Plotseling raar gedrag van de kat

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gesloten
Anonymous

Plotseling raar gedrag van de kat

Bericht door Anonymous »

ik heb een kater (gecastreerd) van 5jaar oud, de kater heeft altijd een perfecte gezondheid gehad maar sinds gisteren doettie raar. Het begon met braken, veel braken, (lees; normaal braakte ze al 1keer week maar daar hoefde ik me volgens de dierenarts geen zorgen om te maken) ze braakt nu geen voer ofzo maar raar wit schuimachtig spul, ook heel weinig, ik denk bij elkaar 2 a 3 cm in het vierkant, ok rond...

Ik ging wat meer op haar letten en zie eigenlijk geen veranderingen qua gedrag, het is altijd al een lui beest geweest die liever lui is dan moe en dus eigenlijk altijd slaapt maar toch haar dagelijkse wandelingetje in huis (kat komt niet buiten, alleen op balkon), ze komt nu wel een beetje lusteloos over.... Toenstraks zag ik opeens dat ze aan haar achterpoten nat, bruin en vies was (ik denk poepresten) Ik heb direct de kattenbak nagekeken maar kon behalve wat waterachtige poep geen diaree ofzo zien...

Onze andere kat (11mnd) is niks mis mee zo op het eerste gezicht,
kan iemand mij vertellen wat er kan zijn emt haaR? ik krijg geen dierenarts te pakken nu omdat het weekend is en maak me veel zorgen
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Waterachtige poep is toch diarree? ;-) Kennelijk heeft hij iets verkeerds gegeten dat er dringend uit moet. Als hij sloom of suffig wordt en niet meer goed kijkt, moet je toch naar de dierenarts.
Maar ga er voorlopig maar van uit dat gewoon de maag en darmen even van streek zijn. Zorg dat de kat voldoende drinkt en geef eventueel wat anti-haarbalsnoepjes.
Sterkte!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

ze kijkt goed en komt goed over, ze loopt beetje rond, zou het volgende kunnen?

Mijn partner heeft gisteren onze laminaat flink schoongemaakt en de keuken geboend met veel chloor....zou ze daardoor van slag kunnen zijn? die dampen ofzo?

en waterachtige poep bedoelde ik mee;
ziet gewoon waterig uit, diaree is voor mij geen " keurige" poep
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ja het kan natuurlijk dat ze daar iets van binnengekregen heeft, maar dat komt er dan nu uit.
Als het giftiger was geweest, was ze nu al wel in shock geweest, vermoed ik. Maar wel goed in de gaten blijven houden en veel te drinken geven!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

ik heb haar net wat eten gegeven (vlees, normaal krijgt ze droogvoer, daarom nu vlees omdak weet dat ze er dol op is) Dat wil ze niet, water laat ze ook staan...ze ligt nu stil in haar hoekje dom voor zich uit te staren, nog te lui om haar gezichhie op te tillen....

we wachten af, kan nu toch niks doen in het weeeknd,
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Jawel hoor, dat kan wel. Heb je een digitale thermometer? Zo ja, meet dan eerst de temperatuur eens om koorts (dus een infectie) uit te sluiten. Daarna kijk je in de bek of die bleek of juist erg rood is, je trekt de oogleden wat naar beneden en kijkt daarnaar (of dat bleek is of dat het oogwit verkleurd is). Ook kun je de ogen zelf een beetje controleren door met een vinger heen en weer te bewegen.
Tenslotte check je op uitdroging: trek het nekvel wat naar boven. Als het soepel terugvalt, is de kat niet uitgedroogd. Als het niet soepel terugvalt en zeg maar rechtop blijft staan, is de kat uitgedroogd en moet een infuus of water via de bek hebben.
In dat geval moet je echt NU een dierenarts bellen want uitdrogen is ernstig.
Nou, een hele rij opdrachten ;-)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Dit klinkt zeker niet best!
Inderdaad, direkt naar een dierenarts.
Hoe gaat het met je kat?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gesloten