Overgeven

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Overgeven

Bericht door Synemios »

Gelukkig gaat het weer beter en is ze weer thuis.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
tbtirza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 aug 2019 21:20

Re: Overgeven

Bericht door tbtirza »

Anne schreef: 10 nov 2019 14:56 Fijn!! Mooi dat het leed is geschied en jij weet wat er aan de hand is. Eet ze ondertussen weer wat beter?
Hopelijk is ze snel weer beter
Ze heeft wel iets gegeten maar nog niet zoveel. Ze ligt vooral bij te komen heb ik het idee. Net een “snack” en vers water gebracht en dan eet/drinkt ze het wel.
Kwestie van aanbieden op het moment...
Lizzy
GwenIncognito
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2021 23:05

Re: Overgeven

Bericht door GwenIncognito »

heb een vraagje over mijn kater van 4jaar. Hij moet regelmatig overgeven (max 1 keer per week, soms zit er wat meer tijd tussen)
we zijn al zó veel naar de dierenarts gegaan maar ze vinden nooit iets zorgwekkends..
Ze zeggen allergie en daardoor staat hij nu al een geruime tijd op hypo allergene voeding.
Maar toch: hij blijft overgeven soms. Altijd onverwerkte brokjes vlak na het eten. Hij heeft ook een anti schrok bak..
Ik ben een bezorgd baasje dus ik vraag me af of jullie me misschien kunenn geruststellen? Is het normaal dat hij blijft overgeven af en toe?
Verder is hij levendig altijd, drinkt goed, en toont absoluut niet ziek.. Wat denken jullie?
Dankjewel alvast 😘
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Overgeven

Bericht door Synemios »

Hele brokjes lijkt toch eerder te maken hebben met te snel eten ( of drinken meteen na het eten) dat laatste zie ik vaak bij Tommy.
Zijn er nog andere klachten?
Een hypoallergeen dieet betekend niet dat er dan geen allergie meer kan ontstaan op het hypoallergene voer.
Maar ik vind het meer lijken op te snel of teveel ineens eten eerlijk gezegd.

Je zou ook nog kunnen proberen kleinere porties te geven en dan wel vaker.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Overgeven

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik ben het eens met Denise (Synemios)

Zie je hem vooraf kokhalzen?
Indien de voeding er zonder kokhalzen uitkomt, is het regurgiteren.
Hier wordt het verschil uitgelegd:
Allereerst moet er onderscheid gemaakt worden tussen braken ( actief opgeven van voedsel, maagsappen en/of slijm) en regurgiteren ( passief opgeven van voedsel, maagsappen en/of slijm). Het verschil is te maken door goed te kijken naar de verschijnselen vooraf en tijdens het opgeven. Bij braken zien we vooraf verschijnselen van misselijkheid, zoals likken van de lippen, smakken, speekselen, onrust, hard miauwen en/of kokhalzen. Tijdens en vlak voor het braken zal de kat duidelijk persen met de buik, waardoor het braaksel met kracht naar buiten komt. Deze verschijnselen zijn bij regurgiteren niet te zien, dan ligt het braaksel ineens op de vloer. Dit onderscheid is belangrijk om te maken aangezien er verschillende aandoeningen aan ten grondslag kunnen liggen.
Bron: Dierendokters.com
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie