Overgeven

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elz
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 aug 2005 11:42
Locatie: Gent (B)

Overgeven van wit schuim (speeksel?)

Bericht door Elz »

Het is net alsof Jos wil overgeven, maar er komt enkel wit schuim uit in kleine 'plasjes'. Het ruikt niet naar maagzuur ofzo, waardoor ik veronderstel dat het speeksel is.
(heeft het gisterenavond laat 2x gehad)

Vooraleer hij overgeeft, "zingt" hij een beetje. ik weet niet hoe het te noemen, misschien een pijnlijke klaagzang. Maar het is zeker geen miauwen.

Hij blijft verder rondlopen en spelen, dus we denken dat hij zich verder niet echt ziek voelt.

Hij is normaal een goede eter, maar heeft gisteren zijn bakje bijna niet aangeraakt. Likte enkel de saus op van tussen zijn brokjes, zo ook deze morgen.

Hij gaat dagelijks buiten, dus we denken niet direct aan een probleem met haarballen.
Er is hier in de buurt wel een poes spoorloos sedert vorig weekend. Kan het "verdriet" zijn?

Als het deze avond niet beter is gaan we naar de dierenarts, maar ik wou hier al even horen of iemand me gerust kon stellen of een voorlopige diagnose kon geven.

Alvast dank
Gebruikersavatar
blauwzwart
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:52
Locatie: Belgie

Bericht door blauwzwart »

volgens mij: darmontsteking
mijn oudste kat heeft dit gehad.
ze wou niet eten en spoog ook wat schuim
kun je toch beter mee naar DA gaan, met een pilleke is het probleem vlug opgelost!
Summer heeft er een zusje bij: Kitty!!!
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Hoi Elz, welkom op de site. ;-)
Het klinkt niet echt fijn wat Jos heeft. Kan het zijn dat 'ie iets in zijn keeltje heeft? En drinkt hij wel?
Als het niet gauw verbetert zou een bezoek aan de dierenarts toch geen slecht idee zijn.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hoi Elz,
Ik zou zeker even met Jos naar de dierenarts gaan. Zou hij buiten misschien iets verkeerd gegeten kunnen hebben? Of erger nog, vergiftigd kunnen zijn? Ik denk hier ook aan vanwege je verhaal over die kat die zomaar spoorloos is. En schuim is een van de kenmerken van een vergiftiging.
Koolaid
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 dec 2005 00:52
Locatie: Oosterbeek

Op wilekeurige momenten overgeven

Bericht door Koolaid »

Mijn kat geeft eens in de paar dagen over. Soms is het om de dag, soms is het een paar dagen achter elkaar, soms is het een paar dagen niet. Verder eet hij normaal en echt niet minder dan anders. Hij is en blijft ook vriendelijk. Vaak is het niet meer dan een beetje spuug wat er uit komt maar af en toe komt het eten ook mee. Hij heeft verder geen diarree en in zn poep zitten ook geen gekke dingen wat kan duiden op wormpjes etc. Verder is hij weer terug bij zijn oude vertrouwde voer om dat in ieder geval al uit te schakelen. Kan zoiets ook bijvoorbeeld liggen aan het grint in zijn bak? Het is overigens een binnen kat.

Ik heb al redelijk wat afgezocht etc en ook al een aantal dingen uitgeprobeerd maar niets lijkt te werken. Er zijn ook geen dingen waar hij oud eten etc vandaan kan halen. Hij heeft hier maanden geen last van gehad maar nu is het opeens een maand al ongeveer aan de gang. Ik heb ook al de dokter gebeld maar dan krijg je leuk te horen: Als het geen gekke kleuren heeft hoeft u geen zorgen te maken en tot 4 uur na het overgeven geen eten geven. Maar hier schiet ik weinig mee op want ondertussen blijft hij door kotsen en ik vind het gewoon naar voor het beestje.

Heeft iemand een idee wat ik nog allemaal kan uit proberen?
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Is er iets veranderd in je leefomgeving waar hij gestressed van kan zijn geraakt? Iets anders kan ik nu even zo gauw niet verzinnen.

Een van mijn katten is een enorme schrokop (hij heeft veel buiten geleefd voor hij bij mij kwam wonen en beschouwt elk maaltje als zijn laatste) en soms schrokt hij wel eens te hard. Dat gaat dan niet goed en dus komt het er weer uit, maar dat zijn uitzonderingen.

Een andere dierenarts consulteren lijkt me in ieder geval geen kwaad kunnen.
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Hey Koolaid,

Welkom hier allereerst!

En wat een vervelend probleem. Voordat je allerlei dingen gaat uitproberen is het denk ook belangrijk om te kijken waar dit door kan komen. Een aantal dingen:
- Stress (verandereringen in huis)
- Wormen (heb je onlangs nog ontwormd?)
- Plotselinge verandering van voedsel (al resulteert dat meestal eerder in darmproblemen dan maagproblemen).
- Verharen (als hij erg verhaart en alles oplikt, dan kan het zijn dat hij een haarbal heeft, maar er niet goed vanaf komt)
- Iets anders wat in zijn maag zit waar ie niet vanaf komt (speelmuisje wat ie gedeeltelijk heeft opgegeten, oid)
- Planten waar hij aan knabbelt (wekt braakneigingen op)

Als iets hiervan een belletje doet rinkelen moet je kijken of je daar allereerst wat aan kunt doen.
Verder moet je nu met erg licht verteerbaar voer gaan proberen om die maag weer een beetje tot rust te krijgen. Hiervoor zou je een tijdje Royal Canin Sensitive kunnen gaan voeren. Dit is licht verterteerbaar en wordt daardoor snel opgenomen.
Mocht dit niet helpen (binnen een aantal dagen/week) raad ik je toch aan contact op te nemen met je dierenarts. Het is niet normaal dat je kat zo vaak overgeeft! Is hij verder nog wel gewoon levendig? En krijg je weer dezelfde reactie van je eigen dierenarts kun je ook overwegen eens bij een ander te gaan informeren.

Lang antwoord... Ik hoop dat je er wat aan hebt. Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel. Succes!
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Carmenneke
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2006 14:29
Locatie: België

Bericht door Carmenneke »

Hey allemaal,

Dit is de eerste keer dat ik hier op dit forum eens langskom, maar wel met reden;
Mijn 6-jarige kat Moesti doet de laatste tijd niks anders dan overgeven,... We zijn ermee naar de dierenarts geweest en die zei dat hij waarschijnlijk een maag- en leverontsteking heeft, vorige week hebben we hem 3 keer per dag een spuitje moeten geven (in zijn mondje, Premperan ofzoiets), en kreeg hij dieetvoeding! Hij heeft niet meer moeten overgeven,...
Gisteren heeft hij voor het eerst weer gewone Wiskas gekregen, maar opnieuw moest hij overgeven, wij begonnen ons zo'n zorgen te maken dat wij opnieuw gebeld hebben naar de dierenarts, want de laatste keer bij z'n dieetvoeding vandaag, moest hij opnieuw overgeven! We moeten blijven doen wat we voordien deden en dat nog zeker voor een maand!

Ik hoop echt dat alles goed komt met Moesti. Tips zijn altijd welkom!

Groetjes,
Carmenneke
~ Moesti ~
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Carmenneke, mijn eigen ervaring met whiskas is ook niet bijzonder goed.
Mijn katten moesten inderdaad weleens ervan spugen, maar waren er meer van aan de diarree.

Misschien kun je je da vragen of zij een passend soort voer hebben voor je kat.
Als t overgeven aanhoud natuurlijk weer even mee heengaan. Succes!
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Diana2005
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mei 2005 14:40
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Diana2005 »

Mijn kat heeft ook na een jaar brokjes eten van Gourmet en blikvlees een maagontsteking gehad en na twee injecties van de DA knapte hij ontzettend op we zijn daarna overgegaan op brokjes van Royal Canin sensible 33 (paarse zak) en bakjes sheba en nooit geen last meer gehad en als ik hem nu probeer om blikvoer te geven gaat hij weer overgeven
de brokjes van Royal Canin eet hij ook nog steeds en vind ze ook nog steeds lekker dus ik verander niet meer

iedereen wel heel veel sterkte met dit probleem

groetjes
van Diana en een knuffel aan jullie katten
Carmenneke
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2006 14:29
Locatie: België

Bericht door Carmenneke »

Bedankt!

Onze kat moest in het begin ook overgeven van Whiskas, mee naar de dierenarts en bleek dat hij alleen whiskas mocht hebben van 'Terinne', dan moest hij niet meer overgeven, tot een week of 3 geleden dus,...
Intussen heeft hij het weer enkele keren gedaan maar nu begint hij stilletjesaan weer de dieetvoeding binnen te houden.
Hij krijgt ook nog altijd kattenmelk nu,...

Nu heeft hij wel weer een nieuwe gewoonte, hij begint nu hierbinnen overal aan de bloemen te bijten, we hebben al een plant verzet naar onze hall, ik heb mij al eens boos op hem gemaakt maar het helpt niet echt, achter mijne rug is hij weer bezig, en het erge is dat hij daar dan weer moet van overgeven!
Ogen op uwe rug moet ge hebben met een kat in huis :roll:
~ Moesti ~
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Carmenneke,
Als hij zich zo richt op je plant kan het ook betekenen dat hem nog steeds iets dwars zit in zijn maag.
Katten eten kattengras om een spuugreflex op te wekken.
Je kan eens kattengras in huis halen. Waarschijnlijk laat hij je plant dan ook met rust.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Bomac
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 mei 2005 15:33

Warmte en braken...verband??

Bericht door Bomac »

Hallo,

Mijn 2 kanjers braken bijna nooit, maar nu het zo warm is kunnen ze geen vlees binnenhouden. Ik geef ze al een heel klein beetje en dan aangelengt met water, maar dat komt er elke nacht uit.
Vervelende is ook nog dat ik niet weet of eentje het maar doet, of dat ze het om en om doen..

Vanacht is er ook een braakongelukje voor gekomen met alleen maar brokjes ( was vanochtend hard en goed te ruiken dat het de brokjes waren)...

En als laatste heeft een van mijn katers sinds gisteren de rare gewoonte ontwikkeld om "naast de pot te piessen"en wel op diverse plaatsen in het huis..

Zou dit allemaal puur warmte kunnen zijn??
Heeft er iemand tips??

Heb al wel besloten om het vlees eventjes te laten staan..

Alvast THANXS!!
MIAAUUWWW!!! Bo & Mac
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi Bomac,

Het zou van de warmte kunnen zijn, maar als dat braken al ff bezig is, zou het ook kunnen dat één van de twee of allebei ziek zijn.

heb je hun temperatuur al genomen ? Boven de 38 is koorts.
Het kan zijn dat ze met een maag-darm ontsteking zitten, dan gaan ze braken, en zijn ze slomerig, en kunnen ze ook dingen gaan doen die ze daarvoor niet deden, vb: naast de pot gaan piesen....
Het kan dat ze dat hebben opgelopen door het eten van vlees, met deze warmte kunnen bacterieen end. welig tieren in vlees, ook al bewaar je het in de koelkast.

Ik zou dus ff temperatuur nemen, en contact met de da.
Zeker opletten dat ze met al dat braken niet gaan uitdrogen, zeker nu het zo warm is. Je kan vb hun pootjes met een doekje nat maken, als reactie gaan ze zich drooglikken, en krijgen ze dus vocht binnen.

liefs Veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Fristi en de pleegkits hebben hier ook met de warmte af en toe gebraakt.
Verder zijn ze gewoon levendig.
De ene keer waren het de brokjes en de andere keer wat vocht.
Wat ik wel merk is dat (vooral Fristi) ook vaak vliegjes, mugjes e.d. naar binnenwerkt. Dit zou natuurlijk ook een oorzaak kunnen zijn.
Plaats reactie