hoe geef je katten medicijnen?

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Joris

hoe geef je katten medicijnen?

Bericht door Joris »

Mijn kater heeft het niet zo op pilletjes. Zo in zijn bekje levert een heel gevecht op en wanneer we een tabletje door zijn eten verpulveren, raakt hij zijn eten niet aan. Hoe doen jullie dat?
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

je kan bij de dierenarts ook een soort pillen schietertje krijgen dit is supersnel en handig.
en je DA legt je vast wel uit hoe het werkt
succes groetjes
patricia
nog twee weekjes en dan in ondertrouw op 25 oktober :)
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Wij hebben thuis ook 2 katten die ware monsters worden als ze pillen moeten krijgen.
Alleen geven lukt niet omdat ze dan echt te snel zijn en met eten werkt inderdaad ook niet.
Wij doen het volgende;
met 2 personen, 1 houdt de kat vast en de ander drukt de pil er in.
Wij zetten de kat op de keukentafel (of aanrecht) zodat je zelf in ieder geval goed staat. Met gekruisde handen druk je de kat op de tafel (dus linkerhand op de schouders en rechterhand op de kont, als het kopje rechts zit). Goed drukken zodat ze geen kracht meer kunnen zetten. (klinkt zieliger dan het is)
De ander pakt de over de kop heen het bekje vast en drukt het kopje naar achter. Met de vingers aan de zijkanten van de bek druk je de bek open.
Pil er met een theelepeltje zo diep mogelijk indrukken. Bekje weer dicht drukken en dicht houden!
Over de keel strijken met je vinger, zo moet ze wel slikken.
Pas als ze geslikt heeft laat je tegelijk los.
Je kat is dan wel even pissig op je, maar heeft tenminste wel de pil op.

Dit is voor ons echt de enige manier, met pillenschieters, handdoeken, snoepjes etc etc werkte het niet.

Hopelijk werkt dit wel voor je.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Ik doe het op de ouderwetse manier. Men gaat geknield op de grond zitten en zet de kat tussen de benen. Met de ene hand houdt men de bek open en met de wijsvinger van de andere hand plaatst men de pil in de keel. Meteen daarna over de keel wrijven om een slikreflex op te wekken. Het vergt enige oefening, maar het werkt prima.
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Zo deden wij het in eerste instantie ook (en doe ik bij mijn huidige kat ook hoor)
Maar mijn thuismonstertjes wurmen zich daar dus door heen :)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

In dat geval is er nog altijd de rubber hamer... :silly:
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Gast

Re: hoe geef je katten medicijnen?

Bericht door Gast »

Joris schreef:Mijn kater heeft het niet zo op pilletjes. Zo in zijn bekje levert een heel gevecht op en wanneer we een tabletje door zijn eten verpulveren, raakt hij zijn eten niet aan. Hoe doen jullie dat?
Iedereen bedankt voor zijn/haar reactie! We gaan het proberen.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Foul Smelling Pig schreef:Ik doe het op de ouderwetse manier. Men gaat geknield op de grond zitten en zet de kat tussen de benen. Met de ene hand houdt men de bek open en met de wijsvinger van de andere hand plaatst men de pil in de keel. Meteen daarna over de keel wrijven om een slikreflex op te wekken. Het vergt enige oefening, maar het werkt prima.
Yep! Zo doe ik het ook. Werkt prima tot nu toe ;-)
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Gerdy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 feb 2004 18:21
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door Gerdy »

Ik heb hier een katertje wat elke dag een pilletje moet. Het pilletje is in vieren gedeeld, dus te klein voor de pillenschieter. Hij krijgt het altijd vermalen in een stukje rosbief of iets anders lekkers.
Meneer staat al klaar als ik de medicijndoos pak. TIjd voor een hapje lekkers ;-)
Roy Zipper en O'tiz, de kanjers van de polder, niet meer uit mijn leven weg te denken!
Simba* rust zacht lieverd
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Bij drie van onze vier katjes is het totaal geen probleem. Ik klem het lijfje min of meer onder mijn oksel. Met die hand trek ik het bekje ook open en plop het pilletje achter in de keel. Ik wrijf meteen in de hals zodat er een slikbeweging op gang komt en klaar is kees. Ik kan dat wel alleen af.
Bij onze kleinste is het werkelijk een drama, die raakt compleet in paniek, bij haar lukt het wel om een pilletje te verpulveren en in een lekker stukje eten te proppen. Niet een hele pil natuurlijk, maar verdeeld over meerdere stukjes worst zodat de smaak niet al te heftig aanwezig is. Dat werkt bij haar het beste ;-)
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik heb dus hetzelfde probleem met Jessie waar ik de andere 3 ook gewoon het pilletje achterin het bekkie kan doen.
Zal het ook is proberen met verpulveren want de laatste keer had ik een halfje in een stukje smeerworst gedaan.
Nou mevrouw haalde deze keer mooi haar neus ervoor op :roll: Alhoewel rosbief ook een idee is, daar doen ze een moord voor hier.

Ik heb deze keer mansonil kauwtabletten gehaald, tis een goed merk die ik al jaren voor mn andere dieren heb gebruikt.
Deze moesten ze dus zelf opeten wat alleen Buffy deed maar dat scheelde alwel 1 kat die ik niet vast hoefde te grijpen.
Mischien dat er andere katten zijn die ze ook als snoepjes eten.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Guus moet driemaal daags een hele tablet. Breek de pil doormidden en verstop ze in een brokke smeerleverworst...en dan nu de truc...

Geef hem de 'gesaboteerde' smeerleverworst en laat zien dat ik nog een stukje heb...veelvraat als het is gaat dan het eerste er razendsnel in en heeft ze nog een beloning ..

Door het snel eten heeft ze het niet eens in de gaten 8-)

Liefs Renate

ps of laat het per ongeluk ;-) uit je handen vallen tijdens het eten koken.....wanneer ze ook maar denken dat ze iets kunnen strietsen dan gaat het razendsnel naar binnen...
Plaats reactie