Maag infectie...Elton en nu ook Nikita

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Alix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 aug 2003 13:52
Locatie: Hulst
Contacteer:

Maag infectie...Elton en nu ook Nikita

Bericht door Alix »

Hallo allemaal,

Vanmorgen werd ik wakker met het geluid van een overgevende kat. Moet zeggen dat dat niet lekker wakker worden is. En zeker niet als je dan de woonkamer in loopt en er liggen echt overal hoopjes kots :shock:

Elton heeft vannacht dus erg veel overgegeven en lag er maar lusteloos bij. Ook voelde hij erg warm. Dienstdoende dierenarts maar gebeld. We konden gelukkig vrij snel terrecht.

De dierenarts schrok een beetje van onze lieve vent. Hij was al uitgedroogd en had 41 graden koorts. Waar het vandaan komt weten ze niet maar hij heeft een infuusje met vocht gehad, pijnstillers en antibiotica, en ook nog een pilletje tegen het overgeven.
Ook zei de DA dat zijn longetjes wat geluid maakten, maar dat dit niet echt relevant zou zijn.

Wij met Elton en een halve apotheek terug in de auto naar huis. Ik vertrouw hem voor geen meter, zeker omdat ik niet weet wat de koorts veroorzaakt heeft. Het is nu wel al wat gezakt naar 39,5. Maar toch.

Heeft iemand anders dit al eens meegemaakt en weet misschien waar het aan zou kunnen liggen.

Groetjes Alix

Elton heeft net weer een beetje gegeten en gaf eigenlijk gelijk al weer over :sad: Hij is nu onder het bed gaan liggen en slaapt alleen nog maar.
Laatst gewijzigd door Alix op 12 jul 2004 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
me myself and my cats...
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Niet om het een of ander maar een geluid in de longen kan duiden op een longontsteking en dat gaat samen met koorts dus ik snap niet helemaal hoe de da kan zeggen dat dit niet relevant is. Goed in de gaten houden en anders een second opinion vragen bij een andere dierenarts. Kan me voorstellen dat je nu onrustig blijft omdat je niet weet wat het veroorzaakt.
groetjes Sharon
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Alix, wat voor antibiotica heeft hij gekregen? Met dergelijke hoge koorts en een beginnende longontsteking moet er echt gekeken worden of de streptokok de boosdoener is. Die is erg gevaarlijk.
Ik wil je niet bang maken hoor, maar probeer Clindamycine te krijgen en geef hem dat. Overleg evt. met je dierenarts.
De koorts is nog niet ver genoeg gedaald, deze moet onder de 39 komen nadat hij een koortswerende injectie heeft gehad.
Gebruikersavatar
Alix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 aug 2003 13:52
Locatie: Hulst
Contacteer:

Bericht door Alix »

Hij heeft synolux gekregen. We hebben hem net weer getempt en het was 39,0.

Hij knapt nu toch wel aardig op, spint weer maar slaapt nog constant.
Het was niet onze eigen dierenarts maar de dienstdoende dus sowiezo wil ik maandag naar mijn eigen DA toe om nog eens te laten kijken. Ik zal dan ook de advies van Marjolein meenemen. Als nou zijn temperatuur onder de 39 blijft is het dan goed?

Groetjes Alix
me myself and my cats...
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ja een temparatuur tot 39 mag. Het mooiste is tussen de 38 en de 38,5. Als het goed is, werkt de tolfedine (injectie tegen koorts en pijn) en daardoor is hij opgeknapt. Die werkt 24 uur, en het infuus heeft ook de tijd om goed in te werken. Dus al met al zal hij zich een stuk beter voelen! Mocht hij morgen terugvallen en weer hoge koorts krijgen, dan meteen aan de bel trekken hoor.

Ik hoop dat het iets simpels is en dat de synuloxdruppels afdoende helpen. Sterkte en succes!
Gebruikersavatar
Alix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 aug 2003 13:52
Locatie: Hulst
Contacteer:

Bericht door Alix »

Bedankt voor alle advies. Ik ga nu slapen en hopen dat Elton goed de nacht doorkomt. Als hij vannacht weer gaat overgeven dan mocht ik de DA gewoon bellen. Hij heeft net goed gegeten, alleen drinken heb ik hem nog niet zien doen. Zou dit komen omdat hij 200ml vocht heeft gekregen bij de DA? dat hij nu misschien geen dorst heeft?

Groetjes Alix
me myself and my cats...
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het zit er dik in dat hij geen dorst heeft na zo'n sloot infuusvocht. Hij mag best wat water hebben met een pipet hoor, het is nooit te veel. Maar een infuus doet ook 24 uur z'n werk :wink: Al geef ik er zelf wel wat water naast voor je-weet-maar-nooit...

Het klinkt allemaal goed, zo te horen hebben jullie het ergste gehad. En als hij weer braakt, dan kan de da ook nog een injectie tegen het braken geven. Dat is toch weer minder belastend dan een pilletje (dat in de maag komt).
Gebruikersavatar
Alix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 aug 2003 13:52
Locatie: Hulst
Contacteer:

Bericht door Alix »

Pff... dacht ik dat het allemaal voorbij was. Kom ik net thuis van mijn werk heeft Elton weer heel de boel onder gebraakt. Mag om kwart over 5 naar de dierenarts. Ben benieuwd...

Groetjes Alix
me myself and my cats...
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

He jakkes, niet leuk voor Elton :sad: . En wat zei de DA?
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Gossie dat is schrikken!!! Ik hoop voor Elton dat hij snel weer beter is. Ik ben ook benieuwd wat de DA zei.
Groetjes Gerda
Gebruikersavatar
Alix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 aug 2003 13:52
Locatie: Hulst
Contacteer:

Bericht door Alix »

Hallo,

net weer terug van de DA. Ze zegt dat hij zeer waarschijnlijk een maag infectie heeft. Omdat hij diaree kreeg van de Synolux krijgt hij nu AB injecties. Ook heeft hij Cimetidine gekregen om zijn maag tot rust te brengen. We moeten donderdag weer terug voor de volgende AB injectie. Als hij in de tussentijd weer gaat overgeven dan moeten we eerder terug. Als hij nog niet reageert op de AB dan gaat ze een bloed onderzoek doen.
Ik heb verteld wat Marjolein zei over de streptokok. Hier had ze al een aantal keren mee te maken gehad in Hoofddorp. Ze denkt niet dat dit is wat Elton heeft.
Ze had vandaag al een aantal katten gehad met dezelfde symptomen. De maaginfectie heerst dus in de buurt.

Groetjes Alix
me myself and my cats...
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik ben blij dat het niet de streptokok is, mar een maaginfectie. Al gaat die wel gepaard met hoge koorts, met ab-prikken is dat redelijk te onderdrukken. Goed om te weten dat het heerst; zo ben je er tenminste op voorbereid (al zat je daar natuurlijk niet op te wachten :???: )

Beterschap voor Elton en sterkte voor jullie!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou je hebt in ieder geval duidelijkheid nu.
Wel vervelend met die prikken elke keer :???:
Zeg Elton maar dat hij snel weer beter moet worden :wink:
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hai Alix,
Ik hoop dat Elton gauw weer opknapt.
Hebben je andere poezen nergens last van? Ik bedoel, als de infectie rondgaat, lopen zij misschien ook de kans om het te krijgen.
Sterkte en knuffel aan Elton!
Marije
Gebruikersavatar
Alix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 aug 2003 13:52
Locatie: Hulst
Contacteer:

Bericht door Alix »

De andere katten hebben tot nu toe nog nergens last van maar we moeten ze goed in de gaten houden.
me myself and my cats...
Gesloten