Slecht eten of overgeven na voeding

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik heb toevallig gisteren een artikel zitten lezen in "Over dieren" (blad bij de dierenarts) en dat ging over braken en overgeven. Als er nog hele brokken bijzitten, dan is het echt overgeven. Waarschijnlijk heeft je kat dan last van een gevoelige slokdarm. Schrokken kan daar denk ik wel een oorzaak van zijn. Of het dan zin heeft om hem ander voer te geven, weet ik eigenlijk niet... Ff blaadje erbij pakken!

Het kan een vernauwing van de slokdarm zijn of een ontsteking of iets dergelijks, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Snel eten kan ook een oorzaak zijn.
Ik heb trouwens ook weleens gelezen dat het nog "normaal" te noemen is als je kat maximaal 2 (??) keer per week overgeeft.

Misschien is het probleem inderdaad te verhelpen door je kat kleine porties aan te bieden, misschien zelfs brokje voor brokje (ja ik weet het, erg tijdrovende bezigheid) uit de hand.
Als het aanblijft, zou ik zeker contact opnemen met de dierenarts.

Succes!
Gebruikersavatar
Kelly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 sep 2006 20:39

Bericht door Kelly »

dankjewel allemaal,

maar de dierenarts denkt dat het ligt aan een haarballetje wat er niet uit wil...
dus hebben we een soort pasta meegekregen wat dit moet versnellen!

Even afwachten dus....

Dankjewel! :smile:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Mijn kat geeft veel over

Bericht door Sandra W »

Kelly schreef:Mijn kat van 2jr geeft vaak over, en dan meestal 's morgens na het eten. Je ziet dat de brokjes niet helemaal verteerd zijn...Nat voer geeft hij nooit terug, misschien heeft het er ook mee te maken dat Sammy nooit kauwt! Klinkt heel raar maar hij slikt bijna alles meteen door...
Ik denk ook dat jouw kat óf 's-morgens zit te schrokken óf dat hij niet tegen deze brokjes kan, aangezien hij geen blikvoer overgeeft.

Ik weet niet welk merk brokjes je nu geeft, maar je zou een ander merk of een ander soort brokje kunnen geven. Sommige katten eten liever hele kleine brokjes, terwijl het voor andere katten beter is om juist hele grote brokken te eten, dan moeten ze wel kauwen en eten tegelijkertijd dus ook rustiger. Dit is dus helaas een kwestie van uitproberen. Wees daar wel voorzichtig mee, want bij veel verschillende merken en soorten zijn sommige katten zo aan de diarree en dan heb je er een probleem bij ;-).

Tenslotte kan je kat ook een gevoelig spijsverteringssysteem hebben en daar zijn hele goede dieetbrokken voor, bijvoorbeeld Sensible van Royal Canin (te krijgen bij de dierenarts).

Ga echter niet te lang door met het zoeken naar het juiste type brokje, want langdurig overgeven is niet goed voor katten (hierdoor verliezen ze veel vocht en bouwstoffen). Als het te lang aanhoudt moet je zeker even naar je dierenarts gaan.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Sensible kan je gewoon in de dierenwinkel halen hoor ;)

Kim 2x per week normaal? Ik zal het Sarah eens vertellen als ze hier weer de hele zooi onderkotst!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Beetje vreemd verwoord van mij denk ik... Normaal vind ik het ook niet, maar het schijnt geen kwaad te kunnen. Zeker niet als er alleen maar brokjes worden overgegeven en geen gal of andere zooi. Maar goed, ik zou denk ik wel met mijn kat even naar de dierenarts gaan als ze regelmatig haar brokjes zou overgeven. Just to be sure ;-)
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Met Saar hebben we inderdaad al een abbonement bij de DA voor haar gespuug.
Maar dat staat nu in het blad bij de DA dus? Ga ik die even ophalen van de week :)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Het ging over honden, maar ik denk niet dat daar ontzettend veel verschil tussen zal zitten. Dat van dat 2 keer per week kotsen staat er in ieder geval niet in. Ik denk dat ik dat hier ooit heb gelezen...
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

ze krijgen in ieder geval dezelfde medicatie er voor/tegen. Dus dan zal het denk ik wel ongeveer het zelfde zijn.

