Is dit een bijwerking van felimazole/carbimazole?

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Stevenb
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mar 2007 21:16

Is dit een bijwerking van felimazole/carbimazole?

Bericht door Stevenb »

Hallo,

Onze poes Lola van 12 heeft een te snel werkende schildklier. Als eerste kreeg ze 2x daags Felimazole. Maar vrijwel onmiddelijk had ze raar geedrag: ze schuurde haar kopje tot bloedens toe kaal aan de deurkruk en begon aan een ijzeren bloempot te likken en kreeg een ontstoken oogje. We zijn toen maar gelijk gestopt! Daarna herstelde ze binnen twee weken en we zijn nu begonnen met carbimazole. Na 2 dagen zie ik haar ook weer voorzichtig beginnen te schuren met haar kopje aan de deurkruk. Dit is toch te toevallig? Heb wel op diverse sites gekeken maar kon de symptomen niet echt terug vinden bij mogelijke bijverschijnselen. Heeft iemand een idee??

groeten, ook namens lola

Steven
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Hai steven,

heb je toevallig een bijsluiter gekregen bij die medicatie? Daar zou je de bijwerkingen wel op moeten kunnen terug vinden. (maar meestal geven ze die niet he :???:)
Heb je het ook met je DA over deze reactie gehad?

Ik heb even gezocht voor je en vond wel de bijsluiter van Carbimazol, dat is het zelfde medicijn maar dan voor mensen.
Bij de bijwerkingen staat inderdaad huiduitslag en jeuk.
Volgens mij zou de jeuk van Lola heel goed een bijwerking kunnen zijn.

Misschien is het verstandig om morgenochtend toch even de DA te bellen en te kijken of er een alternatief is.

link naar bijsluiter voor mensen
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Stevenb
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mar 2007 21:16

Bericht door Stevenb »

aha, die had ik zelf nog niet goed kunnen vinden. Heb dan ook eigenlijk alleen op medicijnen voor katten gezocht ;-) Dank je!! BLijft alleen nog raar dat 2 verschillende werkzame stoffen (medicijn 1 en nu 2) dezelfde bijwerkingen hebben. Daar zal ik het met de dierenarts over hebben!
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Graag gedaan hoor ;)

het is inderdaad wel vreemd dat ze op beide medicijnen zo reageert. Maar volgens mij gaan jeuk en schilklierproblemen ook wel samen. Weet ik niet zeker hoor, dat zou ik na moeten zoeken.

Laat je nog even weten wat je DA er van vindt, ik ben wel erg benieuwd namelijk.

Ik heb nog even verder gezocht, want ik wilde nu toch even weten hoe het zat.

Op de site van WHG dierenartsen heb ik een artikel gevonden over hyperthyreoidie bij de kat.
Daar staat oa dit:
Medicamenteuze behandeling Er bestaan verschillende medicijnen voor de behandeling van hyperthyreodie. Deze medicijnen remmen de productie van schildklierhormoon (T4) af. We hebben in Nederland de keuze tussen Methimazol en Carbimazol. Omdat bij het gebruik van Carbimazol minder (ernstige) bijwerkingen gezien worden, gaat de voorkeur uit naar dit middel.
.....
Mogelijke bijwerkingen bestaan uit: slechte eetlust of zelfs anorexie, braken, veel slapen, jeuk aan de snuit/kop, geelzucht en stollingsstoornissen. In de praktijk worden deze bijwerkingen echter zelden waargenomen. Carbimazol dient in ieder geval tijdelijk gegeven te worden, alvorens te gaan opereren of voorafgaand aan een behandeling met Jodium isotopen.......


linkje Dan moet je bij zoeken even "hyperthyreoidie bij de kat" intypen.

Hopelijk heb je hier wat aan!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Is dit een bijwerking van felimazole/carbimazole?

Bericht door catsini »

onze poes van 15 jaar heeft een snelwerkende schildklier, daar geven we haar 1 tabletje Felimazole 2.5 mg s'morgens voor. dat is van vorig jaar februari. vanaf augustus begon ze ineens heel hard te schreeuwen, s'nachts. dat is alleen erger geworden, eerst s'nachts, nu geef ik haar resque, en nu is het dikwijls overdag. dan rent ze rond, is helemaal over haar toeren! de dierenarts staat voor een raadsel, hij snapt niet waar dat van komt. volgende week gaan we bloedprikken voor schildklier lever en niertjes. heeft dat wat met de Felimazole te maken, is dat er een bijwerking van? groetjes
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Cerna

Re: Is dit een bijwerking van felimazole/carbimazole?

Bericht door Cerna »

Volgens mij geeft felimazole, wanneer het bijwerkingen geeft (bij onze Cochi heb ik nooit wat gemerkt), alleen in het begin bijwerkingen en niet na een half jaar nog.
Dat 's nachts schreeuwen lijkt me eerder een begin van dementie, al snap ik het over zijn toeren zijn dan niet helemaal.

Onze poes Minoes werd ook dement rond de leeftijd van 15 jaar en kreeg moeite met het zich oriënteren, net als mensen. Dan wist ze opeens niet meer waar ze was. Dat begon ook 's nachts en in een later stadium was het ook overdag en omdat ze niet meer wist waar ze was, begon ze te schreeuwen. Dan riepen wij vanuit de slaapkamer "Wij zijn hier, Minoes!" en dan kwam ze bij ons op bed liggen en was alles weer goed.

Later waren er ook gedragsveranderingen. Ging ze dingen doen die ze nog nooit gedaan had zoals beleg van je brood pikken. En nog weer later werd ze onzindelijk.
Eigenlijk zo'n beetje dezelfde volgorde als bij dementerende mensen.

Minoes is 19 jaar geworden en overleden op 25 januari 2000.
Mocht het inderdaad dementie zijn, dan kan het dus nog wat jaartjes duren en is het vooral belangrijk om de kat steeds weer gerust te stellen, vooral 's nachts.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is dit een bijwerking van felimazole/carbimazole?

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum Steven met Lola,
het is blijkbaar erg moeilijk om katten met te snel werkende schildklier = te hoge T4 in te stellen.. en Felimazole is langzamerhand om zijn bijwerkingen redelijk negatief bekend..
hoe hoog was de T4 waarde?
soms wordt een veel te hoge dosis voorgeschreven met akelige gevolgen..
we hebben hier een aantal schildkliertopics en tal van ervaringen met schildkliermedicijn, inmiddels denk ik dat er ook ervaring is met het alternatieve medicijn van www.huisdierendokter, voor als de T4 niet al te hoog is..
hoe oud is Lola? en zijn de rest van haar waardes bv nieren in orde?
rechtsboven zit een zoekfunctie en daarmee kun je vrij gemakkelijk veel schildklierberichten boven water krijgen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Is dit een bijwerking van felimazole/carbimazole?

Bericht door catsini »

ze heeft de laagste dosis felimazole, 2.5 mg per dag
T4 16.1 NMOL/1 en bloedwaarde 51.5


het eten is normaal, ze eet verschillende malen per dag, tegen 11 uur als we naar bed gaan, en in de nacht nog 1 of 2 x wat zacht voer, dat is ze gewend voordat we wisten dat ze een schildklier probleem had, anders was ze misselijk. en dat gaat prima.ze is ook wat bijgekomen, heeft een mooie vacht. en of ze dement is, geen idee. vanmorgen miauwde en rende ze rond, het is vreemd, daarna was ze rustig,
4 maart heeft ons katertje van 13 jaar een hartstilstand gehad, en ze mist hem heel erg.(wij allemaal) maar dat miauwen is al van vorig jaar,groetjes
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Is dit een bijwerking van felimazole/carbimazole?

Bericht door catsini »

het miauwen en schreeuwen was van een ontsteking aan haar tandje, het is nu wat minder geworden,groetjes
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Is dit een bijwerking van felimazole/carbimazole?

Bericht door catsini »

Onze poes is nu 16 jaar en het miauwen is de ene dag veel erger als de andere.
S"nachts is ze bij ons op de slaapkamer, en als de deur dicht is, , dan miauwt ze niet.
We dachten eerst dat het miauwen minder was geworden, en dat gebruikt veel energie als ze zo schreeuwt.
Maar ze slaapt de laatste tijd veel, zou dat met de Felimazole(2.5 mg) 1x per dag te maken hebben, of toch een beetje met haar leeftijd?
Ze is bijgekomen van 2.5 kg naar 3.10 kg, het heeft wel 1 jaar geduurt.
Ze heeft een mooie vacht, en eten doet ze goed.
We zijn haar iedere dag een klein stukje bieflap( van 100 gram en daar 1/4) van gaan geven, en soms wat minder, net wat ze wil eten, effe in de pan, dan ruikt het lekker, dat vind ze heerlijk, als ze wil eten dan komt ze me halen(miauw miauw) en dat gaat goed, en alles wat ze lekker vind, als ze goed eet, zijn we al heel blij!!
Zijn er meer poezen van die leeftijd, die veel slapen, of is dat de bijwerking van de felimazole?
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Cerna

Re: Is dit een bijwerking van felimazole/carbimazole?

Bericht door Cerna »

Dat zal met haar leeftijd te maken hebben.
Zestien is natuurlijk al erg bejaard en katten maffen sowieso een groot deel van hun leven, maar wanneer ze 12+ worden, wordt dat steeds meer.
Onze Cochi is ook 16 en dut ook de hele dag. Staat alleen op om te eten en naar de kattenbak te gaan en verder doezelt hij want echt slapen is het niet.
Ze krijgt ook een zeer lage dosering Felimazole (Cochi krijgt 10 mg per dag maar weegt ook bijna 7 kg), dus bijwerkingen zijn miniem, lijkt mij.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is dit een bijwerking van felimazole/carbimazole?

Bericht door Adriana »

Volgens mij geeft felimazole, wanneer het bijwerkingen geeft, alleen in het begin bijwerkingen en niet na een half jaar nog.
als het niet lukt om een schildklierkat goed in te stellen op de dosis, dan blijf je ellende houden en omdat schildklier-ellende progressief is, wordt het probleem gaandeweg erger. daarom moet je toch in het begin erg frequent T4-waardes laten bepalen om te zien of je goed zit met de dosis en vervolgens ieder halfjaar/jaar.

je zou kunnen kijken of je het in twee keer kunt geven en ja, ik weet dat je die kleine oranje pilletjes niet in twee mag knippen. goed zorgen dat er geen kruimels achter blijven en schaar en handen goed wassen. kruimels kun je in wat easypill of stukje vitakraft plakken. en dan eens kijken of haar gedrag verandert als je de helft met tussenpoos van ongeveer 12 uur toedient..
goed teken is dat ze wat aankomt al gaat dat heel erg traag. laat je wel ieder jaar T4 checken? nierwaardes zijn goed?
missch in je achterhoofd houden dat bieflap een relatief hoog gehalte fosfor heeft en e.v. keer missch een fosforwaarde laten bepalen.
eens met wat annet zegt over 16-jarige snurkende katzels, t kan ook zijn dat 2,5 nog te veel is.. met twee maal de helft kun je al een indicatie daarvoor krijgen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Is dit een bijwerking van felimazole/carbimazole?

Bericht door catsini »

De T4 waarde was in januari 51.5.
En in maart opnieuw laten bloedprikken, en toen was de T4 waarde 45.
Dat is zo raar, nu was de T4 waarde lager,
Nu zijn we naar een andere dierenarts gegaan,(de vorige wilde om de 3 maanden bloed prikken)en die vind dat bloedprikken veel te veel stress, wij weten het beste hoe ze is.
Maar dat miauwen, niet een dierenarts weet daar een antwoord op, ze staan voor een raadsel.
In maart is ons katertje gestorven aan een hartstilstand, en daarna is het erger geworden!
Zelf wilde ik voor onze poes, een ouder asielkatje erbij, dan hadden ze allebei een fijne oude dag, maar ik durf er niet aan, klikt het niet met hun 2tjes, je kan de poes niet terug naar het asiel brengen.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is dit een bijwerking van felimazole/carbimazole?

Bericht door pearlsofpassion »

Dan kan je beter een asiel zoeken waar je de poes wel terug kan brengen.
De goede asielen hebben zo'n regelingen.

Als het miauwen daarna erger geworden is, zou ik het daar ook in zoeken, als ze geen medische oorzaak kunnen vinden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie