Overgeven

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Cerna

Re: Overgeven

Bericht door Cerna »

Melvin1989 schreef:Het is net mosterd dus net zo dik en dezelfde kleur.. Onze poes zelf in cinnamon van kleur.. Poepen kan ze als de beste.. Volgens mij is het wel vaak na het eten.. Verder is vanaf de dag dat ze hier is eigenlijk niets veranderd..
De substantie ziet er dus uit als mosterd? Zo ja, dan is het dus volledig verteerd?
Ze spuugt dus niet direct nadat ze gegeten heeft?
Wat geef je haar te eten?

Wanneer ze gespuugd heeft, rent ze weg. Het lucht haar dus op. Merk je iets van lusteloosheid voordat ze gaat spugen?
Ik zou denken aan een haarbal die ze niet kwijt kan. Een deel van het eten passeert via de normale weg en poept ze keurig uit, een ander deel blijft achter, verteert volledig en wordt vervolgens uitgespuugd.

Wij hebben ook een Britje (blauw) dat veel spuugde, maar dat waren hele grote hoeveelheden in allerlei stadia van vertering. Zo eens in de zes dagen spuugde ze en de da had geen verklaring want ook zij was er niet ziek van.
Uiteindelijk in Wageningen een gastroscopie laten doen en sinds die tijd spuugt Amber niet meer. Alsof er een obstakel weggeduwd is, maar de internist was niets tegengekomen.

Ik zou lax-a-past in de dierenkliniek halen en haar dat eens drie dagen achter elkaar geven. Kijken of er dan iets uitgespuugd wordt wat er niet hoort en of dat de oplossing is en anders toch even naar de dierenarts. Is een hele lieve, betrokken, maar vooral deskundige vrouw, kan ik je echt aanbevelen. Wij komen speciaal voor haar vanuit Doetinchem naar Lichtenvoorde.

Cinnamon Britje: smelt, smelt.
Gebruikersavatar
Melvin1989
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 apr 2012 13:26
Locatie: Lichtenvoorde (Gld)

Re: Overgeven

Bericht door Melvin1989 »

Ze krijgt brokken van de Royal Canin.. Ze is ongeveer een 1,5 maand voor ze begon met overgeven van kitten naar volwassen brokken over gegaan.. Verder krijgt ze 's avonds een half pakje sheeba vlees.. Ze is heel kieskeurig.. Pate wil ze niet eten, alleen stukjes of reepjes in saus.. We moeten toch nog een afspraak maken voor het enten.. Moeten we de da maar even vragen..

Ik weet volgens mij wel welke vrouw je bedoeld! Met chippen heeft ze ons ook geholpen! Ik zal even kijken of ik nog een foto voor je kan vinden! De da had deze combi nog nooit gezien! :)
April 14-04-2011
Lano 04-09-2012
Gebruikersavatar
Melvin1989
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 apr 2012 13:26
Locatie: Lichtenvoorde (Gld)

Re: Overgeven

Bericht door Melvin1989 »

April 14-04-2011
Lano 04-09-2012
Cerna

Re: Overgeven

Bericht door Cerna »

Mooi poesje! Van welke cattery komt ze?
Cinnamon staat ook nog hoog op mijn verlanglijstje, we hebben nu een blauwe, black-tabby blotched en chocolate Brit naast twee HTK-katten op leeftijd.
En zulke rugfoto's heb ik ook; is eigenlijk off-topic....... :oops:
Afbeelding
Amber en Milka
Afbeelding
Noa

Ik zou de ingrediëntenlijst van de beide brokjes dan eens naast elkaar leggen; misschien zit er in de volwassenbrokjes iets wat ze slecht verdraagt?
Of probeer nog weer even de kittenbrokjes, kijken of het spugen dan ophoudt. Dan weet je zeker dat het aan de brokjes ligt.
En ja..........Britten zijn vreselijk kieskeurig! Soms word ik er wanhopig van :-(

Deze dierenarts (EV) castreert ook heel netjes. Via de flank; een heel klein sneetje en dus twee of drie hechtingen.
Gebruikersavatar
Melvin1989
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 apr 2012 13:26
Locatie: Lichtenvoorde (Gld)

Re: Overgeven

Bericht door Melvin1989 »

Ook mooie beestjes! Onze poes komt weg bij Hasina Jabari.

Naja ze heeft 2 keer overgegeven, kort na elkaar. Niet zulke hele grote hoeveelheden maar goed.. Onze poes is gesteriliseerd. Was ook allemaal netjes gedaan dus ben zeer tevreden! Vanmiddag wordt ze weer geënt dus vragen het voor de zekerheid de da ook nog wel even na!
April 14-04-2011
Lano 04-09-2012
Cerna

Re: Overgeven

Bericht door Cerna »

En, wat zei de dierenarts?
Gebruikersavatar
Melvin1989
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 apr 2012 13:26
Locatie: Lichtenvoorde (Gld)

Re: Overgeven

Bericht door Melvin1989 »

Er was niets aan de hand. Beestje mankeerde niets, op een beetje ontstoken tandvlees na. We moesten in de gaten houden wanneer precies ze nu gaat overgeven (kon een klein griepje wezen) mocht ze nog vaker gaan over geven moeten we d'r een tijdje alleen droog voedsel geven..
April 14-04-2011
Lano 04-09-2012
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Overgeven

Bericht door Anne_Zwarts »

Onze Duffy heeft een tijdje echt heel veel overgegeven, de brokjes kwamen er dan in een soort gekauwde worstjes uit, en Romy vrat ze dan op. Ze leek verder gewoon gezond, maar er zat geen gras of haarbal bij. Zou het wel gewoon kunnen dat het wel van de haarballen was? Want het was in een periode dat ze wel erg uithaarde.
Ik ben niet naar de dierenarts gegaan met haar, omdat ze verder gewoon at en dronk en speelde en fris uit de oogjes keek. Daarnaast is ze nogal snel bang voor vreemde mensen, een stress die ik haar niet wilde aandoen.
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
ingebeest
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jul 2012 12:06

Re: Overgeven

Bericht door ingebeest »

Beetje hetzelfde als hierboven.. Mijn kat spuugt nu zeer regelmatig zijn brokken weer uit maar ze komen er eigenlijk weer een beetje in hun geheel uit, soms met wat meer vocht. Eerst begint hij te 'hoesten' en het duurt vrij lang voordat hij het uitspuugt. Onze andere kat heeft nergens last van, en als ik de bak uitschep zie ik wel eens *** waar haartjes uitstekken oid. Heeft hij last van haarballen of ligt het aan de voeding? Hij komt namelijk niet ziek op me over maar weet natuurlijk niet wat hij voelt.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Overgeven

Bericht door Dinky »

Het is ook mogelijk dat die gewoon te gulzig is. Al zou je natuurlijk kunnen kijken of het met een haarbalpasta over gaat als het te vaak gebeurt (hier lax-a-past van de DA in huis, wordt met veel plezier opgelikt)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Overgeven

Bericht door Konijntje »

Als een kat toch regelmatig zijn eten uit spuugt zou ik toch een bloedonderzoekje voor paar tientjes laten doen.
Kijk een keer kan gebeuren maar regelmatig kan er meer aan de hand zijn omdat ze misselijk zijn. Ze zijn ook niet ziek maar pas langere periode ga je het merken.
Mijn kat heeft het ook gehad ook overgeven uit bloedonderzoek bleekt dat hij nierfalen had.
Soms kunnen zo ook last hebben van grasspriet die tussen neus en keel in zit dus te veel spugen even na laten kijken kan geen kwaad ;-)
Cerna

Re: Overgeven

Bericht door Cerna »

Worden de brokjes direct na het eten weer uitgespuugd? Zo ja, dan eet kat dus te gulzig en zou je wat vaker kleine beetjes neer moeten zetten (wanneer dat mogelijk is).
Wanneer de kat hoest is er eigenlijk altijd sprake van ingeslikte haren en zou je inderdaad lax-a-past kunnen proberen. Sommige katten likken het zo van je vingers en bij andere moet het op de poot en weer andere katten vertikken het om de poot vervolgens af te likken en gaan daarna naar de kattenbak waardoor er allemaal grit op de poot blijft plakken :lol: die moet je dus met een open voedingsspuitje de pasta geven.

Geef je één soort brokjes? Zo nee, zijn het altijd dezelfde brokjes die uitgespuugd worden? Dan kan het ook overgevoeligheid voor die brokjes zijn en kun je een sensible (Royal Canin) variant proberen.

Er kunnen dus verschillende oorzaken zijn met verschillende behandelmethoden. En soms helpt niets zoals bij onze Amber die zo nu en dan toch nog wat spuugt, maar dan zit er meestal heel veel slijm bij (Amber is chronisch zo nu en dan snotterig) en wanneer ze die slijm kwijt is gaat het weer weken goed (afhankelijk van de snotterigheid).
Gebruikersavatar
Melvin1989
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 apr 2012 13:26
Locatie: Lichtenvoorde (Gld)

Re: Overgeven

Bericht door Melvin1989 »

De laatste tijd geen overgeef incidenten meer.. Dus weet niet wat het is/was..
April 14-04-2011
Lano 04-09-2012
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Overgeven

Bericht door stervis »

Ik heb het zelfde probleem met mijn poes! Toen ik haar kreeg, haarde ze enorm uit en heb ik haar meerdere malen eens bewerkt met de furminator. Ze oogt verder gezond, ze eet en drinkt, ze poept en plast en ze is actief.

Weliswaar heeft ze in anderhalf maand, drie keer ander voer voor haar kiezen gekregen. Bij mij thuis kreeg ze Hill's voor de gevoelige maag (mijn vorige poes had daar last van), vanuit het asiel kreeg ze RC fit (en daar kreeg ik ook een zak van mee) en ben sinds vandaag Applaws aan het uittesten.

Elke keer wanneer ze probeert te braken, schokt ze van achteren naar voren. Alsof ze iets van diep in haar maag omhoog probeert te werken, logisch lijkt me! Maar er komt elke keer niets uit en dan gaat ze hoesten, kauwen en slikken (mijn vriendin zegt dat de poes moeite heeft met slikken).

Nu geef ik haar regelmatig wat anti-haarbal pasta van gimpet en probeer ik kattengras te groeien (dit schiet niet op, daarom vanmiddag naar de tuinland). Vorige week heeft ze al één keer succesvol gebraakt en lag er ook een aardige forse sliert. Uiteraard zegt de dierenarts dat ik moet langskomen, maar ik denk niet dat niet nodig is.

Misschien het kattengras afwachten en anders maar een tube lax-a-past bestellen?

Graag jullie adviezen en meningen!

*EDIT* Ze braakt nu ook water, net na het drinken.
Niki
Looney
Binky
Puff
paasnini

Re: Overgeven

Bericht door paasnini »

Sorry maar gezien de ernst van de klachten is kattengras nou niet de oplossing. Ik zou zeker naar de dierenarts gaan.

En @Cerna mijn kat gaf op dezelfde manier over, mijn kat bleek pancreatitis te hebben en een verminderde darmperistaltiek dus het kan aan meer liggen dan gulzig eten!
Plaats reactie