We moeten toch binnenkort weer voor entingen, dus zal het dan even vragen bij onze DA
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Honden staan erom bekend dat ze vaak hun eten naar binnen schrokken zonder te kauwen, dus daar is het helemaal niet vreemd bij dat ze regelmatig onverteerde brokken overgeven. Bij honden hoef je je daar geen zorgen om te maken, tenzij er inderdaad gal bij zit of ze verder duidelijk slap, ziek of lusteloos ogen.

Katten daarentegen zijn meestal niet zo'n schrokkoppen (maar ik ken ze wel hoor), dus daar is overgeven meestal om een andere reden dan bij honden. Bij katten moet je dus ook sneller reageren en naar de dierenarts gaan.

Trouwens, ik vind dat haarbalverhaal van die dierenarts wel heel erg makkelijk, want dan zou de kat niet alleen 's-morgens moeten overgeven, maar veel vaker gedurende de dag.

Ook is het met een haarbal die dwars zit vaak veel loos braken (dus zonder dat er wat uit komt) gecombineerd met hoesten en kuchen, dus ik geloof er niet zo in (maar ik ben natuurlijk geen dierenarts ;-)).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Het lijkt mij inderdaad ook geen haarbal. Misschien dat je contact op zou kunnen nemen met een andere dierenarts voor een second opinion?
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Heb vanmorgen gezien dat waarschijnlijk Sumi (aan de hoeveelheid te zien) heeft overgegeven (netjes in de kattenbak, netheid boven alles ;)). Geen flauw idee wat de aanleiding kan geweest zijn, het is nog maar de 2e keer ooit dat ze heeft overgegeven... Ze zag er niet slecht uit, at gewoon het eten dat ik vanmorgen gaf, en ik weet ook niet de aanleiding :???:
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

een halve week later en Sumi heeft vandaag weeral overgegeven, en deze keer wel een pak meer dan vorige keer... Ze ziet er slecht uit, voelt wat warm aan en heeft nu ook geen eetlust. Ik vermoed dat het wel kan zijn omdat ze heeft zitten schrokken: het leek namelijk helemaal niet verteerd (sorry voor de plastische uitleg mensen :-P). Wat raden jullie aan dat ik haar nu geef van eten? Iets "licht" als kip met rijst ofzo? :???:
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

nog geen reacties van jullie... ze heeft nu ook harde diarree :( als het morgen niet betert ga ik naar de DA.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dit moet je inderdaad goed in de gaten houden, want overgeven én diarree tegelijkertijd kan schadelijk zijn voor je kat. Het lijkt me dan ook een goed idee om even naar je dierenarts te gaan voor een controle en eventueel wat medicijnen. Gekookte rijst en kip is daarnaast ook een heel goed idee.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
ArPaS elftal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 mar 2006 08:59
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Leonardo, wat nu?

Bericht door ArPaS elftal »

Sjips..... Leonardo eet slecht van zn Sensitivity Control.... Heb het idee dat ze de samenstelling veranderd hebben ofzo, want tis sinds we aan een nieuwe zak (afgelopen weekend) begonnen zijn...

Arnoud gisteren nog een zak gehaald, net opengemaakt maar ook die wil hij niet echt... hij eet wel maar laat staan en Leonardo liet voorheen nooit wat staan! 30 of 5 gram: alles ging gewoon op!

Net wat Exigent gegeven wattie vanwege zn voedselallergie eigenlijk niet mag maarja... moet toch wat...

En dat at ie (na een beetje Sensisivity en wat hebben laten staan) wel op...

Heb al geprobeerd om te kijken of er iets met zn tanden is ofzo, maar zie zo snel niets vreemds.... hij zit nog net zo hard achter Kayley aan als anders en is speels...

Zou t kunnen dat ze de samenstelling veranderd hebben en het daardoor komt? (ze ruiken minder sterk en lijken wat lichter van kleur en 'droger')

Maarja, wat dan? Hij is bijna 7 kilo en heeft meer nodig dan dat hij op deze manier eet.... En hij mag nu eenmaal maar een pietsje gewone RC anders raakt hij aan de dunne op een werkelijk verschrikkelijke manier (niet alleen maar dunne ontlasting maar echt waterig, vaak per dag en ik kan zn darmen horen 'werken' dan...)

Meer mensen hier die dit ( Sensetivity Control van RC - vetenary diet) geven aan hun kat vanwege voedselallergie en die ineens verminderde eetlust hebben??
groetjes, Patricia en cats!

http://arpaskattenjungle.blogspot.com
Plaats reactie