Slecht eten of overgeven na voeding

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stefanie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 feb 2005 14:45
Locatie: Brugge

Bericht door Stefanie »

Ik doe het ook hoor, onze katten krijgen elke dag dezefde brokjes en dezelfde smaak. Wel de smaak van vis, omdat volgens onze dierenarts daar de meeste vitaminen inzitten en het heel gevarieerd is. Vroeger gaf ik ook nog wel ns n potje natvoer, maar daar geven ze alleen maar van over :-(
Dus blijft het gewoon bij hetzelfde en ze smullen er alledrie even graag van. Heel af en toe krijgen ze wel een klein blikje tonijn (natuur) :-)
Het zijn toch allemaal Majesteiten hé
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Mijn viertal krijgt ook altijd RC. Wel eerst kitten natuurlijk, heb toen een tijdje gewoon gegeven en nu indoor voor de oudste 2. En ze willen ook niks anders meer want ik krijg wel eens proefzakjes mee van de dierenwinkel die ik dan als snoepjes geef, negen van de tien keer laten ze die staan. Vooral de jongste 2 inderdaad, die hoef ik echt niks anders te geven en hier doen ze het uitstekend op dus waarom zou je dan ook??

Ik zou jou S. dus ook aanraden om inderdaad terug te gaan naar het merk dat ze wel allebei aten en als je daar niet tevreden over bent dit dan langzaam aan af te mengen met het merk dat je graag wil geven om te kijken of ze het dan wel eten.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Met wisselend voer bedoelde ik R.C en Hills en dan in verschillende
smaken, zodat het niet eentonig wordt. Ik zie niet in wat daar verkeerd aan is.
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

alma schreef:Ik zie niet in wat daar verkeerd aan is.
Dat is duidelijk, maar de andere meningen en alle onderzoeken wijzen toch echt andere dingen uit, Alma ;-)
Dit wordt zo een beetje een oeverloze discussie; als jij het op jouw manier doet, is dat natuurlijk prima, maar als alle deskundigen op het internet en alle da's zeggen dat je dat niet moet doen, dan hou ik me daar toch liever aan vast.

Het lastige is dat hiermee een nieuwkomer met een vraag in deze discussie belandt en zo niet goed weet wat wel en niet goed is. Ik denk dus dat we terug moeten naar de oorspronkelijke vraag van S.

S., ik zou teruggaan naar wat de poes wel lustte (langzaam terugmengen) en kijken of ze daarop wel eet. Tenslotte gaat het erom dat ze goed eet!
sjakieswitch
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2005 13:13

Bericht door sjakieswitch »

Bedankt voor de tips allemaal. Probleem is alleen dat ik geen idee heb wat die kleine wel lekker vond. :???:
We hadden die zak leeggegooid in een bak, en aangezien we elke keer andere merk kopen voor zowel de kater als de kleine weet ik niet meer welk voer de laatste zak was die we kochten voor de kleine. Ik heb nu al 4 verschillende geprobeerd, waaronder ook voer wat ze wel ooit gegeten heeft, maar ze eet 10 gram 's ochtends en 10 gram 's avonds en dat is dan nog met hulp ook (dan gooi ik een brokje op de grond, pakt ze het met d'r pootje en eet ze het brokje op). Als ik haar brinta met kattenmelk geef eet ze het zo op. Een stukje ham, eet ze gewoon op. Ze speelt als normaal, ze drinkt normaal, ze poept/plast normaal, alleen eten is moeilijk.
Denken jullie dat als ik nu gewoon elke dag dezelfde brokjes geef dat ze die uiteindelijk wel op gaat eten? Ze moet uiteindelijk toch wel weer gaan eten als er verder niks mis met haar is?

Kan het ook komen omdat ze krols aan het worden is?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Wat je zou kunnen doen, is wat brok mengen en dat met warm water weken. Een heel klein beetje blikvoer erdoor zorgt voor de juiste geur en vaak gaan ze dan wel eten. 20 gram per dag is erg weinig voor een kitten in de groei.

Bij krolsheid hebben ze nauwelijks tijd om te eten, dan willen ze maar één ding 8-) , maar pre-krolsheid doet de eetlust niet verminderen. Ik denk echt dat ze van de wijs is door de verschillende soorten.
Dus meng het voer wat je nu hebt met een hoogwaardige brok (bijvoorbeeld RC Kitten) en maak er eens een papje van. Kijken of dat werkt. Succes!
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

alma schreef:Hallo Maar zo als ik het doe , doe ik het al zeker 25 jaar en mijn katten hebben daar nog nooit last van gehad.
Groetjes Alma
Dat is ongeveer hetzelfde als: ik rook al 25 jaar, maar heb nog geen longkanker, dus het zal wel meevallen!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Zody wilde in het begin ook helemaal niet eten en ik heb inderdaad ook eerst geprobeerd om het voer te weken maar dat hoefde meneer ook niet. Dus ben ik het daarna gaan mengen met een klein beetje kattenmelk, was ook niet goed genoeg. Uiteindelijk met een klein beetje melk en een klein beetje pate kregen we hem aan het eten. Dat hebben we afgebouwd naar 's ochtends gewone brokken en 's avonds zo'n papje en nu uiteindelijk eet hij gewoon zijn brokken.
Probeer dus welke manier het beste werkt en blijf dan inderdaad bij 1 soort brokken.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Marije schreef:Alma, ik heb 3 katten. Maar ik geloof er stellig in dat het precies hetzelfde zou zijn als ik 8 katten had, mits ze vanaf de kittenleeftijd hieraan gewend zijn.
Ik geloof best dat jouw katten het prima doen op deze manier. En dat ze gezond zijn en vast heel oud worden. Maar deskundigen hebben aangetoond dat katten het liefst elke dag hetzelfde krijgen. En dat dit ook nog eens het beste voor ze is. Dat is de reden dat ik het zo doe en dat het me verstandig lijkt om dit aan mensen aan te raden.
Je moet het me maar niet kwalijk nemen, maar ik ben niet iemand die alles gelooft wat er in een boekje staat. Ik ga op mijn gevoel af en mijn ervaring al die jaren.
Net zo min als ik iedere dag bij wijze van een gehaktbal zou willen eten, willen mijn katten niet hetzelde.En ze worden hier inderdaad aardig oud.
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Weet je, Alma, je hebt nu 3 of 4 keer je punt duidelijk gemaakt. Volgens mij weten alle anderen nu wel wat je bedoelt.
En zijn we het er geen van allen mee eens... En ik geloof OOK niet alles wat in een boekje staat, maar ik neem wel antwoorden van 20 anderen serieus.
Sorry, maar het begint me nu toch echt te irriteren; jij noemt het jouw ervaring, ik noem het eigenwijsheid.
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Net zoals ik 's ochtends en 's middags boterhammen eet, zo eten de katten gewoon iedere dag dezelfde brokken.
's Avonds eet ik iets anders dan boterhammen en dan krijgen de katten ook af en toe iets anders lekkers!

Toch vind ik het een slechte vergelijking tussen mensen en katten!
mareli
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 feb 2005 09:24
Locatie: joure

Bericht door mareli »

pff dit wordt nog een pittige discussie zeg!! :roll: Mijn katten eten ook verschillende soorten brokjes en natvoer. Eigenlijk ook altijd al gedaan. Nu hebben we Norah en zij eet alleen maar harde brokjes en ze vaart er wel bij. Ik denk dat je de kat zelf moet laten kiezen, sommige vinden hetzelfde altijd even lekker en anderen (zoals de mijne) willen graag elke dag iets anders. Ook mijn katten worden toch gemiddeld een jaar of 15/16. Je hebt kieskauwers en smikkelaars net als onder de mensen.
Groetjes Liesbeth
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het punt is, Liesbeth, dat kattendarmen en -maag niet gebouwd zijn op vaak wisselen van voer. Dat KAN (zeer) ernstige problemen geven. Dit topic begon met een vraag over een slechte eter, en uit het verhaal bleek dat het katje vaak diverse soorten voer kreeg.
Dan is het enige logische antwoord dat je terugmengt naar die brok waarbij ze wel goed at en daarbij te blijven.
Natvoer mag je afwisselen; dat is als een toetje, voegt ook niet zoveel toe aan voedingsstoffen.

Topics zijn ofwel adviserend bedoeld (in het geval van een vraag zoals bij dit topic het geval was), of bedoeld om ervaringen uit te wisselen. Het moet echter nooit de bedoeling zijn om koste wat kost je gelijk te halen, daar heeft de vraagsteller niets aan. En dat was de reden dat ik al eerder opmerkte dat er afgedwaald werd van de vraag van S. ;-)
mareli
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 feb 2005 09:24
Locatie: joure

Bericht door mareli »

oke dát ben ik ook wel met je eens. Ik probeer Norah nu ook Hill's kittenbrokjes, Eukanuba brokjes te laten eten, maar als die er alleen zijn, eet ze helemaal niet. Als ik het meng met de goedkope Felix brokjes, smikkelt ze verdeelt over de hele dag, alles op. Waar ze vandaan kwam, kregen de katten alleen maar gekookte piepers met het goedkoopste natvoer. Gelukkig eet ze nu een stuk gezonder!!
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Je kunt in principe best wel 2 soorten voer mengen.
Je hebt soms brok waarin in het een wat minder aan voedingsstoffen zit, wat het andere voer dan weer aanvult.

Maar er zit een heel verschil tussen dit elke dag geven en het altijd zo mengen, of dat je elke dag ander voer geeft.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Plaats reactie