stank door antibiotica??

Bericht door Wendy »

Jeetje, wat naar Mark! Heel veel beterschap voor Smokey, hopelijk knapt hij nu snel op!
Gebruikersavatar
Mark
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jan 2008 18:31

Re: Stank door antibiotica??

Bericht door Mark »

Even afsluitend berichtje.

Smokey is inmiddels weer helemaal hersteld.
Gesloten