Harde ontlasting

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Peeuwke,

Linus had hier ook last van, hij poepte daarom zelfs maar 1x in de vier/vijf dagen, echt helemaal niet goed, want daar werd hij ook misselijk van.

Nu geven we als onderhoudsdosis elke dag 1,5 ml.gram Lactulose. Ik heb het eerst bij de dierenarts gehaald (met een minispuitje om het te geven). Je kan het ook gewoon bij de etos/kruidvat halen. Je moet er dan wel een nemen waar echt alleen lactulose in zit (niet een met een smaakje oid).

Bij Linus werkt dit echt goed, hij poept nu om de dag, en het gaat een stuk makkelijker. Ik zou de dierenarts even vragen om dit spulletje, en om hoeveel hij er per dag van mag.

Het is een beetje zoetig, plakkerig spul. Linus vindt het best vies, en daarom geef ik erna altijd een beetje blikvoer.

Aan een nierkat zou ik in ieder geval niet een antihaarbal pasta geven, dat is natuurlijk niet zo goed voor de nieren.

groetjes,
Wendy
Gebruikersavatar
OnzePebbles
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2007 15:57

Hoe lang kan een ontlasting in een poes blijven zitten zonder schade aan te richten?

Bericht door OnzePebbles »

Hoi mensen, HELP!

Wij hebben een bijna 2 jaar oud poesje Pebbles (23 april word ze 2), die momenteel erg ziek op bed ligt. Ze is normaal gesproken echt een ADHD-poesje, maar sinds een week is ze erg moe en slaapt veel. Met mijn stomme kop heb ik me over laten halen dat het misschien wel eens een voorjaarsmoeheid zou kunnen zijn, maar dat is het dus ECHT NIET!! Gisteren op 1ste paasdag, kermde Pebbles het ineens uit...het bleek dat ze ontzettend nodig moest poepen, maar haar keutels waren kei en keihard. Hierna was ze helemaal uitgeput en mijn vriend heeft toen gelijk de dierenarts gebeld. De dierenarts dacht gelijk aan bloedarmoede, want ze bleek een ongewoon witte neus te hebben. Ook was haar temperatuur iets te laag, maar haar gewicht was gelukkig nog hetzelfde gebleven. Ze heeft Pebbles toen 3 spuitjes gegeven; 1 antibiotica, 1 multivitamini en 1 onspanner voor haar darmen, zodat de ontlasting niet meer zo pijnlijk zou zijn. Ook hadden we een afspraak voor vandaag al gemaakt voor 2 uur smiddags.
Na de trip van de dierenarts heeft Pebbles alleen maar geslapen. Af en toe boden we haar wat runder gehakt aan (=rood vlees = wat die dierenarts voorstelde) en wat kattenmelk. Ze heeft 2 bakjes melk op en wat gehakt, maar sinds gisteravond at en dronk ze ineens niet meer. Ze is 1 keer op de bak geweest om te plassen, maar niet op te poepen....

Vanmorgen ging, tijdens het slapen, haar hardje zo snel, dat ik niet tot 2 uur wilde wachten en gelijk naar de dierenarts ben gegaan. Ze zei tegen ons dat de toestand inderdaad is verslechterd. Ze voelde 3 keuteltjes meer dan gisteren in haar buik...
Ze stelde daarnaast 3 opties...verder gaan met de medicijnen zoals gisteren en hopen dat ze elke keer er wat van opknapt....in laten slapen (wat wij absoluut NIET willen) of naar het IC in Utrecht voor bloedtransfusies. Maar..., zei ze...bloedtransfusies is GEEN zekerheid dat ze het daardoor haalt. Omdat het ook voor ons een eindje rijden is naar Utrecht willen wij Pebbles eigenlijk die stress niet aandoen en hebben we besloten om door te gaan met de medicijnen en haar verder goed in de gaten te houden.

Nu (ong. 4 uur smiddags op 2de paasdag) kan ik zeggen dat ze GELUKKIG weer wat gedronken heeft (m.b.v.), ze slaapt veel en ze ademt wat rustiger...wat goed kan komen door de medicijnen.

MAAR NU ALS VOLGT MIJN VRAAG!!!!

