Diarree

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Diarree

Bericht door Kikimax »

Even een vraagje, 2 van mijn 5 katten zijn nu bezig met de tweede kuur metrobactin, na de eerste kuur was de brei ook weer terug gekomen. Hiervoor had er 1 sowieso al 2 kuren gehad ivm giardia. Het gaat op zich goed, maar wil ze een beetje helpen dit beter door te komen. Nu lees ik hier soms over zoolac propaste. Is dat iets wat ik ze kan geven om ze een handje te helpen dit te overwinnen. Ik ben zo bang dat het chronisch wordt. En die pillen geven us xo sneu
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Diarree

Bericht door Sansan »

Zijn ze tijdens de metro wel diarreevrij?
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Diarree

Bericht door Kikimax »

Nou, niet tijdens de kuur, maar de dag na de laatste pil waren ze allebei diarree rij en de 2 weken daaropvolgend ook. Richting de tweede kuur ging het weer breiig worden
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Diarree

Bericht door Kikimax »

Even een update, ik heb de zoolac propaste toch gekocht. Best een duur product, maar het maakt het op zeker waar. De ontlasting is de dag na het geven al zoveel beter, maar ook de vachten zie ik glanzen en ik merk aan alles dat pom en Max zich lekkerder voelen. Dus als ondersteuning bij diarree problemen vind ik dit product een aanrader. Zoals mijn man zegt, de yakult voor katten :) :)
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Zeeuw2019
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mei 2019 14:57

Re: Diarree

Bericht door Zeeuw2019 »

Hoi allen,

Één van mijn kittens van 3,5 maand oud (Clyde) blijft een beetje diarree houden. De ontlasting is behoorlijk zacht, het is een zacht hoopje zeg maar. Maar het is niet waterdun en heeft een normale kleur. Ik zie er geen wormen in zitten. Hij eet en drinkt goed en speelt veel, maar poept ook veel van deze hoopjes ik denk wel 4 of 5 keer per dag. Bonnie zijn ontlasting is een stuk harder / droger en bestaat meestal uit 1 drol en hij poept ook minder vaak.

Vorige maand zijn we bij de dierenarts geweest omdat Clyde die anders zo speels was niet meer speelde. We kregen de indruk dat hij zich niet lekker voelde en had toen ook al deze zelfde ontlasting. Ook groeide hij niet echt veel, terwijl Bonnie sneller groeide. De dierenarts zei toen dat Clyde wormen had. Hij had ook een bol buikje (ik wist niet dat dit kon duiden op wormen). We kregen toen een pipetje stronghold voor iedere kat mee en kitten wormenpasta. Thuis gelijk gegeven en Clyde voelde zich gelijk weer de oude: was weer heel speels en rennen zoals we van hem gewend zijn.

Sindsdien gaat het goed met hem, rent en speelt, eet en drinkt, maar de diarree blijft. Allebei hebben ze echt een groeispurt gehad. Vorige week naar de dierenarts geweest voor de 2e enting, toen zei de dierenarts dat ze beide het dubbele wegen tov 4 weken geleden en dat ze er goed en fit uit zien. Hij zei de darmen zijn nog wel wat opgezet en geïrriteerd. Hij zei houd de ontlasting in de gaten, als de diarree blijft kan het zijn dat er een ander soort worm of parasiet zit dan dat de stronghold en kitten wormenpasta behandeld. Hij zei je kunt dan zijn ontlasting brengen en dan kunnen wij dat onderzoeken.

Mijn vraag is: wat is nu verstandig om te doen? Clyde groeit goed, al blijft hij iets kleiner dan rode kater broer Bonnie. Ze rennen als gekken door het huis en spelen veel. Eten en drinken goed.

Qua voeding: ze krijgen Royal Canin kittenbrokken dit staat onbeperkt voor ze klaar. 1x per dag krijgen ze natvoer: Royal Canin mother & babycat of Animonda vom feinstijn kitten rund/lam of Almo Nature kitten kip.
Ik had het idee dat ze van almo nature nog meer gingen poepen. Daarom ben ik ook voorzichtig met Animonda dit geef ik 2 of 3 keer per week want dit lijkt qua substantie op almo nature. Sinds 6 weken geleden begonnen met RC mother and babycat en toen kregen ze die groeispurt.

PS. Dit zijn onze eerste kittens dus we hebben er geen ervaring mee en zijn soms onzeker vandaar dat ik hier m’n vraag stel... :-) Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Diarree

Bericht door Synemios »

Ik zou ze even alleen RC mother and babycat geven ook qua natvoer even 1 soort aan houden en niet te veel wisselen.
Daar kunnen ze ook diarree van krijgen.
Maar als Clyde wel een zieke indruk maakt wel terug gaan naar de DA.
Bij Timmy hebben we het ook gehad tot we het bij rc hielden, maar die kreeg rc kitten ( brokjes en nat voer).
Die had gevoelige darmpjes ( nu inmiddels niet meer, hij is nu 3)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Diarree

Bericht door maliejane »

