Metacam

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door sandy »

Update, na weer slecht plassen en ziek voelen vandaag terug naar da. Alles voelt normaal dus alvleesklierwaarde getest. Die blijkt afwijkend te zijn. Kan echo voor meer info maar met haar ruim 18 jaar en meerdere kwaaltjes ga ik dat niet doen. Dat is voor haar echt teveel. Ze krijgt dus voor nu prednison en cerenia en dan zien hoe ze zich houd.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5148
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door Synemios »

Met alvkeesklierontsteking mag je geen onsior of metacam (nsaid)geven
Waarom is er geen pijnstilling daarvoor voor geschreven?
Buprecare/ temgesic?
En prednison mag alleen in een hele lage dosering voor geschreven worden onder streng toezicht.

https://de-dierenkliniek.nl/katten/aand ... titis-kat/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door sandy »

Ze moet 5 mg gaan slikken, gisteren injectie gehad. Geen idee waarom geen pijnstilling. Ik zal daar morgen even voor bellen. Dit is voor haar een laatste redmiddel.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5148
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door Synemios »

ja maar zonder pijnstilling krijgt ze amper een kans.
Doet vreselijk pijn.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door sandy »

volgens mijn dierenarts, die ik al 18 jaar heb is de cerenia en prenoral beiden deels pijnstillend en apart pijnstilling niet nodig. Moet hierbij zeggen dat ze zich niet gedraagt als een kat die pijn heeft. ik weet dat het meesters zijn in verbergen van pijn maar ik ken haar.
ik heb de bloeduitslagen trouwens opgevraagd en ik stel me hier wel wat vragen bij. de kenners zullen wel weten welke. Zij krijg al anderhalf jaar amodip en toen waren alle warrdes normaal, ik zie nu veel lage waardes en 1 hoge waarde op maandag 20 maart al, van de alvleesklier, en hierbij vraag ik me af dus waarom er mij gezegd was dat alles normaal was. ik ga ze in de volgende posts even delen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5148
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door Synemios »

Ik zou zeggen lees je wat in over alvleesklieronstekingen want prednoral is geen pijnstiller.
Sterker nog prednoral wordt pas op hjet laatst ingezet omdat het ook een alvleesklierontsteking zou kunnen verergeren.
En je kat heeft echt goede pijnstilling nodig.

Cerenia werkt tegen de misselijkheid en is niet pijnstillend, dan mag het al 18 jaar jou dierenarts zijn, maar ik was naar een ander gegaan.

https://www.astfarma.nl/wp-content/uplo ... A4_def.pdf

Ik ben benieuwd naar de uitslagen.
Laatst gewijzigd door Synemios op 31 mar 2023 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door sandy »

ok hoe kan ik hier uitslagen delen?
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5148
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door Synemios »

Je kunt een screenshot maken en die uploaden. ( als het een pdf bestand is)
Als je het via een mobiele telefoon doet kan het ook via tapatalk.

Of je kunt ze hier typen maar dat is wel gedoe als het er veel zijn.

Hier een uitleg:

https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... f=5&t=1922
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door sandy »

thnx, geen idee of je iets kan met die link, beetje zooit maar alle uitslagen staan er wel op
https://myalbum.com/album/g2Sox6SNXii26Y/
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5148
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door Synemios »

Hij staat op prive dus ik moest toestemming vragen, dat heb ik gedaan.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door sandy »

Ik heb toestemming gegeven
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5148
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door Synemios »

Ik heb het gezien.

De lipase was op 20 maart licht verhoogd samen met de glucose.
De glucose kan bij stress heel hoog kan worden en dan spreek ik echt soms over waardes van rond de 25.

Maar ik zie verder en ik schrik daar echt van een hele rits waardes die te laag en te hoog zijn.
En daar hadden ze verder op door moeten testen, dat is 9 dagen later pas gedaan.

Ze hadden het op zijn minst moeten melden.

Ik kan niet in het hoofd van jou dierenarts kijken waarom er niet verder naar gekeken is omdat deze waarden samen met de klachten van slecht eten/ etc richting de pancreas kunnen wijzen maar dat bleek ook 9 dagen later.

Ik moet er wel bij zeggen dat pancreatitis soms heel moeilijk aan te tonen is, omdat je zegt dat ze het al vaker had de klachten kan het ook zijn dat dit al langer gaande is.

Maar ik begrijp dat je meer vertrouwen hebt in een dierenarts waar je al 18 jaar komt, maar ik zou je toch willen adviseren naar een ander te gaan.

De behandeling die nu ingezet is klopt ook niet.

De nieren zijn wel echt heel netjes voor een 18 jarige kat.

* Ik kom even terug op de glucose, die was in 2021 ook te hoog, is daar nooit verder onderzoek naar gedaan?
fructosamine test om zeker te weten dat er toch geen sprake is van suikerziekte?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door sandy »

Kan je datums zien? Ik zie alleen van 20 maart, maar had wel toen de uitslagen ook opgevraagd. Die kon ik op mn pc niet meer vinden, zijn dat waar de waardes allemaal nog normaal zijn?
Ik stel hier ook vragen bij hoor, het is trouwens niet mn eigen da geweest, maar een jonge arts die er later bij is gekomen. Dus de lage waardes zijn dan van nu? Hij vertelde mij die dag dat alles goed was. Geen bijzonderheden. Mn eigen da heeft ook inzage en die heeft hier dus ook niks van gezegd. Ze was 2021 op amodip gezet trouwens, moet ergens in juli zijn geweest.
De glucose was erna nog getest en normaal, is de stress geweest. Een da bezoek is voor haar extreem heftig, daarom ga ik zo weinig mogelijk. Ik ben hier een klein beetje veel boos over, en ik zit er inderdaad wel aan te denken om na 18 jaar daar weg te gaan. Maar veel praktijken zitten hier niet. Deze praktijk is een tijd geleden overgenomen door een bedrijf, denk dat dit hier wel mee samenhangt. Hij had 20 maart al wat moeteb doen. Maar ik ga dus wel kijken of er nog een particuliere dierenarts zit.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5148
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door Synemios »

De oudere waardes staan aan de rechterkant die waren van 14-07-2021 op dezelfde lijsten.
je ziet eerst de huidige waarden van 20 maart 2023, dan zie je laag-normaal-hoog en dan zie je daarachter de oude waardes van 14-07-2021.


En nog een uitslag van de fpl test die is gedaan op 29 maart 2023.

Hoge glucose samen met de waardes van de rode-witte bloedcellen( hematologisch beeld) die zowat allemaal te hoog of laag zijn en een verhoogd lipase zou voldoende moeten zijn om verder te kijken.
Alle waardes op de glucose na waren in 2021 normaal.

Maar eigenlijk is het te te zot voor woorden dat je dit zelf allemaal zou moeten weten, daar zijn dierenartsen voor.

Wij hebben het zelf ook gehad, de praktijk werd overgenomen en vanaf dat moment hadden we alleen maar ellende.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door sandy »

O wat stom, had ik niet gezien. Ik ga maandag informeren bij de enige 2 andere praktijken hier. Anders zouden we moeten uitwijken naar een andere gemeente en dat is voor haar met haar extreme angst te ver reizen. Het eerste wat ik vraag is of ze particulier zijn en wat nodig.
Zij zijn altijd een goeie praktijk geweest, zo jammer dit, het gaat wel ons meisje. Ik zou het liefst gelijk stoppen met de prednison maar dat gaat nu helaas niet. Heel erg bedankt voor je hulp, ik waardeer het enorm.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Plaats reactie