Prednison bij kat

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Prednison bij kat

Bericht door Roosje »

Fijn dat Minousch het wel goed doet op de Prednison en dat het haar ook echt goed helpt. Ik had dus van de da-assistente begrepen dat je het het beste om 10 uur 's avonds kan geven omdat er in prednison een stof zit die de kat zelf ook aanmaakt, en om 10 uur maken ze hier zelf het meeste van aan waardoor het op dat moment ook het beste zal worden opgenomen en dus ook het beste z'n werk doet. Maar ik kan hier verder helemaal niks over vinden als ik er naar google, daarom was ik even benieuwd of andere mensen hier meer vanaf wisten. (hoe nauw het komt enzo)
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Prednison bij kat

Bericht door Seemy »

Bij ons is geen tijdstip geadviseerd voor het geven van de Prednison.
Deze kuur moeten we wel geheel aan hem geven.

Ik hoop dat wij het over 2 weken gewoon kunnen afbouwen bij Brenton en er dan mee kunnen stoppen... (al is het maar voor tijdelijk iedere keer) en dat hij niet 'altijd' aan Prednison vast komt te zitten. Al die bijwerkingen die ik hier lees, daar wordt je ook niet vrolijk van.
Hij is nog geen 2 jaar oud...

Ben benieuwd wat de DA gaat adviseren over 2 weken... Ik laat het hier nog weten.
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Prednison bij kat

Bericht door Adriana »

http://diergeneesmiddelen.info/bestanden/Prednoral.html

:cry: overzichtje met waarschuwingen en mogelijke bijwerkingen van prednison
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Prednison bij kat

Bericht door Seemy »

thx :???: Dat is een hele waslijst Adriana.
Hier wordt wel aanbevolen om het om 22uur te geven.
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Prednison bij kat

Bericht door Adriana »

Roos en Minousch schreef: ze heeft wel wat bijwerkingen, ze drinkt meer(is alleen maar goed voor haar zwakke blaas)eet iets meer, en plast dus ook meer
meer drinken en dus ook meer plassen..

en jij en je da weten zeker dat haar bloedsuiker normaal is?
is het wel eens gemeten (fructosaminetest bij bloedonderzoek)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Prednison bij kat

Bericht door Adriana »

Seemy schreef:thx :???: Dat is een hele waslijst Adriana.
Hier wordt wel aanbevolen om het om 22uur te geven.
het schijnt dat diabetes als bijwerking vaker voorkomt bij injecties dan bij tabletjes,
maar ik moet daar de bron nog voor zoeken/vinden
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Prednison bij kat

Bericht door Seemy »

Seemy schreef:Bij ons is geen tijdstip geadviseerd voor het geven van de Prednison.
Deze kuur moeten we wel geheel aan hem geven.

Ik hoop dat wij het over 2 weken gewoon kunnen afbouwen bij Brenton en er dan mee kunnen stoppen... (al is het maar voor tijdelijk iedere keer) en dat hij niet 'altijd' aan Prednison vast komt te zitten. Al die bijwerkingen die ik hier lees, daar wordt je ook niet vrolijk van.
Hij is nog geen 2 jaar oud...

Ben benieuwd wat de DA gaat adviseren over 2 weken... Ik laat het hier nog weten.
Inmiddels al een aantal weken gestopt met de Prednison.
Ik moet zeggen, het ging na de kuur heel goed :grin: .
Nu een aantal weken verder begint hij weer langzaam aan af en toe zo'n aanval te krijgen.
Gisteren ook nog 2x :???: :-(

Wij hebben besloten, samen met de DA om te peilen hoe veel last hij er van heeft als hij weer een aanval krijgt (Het is wel moeilijk om te peilen of hij dan pijn heeft... en in hoever hij geen lucht krijgt :-( ) .
Aan de hand daarvan gaan we hem ooit weer aan zo'n Prednison kuur zetten.
Hij was na de kuur echt weer zo lekker actief en aan t spelen :eclap: . Tijdens de kuur was hij zo veel rustiger en anders, niet hoe het hoort.

Het peilen van in hoeverre hij pijn heeft of geen lucht krijgt is best moeilijk. Soms wou je toch dat ze konden praten he? ;-) Zoals gisteren toen hij die aanval kreeg, toen was hij helemaal gericht op het spelen met zo'n rieten mand en een touwtje eraan. Hij ging daar helemaal in op en stopte nauwelijks met spelen. Dus we houden het er nog maar op dat als het zo blijft en niet erger wordt, het dan zo beter dan is als een kat aan de prednison!
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Prednison bij kat

Bericht door Adriana »

ze heeft wel wat bijwerkingen, ze drinkt meer(is alleen maar goed voor haar zwakke blaas)eet iets meer, en plast dus ook meer
mijn eerste reactie:

meer drinken en dus ook meer plassen..

en jij en je da weten zeker dat haar bloedsuiker normaal is?
is het wel eens gemeten (fructosaminetest bij bloedonderzoek)
-----------------------

mijn tweede reactie:

k zag op een ander kattenforum dat deze kat inmiddels een fructosaminewaarde van 300 heeft en dus diabetes heeft.
het gaat niet zozeer om deze katzel - en dat is verdrietig en vervelend zat - maar om het feit dat het redelijk nuttig was om te waarschuwen voor één van de ernstige bijwerkingen van predison, namelijk diabetes.
ik weet daar na twee prednisolon-injecties tegen jeuk (voedselallergie) alles van, vandaar dat ik voorzichtig ben met dit middel en daar tegen waarschuw als het op mijn pad komt.

soms moet je tussen twee kwaaien kiezen en kun je niet anders. maar als er alternatieven zijn, dan asjeblieft geen prednison!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Prednison bij kat

Bericht door Nyncke »

Klassieke homeopatie werkt veel breder dan de HTK-middeltjes die je bij de drogist kunt kopen.
Dat wordt helemaal afgestemd op het totaalbeeld en de geschiedenis ( ook ouders ) van de kat ( of ander dier/mens ). De eerste keer dat je komt moet je ook ALLES meenemen van de ziektegeschiedenis van je kat, van wat je weet van de ouders, welke medicatie ze hebben gehad.

Met Cadiz heb ik het eerste jaar veel bij de da gezeten, voor prikjes, voor oorontsteking, voor bronchitus, voor bultjes op zijn neus...iedere keer werden de AB middelen zwaarder.
Ik voelde me niet prettig bij de antibiotica maar mijn da zei dat het geen kwaad kon.
Toen was ik al eens gaan kijken bij een klassieke homeopaat op de site maar durfde het nog niet aan.
Nu zijn we bij een homeopaat, ik vind het prettig dat ze uitgebreid de tijd neemt, geen gouden bergen beloofd binnen een week maar heel rustig aan werkt naar genezing, ook van alle troep die hij heeft binnengekregen.

Als je werkelijk geintresseerd bent, zou je eens contact kunnen zoeken bij een klassieke homeopaat of een holistisch dierenarts.
Ze nemen echt de tijd voor jou en je dieren.
Neem er wel eentje die is aangesloten bij de overkoepelende organisatie.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Prednison bij kat

Bericht door Adriana »

@Nijncke: dank je wel voor je bericht.. :-P
- prednison is géén homeopatisch middel, géén huis/tuin/keuken-middel, géén antibiotica.

als prednison wordt geadviseerd dan is er doorgaans iets zeer ernstigs aan de hand.
de enige manier om (voedsel)-allergie op te lossen is onmiddellijk ander voer voeren
en via eliminatie en het maken van aantekeningen bijhouden waar de mogelijke veroorzaker het zit.
ik bedoel structureel aanpakken en geen symptoombestrijding.

;-) ik weet hoe gevoelig je bent voor off-topic gaan, dit draadje gaat over 'prednison bij kat'
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Prednison bij kat

Bericht door Nyncke »

:?: :?: :?: :?:

Adriana, misschien is het een beter idee om je persoonlijke dingen per PB te doen, ik heb je verder niet zoveel te melden.
Salayo schreef:Hallo allemaal. :grin:
Ik heb een pers van ongeveer 7 jaar oud en deze was steeds zo naar aan het hoesten.Ben ermee naar de da geweest en deze heeft haar een antiboitica kuur gegeven.Het is er niet mee weg gegaan.Ik heb met mijn mobieltje een hoest aanval gefilmd en ben weer naar de da geweest.Ze kon niet goed naar haar longen luisteren want mijn kat was aardig aan het grommen.Een optie om dan maar long foto's te maken.Na een klein roesje te hebben gegeven heeft de da een foto gemakt.ze wist het niet zeker maar vermoedde toch een bronchitus.Ik heb prednison (vloeibaar) meegekregen met de mededeling dat mijn kat het wel eens voor de rest van haar leven moet blijven slikken.Ik ben niet zo met prednison bij mensen maar weet niet hoe het bij katten zit.Heeft iemand daar weet van of ervaring ermee? Ik wil ook graag weten of er een alternatief is? Misschien homeophatisch en heeft iemand daar ervaring mee?
Ik hoop op jullie reacties.

Groetjes Irma.
Kortom ja, ik heb ervaring met ernstige bronchitus en met homeopatie bij mijn hond.
Laatst gewijzigd door Nyncke op 18 feb 2010 09:58, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Prednison bij kat

Bericht door Cari »

Het bericht van Salayo stamt uit 2007 en dat was haar enige bericht. Ik denk niet dat ze nog op je advies zit te wachten Nyncke ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Prednison bij kat

Bericht door Nyncke »

Geef me de 5 Cari, ik zie dat ik niet de enige ben die de vergissing heeft gemaakt :lol:
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Prednison bij kat

Bericht door Roos en Minousch »

[quote="Adriana
mijn eerste reactie:

meer drinken en dus ook meer plassen..

en jij en je da weten zeker dat haar bloedsuiker normaal is?
is het wel eens gemeten (fructosaminetest bij bloedonderzoek)
-----------------------

mijn tweede reactie:

k zag op een ander kattenforum dat deze kat inmiddels een fructosaminewaarde van 300 heeft en dus diabetes heeft.
het gaat niet zozeer om deze katzel - en dat is verdrietig en vervelend zat - maar om het feit dat het redelijk nuttig was om te waarschuwen voor één van de ernstige bijwerkingen van predison, namelijk diabetes.
ik weet daar na twee prednisolon-injecties tegen jeuk (voedselallergie) alles van, vandaar dat ik voorzichtig ben met dit middel en daar tegen waarschuw als het op mijn pad komt.

soms moet je tussen twee kwaaien kiezen en kun je niet anders. maar als er alternatieven zijn, dan asjeblieft geen prednison![/quote]

Wil hier even op inhaken, het is dus Minousch waar het hier omgaat...
Ik wist heel goed dat er een kans bestond dat er suikerziekte zou ontwikkelen, maar ik ben een jaar bezig geweest met Minousch, heb vanalles geprobeerd, en uit pure noodzaak is ze aan de prednison gezet, anders had ze geen leven, ze zit nu 2 jaar op de prednison.
En ja nu heeft ze suikerziekte, het is niet anders, ik ben nu aan het afbouwen met de pred, maar heb dat dus al eerder geprobeerd, en dat was geen succes..
Dus we zien wel hoe het loopt, ik kan het niet anders maken dan dat het is.....
Op dit moment word ze dus ingesteld, en het gaat best aardig.

En jou eerste reactie heb ik toen kennelijk overheen gelezen, en toen was er zeker geen sprake van iets, dit speelt pas sinds 2 weken, eerder was ze gewoon normaal aan het drinken en eten, iets meer, maar meer ook niet, en vanaf vorige week bllef ze maar drinken, en ben uiteraard meteen naar de da gestapt.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Prednison bij kat

Bericht door Adriana »

:smile: t was zeker niet bedoeld om het specifiek over jullie te hebben en fructo 300 is niet geweldig hoog
(Mo zat met 375 al een stuk hoger en is nog steeds insulinevrij)
en je bent er gelukkig snel/vroeg bij,
dus er is heel redelijke kans dat je met een paar maanden weer insulinevrij bent,

bovendien duimen we hier met al onze pootjes voor jullie! maar t blijft schrikken en een heel gedoe,
vandaar mijn waarschuwen en mijn bezorgdheid.. .... maar ik weet ook, soms kun je niet zonder :-(
en knuffels voor :eclap: Minousch
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie