Slecht eten of overgeven na voeding

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

ja als ik het zo hoor heb je ze te vroeg mij de moederpoes weggehaald hoor. 8 weken is een minimum, 12 tot 14 weken is het ideale. maar probeer het op de manier hoe veronikske het uitlegt, dat lijkt me ook een goeie aanpak.

veel succes ermee! hopelijk lukt het op deze manier wel. hou ons op de hoogte he! ;)
sara
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:49

wil zijn gewoon eten niet meer

Bericht door sara »

Mijn katje is onlangs 2 jaar geworden en eet al van kleinsaf versheidszakjes en droge korrels van Whiskas. Enkele weken geleden moest ze echter telkens overgeven als ze die zakjes gegeten had (2 dagen na mekaar). Ik dacht dat het door die extreme hitte was dat de zakjes slecht geworden waren en heb de rest van de zakjes weggegooid. Probleem is nu dat ze ook de nieuw gekochte zakjes niet meer wil eten. Ik heb haar Sheba-kuipjes gekocht en dat eet ze wel op. Maar als ze 's morgens een zakje van Whiskas krijgt, staat dat er 's avonds gegarandeerd nog.
Zou dit komen omdat ze er een paar dagen ziek van geweest is? Of weigert ze die Whiskas te eten omdat ze weet dat ze uiteindelijk toch Sheba-eten krijgt? Ik wil haar gerust Sheba blijven geven, maar voor 2 kuipjes is dit bijna 2 euro per dag... daar zou ik nu nog mee kunnen leven, moest ik zeker weten dat ze hiermee genoeg vitamientjes en zo binnen heeft.
Weet er iemand raad?
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

hai sarah,

veel katten krijgen na verloop van tijd last door natvoer (whiskas, shebakuipjes, ...) omdat dit te veel zout bevat en gelatine. Misschien is het beter om over te stappen op droge korrels en af en toe, als traktatie, een beetje natvoer te geven.

Ik weet persoonlijk niet hoe het zit met de geschiktheid van sheba als volwaardige voeding, maar 2 euro per dag is erg duur hé. Zelf als je een zak premiumvoer koopt (droogvoer) bv iams, of Royal Canin of hill's ofzo kom je niet aan 2 euro per dag, en die voeders staan er ook bij dierenartsen om bekend dat ze volwaardig zijn voor katten.

Succes hoor!
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
sara
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:49

Bericht door sara »

Bedankt voor je reactie! Ik ben reeds vorige week Hill's droge voeding gaan halen en meng dit nu geleidelijk door de Whiskas brokjes. Hier eet ze wel van, maar het nat voer blijft nog steeds staan. Probleem is dat ze met enkel droog voer volgens mij nog altijd honger heeft. De ijskast of etenskast moet nog maar opengaan en ze staat erbij, iets wat ze vroeger nooit deed. En ze drinkt ook bijna niets, ook al eet ze nu bijna uitsluitend droog voer.
Of zou dit gewoon de overgang zijn (vroeger stond er ook altijd een potje droog voer, maar ze at dit enkel als er niets anders meer was)? In oktober moet ik toch naar de dierenarts voor haar jaarlijkse inspuiting, ik zal daar eens kijken of hij geen goed alternief verkoopt voor de Whiskas versheidszakjes...
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Je zou anders de zakjes van IAMS kunnen proberen. Deze zijn iets duurder, maar wel stukken beter van kwaliteit! Of gewoon geen natvoer meer aanbieden tot ie weer goed drinkt en droogvoer eet!

Maak je je echt zorgen om het drinken, kan je af en toe een beetje magere yoghurt of kattenmelk geven.
Dappie rules!
sara
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:49

Bericht door sara »

Gisteren heb ik haar zien drinken :grin: was waarschijnlijk al een jaar geleden dat ik haar dat zien doen heb. De hill's korreltjes eet ze heel graag en ik meng de whiskas-zakjes met de iams-zakjes en ze eet nu ook weer genoeg. Bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
angela1983
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 jul 2006 21:17
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Bericht door angela1983 »

sara schreef:Gisteren heb ik haar zien drinken :grin: was waarschijnlijk al een jaar geleden dat ik haar dat zien doen heb. De hill's korreltjes eet ze heel graag en ik meng de whiskas-zakjes met de iams-zakjes en ze eet nu ook weer genoeg. Bedankt voor de tips!
Mischien een beetje late tip. Maar is een cat it waterfontein geen idee zodat ze meer gaat drinken?
[Afb. groter dan een smiley zijn helaas niet toegestaan in het onderschrift]
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

Wat misschien ook een tip is om haar te laten drinken aan de kraan. Er zijn katten die dat ook nog eens helemaal geweldig vinden!
kaatje40
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 okt 2006 17:10

Belangrijke tip voor katten die niet willen eten!

Bericht door kaatje40 »

Wisten jullie dat je niet te lang moet wachten als je kat niet meer wil eten? Ik had dit probleem de afgelopen week met Marcha mijn poes. Sinds zondag wilde zij niet eten. Dinsdag ging ik naar de dierenarts en deze zei dat ik nog maar een paar dagen moest aankijken. Ik ben naar een andere dierenartsenpraktijk gegaan en daar kreeg Marcha nader onderzoek. Hier kwam niets uit, maar mij werd wel verteld de volgende keer niet zo lang meer te wachten. Honden kunnen even zonder eten, katten niet. En hoe langer ze niet eten hoe moeilijker je ze weer aan het eten krijgt. Marsha was woensdag dan ook erg verzwakt. Wanneer katten niet eten kan er op korte termijn leververvetting ontstaan! Dat wees het bloed van Marcha ook uit.
Ik kreeg de tip om meteen wanneer je kat niet eet te beginnen met dwangvoeding: Calo-pet. (verkrijgbaar bij de dierenarts) Dit is een hoog energetisch voedingssupplement met vitamines, mineralen etc. Ik zoog met een spuitje 3 maal daags 3 ml uit de tube pasta en voerde haar hiermee. Marcha knapte zienderogen op. En vanaf donderdagavond begon zij weer te eten. groetjes
mascha
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 dec 2006 16:35

weinig brokjes?

Bericht door mascha »

Ik heb een vraagje over de eetgewoontes van onze poes Larissa. We hebben haar pas sinds gisteren.
We hebben het zelfde merk voer gekocht als dat ze in het asiel kreeg (RC). maar ze eet heel weinig brokjes.
Drinken doet ze wel veel ; ze heeft nu al 2bakjes leeggedronken.
harde snoepjes eet ze wel. Gisterenavond heeft ze zo'n whiskas maaltijdzakje gekregen en dat at ze in 1 keer op.
waarom eet ze zo weinig brokjes???

Ik hoop dat iemand een antwoord weet.

Scratches,
Mascha
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het kan zijn dat ze in het begin zo weinig brikjes eet omdat alles nog nieuw en eng is. Blikvoer ruikt natuurlijk onweerstaanbaar lekker en dat eet ze dan wel snel op.

Ik weet natuurlijk niet hoe oud ze is, maar als het een wat oudere kat is en ze blijft heel veel drinken (nadat ze gewend is), dan kun je misschien beter even haar nieren laten checken bij de dierenarts.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ook laten checken op suikerziekte. Als ze zoveel drinken en weinig eten kan het ook daarop wijzen of inderdaad op een nieraandoening. Niet te lang wachten dus!
Sterkte.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
stefan85
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2007 22:16
Locatie: amsterdam

Mijn poes moet braken van natvoer

Bericht door stefan85 »

Beste mensen ik heb (net als de rest natuurlijk) de meest lieve kat van de wereld, et beestje doet niemand wat kwaad. Natuurlijk wil je dit gedrag belonen met wat lekkere hapjes af en toe.
Toen ze klein was gaf ik haar vaak whiskas junior maaltijdzakjes, hier had ze geen problemen mee ze vond het verschrikkelijk lekker en schrokte altijd alles helemaal op.
Na mijn eerste bezoek bij de dierenarts vertelde hij me dat het in principe niet uitmaakt wat voor voer je zo'n beestje geeft, (nat of droog) omdat nat voer zich voornamelijk onderscheidt door meer toegevoegd water.

Ik ben hierna overgegaan op whiskas junior droogvoer, inmiddels is het beestje anderhalf jaar oud en eet ze nog steeds droge whiskas.
Wanneer ik haar een bakje natvoer geeft eet ze dit gelijk helemaal op terwijl ze van haar brokjes nooit meer dan een paar per keer eet.
Haar poep veranderd daarentegen gelijk in een halve diarree, als ik haar 2 of meer dagen nat voer geeft begint ze ook te overgeven. Desondaks eet ze alles op.

Ik heb hiernaar gezocht op het internet maar kan weinig vinden, kan iemand mij misschien vertellen waarom dit zo is, als het enige verschil tussen nat en droog voer een beetje water is?

Geldt voor whiskas (junior) blik of zakjes, Sheba en Gourmet.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Mijn poes moet braken van natvoer

Bericht door Shaz »

stefan85 schreef: Ik heb hiernaar gezocht op het internet maar kan weinig vinden, kan iemand mij misschien vertellen waarom dit zo is, als het enige verschil tussen nat en droog voer een beetje water is?

Geldt voor whiskas (junior) blik of zakjes, Sheba en Gourmet.
Omdat er naast meer water ook meer vet inzit. Hier krijgen de katten maar heel af en toe een zakje of een beetje paté maar dat merk je meteen als je de kattenbak verschoont. Wij geven dan ook standaard brokken. Is trouwens ook veel beter voor het gebit! Mijn dierenarts raadt daarom brokken aan. Als je haar toch eens iets extra's wil geven zou ik je aan willen raden om dan eens een stukje gekookte kipfilet of koolvisfilet te geven. Daar zijn ze hier gek op en daar hebben ze ook verder geen last van.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Ook is natvoer veel zouter dan brokjes, en teveel zout is slecht voor de nieren.
Dappie rules!
Plaats reactie