Bijwerkingen synoflux

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
a3ana
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jan 2007 09:03

Bijwerkingen synoflux

Bericht door a3ana »

Ik ben nieuw hier: wat een fijne site en forum! Ik heb al even gezocht, maar kan niet vinden wat ik zoek.

Sinds 2 weken hebben wij een nieuwe kater (verwaarloosd en hier weer van harte welkom!). Omdat hij nogal nieste en wat koorts (39,5) had, kreeg hij synoflux. Het niezen is geheel over (nu is alleen onze poes aan de nies en de medicijnen :-() alleen: de laatste dagen vond ik braaksel en hij is aan de diarree.

Verder is hij lief, vrolijk, eet goed en drinkt goed en dus absoluut niet ziek.

Ik vraag me af of het bijwerkingen van de synoflux kunnen zijn? Iemand ervaring of een bijsluiter beschikbaar?

Vandaag is de laatste medicijnendag, dus dan zou ik er ook vanzelf achter komen. Maar voor de zekerheid, graag jullie reactie.

Groeten,
Adriana met Sammy en Bommel
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Welkom Ariana,

Synoflux is mij helaas onbekend. Het enige medicijn dat qua naam in de buurt komt is Synflex, dat o.a. gebruikt wordt tegen artrose. Het is een medicijn zonder steroiden dat ontstekingen tegengaat. Synflex is vloeibaar, maar ik kan niet uit je bericht opmaken of de Synoflux dat ook is.

Ongeacht of dat het medicijn is of niet, gaat vaak elk medicijn natuurlijk met talloze bijwerkingen gepaard. Een van de meest genoemde bijwerkingen van medicijnen is wel misselijkheid en een verstoring van het maag/darmkanaal ( o.a. overgeven en diarree).

Voor de zekerheid zou ik nog even de behandelend DA bellen om dit na te vragen. Zorg ondertussen in ieder geval dat je kat voldoende vocht binnenkrijgt.

Is de andere kat wel gewoon beschermd tegen besmetting van de niesziekte door de jaarlijkse inenting? (al kan niesziekte daar heel soms ook nog doorheen sluipen)

Groeten,
Roland
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
a3ana
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jan 2007 09:03

Het is synulox

Bericht door a3ana »

Het zijn tabletten en het is een antibioticum dat amoxicilline en kaliumclavulanaat bevat. Wordt gegeven bij huidinfecties, urineweginfecties, luchtweginfecties, darminfecties en mondslijminfecties. Breed AB dus.

De andere poes wordt jaarlijks geënt, maar niest dus toch :-(. Dat begon donderdagnacht en ik heb gisteren meteen medicijnen gehaald. Het wordt nu al minder en de koorts is duidelijk weg (had hele warme oren en een warm lijfje).

Bommel heeft dus een half jaar op straat gewoond (werd gevoerd door buren). Dus tja, wat die allemaal bij zich draagt...........
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

In dit topic wordt Synulox genoemd. De korte beschrijving ervan doet vermoeden dat het om dit medicijn gaat.
Bommel heeft dus een half jaar op straat gewoond (werd gevoerd door buren). Dus tja, wat die allemaal bij zich draagt
Dit is voor ons de reden om nooit een kat met een onduidelijke achtergrond bij een kat te introduceren die al in huis aanwezig is. Op deze manier hebben wij in het verleden een kat verloren aan Leukemie/Leucose.
Daarna hebben wij bij nieuwe katten steeds eerst een 'quarantaine' periode gehad waarin zij niet in aanraking kwamen met de gezonde dieren en ook het eten, drinken en de kattenbak apart gehouden, totdat de nieuwe katten volledig onderzocht waren. Je moet het een keer meegemaakt hebben, denk ik, om het op deze manier te doen, maar het is voor ons een grote geruststelling.

Goed te horen dat de niesziekte ook bij de andere poes onder controle is.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik weet nu uit ervaring dat een inenting tegen niesziekte niet betekent dat ze nooit niesziekte kunnen krijgen, dat kunnen ze net zo goed krijgen als een niet-ingeënte kat.

Alleen heeft inenten als grote voordeel dat ze er veel minder gevoelig voor zijn en dat het meestal bij een snottebel en wat niezen blijven ipv een volledige niesziekte (die best pittig is). Vandaar dat jouw poes dus ook een beetje niesziekte heeft gekregen van die andere kat.

Verder vind ik het heel fijn om te lezen dat je dat katje een nieuw huis hebt geboden!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik ken Synoflux inderdaad ook nog wel. Het heeft bij onze meiden in tijden van (ernstig) ziek zijn er flink doorheen getrokken. Ook voor ons (inmiddels overleden) hond hebben wij het gebruikt. Van de hond weet ik zeker dat het geen diarree veroorzaakt heeft, en de katten hadden al diarree toen ze hier kwamen dus ik kan daar geen zuiver antwoord op geven.
Als het goed is moet ik ergens in huis van de hond nog een bijsluiter liggen (laatste spullen heb ik allemaal bewaard), ik zal er even naar op zoek gaan ;-).

Maar..... Misschien komt de diarree wel door een combi van Synoflux en andere voeding? Andere voeding kan het maag/darmgestel goed van streek maken. Ik ben van mening dat je dit niet al te lang moet laten sudderen i.v.m. uitdroging, tenzij je zeker weet dat er voldoende vocht binnen komt en je kat (gelukkig :-P ) vrolijk en speels is.

Ik sluit me verder aan bij Sandra en ben blij dat er weer een diertje een fijn thuis gekregen heeft :grin:
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Edit: Doos gevonden maar helaas staan er op het doosje waar wel de dosering etc. op staan geen bijwerkingen vermeld. Wel staat er een kleine aanteking bij "contra indicaties": niet toepassen bij dieren die gevoelig zijn voor penicillines. Daar heb je nu niets aan :???: .

Ik zie trouwens dat ik het medicijn eerder verkeerd benoemd heb. Het moet Synulox zijn zoals de Admin al schreef, en niet Synoflux, zoals ik het schreef ;-)
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Heel veel katten krijgen last van diarree bij het slikken van medicijnen. Sommige katten krijgen het van de medicijnen zelf en andere katten omdat de pil vaak met wat blikvoer wordt gegeven (en dat is zeer laxerend voor katten die dat niet vaak krijgen).

groetjes,
Sandra
a3ana
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jan 2007 09:03

Lintworm

Bericht door a3ana »

Tja. de nies is over, en de diarree is ook opgelost: ook nog lintworm :cry: Zucht, gisteren exil gegeven. Maar dat gaat niet werken zegt de DA. Volgende week kan ik daar een pil halen (Drontal) en dan hebben we ook dat weer achter de rug.

Hij had geen dag langer buiten moeten blijven!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Elk medicijn heeft wel als bijwerking braken/diarree, zo ook Synolux. Wij gebruiken het hier ook. Werkt bij onze katten veel beter dan andere middelen (Vibravet, Marbocyl..).Onze katten hebben nooit echt zichtbare bijwerkingen gehad.

Je kunt trouwens alle medicijnen+bestanddelen+bijsluiter wel vinden op internet. Gewoon Googlen!
Zaluki
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 okt 2009 22:46

Re: Bijwerkingen synoflux

Bericht door Zaluki »

Sorry dat ik een oud topic omhoog haal.

Maar ik heb eigenlijk een vraag (en een probleem) Vorige week donderdag ben ik met mijn al wat oudere kater naar de DA geweest omdat ik dacht dat hij last had van niesziekte. De DA concludeerde dat het mogelijk ook de bordertella bacterie kon zijn. Maar iniedergeval kreeg mijn kat een antibiotica spuit en een een kuur synulox mee. Een AB waar mijn kat al vaker mee te maken heeft gehad. (Bij keelontsteking kreeg hij dit ook voor geschreven.) Mogelijk had hij hier nu ook wel last van dan wat meer achterin de luchtwegen.

Maar sinds de dag dat ik gestart ben met de synulox eet mijn kat niet meer. Heeft iemand hier enig ervaring mee? Ik heb alles geprobeerd van melk tot gekookte kip. Mijn enige optie is nu nog verse vis. Ik ga morgen iniedergeval de DA bellen. Maar ik hoop misschien dat jullie hier ook enig idee over hebben? Oja hij heeft ook een nierdieet.

Groetjes
Gebruikersavatar
Tessa-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 feb 2009 16:32
Locatie: Wateringen

Re: Bijwerkingen synoflux

Bericht door Tessa-M »

Hallo,

Onze katers zijn vorige week gecastreerd en Sam is ook aan zijn navelbreuk geholpen.
Helaas kreeg hij zoveel wondvocht dat hij binnen een week opnieuw onder het mes moest.
Zijn huid is met meerdere hechtingen aan de buikwand vastgezet.
Hierbij heeft hij ook synulox gekregen. Al een kuur van 5 dagen voor de operatie en nog een
een kuur van 7 dagen na de operatie. Een nadeel, hij is sinds dag twee enorm aan de diarree en dat duurt dus al een week en we hebben nog zes dagen te gaan.

Hoe lang mag een kat diarree hebben n.a.v medicijnen?

Hij eet en drinkt verder wel goed gelukkig.
Groetjes, Tessa
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bijwerkingen synoflux

Bericht door Adriana »

ik zou vandaag even met je da bellen.
gelukkig eet en drinkt hij goed, anders kans op uitdrogen met zo langdurige diarree.

is niet te zeggen 'hoe lang een kat diarree 'mag' hebben, misschien kun je eerder stoppen met dat medicijn, in ieder geval wel even in overleg met je dierenarts..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Bijwerkingen synoflux

Bericht door rieneke »

@tessa,
omdat diarree een veel voorkomende bijwerking van antibiotica is, zet ik een kat die op de ab moet standaard op de probiotica.
dit zou ik dan ook aan willen raden voor jouw kat.
Plaats reactie