Overgeven

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Overgeven

Bericht door Dinky »

@ Stervis: Aangezien ze het regelmatig doet zou ik denk ik toch even langs de DA.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Overgeven

Bericht door stervis »

Ik heb zonet even een andere dierenarts gebeld en die adviseerde eerst met wat kattengras en desnoods lax-a-past. En mocht het dan niet goed wezen, dan moest ik langs komen voor een bloedonderzoek.

Gezien dat ze nog actief, veel eet en drinkt en gewoon naar de bak gaat. Het kan ook zijn dat ze te snel eet.

Ik heb wel zo'n 'gevaarlijke' kattengras plant gekocht bij de intratuin, maar ik laat ze er niet op kauwen. Ik mix wat door hun voer heen en dat werkt... ze schrokt alles naar binnen en nog geen 5 minuten later, lag er kots.
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Overgeven

Bericht door stervis »

Ik twijfel of het pancreatitis is, het enige wat aansluit met mijn poes en de symptomen is het vaak (proberen) te braken en het lijkt er niet op dat ze pijn heeft, want we mogen alles met haar doen en ze is zelf superactief.

Ik ga nog even contact met het asiel opnemen en hun dierenarts, want ze is mij meegegeven als kern gezonde poes. Lijkt me heel stug dat ze opeens binnen een maand een (chronische) aandoening heeft.

Alleen jammer dat ze die gimpet antihaarbal pasta niet van de tube eet zoals mijn kat... dus dat maar mengen met haar eten.
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Overgeven

Bericht door stervis »

Wie heeft hier ervaring met Laxapast? Mijn poes is niet zo van de Gimpet, snoepjes en laxapast. Ze houdt haar neus er voor op.

Ik las dat je ook wat laxapast op de poten van het best kon smeren en dat ze dat gaat oplikken om zichzelf schoon te wassen. Mocht dit niet baten, moet ik dan echt met de tube aan de mond? Dit vind ik zelf wat te geforceerd, maar als dit de enige manier is?

Wat zijn jullie ervaringen?

-edit- Ze heeft ook al wat kattengras lopen knagen en vanmiddag werd ik wakker en begroet door een mooie haarbal van 10cm! Zet de laxapast nog wel even door, voor de zekerheid :)
Laatst gewijzigd door stervis op 05 aug 2012 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Niki
Looney
Binky
Puff
Cerna

Re: Overgeven

Bericht door Cerna »

Ja ik, zie mijn bericht op de vorige bladzijde.
Ben erg enthousiast over de pasta en bij iedere kat zul je moeten uitvogelen wat de beste toedieningswijze is. De ene kat gaat hard lopen wanneer je het op een vinger aanbiedt en de ander likt je vinger er bijna bij op.
Wanneer je het op je vinger aanbiedt, kun je het het beste eerst een uurtje vooraf in de koelkast leggen want vooral bij dit weer loopt het zo van je vinger af.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Overgeven

Bericht door Sifra »

Je kunt lax-a-past ook uit de tube opzuigen met een plastic spuitje en het dan langzaam aan de zijkant in de bek spuiten.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Cerna

Re: Overgeven

Bericht door Cerna »

Ik heb de volledige punt plus onderkant van het spuitje afgesneden (zo geef ik Noa ook eten) en druk dan vanuit de tube 2 ml. in het spuitje. Bek open en in een keer drukken achterop de tong, niet aarzelen want dan gaat het draden trekken en wordt het een vieze plakzooi.

Dit is de enige manier waarop ik het Milka kan geven (ik ga op de grond zitten en klem haar schouders tussen mijn knieën, voeten bij elkaar anders schiet ze naar achteren, met de linkerwijsvinger de bek open doen en via haar rechterzijkant naar binnen spuiten). Vooral niet aarzelen of bang zijn dat je ze zeer doet; je moet ze ahw overvallen en dan hebben ze het binnen voordat ze er erg in hebben.
paasnini

Re: Overgeven

Bericht door paasnini »

Mocht het niet lukken kun je smakeloze lactulose halen bij de apotheek werkt hetzelfde.
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Overgeven

Bericht door stervis »

Nou, dit is al de tweede keer sinds ik het kattengras en lax heb gebruikt dat er een tweede dikke haarbal uitkomt! Gaat de goede kant op! Ze spint in ieder geval twee keer zo hard nu :)
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
ingebeest
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jul 2012 12:06

Re: Overgeven

Bericht door ingebeest »

ojee en hier is het braken en hoesten overgegaan naar niezen... niesbuien van 4/5 niezen achterelkaar. De andere kat begint ook al, ze komen beide nooit buiten kan het toch niesziekte zijn?? Moet ik langs de da gaan of zou ik op medpets luchtweg pasta kunnen bestellen?
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Overgeven

Bericht door stervis »

Niesziekte is toch alleen iets wat je vanuit het asiel mee kunt nemen? Hebben je katten vieze oogjes/neuzen? Je kan wellicht de pasta proberen, mocht er geen verandering zijn, kan je altijd langs de DA toch?
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Overgeven

Bericht door Dinky »

Het zou kunnen dat je het zelf mee naar binnen hebt genomen. Het komt echt niet alleen in het asiel voor maar daar is de kans op besmetting groter omdat daar veel katten bij elkaar zitten ;) Mijn ervaring als het niesziekte is dat de katten er snel op achteruit gaan. Zou het dus goed in de gaten houden en eventueel als het erger wordt mogen naar de DA (omdat je anders met weekenddienst zit)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Overgeven

Bericht door mittenslief »

niesziekte kan je inderdaad zo mee naar binnen nemen, ik had eens een zwerver voor de deur die duidelijk de nies had, en mijn poes heeft het toen ook wel gekregen hoor, het is heeeeeel erg besmettelijk. maar als je kat er voor geent is krijgt hij het maar in lichte mate, dierenartsen willen dan wel eens snel metacam voorschrijven voor de pijnstilling maar die moet je niet nemen, is erg slecht voor je kat. en trouwens dat niessziekte alleen te zien is door niezen/ vieze ogen en snotneuzen is niet echt waar, dat zijn wel veel voorkomende verschijnselen maar je kat kan er ook een zere keel van krijgen/ hoesten en zelfs hele zware artritis van krijgen en ook nog hoge koorts
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Overgeven

Bericht door stervis »

Ik heb dit wel gedacht over mijn eigen nieuwe poes, maar mijn kater heeft nergens last van. Ze woont nu al bijna 2 maanden bij ons in, maar wat kattengras, antihaarbal pasta en lax-a-past heeft de truc gedaan.

De poes is ingeent en ontwormd, de kater niet! Aangezien het een binnenkat is.

Eind september gaan ze beiden naar de DA voor wat bloedwerk en algemene check.
Niki
Looney
Binky
Puff
Cerna

Re: Overgeven

Bericht door Cerna »

@ Ingebeest: die luchtwegpasta heb ik ook een keer gehad; hielp geen spat.
Ik maak duidelijk onderscheid tussen niesziekte en een verkoudheid. Bij niesziekte niezen ze niet alleen, maar hebben vieze ogen, zijn beroerd, klodders vliegen door de kamer, terwijl ze bij een verkoudheid - net als wij - alleen maar niezen en dat is vaak helder vocht.

Onze Amber begon twee jaar geleden opeens in het najaar te niezen. Ze werd ieder jaar ingeënt, maar ondanks dat kreeg ze het.
Ik zou het eerst even aanzien en mocht het na een week niet over zijn zou je neusdruppels kunnen kopen bij de dierenarts. Werkt erg goed, maar is soms een klus om te geven want je moet goed kunnen mikken (in elk neusgat 2 druppeltjes) en de kat moet wel een beetje willen meewerken.

@ Stervis: binnenkatten moeten ook ingeënt worden want een virus is zo opgelopen. Jaarlijks tegen niesziekte en driejaarlijks tegen kattenziekte. Heeft de kater wel de cocktail gehad (= inenting met 9 weken, daarna met 12 weken en dan nog een keer wanneer ze een jaar zijn)?
Plaats reactie