Ze heeft dus nog steeds een paar keuteltjes in haar buikje zitten, sinds gisteren en de dierenarts zei al dat het waarschijnlijk TE veel moeite kost om ze eruit te persen. Ook een lakseermiddel is gevaarlijk op dit moment, vanwege haar toestand. Maar hoe lang kan ze die keutels in haar lichaam houden voordat dat problemen gaat opleveren? En wat voor problemen kan het opleveren?

Graag iemands antwoord!!

p.s. En zend alsjeblieft goede gedachtes uit naar Pebbles, want we kunnen haar nog niet missen hoor! Wij houden heel veel van haar en we hopen echt dat ze zich er door heen slaat!!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Uiteraard duim is hard met jullie mee dat Pebbles zich hier doorheen slaat, want ze is nog veel te jong om zomaar te gaan (ook al is het soms niet anders en moet je haar wel laten gaan).

Je kunt het poepen zelf stimuleren door over haar anusje te wrijven met wat wcpapier en verder kun je met je vinger (met wat wcpapier eromheen) de ontlasting ook zelf eruit peuteren. Ik weet dat dat heel vies lijkt, maar soms kun je niet anders, want anders komt ze vol met afvalstoffen te zitten. Je kunt best ver de anus in en dat de harde drolletjes eruit trekken. Ik heb dit regelmatig gedaan met een verstopte kat, ze zijn je daarna heel dankbaar. Hou haar wel even met zijn tweeën vast, want ze kan gaan tegenstribbelen.

Verder moet ze echt eten, want anders wordt ze nog veel zieker. Je kunt wat blikvoer met water verdunnen en met een spuitje in haar bek spuiten (met kleine beetjes tegelijkertijd en vanuit de zijkant).

Blikvoer werkt erg laxerend, net als kattenmelk, tonijn in blik (op oliebasis), ontwormpasta en slaolie door het blikvoer. Alles is nu geoorloofd om haar drollen zachter te maken, zodat ze het weer zelf kan. Niet alles tegelijk geven en niet in grote hoeveelheden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, veel sterkte toegewenst.

groeten,
Sandra
Nijntje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mei 2007 23:55

Zieke Kitten

Bericht door Nijntje »

Afgelopen zaterdag zijn we onze kitten van 10 weken gaan ophalen. Tot en met maandag ging alles goed. Ze at en dronk flink, speelde, kortom een tevreden klein ding. Helaas ging het dinsdagochtend fout, ze had overgegeven. Ze bleef echter eten (alhoewel weinig). 's Avonds was het helaas terug raak: overgeven. Ook leek ze geen poepjes meer te doe. Woensdagochtend terug overgeven. 's Middags leek het helemaal fout. Ze probeerde zich te ontlasting, maar ging gepaard met enorm gepiep. Uiteindelijk bleef er hart keuteltje aan haar kontje hangen. Omdat ze vermagerd was 's middags naar de dierenarts gegaan. Daar helemaal gecheckt, onderhuids vocht gehad etc. Ook rontgenfoto gemaakt, maar arts kon niet echt iets vinden. Laxeermiddel & anti-braakmiddel meegekregen. Tot vanavond leek het goed te gaan, maar terug raak ...
Herkend iemand dit? Iemand nog tips?
PS ze krijgt RC kittenbrokjes & heeft nu ook hill dieetvoeding van de dierenarts gehad
hopelijk gaat het snel terug beter met die kleine schat, want ze blijft nu maar afvallen ....
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

Ik denk dat je het beste terug naar de dierenarts kan gaan!
En als die niets kan vinden misschien een second opinion vragen

Veel succes!
Gebruikersavatar
wendy f
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 apr 2007 16:23

Bericht door wendy f »

mineral oil helpt zo goed joh!! Heb ik mijn kat ook gegeven. ontlasting was toen veel beter en de haarbal kwam er ook meteen uit.
Gebruikersavatar
sabine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 aug 2003 21:50
Locatie: panningen nrd. limboland

obstipatie

Bericht door sabine »

onze jerry van 8 is altijd al een kwakkel kater geweest. hij heeft blaasgruis,maar met aangepaste brokjes gaat dit prima.langs deze blaasgruis had jerry van jongs af aan last van obstipatie.
het begon toen hij 3 jaar was. zo 1 tot 2 keer per jaar kon hij ineens niet meer poepen. :???: geen enkel laxerend middel hielp dus moest de ontlasting operatief worden verwijderd. het bleef bij een matig voorkomen van verstopping.
jerry is nogal angstig aan gelegd,dus zodra hij ergens van schrikt als hij op de bak zit trekt hij letterlijk zijn keutel weer in. :???: ( met grote gevolgen)
jerry is nu dus bijna 8 jaar en de obstipatie is zelfs zo erg geworden dat het nu ieder maand raak is. we hebben echt alles al gehad; operatief verwijderen (in het ergste geval,en dat is 9 van de 10 keer), microlax,tractonorm,parafine,vezels,lijnzaad. via de dierenhomeopaat krijgt jerry nu vitamine e erbij en heeft hij 2 homeopatische korrels moeten slikken. ook moet hij afvallen want hij is nogal aan de zware kant.
volgens de homeopaat heeft jerry een aangeboren luie darm die dus binnen een ongekende tijd helemaal stopt met functioneren. :???:
voor we naar de homeopaat gingen met jerry zei onze eigen dierenarts dat we eigenlijk eens moesten gaan nadenken of we jerry dit wel steeds moesten laten ondergaan iedere maand. de pijn en de stress van het niet kunnen poepen.hij duidde dus op inslapen. maar als jerry eindelijk van zijn ontlasting is verlost na 3-4 dagen (operatief, maar soms ook uit zich zelf) , dan is hij weer de oude jerry en speelt er vrolijk op los. dat maakt het voor ons zo moeilijk. na de dierenarts hebben we dus de homeopaat geraadpleegt. volgens hem moesten de korrels aanslaan,samen met al die andere middeltjes.maar helaas.....zo is jerry 's avonds nog fit en poept die goed op de bak en zo is hij de volgende morgen te vinden achter de bank met een pijnlijk gezicht en heeft die weer overgegeven.
dan weten wij weer hoe laat het is. het komt ook zo plots opzetten en helaas steeds vaker. :-(
hij is dan zo beroerd. echt zo zielig. we denken dan ook: dit kan niet zo verder. maar als hij zich weer lekker voelt is het weer een gezonde speelse jerry.we hebben nu echt geen idee meer wat we moeten met jerry. wat helpt nog? het enige dat we weten is dat zijn darm er ooit een keer mee ophoudt. echt oud zal hij dus niet worden, dat weten we nu al omdat hij steeds vaker verstoppingen heeft.
heeft iemand mischien nog een tip wat we verder met jerry kunnen doen?
inslapen is het laatste wat we willen natuurlijk. maar het speelt wel steeds door ons hoofd. je wilt niet dat die steeds door die pijn heen moet.
we waren al aan het denken aan iemand die aan de hand van een foto van jerry kan zien wat hij zelf voelt of denkt. weet even niet hoe je zo iemand noemt. heb er wel eens over gelezen op het forum.we willen echt alles geprobeerd hebben.
jerry ligt nu dus weer met een dag obstipatie. hij heeft gisteren gelijk een microlax gehad maar deze had geen effect. hij krijgt zometeen nummer 2.
soms eet hij nog wel eens tijdens zijn obstipatie maar hij heeft nu al een dag niks willen eten. hij ligt maar wat in een hoek en vind het wel lekker om geaaid te worden op zijn buik. dit doen we vaker,dan voel je hoe de harde keutel zich draait in zijn darm. soms kan hij hiervan de dag erna poepen.we hebben eens een foto van zo,n keutel gemaakt die er uiteindelijk uit kwam. die had zo,n omvang,dat we er echt van schrokken.
we hopen echt dat hij morgenochtend uit zich zelf heeft kunnen poepen anders moet hij weer onder het mes.( ze verdoven hem dan ligt en mbv parafine haalt de dierenarts met zijn vinger de darm leeg.)
is er mischien nog iemad die een kat kent met dit probleem?
bij ons in het dorp zijn er nog 2 katten maar die reageren goed op de microlax. jerry reageert nu nergens meer op.
we zijn even ten einde raad.....
:cry:
groeten uit limboland van sabine richard en onze katten, rat en konijn.
______________________________________
honden hebben een baasje, katten hebben personeel.....
Gesloten