Mijn katje bleef ook nattige ontlasting houden op rc kitten brok. Na overstap op nutrivet kittenbrok werd het vrijwel direct beter. Uiteindelijk heb ik haar 1x een tube zoolac propaste opgevoerd over een paar weken en sindsdien zijn haar darmpjes pas helemaal rustig. Sindsdien gaat het goed (1 jaar nu) zolang ik haar niet te vaak achter elkaar blikvoer geef. KVV accepteerd ze wel heel goed, maar blikvoer kan ik max. 1 week achter elkaar dagelijks een portie geven. Daarna wordt haar ontlasting dunnig. Hierbij geef ik ook hoogwaardig voer als taste of the wild of catz finefood. Maar die zoolac propaste is echt een aanrader als ondersteuning voor de darmen zodat deze weer kunnen herstellen
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Diarree

Bericht door Anne »

Hier ook problemen met zachte ontlasting
Een tijdje terug leek het wel alsof iedereen aan de diarree was, dat was ten tijde van een voerwisseling.
Joep en Happy kregen toen ook natvoer en het was bij mij al bekend dat ze daar met natte ontlasting op kunnen reageren. Nu ik hiermee ben gestopt is dat ook over, het ging zelfs zo goed met Happy dat ik twee dagen geleden hem opnieuw wat natvoer van rc s/o heb gegegeven ( zijn nieuw dieet) om te kijken hoe hij het hier op doet maar helaas een vermoeden van zachte ontlasting, Ik weet niet of dat inmiddels is bijgetrokken, is moeilijk te zien. Happy was vannacht buiten en daar lag zachte ontlasting is, maarja, Maxi was gisteravond ook buiten dus kom ik er gewoon niet goed achter.
Ik heb nu drie verdenkingen van diarree; Maxi,Happy en eventueel Roedi. Vannacht lagen er 2 flatsen in de kattenbak. Maxi, Bella, Hobbel ,Pito en Roedi waren binnen. Bella en Hobbel hebben onder mijn toeziend oog allebei een goede vaste drol gehad vandaag. De zachte ontlasting is denk ik niet besmettelijk.
Pito is te klein voor zo'n grote flats en zijn ontlasting is aan de kleine kant en die is goed Nu heb ik Roedi vandaag opgesloten op een apart kamertje met kattenbak en als zij gepoept heeft mag ze weer los. Het is lastig te zien met meerdere katten welke ontlasting van wie is.
Maxi mag voorlopig ook niet naar buiten om te zien of zijn diarree al bijgetrokken is
Als ik weet hoe Roedis ontlasting is wil ik Happy opsluiten om te kijken hoe het met zijn ontlasting staat.
Mocht Roedi diarree hebben dan gaan we naar de da want zij heeft zover ik weet geen voedselovergevoeligheid in tegenstelling tot Joep en Happy
wat een meevaller is dat ik gelukkig nog geen droldromen heb snachts, maar het is wel een zorg :???:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
komis
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 dec 2010 22:54

Re: Diarree

Bericht door komis »

Soms piepen mijn kittens ook wel eens als ze op de bak gaan en moeten poepen. De oudere katten hoor ik nooit eigenlijk.
Gebruikersavatar
Briddy
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 feb 2022 09:42

Re: Diarree

Bericht door Briddy »

Kun je bij diarree beter alleen brok geven? Of terug gaan naar het andere natvoer?
Groet Britt,

Cato & Roxy
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Diarree

Bericht door Anne »

Beter vocht ivm uitdroging
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Briddy
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 feb 2022 09:42

Re: Diarree

Bericht door Briddy »

Cato krijgt in de morgen en in de avond natvoer (en daarnaast rc kitten ad zoveel ze wil).

Ik wilde vanuit Whiskas kitten eens naar de meer vleesrijke merken gaan (Carny, Smilla, Animonda Vom Feinsten) maar sindsdien is ze flink aan de dunne....

Weet niet zo goed wat ik nu het beste kan doen. Klaarblijkelijk kunnen haar darmpjes dat niet aan?
Groet Britt,

Cato & Roxy
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Diarree

Bericht door Anne »

In je 1e bericht ging ik er vanuit dat het om een virale infectie ging
Bij kittens gaat het meestal om gevoelige darmpjes

Rc kitten brok is goed om te geven bij dit soort klachten
Ik zou dus eerst alleen dit geven totdat de diarree over is

Kittens staan bekend om hun gevoelige darmen
Dus ik zou opnieuw natvoer voorzichtig opbouwen met 1 merk/smaak en dan 1x PD om te kijken of ze er weer diarree van krijgt ;-)

Rc kitten heeft ook natvoer, als de brok goedgaat gaat dat meestal ook goed

Hoe oud is je pluizenbol?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Briddy
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 feb 2022 09:42

Re: Diarree

Bericht door Briddy »

Ah ok ga ik dat proberen. Ze kijken me 's morgens en rond etenstijd alleen aan: Waar blijft het?! :P

Catootje is nu 5,5 maand :) Heb hier ook nog Roxy (van bijna 3 maand) rondlopen en die heeft nergens last van...
Groet Britt,

Cato & Roxy
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Diarree

Bericht door Anne »

Mocht het niet overgaan dan kan het ook iets anders zijn en is een da bezoekje aan te raden

Het kan zijn dat Cato gevoeliger is ;-)
Heb je iets nieuws gegeven wat ze nog niet eerder hebben gehad?
5 maanden is wel "oud" om zo ineens diarree te krijgen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie