Diarree

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Daemyon
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2012 10:46

Re: Diarree

Bericht door Daemyon »

Hallo allemaal.
Ik ben nieuw op dit forum en hopelijk kan iemand ons enig advies geven. Wij hebben 3 noorse boskatten. 2 katers en een dame. De katers heten Amon en Kratos en onze dame heet Aima. Aima wordt met kerst 1 jaar. Ze heeft zeer regelmatig last van diarree en geeft af en toe over, Amon ( 13 maanden oud) heeft het soms (diarree), maar minder regelmatig. Kratos (bijna 2 jaar oud) poept gewoon goed. We zitten er aan te denken om met hen naar de DA te gaan, maar misschien heeft iemand een tip wat we hier tegen kunnen doen? Ze krijgen royal canin (indoor longhair) droog voer en 's avonds 1 zakje natvoer (felix) met zijn 3en. Moeten we misschien overstappen op sensitive voer? Ik las hier iets over Sannabelle, is dat goed voer? Of eerst naar de DA en dan dat consult afwachten? Bedankt voor jullie antwoorden!
ps: ze komen niet buiten, alleen in de cattery in onze tuin.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Diarree

Bericht door eveline1982 »

Ik raad met diaree die langer dan 2 dagen aanhoud altijd aan naar de DA te gaan! Het klinkt alsof Aime een parasietje te pakken heeft, dit krijg je niet weg met een gewoon ontwormingsmiddel! De meest voorkomende parasiet onder de katten is Giardia. Dit is met een ontlastingtest makkelijk op te sporen. Als Aime de giardia parasiet heeft kan ze dit ook van zelfs de kat met goede ontlasting hebben opgelopen. Veel volwassen dieren hebben de parasiet bij zich zonder daar tekenen van te vertonen, bij stress of ziekte kan het ineens gaan opspelen. Ookal merk je niks aan je kat dan nog kan hij/zij in periodes de parasiet uitpoepen en dit is enorm besmettelijk voor jou en de andere dieren! Dus ik raad aan zsm Aime te testen bij de dierenarts, je zal dan voor je andere katten ook een kuur mee krijgen.

Als je met de kuur begint was dan na ca 2 dagen je katten goed, ze kunnen de parasiet in hun vacht hebben zitten en zichzelf opnieuw besmetten. Maak de kattenbakken elke dag goed schoon met een ontsmettings middel zoals detol, en ruim poep alaminuut op. De meest voorkomende kuur die word uitgeschreven duurt 2x 5 dagen.

Veel succes met je katjes :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Daemyon
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2012 10:46

Re: Diarree

Bericht door Daemyon »

Beste Eveline,
Dat is het hem juist, de diarree is niet constant maar wel regelmatig. Alleen Kratos krijgt het niet. Ik zou verwachten dat als het een parasiet is we inmiddels met 3 katten zouden zitten die er erg last van hebben. Ze zijn ook niet ziek, spelen veel, eten goed, zijn levendig en alles.
Ik heb vandaag wat sensitive voer besteld (Sannabelle en Hills) om te kijken of het daar beter van is. Blijft het deze week toch sukkelen gaan we in ieder geval met Aima naar de DA. Als het de parasiet is volgen we je aanbeveling op w.b. de kattenbakken en zo. Maar ik zou het vreemd vinden als dat het nu is. Dank je wel voor het meedenken en je antwoord!
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Diarree

Bericht door eveline1982 »

Oke ik hoop dat het werkt, hou je er wel rekening mee dat het overzetten op een ander merk voer gepaard kan gaan met diaree. Je moet dit rustig aan opbouwen dus eerst 3 kwart oud voer en een kwart nieuw voer etc etc, elke 2de of 3de dag wat meer nieuw merk erbij. Dan is de belasting op hun darmen het minst.

Daarbij wil ik wel vermelden dat het dragen van Giardia geen effect hoeft te hebben op de rest van de gestelheid van de kat. Ik heb onlangs de parasiet hier gehad (vandaar dat ik me goed heb ingelezen op het onderwerp) en de kittens speelde wat af en aten hartstikke goed! Ik heb na een paar dagen diaree toch ontlasting afgenomen van de eerste kitten die ermee begon en mee genomen naar de DA en bingo giardia! Na het kuurtje waren alle kittens ervan af en zag hun ontlasting er weer prima uit! Ik heb (ondanks dat mijn eigen katten geen symptomen hadden) hen ook het kuurtje gegeven omdat de dierenarts zei dat zij ook best wel is drager konden zijn en het dus alleen uitscheidde.

Succes met de katjes!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Diarree

Bericht door Chiquita98 »

Ik zou inderdaad ook naar de dierenarts gaan. Bij katten weet je maar nooit wat ze onder de leden hebben of met zich mee dragen. Straks ben je te laat en hebben al je katten er wel last van. Waarom eerst zelf aanmodderen?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Daemyon
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2012 10:46

Re: Diarree

Bericht door Daemyon »

Ik weet dat ik nieuw voer moet mengen en geleidelijk moet introduceren. Ik ga Aima's gangen naar de kattenbak goed controleren en als ze nog diarree heeft dan ga ik met een sample naar de DA. Als het dan Giardia is dan weten we dat snel genoeg :-) Dank je wel voor de input!
Gebruikersavatar
Anneke_87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 okt 2012 14:18
Locatie: Oost-Vlaanderen - België

Re: Diarree

Bericht door Anneke_87 »

Goeiemiddag,
Ik had ook nog een vraagje. Onze Tigris zit met giardia. :???: Maandag heeft hij van de DA een antibioticaspuit gekregen, een kuur panacur die ook voor Thor geldt en een probiotica (klei-achtige pasta, kan even niet op de naam komen). De DA zei overigens dat we niets speciaals moesten doen, buiten eens de kattenbakken ontsmetten. Maar na al wat ik over giardia gelezen heb, vind ik dat precies wat raar.

Twee vragen :

Is het normaal dat Thor van niets last heeft? Hij legt mooie sigaren. Ze spelen mooi samen, slapen samen,... kortom het zijn de beste maatjes.

Na een dag panacur zat er geen bloed meer in Tigris zijn ontlasting, wat op zich al een verbetering is, maar de diarree blijft, ook na vijf dagen panacur. Is dit normaal? Voor de rest is er niets op aan te merken. Hij rent het huis door en zit achter Thor alsof hij nooit anders gedaan heeft en drinkt en eet erg goed.
Groeten, Anne, Tigris (08/2012) en Thor (09/2012)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Diarree

Bericht door eveline1982 »

Hoi anneke.

Raar dat je da zegt verder niks te doen. Ik raad altijd aan, als je 2 dagen met de kuur bezig bent, de kat te wassen, aangezien er poeprestjes in hun vacht kunnen zitten en ze zich eigen weer kunnen besmetten als ze dat schoonlikken. Een kat kan giardia hebben zonder daar verder last van te hebben, zij zijn dus alleen drager. Op bepaalde momenten als de weerstand laag is of na stress kunnen deze katten wel symptomen krijgen. Het lastige hieraan is dat je dus niet weet dat ze de parasiet dragen, maar wel met regelmaat het uitscheiden via hun ontlasting en dus andere katten besmetten. Overigens is het ook besmettelijk voor mensen, maar heb me (nog) niet verdiept in de symptomen die wij krijgen, denk zomaar dezelfde. Het is dus wel dat je enige hygiene in acht moet nemen. Als je een hond hebt en die de kat likt of wel is uit de kattenbak snoept zou ik die ook behandelen, wnat honden kunnen deze parasiet ook krijgen.

Over de diaree, wacht het nog even tot na het weekend af. Het is toch een aanslag op de darmen gewest deze kuur, dus het is vrij normaal dat ze nog even diaree hebben. Dat het bloed weg is, is helemaal goed! Bij giardia blijft de kat over het algemeen gewoon lekker actief en eet/drinkt goed. Als de diaree blijft, zou ik toch nog een test afnemen, want er is dus een kans dat hij zichzelf herbesmet heeft.

Succes ermee.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Anneke_87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 okt 2012 14:18
Locatie: Oost-Vlaanderen - België

Re: Diarree

Bericht door Anneke_87 »

De euforie van gisteren : ontlasting met al ietsje meer structuur, en daarnet : Tigris weegt net geen 2 kg en Thor net geen kg, is helemaal weg. Terug lopende diarree met bloed bij van Tigris. :cry:
Morgen dus maar terug naar de DA. Heb nochtans het huis en garage geschrobd met dettol en alle stoffen dingen en speeltjes warm in de wasmachine met een scheut dettol bij en zowel Tigris als Thor hebben een wasbeurt gekregen. Pffffffffffffff, dit is niet leuk.
Groeten, Anne, Tigris (08/2012) en Thor (09/2012)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Diarree

Bericht door eveline1982 »

He wat vervelend! Naar als een dierenarts er ook zo laks mee omgaat! Als je een nieuwe kuur krijgt, haal je steeds als je poep in de bak ziet, dit eruit. Elke avond of ochtend de kattenbakken ontsmetten en nieuwe korrels erin. Op de 2de dag van de kuur, de katten goed wassen. De kattenbakken blijf je zo schoonmaken tot de laatste pil erin is gegaan, dan nog 1x ontsmetten de bakken en jullie parasiet zal echt weg zijn!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
mauriceb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2012 14:34
Locatie: Pijnacker

Re: Diarree

Bericht door mauriceb »

Diarree is echt vervelend bij katten, zeker als het om giardia zou gaan. let wel dat bij giardia diarree de ontlasting heel erg stinkt. Stinkt de diarree nauwelijks dan is er een andere oorzaak. Bij Toby dachten we eerst ook aan Giardia, bij de DA geweest, moest toch ontwormt worden dus voor de zekerheid een panacur kuurtje gegeven. maar bleef diarree houden. Later bleek dat Toby niet goed tegen Hills brokken kan. Daar gaat ie gelijk van aan de race. We hadden hem overgenomen van andere mensen dus wisten dat niet. Daar kreeg hij Whiskas en Jumbo blikken en dacht het beste voor hem te willen dus kocht ik een goede brok maar helaas. Na 2 dagen KVV had hij prima keutels dus we hebben het zo gehouden.
Kijk hier voor Toby's album =====> KLIK
paasnini

Re: Diarree

Bericht door paasnini »

Dettol is niet verstandig om te gebruiken metkatten in huis. Een stoomreiniger en spray en doekjes van Refresh'r zijn super. Ook vwb voeding kun je nog wat doen, ik geef ze Integra intestinal. Dit zijn speciale tijdelijke brokjes (en kuipjes maar die aten ze hier niet) voor katten met diarree. Heeft mijn 5 katten erg geholpen.
Gebruikersavatar
Anneke_87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 okt 2012 14:18
Locatie: Oost-Vlaanderen - België

Re: Diarree

Bericht door Anneke_87 »

Ondertussen zijn we terug naar de DA geweest en is er een staal ontlasting naar het labo gegaan. De conclusie is : Tigris is parasietvrij (oef), maar heeft te kampen met een verminderde vetopname wat blijkbaar voor darmontsteking en diarree zorgt. Morgen speciaal voer gaan halen bij de DA en nog een antibioticakuur erbij en dan zou Tigris er hopelijk terug bovenop moeten geraken. :epray:
Groeten, Anne, Tigris (08/2012) en Thor (09/2012)
Gebruikersavatar
mauriceb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2012 14:34
Locatie: Pijnacker

Re: Diarree

Bericht door mauriceb »

Gelukkig geen parasieten, hopen dat het speciale voer en de anti-biotica helpen. succes!
Kijk hier voor Toby's album =====> KLIK
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Diarree

Bericht door eveline1982 »

Goed en slecht nieuws dus! Hoop dat het voer snel aanslaat bij hem, sterkte ermee
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie