Ziekte van Tyzzer

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gesloten
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Ziekte van Tyzzer

Bericht door Emma Boom »

Via-via hoorde ik dat er ergens kittens overleden zijn aan de ziekte van Tyzzer. Dit is een knaagdierenziekte die dus ook andere dieren kan treffen.
Onderstaand de informatie die ik hierover van Jacqueline kreeg:

Tyzzer is een darminfectie bij knaagdieren en konijnen tgv Clostridium Piliforme, een spore-vormende Gram-positieve bacterie die zonder zuurstof kan groeien. Ik denk dat de connectie met coccidiose is dat de coccidiën de darm beschadigen waarna de Clostridium kan toeslaan.
Omdat de Clostridium sporen maakt is ze moeilijk uit te roeien.
Ze komt voor in gezonde knaagdier-darmen. Dus geen knaagdier- en konijnenpoep laten eten door (jonge) katten!


Tyzzer's Disease (bron moet nog opgezocht)
Tyzzer's disease is a severe, frequently fatal, bacterial infection of dogs, cats, laboratory mice, rats, hamsters, gerbils, rabbits, nonhuman primates, horses and other animals. It is mainly characterized by a focal necrotic hepatitis.
Etiology - The cause is the large, sporeforming, gram-positive, anaerobic rod, Clostridium piliforme that is part of the normal intestinal flora of many rodents. It has not been cultivated on artificial media.
Distribution - The disease is probably worldwide in occurrence. Although known for many years, particularly in rodents, it has only recently been reported in dogs and cats.
Mode of Infection - It can be endogenous or by ingestion. The disease is thought to result from various stresses, e.g., in laboratory rodents as a result of various testing procedures. Poor sanitation may also be a factor.
Clinical Features - The disease is characterized by enteritis (not in all cases), iliocolitis and focal, necrotic hepatitis. Most animals are found dead or in a coma, without showing premonitory signs. The clinical signs, if seen, are only apparent for a short period. They include fever, icterus and sometimes diarrhea.

Diagnosis -
* Acute salmonellosis, septicemia and other acute microbial infections are among the diseases that should be considered.
* Portions of the liver, fresh and fixed. The disease is usually diagnosed on the basis of finding the typical liver lesions (multifocal necrosis) and demonstrating the characteristic organisms in hepatocytes in stained smears. Liver sections stained by the silver impregnation method are also useful for the demonstration of the organism.
* The organism has been cultivated in chicken embryos and cell cultures but not on artifical media.

Treatment - Because of the fatal rapid course treatment is not feasible. The causal agent is susceptible to tetracyclines and penicillins.
Control - Improvement of sanitation; removal of stresses.
Clostridium piliformis produces spores that require a temperature of 80ºC for 30 minutes for killing.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dank je, Jacqueline! Ik wazzem even kwijt :cool:
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Re: Ziekte van Tyzzer

Bericht door 6-2love »

Emma Boom schreef:
Ze komt voor in gezonde knaagdier-darmen. Dus geen knaagdier- en konijnenpoep laten eten door (jonge) katten!
Tot welke leeftijd vormt dit een gevaar?
Tamme knaagdieren en konijnen zijn nog wel in de gaten te houden....maar voor mensen die hun kittens ook buiten laten lopen is het niet te controleren wat de dieren in de bosjes oppeuzelen.
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Jasper

Re: Ziekte van Tyzzer

Bericht door Jasper »

Emma Boom schreef:Ze komt voor in gezonde knaagdier-darmen. Dus geen knaagdier- en konijnenpoep laten eten door (jonge) katten!
Hoe groot is de kans dat de katten ziek worden na het eten van knaagdier- konijnenpoep?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Ziekte van Tyzzer

Bericht door Shaz »

Jasper schreef: Hoe groot is de kans dat de katten ziek worden na het eten van knaagdier- konijnenpoep?
Ja dat vraag ik me ook wel af. Mijn cavia wil nog wel eens wild door zijn hok heen rennen en dan valt er wel eens een keutel buiten de kooi. Quinto en Xandor eten er volgens mij niet van, maar ja met de kleintjes straks weet je het natuurlijk niet.
groetjes Sharon
Gesloten