Slecht eten of overgeven na voeding

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Mijn kat eet bijna niets

Bericht door Marion »

Ik weet niet of het al ergens staat, kan het niet vinden in ieder geval.
Olav krijgt al een tijdje blaasgruisdieet, maar volgens mij vindt ie het niet lekker! Ze hebben alledrie honger smorgens en savonds, maar Olav eet een paar happen en loopt dan weer weg. Het liefst eet ie van de andere 2 (sensitive) mee.
Ik kan niet vaker en minder geven, omdat ik werk, en laten staan kan ook niet, omdat dan een van de andere het opeet.

Het kan zijn dat ie gewoon tijdelijk minder eet, en hij kan het ook wel hebben (spek zat) maar ik vind het ook wel weer sneu. Elke dag eten dat je niet echt lekker vind. :???: Iemand ervaring?
Mengen met blik is geen optie, omdat de rest dan helemaal gek wordt. En die mogen weer geen blik. (Handug, drie katten op dieet). :twisted:
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Quinto was ook niet zo dol op zijn blaasgruisdieet inderdaad. Die heeft ook een tijd minder gegeten. NU hij weer gewone RC krijgt eet hij weer normaal. Kan daar dus goed mee te maken hebben. Ik hield hem apart tot hij het eten op had maar ja dat werkt bij jou dus ook niet. Ik neem aan dat je ze 's ochtendsvroeg en tegen etenstijd nog eens eten geeft? Dan zou je nog kunnen proberen om hem vlak voor je gaat slapen nog wat te geven.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
DarkElf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 dec 2003 00:30
Locatie: ergens in vlaanderen

Bericht door DarkElf »

Het zal inderdaad wel aan het eten hebben gelegen aangezien er nu dus niet meer gespuugd wordt. :) Weer wat geleerd.
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Shaz, daar heb ik ook aan gedacht... Hoelang heeft Quinto dat voer gehad dan? Ik meng het nu met wat blikvoer en warm water. Volgens mij eet dat een stuk lekkerder.
Maar als hij weer overkan op sentible, kan ik ze weer gewoon samen voeren en kan het ook blijven staan...
En een ander soort, weet ik eigenlijk niet of dat kan...
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Quinto heeft 6 maanden RC Urinary gehad en nu krijgt hij Indoors. Ik heb het in de dierenwinkel nagevraagd en bij merken als RC geven ze een 95 % garantie dat een kat daar geen blaasgruis mee krijgt. Hij krijgt dit nu 2 weken en het lijkt goed te gaan, de vorige keer was het na een paar dagen al weer mis.
Ik heb ook van alles geprobeerd om het lekkerder te maken; door er kokend water over heen te gooien, te laten weken en dan mengen met kattenmelk of alleen weken in water, met blikvoer, etc. Maar hij at inderdaad alles liever dan die brokken.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Misty heeft dan wel nooit blaasgruis gehad, maar wel constant blaasontsteking zonder duidelijke oorzaak. Ter behandeling werd ze toen ook op blaasgruisdieet gezet.
Onze DA heeft wel 4 verschillende merken als ik me goed herrinner. Dus zou ik het gewoon ff vragen aan de DA, Misty moest alleen RC of Iams, die andere 2 lustte ze niet. Misty heeft destijds alle tests gehad die er waren, maar de oorzaak is nooit gevonden. Sinds de zomer ben ik overgegaan op RC en ze heeft het nooit meer gehad. Ook Ugly die af en toe eczeem had is nu helemaal eczeemvrij. Toeval?? Ik hou het op RC, die van mij doen het er goed op en ik zal niet vlug meer wat anders geven.
Ik hoop trouwens wel dat jullie speciaal blikvoer voor katten met blaasgruis geven, anders is het dweilen met de kraan open.
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Ze krijgen verder geen blikvoer, daar krijgen de andere diarree van (die zitten op RC sensible). Dit is echt een half theelepeltje met water. Moet kunnen toch??

Shaz, dank. Dan zal ik het ook eens navragen of ik weer overkan en ze alledrie gewoon sensible kan geven. Scheelt me erg veel gescheld en geregel op de vroege ochtend. :wink:
En anders inderdaad eens om een ander merk vragen...

Enneh BP, zeker geen toeval. Olav haarde altijd heel erg, en sinds ie deze RC krijgt is het helemaal over. :!:
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gebruikersavatar
Gerdy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 feb 2004 18:21
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door Gerdy »

Hey,

Simba heeft ook blaasgruis en ik wissel regelmatig af met voer. Bij de dierenarts haal ik Hills SD, of Leo Specific. Bij de dierenwinkel kun je Clinic FC halen, zowel droog- als natvoer. Het natvoer van Hills vind Simba niet lekker, maar het natvoer van Clinic en Eukanuba vind hij geweldig.

Probeer gewoon wat anders.

Wat goed Shaz dat Quinto over mag gaan op ander voer. Simba moet het voor de rest van zijn leven doen met het speciale dieet, maar zoals ik al zei het levert geen probleem op gelukkig.

Gerdy Roy Simba
Roy Zipper en O'tiz, de kanjers van de polder, niet meer uit mijn leven weg te denken!
Simba* rust zacht lieverd
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Gerdy schreef:
Wat goed Shaz dat Quinto over mag gaan op ander voer. Simba moet het voor de rest van zijn leven doen met het speciale dieet, maar zoals ik al zei het levert geen probleem op gelukkig.

Gerdy Roy Simba
Ja omdat hij nog maar anderhalf is en we Xandor ook nog hebben leek het de dierenarts een goed idee om na een half jaar toch eens te kijken of hij ook zonder dat speciale voer kan en ik ben voorzichtig optimistisch. Merk wel dat ik hem dan ook graag weer gewoon blikvoer wil geven omdat hij daar zo dol op is maar dat doen we toch maar even niet :wink:
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Goed dat je dan nu weet waar het aan ligt ;-).
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Fijn om te horen Shaz! Het is inderdaad een stuk handiger als je ze hetzelfde voer kan geven. Ik heb zaterdag het voer met alleen warm water gegeven, dus zonder extra blikvoer. En ook daar eten ze smakelijk van...
Dus dat blijf ik dan maar even zo volhouden! (tandsteen e.d. maak ik me dan later wel weer zorgen over ;-))
En blikvoer is verder geen optie omdat de andere 2 daar absoluut niet tegen kunnen. :roll:


EDIT 31 maart:
Olav eet 2 dagen wel, en nu weer niet. Echt een paar happen en dan is ie weg. Als ik m apart voer, eet ie helemaal niet, als ik ze samen voer, wisselen ze constant van voerbak. :???:

EDIT 1 april:
Ik heb de DA gebeld en die vond 'gewoon' voer toch geen goed idee, omdat ik dan telkens moet blijven testen voor de zekerheid. En je weet waarschijnlijk de taferelen nog... Ik ga Olav echt niet weer opsluiten!!
Dus nu krijg ik eerst ander voer, kijken of ie dat lust. Natvoer is vervelend, omdat de anderen dat dan ook willen en die kunnen er niet tegen. Of ik moet ook weer sensible natvoer vragen. Pfff.

Dank u allen. We blijven proberen.


EDIT 13 april:
Ik ben bij de DA geweest en volgens haar was RC toch het voer dat het lekkerste gegeten werd. En dat katten 6 weken zonder eten konden. :shock: Vooral vetzo's als Olav. Dus gewoon even eten geven, bij niet eten weer weghalen.
En alsof ie het hoorde: al drie dagen zn bak leeg! :lol:
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Zes weken zonder eten?!? Nou, dan liggen ze echt wel op apegapen, hoor. Is het niet van de honger dan is het wel doordat de nieren zichzelf vergiftigen. Dus als iemand hier zijn kat wil laten afvallen; NOOIT stoppen met eten geven, al is het 'maar' voor een paar dagen.
En Marion: ik zou die DA effe ondersteboven houden, hard schudden en wachten tot er iets zinnigs uitkomt.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Nou ja, ze krijgen weer zoals ook elders wordt aangeraden een bepaalde tijd om te eten en dan wordt het weer opgeruimd. Olav is echt dik, dus die krijgt gewoon precies zoveel als ie ineens opeet.
Puck en Diesel moeten er maar aan wennen hoor.
Enneh, ik zorg wel dat ze eten binnen krijgen, 6 weken is wel heeeeel lang! :shock:


EDIT 3 mei:
Ik weet het niet, ik geloof ook niet dat de DA bedoelde dat ik ze gewoon niets moest geven. Het was meer als voorbeeld denk ik, hoe eigenwijs (tell me about it) katten kunnen zijn en gewoon geen 'vies' voer willen eten. Het gaat nu weer redelijk. Hij blijft dik - ik snap er nix van - maar zit goed in zn vel, speelt, en ik geef m nu wat minder, wat ie wel ineens opeet. Dus zo probeer ik het maar een beetje af te wegen hoeveel hij nodig heeft...

Hij eet al heel lang minder. Nog minder en ik kan het ineens in zn bekkie mikken. Nee, mn katten kunnen niet naar buiten, en hij is inderdaad erg lui, wat veel verklaard. :lol: Maar zo langzamerhand komt ie (eindelijk) uit zn schulpje en begint meer te spelen en mee te doen aan de gekke vijf minuten...

Ach, hij is te dik en eet uit zichzelf al minder. Eigenlijk een luxeprobleem dus. :razz: Nu het mooie weer er weer aankomt, mag hij wel weer op het balkon/dak.
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gast

Poes van 19 kauwt niet bij het eten en geeft over

Bericht door Gast »

moppie is 19 jaar, en nog heel gezond alleen ze kauwt niet op haar eten als ze brokken heeft gegegeten spuugt ze dat na een paar minuten weer uit en dan spuugt ze gewoon hele brokken uit, is dat erg??
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

nou, als ze dat vaak doet zal ze denk ik te weinig voeding binnen krijgen. Ik heb het idee dat er wellicht iets met haar kiezen aan de hand is aangezien ze al 19 jaar is. Je zou kunnen proberen haar brokken met heet water te overgieten (wel even af laten koelen)zodat ze zacht worden en ze het op deze manier wellicht beter kan eten. Als het 1x in de week gebeurt zou ik me geen zorgen maken, gebeurt het iedere dag of meerdere keren per dag dan zou ik toch even naar de dierenarts gaan.

Groetjes, Carol
Plaats reactie