# Hoe vaak ontlasting bij een kitten in 24 uur?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Arme poesje, ik leef met jullie mee en ik snap ook heel goed je onzekerheid en ongerustheid, maar geef de moet nog niet op! Zeker niet als de dierenarts nog goede hoop heeft.

Ik weet niet of jullie zelf de stoelgang stimuleren door met een wc-papietje over haar peppertje te wrijven? Dat helpt echt enorm goed, gewoon niet zo lang wrijven tot er een sliertje poep komt, maar wel heel voorzichtig. Ook kun je na het drinken voorzichtig haar buikje masseren en als het waren (heel erg voorzichtig) de ontlasting eruit drukken. Dit doet de moederpoes ook door over het buikje en de anus van het kleintje te likken.

Tenslotte kun je keihard keutels ook echt voelen in de anus en deze er met je nagel uitpeuteren. Ik doe dit zelf altijd met volwassen katten en dat gaat heel makkelijk, maar ik denk dat dit met zo'n klein kittentje best lastig is. Ik hoop dat jehier wat aan hebt. Veel sterkte en hou moed!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Hai,

ik kan me jullie paniek heel goed voorstellen. Maar probeer 1 stap tegelijk te zetten.

Als je bij je huidige dierenarts niet het gevoel hebt dat je goed zit kun je altijd naar een ander gaan voor seccond opinion.
Een andere DA kan er een hele andere kijk op hebben en misschien jullie op de goede weg helpen.

Hoe is het met de rest van het nest? hebben die ook zo'n last van hun darmen?

Clysma's hebben als bijwerking dat darmen nog luier worden. Ze worden al van buiten af gestimuleerd, dus wat zal die darm zelf nog gaan werken.

Volgens mij stimuleerd de moederpoes na iedere keer eten de darmen van het kitten. Hoe vaak doen jullie dat en hoe lang?

Hopelijk heb je hier iets aan!
Succes
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

En, ben je weer bij de dierenarts geweest? Wat zei hij erover en is er al verbetering? Moeilijk hoor zo'n kwetsbaar klein diertje, het is een hele zorg erbij.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Brkovi
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 apr 2007 20:59
Locatie: Heerenveen

HELP!!

Bericht door Brkovi »

Deze ochtend er een heel heel klein beetje ontlasting gekomen.
Het stelt eigenlijk niks voor! Elke keer als ze gegegten heeft wordt ze langdurig gemasseerd totdat ze erbij in slaap valt.
Maar ze begint er nu echt last van te krijgen. Dit merk je als je haar voorzichtig oppakt. Ze geeft een klagelijk geluidje. Poesjes van deze leeftijd behoren ook te beginnen met spelen. Dit doet ze wel maar, te weinig.
De moederpoes had drie jongen en deze zijn met een keizersnede geboren. De eerste was al dood en de tweede had de darmen eruit liggen. Maar de derde zag er goed uit en had ook de nodige pit!
We noemen haar Zoey en deed het de eerste week bijzinder goed.
(Zie mijn andere verhaal.)
We gaan deze middag weer met haar naar de dierenarts om te zien wat er aan gedaan moet en kan worden. Op zich is ze wel tevreden en ze eet goed! Maar ze MOET POEPEN! Elke keer al je ermee naar toe gaat en ze is weer leeg dan leeft ze ook helemaal weer op. 'tIs even gillen maar daarna is het alsof er niets met haar aan de hand is. Dat het ons persoonlijk zeer raakt is niet anders. We gaan voor haar! En ikzelf zal me meer in bedwang moeten houden. Ik raak elke keer door emoties overmand. Elke goede suggestie is welkom.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Kan je een soort training, les krijgen van de dierenarts hoe je haar het beste kan stimuleren om te gaan poepen? Misschien kan je haar zelf de klysma's geven.

Sterkte , ook met het verlies van de moederpoes.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Brkovi
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 apr 2007 20:59
Locatie: Heerenveen

HELP!!

Bericht door Brkovi »

Beste Sandra,

we zijn vanmiddag om half twee naar de dierenarts geweest en daar heeft ze een lichte clisma gehad. Het heeft nog geen 5 minuten geduurd en daar kwam het! Tijdens het ontlasten heeft ze wel zitten piepen.
Ze is ook nog stevig gemasseerd en daarbij kwam er niet veel meer.
Onderweg naar huis heeft ze haarzelf er nog even stevig ondergepoept.
Dus bij thuiskomst heb ik haar onder een lauwe kraan af moeten spoelen.
Vond ze niet leuk maar in een paar dikke lagen keukenpapier gerold kwam ze al gauw bij en ze was ook zomaar droog. Ze vond het wel lekker in het papier want ze viel erin in slaap.
Gelukkig is ze de ontlasting kwijt en leeft ze helemaal weer op.
Al met al ben ik nog steeds niet gerust want ik heb het sterke vermoeden dat ze pijn heeft bij het ontlasten. De dierenarts weet van de hoed en de rand en zegt ook dat dit toch nog wel een tijdje kan duren totdat ze helemaal overgegaan is op vast voedsel. We hebben het middel meegekregen om zelf haar een clisma te geven als dit nodig mocht zijn.
Onze dierebarts staat als zeer goed bekend en we komen er al jaren.
Ik heb eigenlijk geen klagen maar over onze dierenarts. Hij is zeker positief over onze Zoey. Wij blijven de vinger aan de pols houden.
Het geeft ons althans weer moed om het beste voor haar te doen en ervoor te zorgen dat ze groot wordt en een goed leven krijgt. We hebben al eens een keer eerder een poesje groot gebracht en zelfs een jonge spreeuw. Allemaal super goed gelukt! Helaas moest een kattenhatende taxichauffeur opzettelijk onze, zelf grootgebrachte, poes dood rijden. Vond ie nodig! Is jaren geleden gebeurt! Dat heeft veel verdriet bij ons en onze kinderen veroorzaakt. Er wordt nog altijd over gesproken terwijl dit al meer dan 20 jaar geleden is. Nooit vergeten wij onze huisdieren die ons veel genot, plezier en ook leed natuurlijk, hebben gebracht. Maar dat hoort er allemaal bij. Alleen dit kleine momel heeft mij persoonlijk erg aangegrepen. (Zie Avatar) Maar als er iemand is die iets dergelijks heeft meegemaakt dan hoor ik dit graag. Heel veel dank voor jullie meedeleven tot zover en ik houd jullie op de hoogte. Steun kunnen we zeker gebruiken.

A. Kuiper
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ze is prachtig en ik hoop dat het jullie zelf lukt haar de clisma's eventueel te geven.

Gaan jullie een rennetje achter het huis voor haar make, zodat er nooit zo'n gek in haar buurt zal komen. wat een idioot en wat vreselijk voor jullie :-(
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Brkovi
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 apr 2007 20:59
Locatie: Heerenveen

Bericht door Brkovi »

eigenlijk is Zoey van onze oudste dochter maar doordat ze een baan heeft kan ze er 'snachts niet voor zorgen omdat ze dan niet genoeg slaap krijgt. Dus brengen wij haar groot door de week en in het weekend is ze bij haar. Onze dochter woont met haar vriend in een nieuwe grote woning op een wooneiland waar zeker niet snel gereden wordt en er meerdere mensen zijn met huisdieren. Het is een zeer sociale buurt en voor katten is het er een goede buurt om op te groeien en er wordt op gelet. Ze heeft nog twee katten en daar wordt super voor gezorgd! Het zijn twee " je weet wel katers" Droopy en Humphrey. Humphrey is een beetje een bangerik terwijl Droopy een kat is die erg verwend is omdat hij, toen ie nog zeer jong was" veel fysieke problemen had. Heeft een godsvermogen gekost trouwens. Gaat trouwens super met hem nu.
Maar hangt erg aan onze dochter. Is niet jaloers trouwens.
Dus als het met Zoey wat beter gaat dan pas gaat ze met acht of tien weken naar haar toe. Maar het kan ook wel zijn dat ze later gaat. Alles moet eerst goed werken bij Zoey.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Zoey is echt een poepie (haha woordspeling ;-)) om te zien en ik hoop dat ze er met jullie liefdevolle hulp snel bovenop komt!

groeten,
Sandra

PS: het vorige berichtje was niet van mij maar van (Katten)bella, een echte kattenliefhebster in hart en nieren.
Gesloten