# Hoe vaak ontlasting bij een kitten in 24 uur?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Linda
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 sep 2005 08:42

# Hoe vaak ontlasting bij een kitten in 24 uur?

Bericht door Linda »

Hallo, ik heb een vraag over een kitten van ongeveer 3 weken, hoe lang mag een kitten wat om de 3 of 4 uur gevoed geen ontlasting hebben? Oftewel hoeveel keer hebben ze ontlasting in 24 uur?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hallo Linda, welkom op het forum.

Als de moederpoes het kitten voedt, zal er na elke voeding ontlasting komen, die de moeder oplikt.
Bij flessenkittens moet je eigenlijk ook rekenen op ontlasting na elke voeding; je moet daarvoor het buikje kloksgewijs masseren. Maar afhankelijk van de melksoort duurt het wel eens wat langer.
Als het diertje maar eens in de 24 uur ontlasting heeft, kan dat ook geen kwaad. Langer wel, want dan wordt het te hard en kan het kitten het er niet uitpersen.
Surreallistic
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 sep 2005 11:34

Bericht door Surreallistic »

Bij ons duurde het ook wel ff voordat hij ontlasting had. Maar de tip van over het buikje wrijven is goud waard. Werkte bij Pooky als een tierelier. Vinden ze als kitten nog lekker ook.
I thaw I thaw a puddycat!
Linda
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 sep 2005 08:42

ontlasting kitten

Bericht door Linda »

Als het nu na 24 uur nog geen ontlasting en zit verstopt wat kan ik dan als beste doen?
Surreallistic
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 sep 2005 11:34

Bericht door Surreallistic »

Probeer eerst de tip van het buikje wrijven. Suc6
I thaw I thaw a puddycat!
Linda
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 sep 2005 08:42

buik wrijven

Bericht door Linda »

Ik ben heel de dag al bezig met hem over zijn buikje te masseren, een druppel olie door zijn eten, zijn rug masseren, plassen gaat hartstikke goed, maar ontlasting nix. Hij eet nog steeds, zojuist wat geprakte whiskas met kittenvoeding, gaat dan weer slapen.
Zijn er nog tips..
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Je dierenarts bellen!
Overleg met hem, dan heb je in ieder geval iets meer zekerheid dan nu. Als je snel belt dan zit je nog in het avond spreekuur misschien.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Olie door zijn eten? :shock: Geprakte whiskas? :shock:
Ga maar gewoon alleen goede flesvoeding geven, en zorg dat de darmen weer normaal gaan functioneren. Met al deze wisselingen die een zo jong dier wellicht helemaal nog niet aankan, maak je het alleen maar erger.

Zodra je gaat bijvoeren, doe dat NIET met Whiskas, ook niet junior. Dat is veel en veel te zout voor zo'n jong diertje. Neem een goed merk, van je dierenarts, eventueel aangevuld met Royal Canin babybrok (geweekt).
Je kunt met 3 weken voorzichting beginnen met bijvoeren, maar dan heb je het over nutrix door de melkpoeder, en niet over whiskas en olie...
Linda
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 sep 2005 08:42

Bericht door Linda »

Kijk het vannacht nog aan met flesvoeding anders morgen naar dierenarts bedankt voor de adviezen. Jullie horen het nog wel. Het vervelende is alleen dat al deze adviezen die ikzelf heb gedaan van mensen afkomen die zeggen er verstand van te hebben, incl. dierenarts.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het is ook geen verwijt, Linda, alleen schrok ik er van. Ik vind het niet de beste tips van je dierenarts, zeker niet wat betreft de whiskas, zie je.

Als je net bent overgestapt op vast eten, dan kan het al met al wel 48 uur duren. Als het dan niet komt, kun je na het masseren de poeperd met een beetje olie inwrijven en vanaf de staart naar het poepgaatje toe wrijven. Dat wil nog wel eens helpen ;-) Je voelt dan wel of er iets zit, dan is het daar wat opgezetter.

Succes!
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

hoi
bij djessy wilde het ook niet goed lukken zelfs met masseren niet,
toen zij mijn dierenarts dat je een tissue of een watje nat moet maken dat boots je beter de moeder na en het werkt stimulerend.
suc6
groetjes patricia
Linda
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 sep 2005 08:42

Bericht door Linda »

Het is gelukkig gelukt maar pas een vrijdagmiddag, hij bleek al vanaf dinsdagavond geen ontlasting te hebben gehad. Hij had een behoorlijke verstopping van een of ander keihard wit iets en toen het er uiteindelijk uit kwam, na het nodige gekerm van de pijn, kwam er ontlasting (keihard). Zo blijkt dat als een kitten 's avonds bij een dierenarts wordt gebracht het toch ook maar in een kooitje wordt gestopt en pas de dag erna wordt gekeken wie het eventueel kan opvoeden. Je begrijpt wel dat ik pislink ben op die dierenarts, als het dus de gehele nacht niet gemasseerd is krijg je dus zulke klachten. Hij heeft nu geregeld ontlasting en groeit goed (ben er al behoorlijk aan gehecht).
Ben voor het eerst pleegmoeder en vind het te gek om te doen, doe het met veel liefde en vooral geduld, zouden er meer moeten zijn.
Gebruikersavatar
fluttertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 dec 2005 23:23
Locatie: Den Haag

Bericht door fluttertje »

Hoop dat iemand hier nog kijkt...

We hebben sinds vrijdagochtend een kitten van 7 weken. Nu heeft ze sinds gisterenavond geen ontlasting meer gehad. Nu dus bijna 24 uur. Ze eet wel, en der buikje wordt ook steeds dikker. Dat had ze gisteren ook, vond het op een gegeven moment echt te dik en ben toen haar buikje gaan masseren, hielp niet echt. Ze had toen wel 's avonds (en 's ochtends) gepoept. Vandaag zelfde verhaal alleen nog niks gedaan vandaag. Ze is gewoon speels en eet en drinkt. Denkt dat haar ontlasting een beetje hard is daarom even op zich laat wachten hoe lang moet ik het aankijken, en wanneer moet ik misschien een beetje olie geven?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Als je nog hier bent, kan je je weekenddierenarts bellen voor raad? Je katje gaat verder wel goed?
Blijven opletten anders morgen wel even met hem/ haar naar de dierenarts. Het is nog wel een vrij jong diertje. Misschien kan je het wat kittenmelk bijvoeren. Vraag aan je dierenarts wat je het beste kan geven en heb je het al laten nakijken?
Ik hoop dat het allemaal wat meevalt. Sterkte!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Brkovi
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 apr 2007 20:59
Locatie: Heerenveen

HELP!!

Bericht door Brkovi »

Ons kleine poeje van drie en een halve week heeft last van een zeer slechte stoelgang! Urine gaat als de beste maar poepen is sinds een kleine week zeer slecht. Ze heeft al twee maal een clisma gehad.
We brengen haar zelf met speciale melk voor kittens, groot.
De dierenarts heeft ons gezegd dat dit vaker voorkomt bij kittens die geen moedermelk krijgen. Het poesje heeft een week moedermelk gehad en kunstmelk. Helaas is moederpoes na een week overleden aan een gebarsten wond vanwege een keizersnede. Hierdoor is ze doodgebloed. Jammer dat we er op dat ene moment er even niet bij waren. We hebben al een speciaal laxeermiddel en roze korrels meegekregen zodat ze wat gemakkelijker kan poepen. Masseren van de buik en achter bij de staart zou ook moeten helpen. Maar helaas helaas het gaat niks beter. Zodra ze geholpen is met een clisma , is ze weer vrolijk en speels! Elke keer als dit gebeurt dan komt er toch een hoop waarvoor ik mij zelf schaam. Maar dit duurt een dag en dan zie je dat ze we minder actief wordt. De dierenarts heeft gezegd dat het wel goedkomt met haar. Maar ik heb m'n twijfels. Ik ga dus morgen weer naar de dierenarts om het beestje weer te laten ledigen. Ze heeft ook pijn en als je haar masseert dan gaat ze ervoor liggen en spint en gaat met haar pootjes zitten stempelen. Ze doet ook echte geen moeite meer om te poepen! Ik ben bang dat er iets mis is met haar darmpjes. Wij houden zeer van dieren en heb er zeer veel voor over maar ik heb over dit diertje erg mijn twijfels. Normaal als een kat of hond of wat dan ook iets heeft en het heeft al een behoorlijke leeftijd, als het dan komt te overlijden hebben we daar zeker verdriet van. Maar dit kleine poesje heeft ons hart gestolen!! We doen ons uiterste best om het in leven te laten houden. Als blijkt dat er echt iets mis is met haar darmen en er kan niets aan gedaan worden dan laten we het inslapen. Het diertje mag niet lijden! Maar O, O, wat is de weg ernaar toe moeilijk. Heeft iemand van jullie ervaring hiermee en dat het toch nog goed is gekomen? En is er bij darmproblemen operatief iets mogelijk als dit kan natuurlijk? De onzekerheid over en de liefde voor dit poesje is zeer groot. Jullie mogen het echt wel weten maar, ik zit met tranen in mijn ogen dit te schrijven. Wat moeten we doen voor deze schat!
Pffff........................
Gesloten