Senior met obstipatie

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Biba31
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 dec 2019 17:42

Senior met obstipatie

Bericht door Biba31 »

Dag allemaal,

Ongeveer 3 weken geleden ontdekte ik dat onze 18-jarige kat haar ontlasting niet kwijt kon. Wij zijn naar de dierenarts gegaan. Om de vastzittende ontlasting te verwijderen kreeg ons oudje een klysma. De dierenarts gaf aan dat obstipatie een veelvoorkomend probleem is bij oude(re) katten en wij kregen het advies om laxatract te gaan gebruiken om verstopping in de toekomst te voorkomen. Na een week zonder problemen moest onze kat gevaccineerd worden; de dierenarts constateerde dat een hoektand loszat. Deze moest worden verwijderd en, omdat ze toch een roesje kreeg hiervoor, zijn toen direct de anaalklieren van onze kat geleegd. Drie dagen na deze ingreep lekten de anaalklieren nog, stopte poes met eten en drinken en had ook geen ontlasting meer. Verder leek ze het benauwd te hebben (zwaar ademen) en leek ze verzwakt (zakte door haar achterpootjes). Omdat het weekend was, konden we niet bij onze eigen dierenarts terecht en zijn we bij een andere dierenarts geweest. Hier is er bloedonderzoek gedaan en is er een echo van haar borst- en buikholte gemaakt. Uit het bloedonderzoek kwam naar voren dat onze kat een lichte vorm van bloedarmoede had en een wat verlaagde hartslag. Daarnaast werd geconstateerd dat zij een ernstige mate van spondylose heeft. De dierenarts heeft vocht toegediend en een pijnstiller. Na 1 1/2 week zonder noemenswaardige klachten, eet en drinkt poes met veel moeite een klein beetje, de ontlasting blijft weer weg en ook ademt zij opnieuw zwaar. Vandaag weer naar de eigen dierenarts getogen die een vitamine B12 injectie heeft toegediend i.v.m. de bloedarmoede. Omdat wij het idee hebben dat poes buikpijn heeft en wellicht hierdoor zwaar ademt, heeft de dierenarts haar buik bevoeld; er zat wel ontlasting in de darmen, maar niet zorgwekkend veel. Poes heeft nu voor de 3e dag geen ontlasting gehad. Wederom kregen wij het advies om laxatract te gebruiken (wij geven poes nu 2 x daags lactulose over haar eten). Ze eet overigens Royal Canin Gastro Intestinal. De dierenarts heeft vanwege het zware ademen haar hart beluisterd, maar gaf geen bijzonderheden aan.
Voor pijnklachten door de spondylose heeft de dierenarts Metacam meegegeven, die we levenslang moeten blijven toedienen. Wij zijn hier zeer huiverig voor, vanwege angst voor nierschade, maar willen ook absoluut niet dat poes pijn lijdt. We zitten nu met een zielig hoopje kat en weten eigenlijk niet goed hoe verder. Heeft iemand adviezen?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Senior met obstipatie

Bericht door Synemios »

Wat vervelend voor jullie en Poes.

Was er ook echt een b12 tekort?
bloedarmoede kan daar vandaan komen maar vaak is dat een symptoom van iets anders.
( kan van alles zijn ook een virusje)

Spondylose kan ervoor zorgen dat Poes moeite heeft met poepen door pijn.
Waarom is er niet voor solensia gekozen?

https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 58&t=34976

Wat zeggen ze verder over die verlaagde hartslag en het zware ademen?
Deed ze dat voor de operatie ook al?

Als er iets mis is met de darmen zien ze dat meestal niet op een buikecho.
IK zou als je twijfelt vragen om een doorverwijzing.

https://dierenkliniekmarnixstraat.nl/di ... %20bekken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Biba31
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 dec 2019 17:42

Re: Senior met obstipatie

Bericht door Biba31 »

Dank voor jullie reacties. Heel onbenullig van mij, maar ik weet eerlijk gezegd niet of er echt een vit. B12 tekort is vastgesteld. De dierenarts gaf aan dat dit, net als bij oudere mensen, bij dieren ook vaak het geval is en suppletie verbetering kan geven.

De situatie is niet verbeterd. Vanochtend bijna een half kuipje natvoer naar binnen gekregen, maar we gaan nu de 5e dag zonder ontlasting in. Ik heb het vermoeden dat het zware ademen door pijn en stress wordt veroorzaakt.

De DA schrijft eigenlijk standaard Metacam voor. Ik heb eerder gevraagd om een andere pijnstiller, maar de reden waarom ik dat vroeg werd min of meer terzijde geschoven met de opmerking dat mensen zich helaas laten informeren door allerlei niet goed onderbouwde meningen die ze op internet hebben gelezen. Van Solensia heb ik niet eerder gehoord. Ik ga er informatie over opzoeken en het met de DA bespreken.

Over de verlaagde hartslag werd gezegd door beide DA's dat dit verschillende oorzaken kan hebben, net als de bloedarmoede. Het zware ademen deed ze voor de ingreep niet. Dat is een aantal dagen later begonnen. Poes hebben we uit het asiel gehaald. We kwamen er na 2 dagen achter dat zij een gat in haar middenrif had. Zij is hieraan geopereerd in een aan het asiel verbonden dierenkliniek en inmiddels zijn we 13 jaar verder. De eigen DA heeft gisteren rontgenfoto's bekeken die vorige week zijn gemaakt (ik zei dat er een echo was gemaakt, maar dit zijn rontgenfoto's) en hij noemde dat het gat in het middenrif misschien ook niet helemaal goed is hersteld, omdat het er wat afwijkend uit zou zijn. Poes heeft 13 jaar zonder klachten geleefd, dus die lijkt mij niet de oorzaak.

Ik ga zo de DA weer bellen...
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Senior met obstipatie

Bericht door Miloe »

Toen mijn kat Paloenkie niet at en geen ontlasting had, moesten er 3 bloedonderzoeken en een echo komen om vast te stellen dat zij lymfklierenkanker had. Dus ik hoop dat dit niet het geval is bij jullie kat. Sterkte, hopen op verbetering
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Senior met obstipatie

Bericht door Synemios »

Zit hij niet gewoon heel erg verstopt?
5 dagen niet ontlasten terwijl hij wel eet...
Een echo lijkt mij in dit geval sowieso handig.
Bij Oscar zagen ze ook niets op de foto in 1e instantie, voelden ze ook niets in de buik en een paar dagen later zagen ze echt een verstopping zitten.
Uiteindelijk hebben ze na tig clysma's, een opname etc parafine moeten gebruiken om het op te lossen.

En dan die tand, is er gekeken of alles echt verwijderd is dmv een foto? Of denk je niet dat het die tand is?

Goed dat je weer aan de bel trekt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Biba31
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 dec 2019 17:42

Re: Senior met obstipatie

Bericht door Biba31 »

Wat akelig, Milou! Onze kat is in de spoedkliniek uitgebreid onderzocht. Er kwamen geen bijzonderheden uit de bloedtest, behalve lichte anemie, die dus allerlei oorzaken kan hebben. De verlaagde hartslag kan ook verschillende oorzaken hebben, maar de spoed DA gaf aan dat dit ook verband kan houden met maag- en/of darmklachten. Aangezien ze geregeld pas eens in de 3 dagen ontlasting heeft, zou dit best kunnen. Gisteren bij de eigen DA heb ik ook de verlaagde hartslag genoemd en haar hart is uitgebreid beluisterd. Conclusie was dat de verlaagde hartslag niet duidelijk te horen was.

@Synemios: Wat een ellende voor Oscar...Hoe gaat het nu met hem. Was dit een eenmalig probleem?
Na 5 dagen niet eten kan het bijna niet anders dan dat ze helemaal verstopt zit. Daarom ben ik gisteren ook naar de DA gegaan. Hij gaf toen aan dat er wel wat ontlasting voelbaar was, maar niet zoveel dat er direct ingegrepen moest worden. Ik ben dus doorgegaan met de lactulose, op advies van de DA dosis iets verhoogd, en steeds een klein beetje natvoer aanbieden, dat dan tegen heug en meug van mijn hand werd gelikt. Uit de voerbak eten wilde ze niet.
De hoektand zat i.e.i. los, maar brak af, waardoor het tandvlees moest worden ingesneden om de wortel te kunnen verwijderen. Poes kreeg 2 hechtingen en vond dit overduidelijk zeer oncomfortabel en hierna zijn eigenlijk de problemen min of meer begonnen.

Net heeft poes een rondje door de tuin gemaakt en gepoept! Ik hoop dat dit haar wat verlichting geeft, maar dat kan bijna niet anders. Ik ga goed in de gaten houden of haar ademhaling nu ook verandert.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Senior met obstipatie

Bericht door Synemios »

Oscar is overleden maar niet daardoor hoor, die was gewoon oud en op.
Het komt inderdaad vaak voor bij oudere katten.
Ik hoop dat ze zich nu beter voelt.

Denk je dat ze nu nog last heeft van het wegsnijden van die tand?
Hoektanden verwijderen schijnt wel pijnlijker te zijn dan kiezen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Biba31
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 dec 2019 17:42

Re: Senior met obstipatie

Bericht door Biba31 »

@Synemios: Ik denk niet dat ze nog last heeft van die tand. Ze leek wel last te hebben van de hechtingen, maar die zijn inmiddels opgelost.

Na de ontlasting, lijkt ze zich zich helaas niet beter te voelen. Bij het ademen opent ze haar bekje soms. Dit was ook het geval toen lang geleden de diagnose middenrifbreuk werd gesteld (nadat de weekend DA i.e.i. cardiomyopathie had vastgesteld en daarvoor medicatie had voorgeschreven). De dierenarts weer gebeld. Hij stelde voor om nieuwe röntgenfoto's te maken om te zien of de middenrifbreuk 13 jaar geleden goed is gerepareerd of dat er daar toch iets niet helemaal goed zit. Ik heb er over nagedacht; mocht er inderdaad nog/opnieuw een breuk in het middenrif zitten; poes is 18 jaar en overleeft zo'n zware operatie waarschijnlijk niet voor een tweede keer. Het enige resultaat is dat poes nog meer gestresst raakt van alweer een rit naar de praktijk en gefrunnik aan haar lijf. Poes ligt nu te slapen, lijkt rustig, op de wat zware ademhaling na. Ik wil haar niet meer allerlei onderzoeken en ingrepen laten ondergaan. Ik vind het zo moeilijk...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Senior met obstipatie

Bericht door Synemios »

Ja ik begrijp je helemaal.
Ze is al 18 jaar, Waarom denken ze dan nu ineens aan het middenrif, terwijl dat al jaren goed gaat?
Het ging slechter na de operatie ( met narcose) Zou dat niet teveel geweest zijn?
ik wil je niet bang maken maar Oscar deed dit ook, ademen met bek open, had ook een lage hartslag etc en dat kwam echt van zijn hart af.
Wij hebben hem toen in laten slapen.

Ik wens je sowieso veel sterkte met het besluiten wat je nog wilt doen.
Zou een andere dierenarts of een eventuele hartecho nog een optie zijn?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Senior met obstipatie

Bericht door Asse-Poes »

Synemios schreef: 01 jun 2023 14:58
Ze is al 18 jaar, Waarom denken ze dan nu ineens aan het middenrif, terwijl dat al jaren goed gaat?
Het ging slechter na de operatie ( met narcose) Zou dat niet teveel geweest zijn?
Ik zou ook niet nóg een operatie bij een 18 jarige kat willen, dus ik deel je mening hierin.
Net als Denise zegt, hoezo na zoveel jaar, opeens problemen met haar middenrif?
Ik denk ook eerder aan hartproblemen.

Maar ja, je moet wel wat met haar benauwdheid nu...
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Biba31
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 dec 2019 17:42

Re: Senior met obstipatie

Bericht door Biba31 »

Ik denk zelf ook aan het hart door de combinatie van symptomen. Na de ingreep, ook al was het 'maar' met een roesje, ging het opeens in razend tempo achteruit. Net heeft ze wel een klein rondje door de tuin gemaakt en een paar minuten in de zon gelegen, maar ze is dan helemaal afgepeigerd en gaat vervolgens binnen op de koude vloer liggen. Ik wil haar het liefst de stress van onderzoeken en behandeling (voor zover dat mogelijk is...) besparen, maar ik wil in geen geval dat ze lijdt. Ze wil nog (kleine beetjes) natvoer eten, neemt zelf het initiatief om af en toe wat water te drinken en gaat ook voor de deur staan om een rondje door de tuin te maken. Die benauwdheid is akelig, maar het moment bepalen waarop het genoeg is vind ik zo ontzettend moeilijk
Biba31
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 dec 2019 17:42

Re: Senior met obstipatie

Bericht door Biba31 »

Vanochtend trof ik een hoopje ellende aan op een stoel op zolder. Poes had het overduidelijk benauwd. Pogingen om haar iets te laten eten/drinken waren niet erg succesvol. Meer dan een paar likjes gaan er niet in. Gisteren heb ik de dierenkliniek gebeld waar we bijna 2 wkn geleden in het weekend zijn geweest. De gemaakte röntgenfoto van de borstkas zou nader beoordeeld worden, maar we waren nog niet teruggebeld. Vandaag kregen we te horen dat de longen er normaal uitzagen voor een oudere kat. Wel bleek uit de foto dat poes een vergroot hart heeft, maar dit zou volgens de DA de plotselinge verslechtering niet kunnen verklaren. De uitslag wordt nu doorgestuurd naar onze eigen DA. Vanmiddag hebben we daar een afspraak.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Senior met obstipatie

Bericht door Synemios »

Ik hoop wel dat ze nu doorpakken want een kat die zo benauwd is kun je zo toch niet door laten lopen?
Heel veel sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Biba31
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 dec 2019 17:42

Re: Senior met obstipatie

Bericht door Biba31 »

Synemios schreef: 02 jun 2023 13:29 Ik hoop wel dat ze nu doorpakken want een kat die zo benauwd is kun je zo toch niet door laten lopen?
Heel veel sterkte.
Dankjewel. Poes wilde vanmiddag opeens een rondje door de tuin lopen en toonde ook interesse in het voerbakje. At weliswaar een minuscuul beetje, maar toch...
Biba31
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 dec 2019 17:42

Re: Senior met obstipatie

Bericht door Biba31 »

Vanmiddag bij de eigen dierenarts geweest. Tot mijn grote verbazing stond in het rapport van de spoedkliniek dat poes astmatische bronchitis heeft. Tijdens het spoedconsult was naar ons alleen gecommuniceerd dat er een wat lage hartslag en een lichte anemie was gevonden, verder geen bijzonderheden. Omdat er door miscommunicatie vervolgens geen contact met ons is opgenomen na het beoordelen van de rôntgenfoto's, wisten wij dit niet en ook de eigen dierenarts is pas geïnformeerd nadat ik zelf heb gebeld om te informeren. De dierenarts heeft nu Prednison voorgeschreven om te kijken of dit verbetering gaat geven.
Plaats reactie