Diarree

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anneke_87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 okt 2012 14:18
Locatie: Oost-Vlaanderen - België

Re: Diarree

Bericht door Anneke_87 »

Dank je wel voor jullie steun!
Groeten, Anne, Tigris (08/2012) en Thor (09/2012)
Daemyon
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2012 10:46

Re: Diarree

Bericht door Daemyon »

Excuus voor de late aanvulling. We zijn heel wat testen verder en nu staat eindelijk vast dat onze Aima de tritrichomonas heeft. Nu is het even wachten tot het medicijn binnen is, dan een kuur van 2 weken. Daarna zou het eindelijk over moeten zijn. Daarna wordt Amon ook nog getest, want zijn onbtlasting is ook niet altijd goed. De DA zij dat een heleboel (ras) katten drager zijn van deze parasiet, maar dat er van de 100 er maar 2 verschijnselen krijgen...zullen wij die 2 wel hebben ;-) Ga nog wel even de cattery waar ze vandaan komen informeren, kan zijn dat ze het daar meegekregen hebben. Nogmaals sorry voor het late op hoogte stellen van hoe het nu loopt :-)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Diarree

Bericht door eveline1982 »

Krijg je het middel Ronidazol? Ik geef je even de volgende link dan kan je precies lezen wat het is en wat de prognose is http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... monas.html . Ik hoop dat het middel aanslaat sterkte ermee :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Daemyon
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2012 10:46

Re: Diarree

Bericht door Daemyon »

Het is inderdaad Ronidazol Eveline. De link die je meestuurde had ik zelf al gevonden, maar super bedankt! Het lijkt erop alsof haar ontlasting al weer iets dikker aan het worden is, dus we hebben goede hoop. Nog een dikke week en dan is de kuur afgelopen....
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Diarree

Bericht door eveline1982 »

Dat klinkt positief! Hopelijk krijg je het weg met het middel! :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Shimbalaya

Re: Diarree

Bericht door Shimbalaya »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier,ben 47 jaar en personeeltje van een 3-jarige poes.
Zo'n 2 weken geleden kreeg de poes plotseling ernstige diarree,zomaar uit het niets.Waterdun en vreselijk stinkend,de volgende dag zat er ook bloed bij.
Ben meteen overgegaan op andere voeding en vanaf toen had ze weer 4 dagen normale harde drolletjes. Maar helaas kwam de diarree weer terug.

Bij de DA bleek de Giardia-Snaptest negatief.De Da wilde meteen een AB-kuur meegeven maar ik wilde eerst het ontlastingsonderzoek afwachten om te kijken of bacterieen ook daadwerkelijk de oorzaak waren.Ik ben niet zo'n voorstander van AB,tenzij absoluut noodzakelijk.
Bacterieen bleken inderdaad de oorzaak,er werd een verhoogd aantal van een lichaamseigen bacterie aangetroffen.
Op zich gaat het nu stukken beter met haar.Eerst zat de poes zo'n 10 tot 15 keer per etmaal op de bak,nu zo'n 1 à 2 keer.
Ook voelt ze zich stukken beter,ze is weer in haar normale doen en ze speelt ook weer.Ook haar eetlust is normaal als altijd.
Maar ze blijft diarree houden,soms met bloed erbij.

Ik heb nu toch de DA gebeld en gevraagd om een AB-kuurtje maar ik heb zo'n angst dat straks haar hele darmflora nog verder verstoord wordt door de AB.
Je hoort ook zo vaak dat de diarree erger wordt of dat ze 'm blijven houden na zo'n kuur.
Of dat ze blijven sukkelen met hun gezondheid nadat ze AB hebben gehad omdat de weerstand is aangetast.
Zijn mijn angsten gegrond?
Hebben jullie slechte ervaringen met AB-kuren bij diarree of met AB in het algemeen?

Ook zou ik graag willen weten of iemand ervaring heeft met colloidaal zilver bij diarree, van de Huisdierendokter bijvoorbeeld?
Ik lees dat dit middel als vervanging zou kunnen dienen voor antibiotica.
Hopelijk kan ik dan een goede beslissing nemen wat betreft de behandeling.

Groetjes Maria.
alyda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mei 2013 18:49

Re: Diarree

Bericht door alyda »

Vraag je da om finidiar.
Dat maakt een laagje om de darmen.
Heeft hier altijd geholpen bij zware diarree.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Diarree

Bericht door Adriana »

ab is een aanslag op de darmflora, zoals je zelf ook opmerkt.

op het forum zijn geen ervaringen met het inzetten van colloidaal zilver tegen diarree, kijk bij de huisdierendokter even naar klantenervaringen, missch zit daar een vergelijkbaar geval bij..

en huisddokter heeft het bij diarree - zeker ook afhankelijk van de oorzaak - over gastro..
en welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Diarree

Bericht door Ms Maaike »

Ik denk dat je goed de voor- en de nadelen van behandelen met antibioticum op een rijtje moet zetten.

- Voordelen: het teveel aan lichaamseigen bacteriën gaat dood en de darmwand kan zich daardoor weer herstellen.
- Nadelen: geen, want nu heeft ze toch ook diarree, en zelfs met bloed erbij?

Die bacterie moet aangepakt worden en de snelste en in dit geval het minst belastende is door haar antibioticum te geven. Ze heeft toch al slechte ontlasting. Dat er bloed bij de diarree zit is zeer zeker geen goed teken, het kan zijn dat de darmwand zo ernstig beschadigd is dat deze bloedt.

Het is denk ik sowieso een goed idee om weerstandsverhogers te geven, al tijdens het geven van het antibioticum en ook daarna nog om haar weerstand weer op te krikken, die heeft zeer waarschijnlijk een klap gekregen door die invasie van bacteriën. Met finidiar wordt de ontlasting ingedikt, maar gaat de bacterie niet dood. Finidiar is dus een manier van symptoombestrijding, het pakt de oorzaak niet aan.

Beterschap voor je kat. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Shimbalaya

Re: Diarree

Bericht door Shimbalaya »

Bedankt voor jullie reacties. :smile:

Alyda: Ik heb net bij de DA de AB gehaald, het is geen Finidiar maar Metrobac.
Ik zag jouw berichtje nu net pas.

Adriana:Bedankt voor jouw welkomsberichtje.
Ik zag bij de Huisdierendokter ook die Gastro-tabletten staan.Ik ga me er 'ns verder in verdiepen,misschien bestel ik de Gastro en het colloidaal zilver tegelijk,afhankelijk van de houdbaarheidsdatum.
Niet om alles tegelijk te gebruiken natuurlijk, maar gewoon handig om in huis te hebben.
Colloidaal zilver kan tenslotte voor vele doeleinden gebruikt worden.
Ik zal ook 'ns gaan kijken of de Gastro tegelijk of na afloop van een AB -kuur gebruikt mag worden.

Ms Maaike:
Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft die voor-en nadelen.
Het zint mij ook absoluut niet dat er zoveel bloed bijzit.Als het nou nog alleen maar diarree was maar al dat bloed erbij....
Ik dacht dat ze misschien een ontsteking kon hebben aan de dikke darm,afgaande op de andere symptomen,maar vreemd genoeg heeft de DA met geen woord gerept over de mogelijkheid van een ontsteking.
Hij zei dat ik het ook met ander voer kon gaan proberen maar dat duurt normaal toch ook enkele weken voordat er verbetering optreedt ?
En welke weerstandsverhogers had jij precies in gedachten?

Nog een vraagje over de Metrobac 250.
De DA-assistente zei dat ik een halve tablet per dag moet geven, 8 dagen lang.
Ik had er geen bijsluiter bijgekregen,dus effe gegoogled.
Op internet staat dat men 50 mg. per kilo lichaamsgewicht moet geven.Onze poes weegt ongeveer 4,5 kilo.
Dat komt dan toch niet overeen met datgeen wat de assistente heeft gezegd?
Wat kan ik nou het beste doen,de dosis aanhouden wat de DA heeft aanbevolen? :???:
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Diarree

Bericht door Ms Maaike »

Hoi Shimbalaya, Finidiar is geen AB maar een middel om de ontlasting in te dikken. Vandaar ook dat ik zei dat het symptoombestrijding is. :) Ik denk wel dat het erg verstandig is om ook Finidiar te geven, vooral om uitdroging te voorkomen.

Wat betreft de dosering van Metrobac zou ik het nog even goed kortsluiten met de dierenarts zelf (dus niet met de assistente). Het is vreemd dat je er geen bijsluiter bij hebt gekregen, dat hoort er wel bij.

Ander voer geven zou misschien tijdelijk kunnen, daarbij kun je denken aan licht verteerbaar voer (een sensitivity-voer). Wat betreft de weerstandsverhoger zou je kunnen denken aan iets van de Groene Os. Heb er zelf geen ervaring mee, maar ik weet dat een aantal forumleden die ervaring wel hebben. Zelf geef ik mijn oudste kat elke dag een antihaarbalpasta met oligosacchariden (manose-oligosacchariden, door Beaphar 'Bio-MOS' genoemd). Deze oligosacchariden zijn makkelijk gezegd voedsel voor goede darmbacteriën.

Heeft de dierenarts geen bloedonderzoek gedaan? En heeft hij/zij behalve naar bacteriën in de ontlasting ook gekeken naar eitjes van wormen? Ik vind sommige stappen van je dierenarts niet zo logisch, er zijn namelijk ook andere parasieten dan giardia die bloederige diarree kunnen veroorzaken. Een (dikke)darmontsteking kan ook veroorzaakt worden door bacteriën, virussen en/of parasieten. Een volledig onderzoek (dus én kijken naar wormeitjes én een bloedonderzoek) lijkt me wel op z'n plaats in dit geval.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Shimbalaya

Re: Diarree

Bericht door Shimbalaya »

Hallo Maaike,

De DA heeft wel gekeken of er wormeitjes in de ontlasting aanwezig waren,ook deze test was negatief.
Een bloedonderzoek zou alleen gedaan worden als er niks uit het ontlastingsonderzoek zou komen.

Ze had ook geen last van uitdroging maar da's ook niet zo verwonderlijk.Ik maak iedere dag rijstewater voor haar,daar is ze gek op.En daar drinkt ze lekker veel van.
Daarnaast krijgt ze ondanks haar diarree ook granenvrij natvoer, gekookte kip van Porta.
En ze krijgt ook andere brokjes, de RC Sensible.

Ik zal 'ns gaan googlen op de weerstandsverhogers wat jij noemde,lijkt me een goed idee om die erbij te gaan geven.
En morgen maar effe opnieuw bellen met de DA over de juiste dosering van de tabletten.
Bedankt voor je reactie.
Shimbalaya

Re: Diarree

Bericht door Shimbalaya »

Ik heb de DA deze week nog 2x gebeld over de juiste dosis maar krijg met geen mogelijkheid de DA zelf aan de lijn.De assistente zegt dat ze met de DA heeft overlegd.Nu blijkt de dosis ook nog veranderd te zijn!

Advies van de DA:
4x een halve tablet Metrobac 250 per dag.Dat is dus 2 hele tabletten per dag dus 500 mg.
En dat 8 dagen lang is in totaal 4000 mg.Metrobac.

Op de internetbijsluiter staat:
50 mg.per kilo lichaamsgewicht per dag gedurende 5-7 dagen.
Onze kat weegt nu 4.1 kilo. Dus dat is iets meer dan 200 mg.per dag.
Gedurende 5 tot 7 dagen is in totaal tussen de 1000 en 1400 mg.

De DA adviseert dus een dosis AB die bijna 4 x zo hoog is dan wat wordt aanbevolen.En dat terwijl ie niet eens weet hoeveel onze kat weegt, want ze is daar nog nooit gewogen.
Dit kan toch gewoon niet kloppen? Eerlijk gezegd word ik hier een beetje moedeloos van.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Diarree

Bericht door Ms Maaike »

:( Bah. Klinkt niet goed. Dan gewoon internetdosering aanhouden. Heb je de mogelijkheid om over te stappen naar een andere dierenarts?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Shimbalaya

Re: Diarree

Bericht door Shimbalaya »

Hoi Maaike,ik was ook al van plan om de lagere dosering aan te houden,lijkt me een stuk veiliger.

Het probleem is dat dit nou net mijn nieuwe DA is omdat ik niet tevreden was over de vorige.
Dus alweer naar een andere overstappen wordt een beetje moeilijk.Dit is al de 3e DA in zo'n 2,5 jaar tijd. :???:
Plaats reactie