Moeite met ontlasting, Overgeven, Mager..

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gesloten
Anonymous

Moeite met ontlasting, Overgeven, Mager..

Bericht door Anonymous »

Hoi,

Sinds enige tijd is mijn poes er niet echt best aan toe, ze heeft moeite met haar ontlasting (poepen) ze krijgt het er niet uit en zit maar te persen, eerder van de week was t erg hard maar daarna een uur later weer een normale inde bak gevonden, dat persen doet ze echter overal helaas.. dus nu overnacht ze al die tijd in de keuken.

Vandaag was het weer raak, omdat ik die normale drol in debak had gevonden ging ik er vanuit dat het weer goed ging. Maar niet dus,wer de hele dag persen en dan lukt het niet en dan geeft ze de hele tijd over..

kan iemand me helpen, tk vind t zo zielig voor d'r

ze is dan wel 19 jaar oud maar was voorheen nog zeer actief en prima in orde..

k heb geen idee wat er zomaar aan de hand is met r

ze is een maand of 2 terug 10 dgn vermist geweest maar gelukkig gevonden in de buurt.

Ik hoop dat jullie weten wat er aan de hand is en wat ik er aan kan doen!!

Groetjes Michael
Anonymous

Bericht door Anonymous »

ja ze is al oud he,

maar je ziet het niet aan dr hoor, ja nu misschien omdat ze zo onwijs mager na dr terugkomst :(

de medewerker van de dierenambulance dacht ook dat het een jonge kat was :)

maar goed morgen maar even de dierenarts bellen dan

Zet nu zo zielug in een doosje en probeert t er af en toe nog uit te krijgen :( echt zielug hoor..

nou ja hopelijk is er verder niets aande hand en is t snel weer opgelost

Groetjes Mike
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik vind eerlijk gezegd de combinatie persen/braken een beetje eng klinken, dus ik zou inderdaad even met haar naar de dierenarts gaan.
Je kunt wel het voer wat veranderen - geef meer natvoer, eventueel met wat visolie, zodat ze makkelijker kan poepen.
Succes!
lein27
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 apr 2007 22:25

vaag met ontlasting

Bericht door lein27 »

beste mensen, ik gebruik dit forum even voor jullie adviezen. mijn kat wijfie, is een lief beessie maar ze heeft al sinds een jaar of drie af en toe kuren met het poepen.

Als ze poept gaat dit vaak goed al doet ze er tien keer over..van de bak op de bak..nerveus zo ik er van worden als ik haar was..maar goed dat is dus normaal niet het probleem..

maar zo 1 keer in de zoveel tijd dan gaat het mis. het begint weer met vaak op en van de bak te gaan zonder te poepen en vervolgt zich met overgeven. Uiteindelijk blijft ze van en naar de bak gaan, en ook in de kamer(of ergens anders in huis) probeert ze te poepen. Dit lukt dus echter niet. Het blijft bij kleine druppeltjes ontlasting. Haar poeperd (jeej hoe noem dat bij een kat) steekt tijdens dit alles, wat dus echt 2 uur of zelfs langer kan duren, helemaal uit. T is een hele hobbel :S zeg maar...

ik ben hier al voor naar de dierenarts geweest..vreesde al gelijk voor het ergste maar nee volgens de arts was het stress..daarna een keer een drankie gehad voor makkelijker poepen en verders was de kous af..ze weet het niet..

Het is nu een hele tijd niet gebeurt tot vanavond en als ik haar dan zo zie ben ik het echt spuugzat..zelf omdat ik niet graag stront en kots ruim maar ook als ik haar zo zie..ik wil gewoon weten wat het is en dat er eindelijk wat aan gedaan wordt!

ze zit ook heel raar als ze probeert te poepen en valt soms bijna om..

weten jullie wat dit zou kunnen zijn?wat zouden jullie adviseren?

ik heb al op internet gezocht en vond aambeien of een gezakte endeldarm? Maar ja dan zou ze er toch altijd last van moeten hebben.. :?:

iemand die een genie is en me kan helpen?
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Bericht door Tejo »

Hoi Lein,
Ik ben geen genie, en ook geen dokter of DA, maar wel een grote dierenvriend en een poeze-liefhebber, dus ik denk toch dat ik je mag adviseren om hier dringend mee naar een DA te gaan! En best naar een andere als voorheen, als ik het zo hoor, een second opinion is nooit verkeerd. Wij, mensen gaan toch immers ook naar een andere dokter als de eerste ons niet helpen kan. Vermits het drankje dat de vorige DA je gaf niet geholpen heeft, moet je toch iets anders zoeken. Stress ... lijkt me een gemakkelijk antwoord hoor. Een poes die altijd hetzelfde leventje heeft, kan toch onmogelijk haar hele leven lang moeilijk op de bak gaan omwille van alleen stress? Daarin gelook ik niet, het spijt me.
Ik heb al zo'n een kleine 20 jaar poezen en ik heb dit nog nooit meegemaakt of gehoord van iemand!
Het lijkt met echt best dat je dringend met je poeze-schat naar de dokter gaat hoor, je moet je es even in de plaats van je viervoeter stellen! En als poes twee uur lang moeite moet doen en dan ook nog buiten de bak gaat proberen enz... tja, dan komt er natuurlijk wel stress bij kijken hoor, een kat is immers een dier dat heel snel uit zijn doen kan geraken. En dan denk ik dat jouw (of haar) probleem alleen maar erger wordt!
Dus AUB, zorg dat poes hier vlug van af geraakt!
Succes in elk geval, Lein, en houd ons op de hoogte ...
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik ben het helemaal met het bovenstaande eens, je moet echt even naar een andere dierenarts. Die heeft talloze laxeermiddelen die goed kunnen werken, want je kat zit steeds verstopt. Ook kan hij/zij de oorzaak proberen te achterhalen.

Zelf kun je ook een beetje ontwormpasta geven of slaoloie door het eten proberen. Verder is op dit moment blikvoer ipv brokjes een goed idee. En geef je kat een keer per week tonijn uit blik (op oliebasis). Van al deze middeltjes wordt de ontlasting wat zachter en is het dus makkelijker voor je kat om te poepen.

Als de anus van je kat zo uitsteekt zit daar een keiharde drol in die er niet vanzelf uit kan komen. Je moet dan haar helaas dan een handje helpen door met wcpapier om je vinger de drol eruit te pulken (sorry, vies praatje).

Ze wordt overigens misselijk doordat ze niet kan poepen (ze zit vol met afvalstoffen) en daarom moet ze ook steeds overgeven. Ik vind het echt heel zielig voor je katje, dus ik wens je veel sterkte dat je de oorzaak kunt vinden en weghalen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

De dierenarts kan ook harde poep er uit drukken, dan hoef je het niet zelf te doen ;-).

Wel een raar probleem inderdaad, en stress lijkt me ook een vreemd antwoord in dit geval. Het zouden toch ook andere dingen kunnen zijn. Misschien is een volledig bloedonderzoek handig? Dan kan je in ieder geval zien of een van de organen misschien niet goed functioneert.

Onze kat Linus poept ook heel erg moeilijk, omdat zijn nieren niet zo goed werken. Wij geven hem dagelijks een klein beetje Lactulose met een mini spuitje (zonder naald). Lactulose doet verder niets in het lichaam, het zorgt er alleen voor dat de ontlasting zachter wordt. Je kan het bij de dierenarts en bij de drogist kopen.

Ik zou desnoods naar een andere dierenarts gaan, die wel verder wil kijken!

Succes,
Wendy
Gesloten