Prednison bij kat

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Salayo
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2007 23:57
Locatie: Amsterdam

Prednison bij kat

Bericht door Salayo »

Hallo allemaal. :grin:
Ik heb een pers van ongeveer 7 jaar oud en deze was steeds zo naar aan het hoesten.Ben ermee naar de da geweest en deze heeft haar een antiboitica kuur gegeven.Het is er niet mee weg gegaan.Ik heb met mijn mobieltje een hoest aanval gefilmd en ben weer naar de da geweest.Ze kon niet goed naar haar longen luisteren want mijn kat was aardig aan het grommen.Een optie om dan maar long foto's te maken.Na een klein roesje te hebben gegeven heeft de da een foto gemakt.ze wist het niet zeker maar vermoedde toch een bronchitus.Ik heb prednison (vloeibaar) meegekregen met de mededeling dat mijn kat het wel eens voor de rest van haar leven moet blijven slikken.Ik ben niet zo met prednison bij mensen maar weet niet hoe het bij katten zit.Heeft iemand daar weet van of ervaring ermee? Ik wil ook graag weten of er een alternatief is? Misschien homeophatisch en heeft iemand daar ervaring mee?
Ik hoop op jullie reacties.

Groetjes Irma.
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 290
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Irma,

Ik ken iemand die ook een kat heeft die dagelijks prednison kreeg, maar voor een heel ander probleem (de kat maakt teveel kalk aan, dat neerslaat in de organen, schijnt een best uniek probleem te zijn). Je kan haar misschien mailen en vragen naar haar ervaring. Ik zou als ik jou was ook even de dierenarts opbellen en hem vragen stellen over de langetermijngevolgen ed.
Prednison is natuurlijk ontstekingremmend en dat lijkt mij voor de bronchitus wel handig, anders zou het toch allemaal kunnen verergeren en dan kan je kat heel benauwd worden. Er zijn volgens mij ook astmapatienten die vaak voor langere tijd aan de prednison zitten om die reden. Zelf heb ik ook astma, en ik gebruik ook dagelijks ontstekingsremmende middelen, voor de rest van mijn leven.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er iets homeopathisch is dat zou kunnen helpen, of dat dezelfde werking heeft als prednison.

Groetjes,
Wendy
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Mijn vorige kat Banjer heeft 1,5 jaar op prednison geleeft. Hij kreeg dit omdat hij een auto imuun ziekte had en andere medicatie niet hielpen. Hij had geen last van bijwerkingen en vlgs mij gaan die bijwerkingen ook niet allemaal op bij dieren vergeleken met mensen, zoals vocht vasthouden enz. Banjer kreeg het toen hij 17,5 jaar was en is uiteindelijk gestorven toen hij 19 was. Hij is gestorven aan een hersenbloeding. Of dit te danken was aan de prednison of aan zijn hoge leeftijd , ik weet het niet en eigenlijk boeit me dat niet. Hij heeft 1,5 jaar geen pijn en nog een mooi leven gehad.
Ik speelde er een beetje mee. Meestal kreeg hij 1 pilletje per dag maar als ik dacht dat het slechter ging gaf ik er 2. Ging het heel goed dan sloeg ik ook wel eens over.
Het enige wat ik aan Banjer merkte was dat hij meer honger had en daardoor meer ging bedelen.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Prednison ís en blijft een beetje een 'paardemiddel'. Als het móet moet het, en het kán handig zijn, maar liever niet. Langdurig gebruik kan suikerziekte veroorzaken. Verdere bijwerkingen: meer drinken/plassen, meer eten..
Prednison maakt niets dood van bacterien of zo. Het is een ontstekingsREMMER en meer doet het ook niet. Het rémt té erge lichamelijke reacties van het immuunsysteem. vb roodheid, gezwollenheid..De juiste AB zou moeten werken bij bronchitis, behalve als het al chronisch is.
cassie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2006 16:39
Contacteer:

Bericht door cassie »

Prednison is een wondermiddel, maar ook vaak het middel als niets anders werkt. Ik merk dat er steeds sneller naar de prednison gekeken wordt. Prednison heeft een aardig wat aantal negatieve bijwerkingen bij langdurig gebruik. Het is dan een afweging of het middel erger is dan de kwaal.

Heb je aan haarballen gedacht? Een kat die haarballen heeft kan ook langdurig hoesten.
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Prednison bij kat

Bericht door Roosje »

Rosa is nu ook aan de prednison omdat ze heel misschien een poliep heeft. Als het aanslaat zou ze het de rest van haar leven moeten blijven slikken. (en ze is pas 3, dus dat is nog heel erg lang) Ik lees hier dat er veel bijwerkingen zijn. Ik ben nou wel benieuwd hoe groot de kans eigenlijk is dat een kat er suikerziekte van krijgt bijvoorbeeld, want na dit gelezen te hebben zie ik het niet echt zitten dat ze het elke dag moet slikken.

Ik heb ook van de dierenartsassistente te horen gekregen dat het het beste is als ze de pil om 10 uur 's avonds krijgt omdat het dan het beste wordt opgenomen. Hoe erg is het als je hier van af wijkt? (voor het geval dat je een avondje weg bent)

En als je er mee wil stoppen moet je het heel langzaam afbouwen toch? Nouja, als het niet aanslaat zal ik dat sowieso nog wel met de dierenarts overleggen.
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Prednison bij kat

Bericht door Adriana »

MoMo heeft vorig jaar april na een voedselallergie 2 injecties prednisolon gekregen.
de tweede ondanks het feit dat ik die dierenarts had gewaarschuwd dat Mo van de eerste injectie erg beroerd was.

één van de bijwerkingen is acute diabetes en ik weet er alles van!
met alle complicaties en paar keer bijna hemelen;
met infusen, neuropathie en keto acidosis, ik zal je besparen wat het inhoudt maar het is niet leuk;
met 3 weken caninsuline en 5 weken langzaamwerkende insuline spuiten en drie maal per etmaal bloedsuiker testen, heel veel gedoe;
ik heb hem in remissie gekregen (van de insuline af) dankzij de tweede soort insuline en het protocol van het Amerikaanse suikerkattenforum en omdat de oorzaak prednisolon was en dat wil nog wel eens lukken als je er snel bij bent;
er was kans op nierfalen omdat insuline niet zo geweldig voor de nieren is.

en nu dan nierfalen en zorgen dat deze ex-diabeteskater met zeer matig werkende alvleesklier buiten de insuline kan blijven met voer dat wel erg geschikt is voor nierkatjes maar faliekant verkeerd voor suikerkatjes.

kleine troost: niet alle katten reageren zo. en soms moet je uit twee kwaaien kiezen... :eshifty:

maar ik zou nog eens heel goed nadenken :edoh: :edoh: en uitpluizen of er geen andere middelen zijn dan dit wondermiddel prednison, met zijn mogelijke bijwerkingen.
Laatst gewijzigd door Adriana op 10 dec 2009 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Prednison bij kat

Bericht door Cari »

Het oorspronkelijke bericht is al van een maand geleden (ben wakker :-P ).

Irma, heeft de prednison geholpen?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Prednison bij kat

Bericht door Roosje »

Het oorspronkelijke bericht is al van een maand en 2 jaar geleden. :P

Maar het komt er dus op neer dat ze van Prednison suikerziekte kan krijgen en van insuline nierfalen, dat klinkt niet als een goed vooruitzicht. :shock: Zal nog maar eens goed nadenken over wat ik hier mee moet. :???:

Wie is Irma trouwens, ik weet nog niet echt de echte namen van mensen op het forum. ;)
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Prednison bij kat

Bericht door Cari »

:oops: Ik was dus tóch niet echt wakker... hoe moet dit eindigen... :???:
Irma was de schrijfster van het bericht, lang, lang geleden. Het was ook haar enige bericht.... :icon_shifty:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Prednison bij kat

Bericht door Adriana »

maar t is in ieder geval wel goed om in je achterhoofd te houden dat prednison akelige bijwerkingen kan hebben
en die twee injecties hebben hier in de tussentijd voor heel heel erg veel sores gezorgd, :cry:
terwijl er zat andere middelen waren geweest om toe te passen
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Prednison bij kat

Bericht door Roos en Minousch »

Minousch zit al 2 jaar aan de prednison, het gaat prima met haar, ik geef haar 1 pilletje per dag. ze heeft wel wat bijwerkingen, ze drinkt meer(is alleen maar goed voor haar zwakke blaas)eet iets meer, en plast dus ook meer, maar duf word ze er niet van.
Zij blijft haar hele leven op de prednison, ze is nu 9 jaar oud.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Prednison bij kat

Bericht door Roosje »

Als het bij die bijwerkingen blijft is er niks aan de hand natuurlijk, het is alleen heel erg eng dat het ook gigantisch mis kan gaan. :???:
Waarvoor moet Minousch het slikken dan? En moet jij het pilletje ook om 10 uur 's avonds toedienen?

@Cari, als er in een topic nieuwe berichten zijn komt er voor de titel een zwart pijltje wijzend naar een rood vakje te staan, als je op dat rode dingetje klikt springt hij automatisch naar het laatste door jou ongelezen bericht, dus dan springt ie alle oude berichten/reacties over. Dan zie je ook minder snel over het hoofd dat het een oud topic is waar opnieuw op is gereageerd
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Prednison bij kat

Bericht door Roos en Minousch »

Minousch is er mee begonnen toen ze constant diaree had, en haar haren begonnen uit te vallen, uiteindelijk is er Giardia geconstateerd, en is dat nu onder controle, maar dat met die haren dus niet..
Ze heeft sinds ze prednison slikt weer haar, en zelfs op haar buikje, en dat had ze jaren niet gehad. Ze zit door deprednison lekker in haar vel, dus heb ik met de da besloten dat ik dit blijf geven, ben 1 keer gestopt na zorgvuldig afbouwen, en eigenlijk meteen zag je het verschil weer, begon weer te krabben, ging weer raar poepen, en werd weer kaal op haar buik..
Dus dan maar prednison geven, ik weet dat ik risico loop met suiker enzo, maar wat moet ik dan..het is altijd een zorgenkindje geweest, en sinds ze op de prednison zit doet ze het prima.
Ik geef gewoon 's avonds een pilletje, ik vergeet er ook wel eens 1, maar dat is niet zo een ramp, maar stipt op 1 tijd geef ik het niet.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Prednison bij kat

Bericht door Cari »

@ Roosje: krijg nou wat.... heb nooit op al die toeters en bellen gelet. Dank je, ik ga proberen ermee om te gaan :icon_shifty:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie