Is dit een bijwerking van felimazole/carbimazole?

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Is dit een bijwerking van felimazole/carbimazole?

Bericht door catsini »

Kan je die arme poes niet meer aandoen.
Ons katertje hebben we 10 jaar geleden ook gehaald uit een asiel, in het begin zoveel gedokterd met hem, hij zat vol ontstekingen, de dierenarts dacht dat het een voedsekallergie was, en per toeval zijn we er achter gekomen, dat hij een vlooienallergie had.
Blij dat we hem 10 jaar bij ons hebben gehad, en nog te kort.
Maar we wilden hem nooit meer terug naar het asiel brengen.
Het was zo een lieverd.

En nog eens over het miauwen,
Op internet gekeken over katten die zoveel miauwen: je zou haast denken dat ze beginnende dementie heeft.
En dan een poes erbij? Dat is een goeie vraag, daar weet ik zelf geen antwoord op.
Het is moeilijk.
Een kat heb je niet even, maar voor haar hele leven.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is dit een bijwerking van felimazole/carbimazole?

Bericht door Adriana »

catsini schreef:De T4 waarde was in januari 51.5.
En in maart opnieuw laten bloedprikken, en toen was de T4 waarde 45.
Dat is zo raar, nu was de T4 waarde lager,
om goed mee te kunnen denken heb ik de referentiewaarde nodig, maar omdat ik zelf een (hoop ik genezen) schildklierkat heb, even bij Enzo's bloedonderzoeken gekeken.

ik neem aan dat dit een VetMed-waarde is en heb daarvan de referentie opgezocht:
zij zeggen:
< 16,1 is abnormaal
16,1 - 57,9 is normaal
29,6 - 57,9 grensgeval (borderline in old and symptomatic cats)
>57,9 consistent with hyperthyroidies - zeker weten schildklierprobleem

als ik jouw getallen hier naast leg dan zou ik dit als de sodeju en grondig met je dierenarts doorspreken
en overleggen of je niet onmiddellijk met felimazole zou moeten stoppen!
dat het daalt met felimazole is logisch, want dat is de functie van felimazole.

maar je moet je afvragen of je bij een wat oudere kat dit moet gaan zitten behandelen en zo ja, of je niet veel mildere middelen in moet zetten. (zie http://www.huisdierendokter.nl/ in het linkermenu)

we hebben op het Forum een geval waar ook waarsch ten onrechte schildkliermedicijn is gegeven en deze kat is daar heel erg lang zeer beroerd van geweest.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Is dit een bijwerking van felimazole/carbimazole?

Bericht door catsini »

29,6 - 57,9 grensgeval (borderline in old and symptomatic cats.
inderdaad dat staat op de lab. uitslag, wat bedoelen ze daarmee?
We zijn bij die da weggegaan omdat we het idee hadden dat de la. uitslagen niet klopten bij hun.
Eerder deden ze de bloedonderzoeken zelf, en 4 uren erna kon ik bellen voor de uitslag.
Toen vroeg ik, stuur me de uitslagen per mail door, kon hem niet bevallen.
De laatste keer was een VetMed -waarde, en toen was de uitslag pas 4 dagen erna binnen.
En al de nodige discussies gehad met hem, ze miauwd, toen viel hem in, ze heeft atrose? he!
Ze heeft nergens last van.
We zouden met een kuur van 5 weken beginnen, en maar doordrammen!!
1 injektie per week pentosan. 3 keer gehad, ze was dood en doodziek!!!! en niet te vergeten €42.00 per keer.
Hij was er beter van geworden, en onze kat was doodziek, en toen zijn we ermee gestopt.
En toen hadden we het met hem gehad, netjes gezegd, we waren razend, kan je je wel voorstellen!!
De nieuwe dierenarts vond het ook raar met deze waardes, en toch felimazole.
Maar ik ben bang als we stoppen, dat de schildklier weer opspeelt.
Dinsdag bel ik op om bloed te prikken, en van uit die waardes kijken we wat we doen.
Ben heel blij met je tip, hoop dat we kunnen stoppen met de medicijnen, het is toch een hele belasting voor ons poezemeisje.
groetjes
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is dit een bijwerking van felimazole/carbimazole?

Bericht door Adriana »

k zou onmiddellijk, vandaag dus stoppen met felimazole, er gebeurt echt helemaal niks en ik heb met Enzo een heel schildkliertraject achter de rug en ben een aantal malen gestopt.

ze bedoelen ermee dat een dergelijke waarde voor een oudere kat acceptabel is.
dus niks felimazole!
VetMed is een Duits lab met Nederlandse vestiging in Hoofddorp. 3 à 4 dagen is normaal, bovendien zijn er maar heel erg weinig dierenartsen die zelf T3/T4-waardes kunnen bepalen en als ze dat zeggen, dan ben ik altijd een beetje huiverig.
dierenartsen hebben doorgaans zelf analyse-apparatuur en daarmee kunnen ze binnen een half uur een aantal waardes bepalen.
ik denk inderdaad dat het belang van de dierenarts hier ook meespeelt.

te hoge schildklierwaardes worden veroorzaakt door een goedaardige tumor, die kan in één van de twee schildklierlobben zitten maar er kan ook zwerfweefsel zijn.
zo gauw speelt dat niet op want dan waren de waardes al veel hoger, Enzo zat boven de 100! en bij de ene kat gaat het wat sneller terwijl de waarde bij een andere kat heel erg traag oploopt.
er zijn baasjes die goeie ervaring hebben met het middel van huisdierendokter en ik zou daar zeker even kijken/llezen.

ik zou die medicatie-da vaarwel zeggen, missch bij de andere bloedonderzoek laten doen (en neem dan ook de anorganische fosfor( ip) waarde en de crea/urea nierwaardes mee).
je kunt veilig stoppen met felimazole, er gebeurt echt niks, en als ooit, dan zou ik carbimazol vragen, dat kunnen ze voorschrijven als je er met felimazole niet uitkomt en dat is in jullie geval zo.
katten reageren veel beter op het oude middel en dat kun je desnoods vergruizen en dan heel erg weinig toedienen (wel spreiden) als het nog nodig zou zijn. of experimenteren met huisddokter..

en dan zou het wel eens kunnen zijn dat jullie poezenmeisje beter in haar bontvelletje gaat zitten, vrolijker wordt en veel minder miauwt.. (duim/duim)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Is dit een bijwerking van felimazole/carbimazole?

Bericht door catsini »

vorig jaar februari begonnen met felimazole, en in augustus is ze gaan miauwen, beter gezegd heel hard schreeuwen.
Misschien toch dat ze niet tegen de felimazole kan.
We laten ook altijd haar niertjes controleren, of dat in orde is.
Ik hou je op de hoogte, zo gauw als ik wat weet,
groetjes
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is dit een bijwerking van felimazole/carbimazole?

Bericht door Adriana »

als haar nierwaardes goed zijn dan hoef je fosfor ip (en dat is een aparte meting) niet te laten controleren, want haar nieren filteren er dan voldoende fosfor uit.
ze krijgt relatief veel fosfor binnen - hoe roder het vlees hoe meer fosfor -.
jonge katten in de groei hebben wat meer fosfor/calcium nodig maar bij katten > 10 jr moet je dat zo laag mogelijk houden.
er is een goed medicijn waarmee de evtl te hoge waardes snel dalen, te hoge fosforwaarde is slecht voor de nieren. missch ook even doorspreken met da/2.

felimazole kan de hele stofwisseling grondig op zijn kop zetten met allerlei gevolgschade van dien. het is geen lekker spul hoor!
als je de bijsluiter naloopt dan zie ze een aantal bijwerkingen, maar omdat het nog niet zo lang op de markt is, is die lijst nog verre van actueel/compleet.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Is dit een bijwerking van felimazole/carbimazole?

Bericht door catsini »

Ze heeft voor de felimazole, strumazol gehad, wat een problemen, ziek depri misselijk noem het maar op, of het was er.
Als we ermee waren doorgegaan, hadden we haar niet meer bij ons gehad!!
Ingepraat op de dierenarts, nee hoor hij wist het beter.
Zijn we naar de volgende gegaan, felimazole gegeven, dat gaat goed, in zover dat ze alles bij elkaar miauwt, of beter gezegd schreeuwt, en die meende dus atrose????
Nu zijn we bij een aardig doktertje,eindelijk! die luistert naar de klachten, en dat is zoveel waard, we hebben ons poezemeisje 16 jaar bij ons, en dat ze nog lang bij ons is.
Als wat fout gaat, dan gaat het echt fout.
We zijn alert, te misschien, na alle nare ervaringen met dierenartsen.
Een geluk, en zijn ook hele goede, maar vindt ze maar.
Groetjes
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is dit een bijwerking van felimazole/carbimazole?

Bericht door Adriana »

wie is er eigenlijk op het idee gekomen dat ze last had van een te snel werkende schildklier en wat waren de klachten?
of is er een dierenarts geweest die heeft gedacht, kom laat ik dat eens gaan behandelen...

tja, vind maar eens een goeie....
ik ben zo ongeveer aan mijn zevende dierenarts toe en we zijn nu bij drie da's ingeschreven met 3 katers en één poes en dat bevalt uiteindelijk goed.
ik ben voor de meeste da's waarschijnlijk niet zo'n leuke klant want vraag onmiddellijk: 'hoezo dan wel?' en zal onmiddellijk toegeven dat ik er niet voor heb doorgeleerd maar dat je met je gezonde verstand en wat bijscholing (leve internet) ook een heel eind kunt komen. met da's, die daar niet tegen kunnen wil ik liever geen afspraak en geklungel met onderzoek of bloedafnemen kan ik ook niet zo waarderen. nu heb ik rond mijn woonplaats natuurlijk een veel bredere keuze dan bijvoorbeeld wanneer je in de Achterhoek woont of op een Waddeneiland oid. maar onze favo dierenarts heeft zijn praktijk in Gouda en dat is toch 40 autominuten.. en hij is favo omdat hij erg goed en rustig met de dieren omgaat en heel erg handig is met bloed afnemen. je kunt aan alles zien dat hij veel opereert en mijn katers kruipen bij hem ook in zijn nek en dat is altijd een goed teken.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Is dit een bijwerking van felimazole/carbimazole?

Bericht door Cerna »

Hoezo te weinig keuze in de Achterhoek? :lol: In Doetinchem zitten vier dierenartsenpraktijken met elk drie dierenartsen en verder zit in ieder dorp in de omgeving ook een praktijk. Keuze zat!

Ik zou voordat je Adriana's advies opvolgt en gaat stoppen met Felimazole, eerst de dierenarts raadplegen. Ik heb voor Cochi nu al twee jaar Felimazole en totaal geen klachten over het middel. Alleen het doseren is lastig omdat iedere dag 10 te veel is en iedere dag 7,5 te weinig. Dus nu krijgt hij om de twee dagen 7,5 en verder 10 mg. Volgende week gaan we weer controleren, maar het gaat goed met hem.

Alle "vreemde" gedragingen die jij opnoemt (miauwen, veel slapen) en misschien als bijwerking van Felimazole ziet, hebben volgens mij hier niets mee te maken. Heb gelukkig al vaak hoogbejaarde katten gehad en dit gedrag is heel herkenbaar. Het hoort gewoon bij het ouder worden. Niets om je ongerust over te maken.
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Is dit een bijwerking van felimazole/carbimazole?

Bericht door catsini »

We hebben bloed laten prikken, omdat ze vermagerde van 4.00 kg naar 2.5kg
Overgeven, midden in de nacht en overdag, misselijk, altijd dag en nacht rammelde ze van de honger, opgejaagd en heel onrustig.
Hebben we bloed laten prikken, en eerst strumazol enz. zie vorige berichten.
We zijn haar 2 keer in de nacht eten gaan geven, en dat gaat nu prima, ze weegt nu 3.10 kg.
Ze hoeft maar 1 pilletje van 2.5 mg.

We overleggen eerst met de dierenarts, wat we ook doen.
De dierenarts vorige week nog gebeld, zijn antwoord was, kijk hoe ze is, en bloedprikken is veel te veel stress voor een oudere kat, niet doen als het goed gaat, dat zien jullie zelf het beste,
groetjes
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Is dit een bijwerking van felimazole/carbimazole?

Bericht door catsini »

Dit bericht is van de dierenarts:

Ik moet overigens ook bekennen -en dat heb ik toen de bloeduitslagen
waren doorgestuurd ook al aangegeven- ik nergens een afwijkende
schildklierwaarde kon vinden; ik had begrepen dat ze dat bij.......
hadden vast gesteld; maar zoals gemeld heb ik niets afwijkends in
waarden ontdekt. Wat mij betreft zouden jullie dus ook eens helemaal
kunnen stoppen met de felimazole, en ik vraag mij af de poes dat nodig heeft.
Als ze het een aantal weken niet meer slikt zou ik nog graag eens
willen testen of ze dan inderdaad een te snel werkende schildklier
heeft. Ik kan dan uitgaan van bloedwaarden zonder medicatie
Als jullie poes met zo weinig aan kan, vraag ik mij dus oprecht af of ze het überhaupt
nodig heeft!
Ze slaapt veel; ja, ze is op leeftijd en wat zou een kat anders moeten
doen;
Wat mij betreft doen jullie het op deze manier en zie ik jullie over
een aantal weken eens op de kliniek!

Misschien heeft ze NOOIT een snelwerkende schildklier gehad, Nu vraag ik je...........
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is dit een bijwerking van felimazole/carbimazole?

Bericht door Adriana »

tja en oeps.. :edoh: :eshifty:
wij staan voor wat betreft de behandeling/adviezen van sommige dierenartsen nergens meer van te kijken, hoor...

kijk even hier bij cholodin en dan ook bij de klantenreacties.
http://www.nmlhealth.com/p,51,1349/Cholodin-kat.aspx
jojo heeft het gebruikt, samen met tarwegras, voor Sophietje, die dementeerde en die hier goed op reageerde, dacht ik.. even rechtsboven via de zoekfunctie..

en stel dat ze na verloop van tijd toch weer achteruit gaat en afvalt, dan kun je altijd nog op zoek naar een veel milder middel, waarop ze missch veel beter reageert..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Is dit een bijwerking van felimazole/carbimazole?

Bericht door catsini »

maandag heeft ze het laatste pilletje gehad, is best spannend hoe het nu verder gaat, trouwens we hebben onze poes al eens cholodin gegeven, kan niet zeggen dat het helpt, we hebben ongeveer alle tabletjes opgemaakt, en ik zag geen verschil, of moet je dat langer geven wil je resultaat zien.
En het tarwegras, nooit van gehoord.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is dit een bijwerking van felimazole/carbimazole?

Bericht door Adriana »

er is op het Forum erg veel over tarwegras te vinden, rechtsboven zit een zoekfunctie en anders kun je natuurlijk zelf ook even goegelen op tarwegras of wheatgrass
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Is dit een bijwerking van felimazole/carbimazole?

Bericht door catsini »

Maandag laten we bloedprikken, ben benieuwd naar de uitslag.
De dierenarts vindt het raar dat ze een snelwerkende schildklier hadden vastgesteld, en de lab. uitslagen waren allemaal goed.
De vorige dierenartsen hebben maar wat gezegd, omdat ze het zelf niet wisten, en daarom hebben ze een lage dosis felimazole voorgeschreven, was zijn antwoord.
Ik vraag me zelf af, zou het beginnende dementie zijn?
Ze heeft ook wat schokkends meegemaakt, onze arme Winny stond erbij toen Miets een hartstilstand kreeg, en tegen de avond is ze gaan schreeuwen, het was net of ze huilde, ze zijn 10 jaar samen geweest, dat is afgelopen maart gebeurt.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Plaats reactie