Diarree

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hebben het medicijn (de enzymen) opgehaald, het heet 'tryplase', zit in grote groene capsules die we over het eten moeten doen (die doos achter de receptie: 'u kunt het het beste door natvoer mengen', lijkt me niet slim bij diarree maar goed...)

Binnen enkele dagen moeten we al verbetering zien als het echt aan de alvleesklier ligt.

Hoe gaat het bij jullie nu Emma en Gaby?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hier ging het 1 dag beter maar nu is het bij sommigen weer mis. In Ragna's ontlasting was weer coccidiosis gevonden... dat kan ook diarree veroorzaken, dus ik geef vanaf morgen weer afschuwelijk smakend spul. Hoe ik dat moet doen bij schuwe kittens is me een raadsel...

Kreeg vandaag een mail via-via waarin het volgende stond:
ik werk ook op een kittenopvang en ook wij hebben een virus al een aantal maanden , ik weet niet wat jullie hebben voor een virus maar wij hebben een rotavirus dat is dat ze vreselijke diaree krijgen , niet willen groeien , en op een gegeven moment zo ziek worden dat ze op de een op andere dag overlijden of in coma raken .
wij geven tegen de diaree 4x per dag 1/4 tablet norit per kitten en ze
krijgen intestinal geweekte brokken met wat kittenwhiskas .
het is een zeer hardnekkige virus wat je niet onder controle krijgt . en het
is vreselijk besmettelijk .
misschien kunnen we wat nuttige tips uit wisselen ??????
want het kost niet alleen erg veel geld , ook ga je er geestelijk onderdoor
, want je bent wel dag en nacht met ze bezig .


Ik zal mijn da vragen naar de rotavirus en ook even op internet zoeken; dit verhaal komt me hier en daar ook weer bekend voor. Maar norit??? Ik betwijfel of dat nou de juiste behandelmethode is, weet ook niet of dit in overleg met een dierenarts gebeurt.... Jullie horen zodra ik meer weet.

Ben erg benieuwd of dat poeder werkt, Marjolein!
Gast

Bericht door Gast »

IloJeM schreef:Het klinkt mij allemaal erg bekend in de oren. Nu weet ik wel dat er verscheidene redenen voor chronische diarree kunnen zijn maar ....(komt zij weer aan met d'r aloude suggestie).... is er al aan giardia gedacht? Zeker wanneer de poep een lichtere kleur dan normaal heeft en extreem anders stinkt, mag je best in deze richting gaan denken. Deze parasiet is zeer lastig tot niet in de ontlasting te ontdekken, komt vaker voor dan veel dierenartsen vermoeden en zorgt voor veel chronische diarree overlast zonder echt ziek zijn.

Mijn info tot nu toe staat oa op http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1872

Ik ben er ondertussen achtergekomen dat de genoemde cijfers van 2 - 5 % bij huiskatten die ermee besmet zijn niet kloppen. Genoemde cijfers 50 % van cattery katten of katten die wel eens naar een pension gaan zijn ook te laag. Ik heb toevallig een zeer voortvarende da die hier aan dacht. Daarnaast had hij het ook over een evt. pancreas insufficiëntie mochten de medicijnen niet aanslaan. Een andere da die ik toevallig prive sprak, geloofde me eigenlijk niet toen ik het vertelde. Het kwam zo weinig voor volgens haar.... Niet dus.

Vragen kan wellicht geen kwaad? Nogmaals, ik kan niet genoeg benadrukken, dat alhoewel je er onderzoek naar kan laten verrichten, de parasiet niet in de ontlasting zichtbaar hoeft te zijn bij een infectie. Bij ons was het een kwestie van -als de medicijnen aanslaan zal het dat wel zijn waarschijnlijk-.

Nou, ze hebben de uitslag van Dollypoes. Ze heef het aan haar alvleesklier. Straks ga ik om een poedertje bij de dierenarts die ik over haar eten moet strooien. Gelukkig is het niets ernstigs. Ik was al bang dat het iets ergers was.

Een fijn weekend!!! :grin:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

En toch vind ik het raar dat er plotseling zoveel alvleesklierproblemen zijn... Ik laat het verder uitzoeken, want hier helpt het poeder wel sommigen wel en bij anderen niet.
Dank Ilona voor de tip, ik ga het ook uitzoeken (ik zoek alles uit :twisted: ik word gek van het uitzoeken)
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hier niet, hier maakt de pancreas een bepaald enzym niet aan waardoor het vet uit de voeding niet opgenomen en verteerd wordt. In de ontlasting en in het bloed zie je allemaal kleine ronde bolletjes, dat is dus vet. Dat hebben alle N-netjes en hadden alle Q-tjes. Met het poeder (is pancreaspoeder) doen deze het goed, maar anderen blijven aan de diarree... die hebben dus iets anders.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Emma Boom schreef:En toch vind ik het raar dat er plotseling zoveel alvleesklierproblemen zijn... Ik laat het verder uitzoeken, want hier helpt het poeder wel sommigen wel en bij anderen niet.
Dank Ilona voor de tip, ik ga het ook uitzoeken (ik zoek alles uit :twisted: ik word gek van het uitzoeken)
ik vind het ook vreemd, hoorde er eerst vrij weinig over...als de definitieve diagnose is vastgesteld en de enzymen aanslaan, ga ik er ook zeker over spreken met de DA. Hoe kan dit? waar komt het vandaan? is het schadelijk op lange termijn?

als ik het goed begrijp is er geen goede manier om giardia aan te tonen? Geen tests? Gewoon de medicijnen uitproberen en kijken of het aanslaat? Als de enzymen niet werken ga ik het vragen aan de dierenarts, of hij die medicijnen kan voorschrijven. Is het erg besmettelijk? mn andere 2 hebben nergens last van..gelukkig :)
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik heb al gedacht aan het voer, maar iedereen geeft verschillende brok dus dat kan het niet zijn. Ben met allerlei mensen in het land bezig die kittens verliezen aan dezelfde dingen, we proberen alles te vergelijken en een kring op te zetten om zodoende de meeste informatie te verzamelen.
We houden elkaar op de hoogte!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

IloJeM schreef:
Het beste kan je even de door mij eerder gegeven url lezen, er staat een heel stuk info gekopieerd in de 1e msg. over giardia in. Het belangrijkste staat daar wel in.
heb ik gedaan en uitgeprint voor de dierenarts ;)

ik wacht de enzymen even af en kijk daarna verder. Dan ga ik zeker praten met de dierenarts over dit alles...
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Hm Zap (en Flits, maar niet zo veel) heeft dus ook net vier weken ongeveer aan diarree gezeten (nu nog). We zijn daarstraks naar de dierenarts geweest (ja we zijn niet eerder gegaan, maar ze zijn dan ook niet ziek) en die heeft een wormenkuur gedaan en heeft iams intestinal formula-eten meegegeven, om na een weekje te kunnen testen waar ze eventueel slecht op reageren...

20 gram per dag mogen ze... is dat niet wat weinig? heb ook geen weegschaal dus sja...
Anonymous

Bericht door Anonymous »

20 gram? das niet veel nee! Ach ja, afwegen doe ik toch niet meer hoor. Ik heb hier 3 katten en er staan de hele dag door brokjes, dus ik vertrouw er gewoon op dat ze eten als ze trek hebben en meer niet ;) Ik kan niet de ene op dieet zetten en de anderen niet :)
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Inmiddels zijn hier degenen die ik niet vertrouw, gekooid zodat ik tenminste kan zien wat ze eten en wat ze poepen.... De hoeveelheid eten is het enige dat ik in de groep niet goed in de gaten kan houden.
En op deze manier weet ik ook zeker dat ze hun medicijnen krijgen. Het was wel een drama, dat kooien van schuwe dieren, en we moeten er nog 3 :???:
Ik heb ook al met ander voer geëxperimenteerd maar dat hielp niet tegen de diarree.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

och wat een ellende! 1 is al niet leuk maar meerdere kittens aan de diarree...

Hier weer wat nieuws van dit schijt-front: ik vind het bijna jammer om te zeggen dat de enzymen aan lijken te slaan. Jammer? Yup..jammer. Ik heb namelijk liever een probleem dat te verhelpen is met een medicijnenkuurtje dan een probleem met de alvleesklier, pancreasinsufficiëntie is namelijk niet echt te verhelpen...ga mandag overleggen met de dierenarts over wat het precies inhoud, en wat de gevolgen op lange termijn kunnen zijn...
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hier helpt het bij sommigen ook, en bij anderen niet.... :twisted: ze krijgen nu allemaal pancreaspoeder over het eten, toltrazuril tegen eventuele coccidiosis (krijgen ze ook diarree van), een paar een wormpil en allen antibiotica :punthoofd: :silly: Het ene moet 7 dagen, het andere 3, en het derde 3 weken.... Gezellie!

Toch op zich fijn dat het werkt Marjolein, want het kan zich herstellen (zeggen ze hier) en dan kun je het over 3 weken een dagje zonder proberen. Gaat het dan goed, dan ben je klaar....
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou ik heb er wel eens bijgestaan dat ze allemaal een kuur kregen en een paar een ontwormingsmiddel en eentje oogdruppels en nog eentje die weer wat anders moest. Er liepen er toen meer dan 20 rond en ik was bij 5 de weg al kwijt maar Emma wist het allemaal nog precies! :lol:
Vind dat erg knap!
groetjes Sharon
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Tussendoor ben ik aan het inventariseren hoe het nu komt dat half Nederland ziektes heeft onder de katten, waaraan met name de kittens bezwijken. De enige overeenkomst tussen de longaandoening en de diarree kan ik vinden bij het verhaal van Marjolein een tijd geleden. Ik kopieer even uit het 'crisis-topic':

Onze eigen Zosja die ergens in het voorjaar zo ziek was van een griepachtig iets. Achteraf lijken deze klachten erg op wat er nu rondwaart. Zosja is onze enige kat die buiten komt en het schijnt dat deze ziekte zich niets van een enting aantrekt....

Marjolein, had jouw kat ook niet een soortgelijke ziekte? En heeft dezelfde kat nu diarreeklachten of is het een andere? En wie had er nog meer een kat met griepklachten??? Ik heb dat ergens gelezen. Ik zoek alles alles alles want ik wil zo wanhopig graag antwoorden!
Plaats reactie