Slecht eten of overgeven na voeding

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Kleintje Duisters
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2010 19:52

Re: Slecht eten of overgeven na voeding

Bericht door Kleintje Duisters »

Mijn kat is al een paar dagen aan het overgeven. meestal na het eten van zijn droge brokken. De brokken komen er meestal weer heel uit. Het overgeefsel is erg droog, er zit haast geen vocht bij. We maken ons heel erg zorgen, we weten niet wat er is. Als iemand toevallig weet wat het kan zijn, Wil je dan a.u.b een reactie geven, want we willen nog niet naar de DA.

Alvast bedankt en de groeten van onze kat Kleintje
naam:Kleintje Duisters
Leeftijd:10 maanden
baasje:Mark,Rattana,Charissa en Lookpla
eten:mama's kip of vis
knuffel:Olympie
vriendjes:Keesje en Vlekkie
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Slecht eten of overgeven na voeding

Bericht door Boomer »

Ik zou zeker naar een DA gaan, zeker omdat dit al een paar dagen duurt. Een kat kan zo uitgedroogd zijn.
Waarom wil je nog niet naar een DA gaan ?
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Kleintje Duisters
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2010 19:52

Re: Slecht eten of overgeven na voeding

Bericht door Kleintje Duisters »

we waren nog niet zeker of er weldegelijk iets is,
maar het gaat nu toch wel wat beter
en we hebben hem grotere brokken gegeven zodat hij die toch kauwt
en zo te zien gaat het weer helemaal goed komen !

bedankt voor de tips,,

groetjes .x
naam:Kleintje Duisters
Leeftijd:10 maanden
baasje:Mark,Rattana,Charissa en Lookpla
eten:mama's kip of vis
knuffel:Olympie
vriendjes:Keesje en Vlekkie
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Slecht eten of overgeven na voeding

Bericht door Ilone »

Huh?
En in dat andere topic gaat het nog niet goed??
Of heb je het daar over een andere kat?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Slecht eten of overgeven na voeding

Bericht door Lovecat »

Ja, het is weer zover; Mosa en Dex hebben allebei weer een 'slechteten/kots-dag'....
Dit is nu de 4e/5e keer volgens mij en het komt met een tussenposes van +/- 2 maanden.

Ze hebben het zo'n dag alletwee (en soms de 1 een heel klein beetje of niet); ze eten slecht of niet, hangen de hele dag, en Dex is de dag daarvoor al een stuk aanhankelijker; dus dan 'verwacht' ik het eigenlijk al..

Ik snap echt NIET waarin het zit. Ik dacht eerst het tarwegras, maar dit krijgen ze nu al 6 weken niet meer... De Carnibest was op, dus ik heb ze 1 dag sheba natvoer gegeven en wat brokken van Sanabelle en rauwe kip, zou die overschakeling te snel zijn? Ze krijgen het wel vaker tussendoor en dan gebeurt er niks.

Ze willen ook geen rauwe kipfilet eten, dat is normaal binnen halve minuut op, maar nu wordt het niet gegeten, of een klein beetje en dan wordt het weer uitgekotst...

Elke keer denk ik; als het morgen nog zo is, ga ik naar de da, maar dan zijn ze weer helemaal beter! Wat moet ik met 2 (dan) gezonde katten bij de da? Het 'probleem' is dan namelijk al weer weg... Dit 'gedoe' is begonnen toen ik Mosa in huis haalde; toen werden ze alletwee ziek, kotsen/diarree (volgens de da toen een virusje) en sindsdien komt het dus ongeveer twee maandelijks terug... Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn, of dat ik toch naar een da moet met ze?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Slecht eten of overgeven na voeding

Bericht door Ilone »

Heb je niet bij elke keer iets wat je ze daarvoor te eten geef?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Slecht eten of overgeven na voeding

Bericht door Lovecat »

Nee, ik kan me echt niks bedenken. Ik ga maar even echt alleeeeeen Carnibest geven, geen brokjes en snoepjes ernaast. Als het dan nog een keer komt, ga ik naar de da. Op dit moment ligt Dex onder de bank, hij wil niks en als je in de buurt komt, gaat hij grommen. Ik heb maar een bakje water onder de bank bij hem gezet...

Hij is nog naar de bak gegaan en had vieze stinkende diarree, arme kerel. Als het morgen nog zo is, bel ik de weekenddienst :(
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Slecht eten of overgeven na voeding

Bericht door Ilone »

Achgut...Sterkte met je beessies!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Slecht eten of overgeven na voeding

Bericht door castratenkoor »

Sterkte en beterschap. Misschien inderdaad maar beter alleen Carnibest geven. Daar zijn de darmen dan op ingesteld.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Slecht eten of overgeven na voeding

Bericht door Lovecat »

Dank Ilone en Dinie.
Zoals verwacht is Dex vandaag weer goed... Vannacht had ik de wekker op 4 uur gezet om even tussendoor te kijken hoe het ging en meneer kwam lekker in m'n armen liggen knorren en knuffen.

Ik heb hem wat gekookte kip gegeven die hij met smaak at. Op dit moment is het kattenstorm hier. De twee rennen achter elkaar aan en worstelen alsof hun leven ervan af hangt...

Nu alleen nog maar kvv en als het dan weer terugkomt, naar de da. Mosa heeft er overigens ook last van, maar nooit zo heftig als Dex.
LuckyLara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 okt 2011 14:13

Re: Slecht eten of overgeven na voeding

Bericht door LuckyLara »

Zie net pas nadat ik zelf een topic erover had geopend, dat er al een topic is betreft het probleem waar ik, en mijn kater Lucky, ook mee zitten.

Namelijk het overgeven na het eten van brokjes. Het komt er meestal vrijwel meteen uit zo'n 5 minuten nadat hij gegeten heeft, ivm voedsel allergie waarschijnlijk, krijgt hij Hills z/d, hiervoor kreeg hij purina one en daarvoor ook z/d. Omdat het toen een tijd goed ging hadden we in overleg met de DA besloten het weer met normaal voer te proberen, dit is maaaanden goed gegaan.. ik denk zeker wel 6 maanden, zonder overgeven. Zo'n 1,5 maand geleden begon hij echter weer met overgeven na het eten, dus hebben we weer hills z/d aangeschaft voor hem, maar het lijkt dit keer niet te verdwijnen. Lucky krijgt 2x per dag brokjes, 's ochtends en 's avonds en kleine porties. de ene keer kotst hij zijn eten wel uit de andere keer weer niet.. maar meestal toch wel minstens 2x per week. Dus niet na iedere 'maaltijd'.
Hij is destijds al grondig onderzocht bij de DA en ze konden niet verklaren waar het probleem lag, dus voordat we weer naar de DA gaan hoopte ik dat iemand hier enig idee heeft wat er aan de hand zou kunnen zijn? Hij is verder gewoon actief en vrolijk, eet en drinkt goed en vraagt gewoon aandacht enzo.. ben een beetje ten einde raad.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Slecht eten of overgeven na voeding

Bericht door pearlsofpassion »

Eet hij soms heel snel? Heel veel met een keer?
Heeft hij het ook bij natvoer?

Ik zou eens proberen met kleine beetjes voeren. Desnoods een paar keer achter elkaar een beetje met een kwartiertje tussen.

Het zou ook kunnen dat het was zwaar op zijn maag valt. Ik weet niet of het voer dat je nu geeft sensible is, of hypoallergeen? Je spreekt over voedselallergie, waar uit zich dat dan in? Overgeven is geen symptoom van voedselallergie (dat is jeuk en wondjes).

Heb je al eens geprobeert rauw vlees te geven? Geeft hij dat ook over? Gewoon vlees, geen vleesbotje, want dat verteert wat lastiger als de kat brok gewend is en zou ik dus in dit geval niet doen.

Ik zou wat zaken uittesten en kijken waar hij het best op reageert. Geen conclusies trekken aan de hand van een paar keer maar alles een tiental keer proberen of een tijdje volhouden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
LuckyLara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 okt 2011 14:13

Re: Slecht eten of overgeven na voeding

Bericht door LuckyLara »

bedankt voor je antwoord pearlsofpassion. Ik heb geen idee of hij heel snel eet, naar mijn idee op zich wel normaal. Hij krijgt nu hypoallergeen. Omdat er niks uitkwam bij de dierenarts dachten ze aan voedselallergie, ze zeiden dat hij waarschijnlijk een erg gevoelige maag heeft of iets en we daarom beter Hills z/d konden geven. Maar uit jouw antwoord begrijp ik dat er andere symptomen bij voedselallergie horen. Ik zal eens gaan proberen het eten in kleineren porties te geven zoals jij hebt geadviseerd, rauw vlees zou kunnen maar valt dat niet juist zwaarder op de maag voor de kat?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Slecht eten of overgeven na voeding

Bericht door pearlsofpassion »

Rauw vlees valt niet per definitie zwaarder. Maar het kan wel zijn dat zijn maag het er lastig mee heeft. Dat is per kat verschillend en valt moeilijk te voorspellen. Het is wel waar de kattenmaag van nature uit op gebouwd is, dus het zou ook kunnen dat het hem net beter valt dan brok. Je weet het niet, tenzij je het uittest.

Hij kan wel moeite hebben met verteren en zo, maar dat is dan geen voedselallergie. Dat heet dan voedselintolerantie als ik het goed heb. alleszins geen allergie.
Maar dat maakt weinig uit, dat is maar het woord, punt is dat hij blijkbaar moeite heeft en dat de brokken zwaar op zijn maag vallen.
Vandaar dat ik wat zou uitproberen wat hem dan wel goed valt.
Ook blik kan beter vallen, maar kan ook net niet het geval zijn. Zelfde verhaal... Al geloof ik wel dat blik er meestal wel ingaat, zeker als je het in kleine beetjes voert.

Verder kan ik je niet helpen vrees ik.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Slecht eten of overgeven na voeding

Bericht door nellebel »

onze nellie was een grote schrok. 1 van de dingen die ik bij haar deed, was eten verdelen over enkele keren per dag (soms wel 6 keer als ik thuis was). en dan om te beginnen enkele brokjes en dan even wachten. die schrokte ze meteen naar binnen, maar dan kwam even de rust en kon ze de rest iets rustiger eten. (ik heb haar toen ook geleerd pootjes te geven voor het eten, maar dat was meer omdat ze anders al in de zak voer zat voordat ik er iets uit kon schudden ze gukzig was ze)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie