ontlasting vraagje

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gesloten
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

ontlasting vraagje

Bericht door patricia »

hoi allemaal

ik heb ff een vraag mischien niet geschikt voor mensen met een zwakke maag, ik heb een kater van bijna 4 jaar oud en de afgelopen weken lijkt hij steeds minder goed voor zichzelf te zorgen.
daarmee bedoel ik dat ik vaak nog een stukje ontlasting aan z'n kont zie hangen , toen ik net weer een groot stuk zag hangen dacht ik he dat haal ik toch maar weg was zo vies.
maar toen ik met een doekje zn kont aanraakte sproeide hij als het waare bruine vloeistof uit.
geen idee wat dit nou weer moet zijn heb persoonlijk meer verstand van poezen, gizmo is wel geholpen dus ik weet niet of dit echt sproeien, was meer leek het alsof er iets knapte.het zag er allemaal nog viezer uit als dat ik het nu kan omschrijven maar ik weet niet hoe ik het moet uitleggen zonder dat jullie er misselijk van worden.
wie weet wat dat was,
groetjes patricia
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Volgens mij kunnen de meeste hier aardig wat hebben zonder gelijk over hun nek te gaan hoor :)

Maar zou het kunnen zijn dat hij verstopt zat??
Soms komt er achter een verstopping gelijk diaree achteraan.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

weet ik niet want toen hij sproeide had ik nog niks weggehaald daar ben ik een nieuw doekje voor gaan halen, hij heeft dus wel eens vaker de laatste tijd dat er wat blijft hangen moet hij soms ander voer dat het daarom geen "normale drolletjes "zijn
groetjes patricia
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Lotte schreef:Volgens mij kunnen de meeste hier aardig wat hebben zonder gelijk over hun nek te gaan hoor :)
Dat denk ik ook! En anders leer je dat wel heel gauw met katten. ;-)

Ik denk dat het ook iets van diarree is of zo. Bo heeft het hier ook wel eens als hij van de bak af komt. Dan laat hij een 'plasje' achter op de plavuizen, net of er nog iets uit moest.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Kan het ook niet uit de anaalklieren komen? Ik heb begrepen dat die soms verstopt kunnen zitten en dan uitgeknepen moeten worden, misschien heeft jouw hulp de klier in werking gesteld?
Anaalkliervocht stinkt afschuwelijk, dus als de stank niet te harden was denk ik dat het dat was.

freija
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

oke dan heeft freija het denk ik goed wat een lucht ken zo'n beest hebben zeg.maar ben gelukkig wel blij dan het niets ernstigers is.
ben al zo'n vreselijke meut wat dat betreft ren meestal meteen naar de da.
maar ik lig nu dus denk vraag het maar ff.
thx all ...
groetjes patricia
Gebruikersavatar
Cathy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jun 2005 17:19
Locatie: Moorsele West-Vlaanderen Belgie

Bericht door Cathy »

Ik denk ook dat de vloeistof met de anaalklieren te maken heeft.
Een kat heeft 2 anaalklieren,1 aan elke kant van de anus.
Deze hebben verbinding via een klein kanaaltje met de anus.
Beide klieren produceren een vloeistof met een bepaalde geur en deze vloeistof wordt via het kanaaltje aan de ontlasting toegevoegd.
Door deze speciale geur bakent de kat haar territorium af.
Het is inderdaad zo dat de anaalklieren kunnen verstopt zijn en dat er te veel druk op komt en het opgehoopte anaalkliervulling gaat gisten wat kan leiden tot onstekingen .
Toch beter in de gaten houden en bij twijfel toch even naar DA gaan.

Groetjes Cathy
Cathy ,trotse mama van Harry,Droopy,Kayleigh,Aristo,Gismo (Dido+) Karel,Felix (Hanneke+) Maaike ,Titi en Siska.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi Patricia,

Ik denk inderdaad ook dat het z'n anaalklieren zijn geweest die vol zaten. Ik heb dit al vaker meegemaakt, vooral bij mijn vroegere honden. Op zich is dit niet zo erg, elk dier heeft die en maakt die normaal gezien bij elke ontlasting mee leeg. Nu kan het gebeuren dat je dier die anaalklieren niet leegmaakt bij de ontlasting (daar kunnen een aantal oorzaken voor zijn ),met gevolg dat die overvol en ontstoken raken. Dit is pijnlijk en maakt dat het dier angst krijgt om ontlasting te maken, want telkens als hij dit probeert doet het pijn omwille van die overvolle klieren. Zo geraak je natuurlijk in een cirkeltje, dier kan niet poepen omwille van pijn, en klieren raken steeds voller en gaan ontsteken. Waarschijnlijk zijn die nu opengebarsten, en is dit de smurrie die je zag en rook!!!! Toch zou ik je aanraden om naar de DA te gaan, immers die klieren zijn ontstoken en gaan terug vollopen, en dit kan vrij snel gaan. De DA gaat hem iets inspuiten waardoor het kan genezen, en waarschijnlijk zal je ook nog pilletjes moeten geven. De DA zal je ook vertellen hoe je de symtomen kan herkennen ( veel likken daar, over de grond schuren enz...), zodat je sneller kan ingrijpen = naar de DA gaan om ze leeg te laten maken voor ze ontstoken zijn. En als je een "taaie" bent kan de DA je zelfs leren hoe je ze zelf kan leeg maken, dit is niet zo moeilijk, maar je moet de techniek wel weten, dit bespaart je elke keer een DA bezoek, pijn voor je dier, en medicatie voor je dier.

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

uuuh zo'n bikkel ben ik eigenlijk niet ikk begin nu wel weer te twijfelen want hij heeft verder nergens last van , schuurt niet over de grond ik ga eerst wel ff vragen wat de da dan denkt.
thx.... allemaal
groetjes patricia
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Maar moet je in zo'n geval dus naar de da om de klieren te laten legen?
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Ja, eigelijk wel, en om de ontsteking te laten behandelen, anders komt het snel terug, of kan het zelfs zijn dat je poes ziek word en koorts krijgt. Bij mij kregen ze altijd een spuitje tegen de ontsteking en een antibioticakuur.

liefs veronikske
Laatst gewijzigd door veronikske op 07 okt 2005 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ja, je moet zeker even naar de da hoor! Die klieren moeten helemaal leeg en er moet inderdaad eventueel een kuurtje bij komen.
Sterkte, want dit probleem zal dus telkens terug gaan komen :???:
Gesloten