Bloeduitslagen

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Bloeduitslagen

Bericht door Marleen1980 »

Hallo allemaal,

Ik weet niet of het hier mag, zo niet, verwijder het dan maar.
Sinds gisteravond is onze Leo (14) ziek. Hij had flink gespuugd en ik kon zien dat hij buikpijn had (heeft). Gelukkig heeft hij niet meer gespuugd en ook wat gegeten.
Vier jaar geleden heeft hij een acute alvleesklierontsteking gehad en heeft dit maar net overleefd, dmv dwangvoeren, pijnstilling, antibraakmiddel etc.

Vandaag bij de dierenarts onder lichte narcose bloed afgenomen. Dit is de uitslag. De dierenarts zei iets over galwaardes (?). Het ging eigenlijk allemaal langs me heen. Was ook best emotioneel.
Morgenochtend kan ik antibiotica ophalen, maar als hij morgenochtend niet is opgeknapt dan moet hij aan het infuus.

Is er hier iemand die deze waardes begrijpt en wat Leo precies heeft?

Ik hoop dat de link werkt.

https://ibb.co/9Vd5TzN
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bloeduitslagen

Bericht door Synemios »

Wat ontzettend naar dat leo zo ziek is.

Wat Leo precies heeft kunnen we hier niet zeggen, want we zijn geen dierenartsen ;-)

maar de uitslagen laten wel zien dat er iets mis is met de gal en leverwaarden, nu is dat vaak samen verhoogd.

Wat ik wel mis is een alvleesklier test, het zou gezien het verleden ook nog triaditis kunnen zijn,
Is er een echo gemaakt en doen deze klachten jou denken aan eerder?

Ik heb helaas ervaring met een kat die acute alvleesontsteking had en nu 2 met chronische alvleeslierontsteking en ibd.

https://www.dierenkliniekecht.nl/dierzi ... off-canvas

Sowieso wil ik je heel veel sterkte wensen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Bloeduitslagen

Bericht door Marleen1980 »

Synemios schreef: 22 mei 2023 19:41 Wat ontzettend naar dat leo zo ziek is.

Wat Leo precies heeft kunnen we hier niet zeggen, want we zijn geen dierenartsen ;-)

maar de uitslagen laten wel zien dat er iets mis is met de gal en leverwaarden, nu is dat vaak samen verhoogd.

Wat ik wel mis is een alvleesklier test, het zou gezien het verleden ook nog triaditis kunnen zijn,
Is er een echo gemaakt en doen deze klachten jou denken aan eerder?

Ik heb helaas ervaring met een kat die acute alvleesontsteking had en nu 2 met chronische alvleeslierontsteking en ibd.

https://www.dierenkliniekecht.nl/dierzi ... off-canvas

Sowieso wil ik je heel veel sterkte wensen.
Bedankt voor je reactie.
Volgens de dierenarts was het niet zijn alvleesklier omdat de lipase waarde niet verhoogd is (?).
De symptomen komen enigszins overeen. Ik kreeg ook een flashback naar vier jaar terug. Alleen was het toen vele malen erger. Heb er toen hier nog een topic over geopend:

https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... &hilit=Leo

Ik heb de dierenarts inmiddels weer gesproken gelukkig en hij heeft Galgangontsteking. Morgenochtend kan ik een antibiotica kuur ophalen. Tenzij hij nog steeds erg ziek oogt, dan wordt hij opgenomen en krijgt hij een infuus.
Ik heb ook wat gegoogeld op Galgangontsteking en ik zie dat ze de diagnose pas echt kunnen stellen als ze inderdaad een echo hebben gemaakt en/of een punctie hebben genomen zodat ze het op kweek kunnen zetten en dan gericht een AB-kuur kunnen geven. Maar daar heeft de dierenarts het dus niet over gehad. Moet ik dat nog aankaarten?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bloeduitslagen

Bericht door Synemios »

Ik zou in ieder geval vragen naar het waarom er geen echo gemaakt wordt, en ik wil je niet bang maken maar wij hadden met Lizzy en Luna ook geen afwijkende lipase.

Acute pancreatitis is qua symptomen heftiger dan chronische.

Via een echo kunnen ze meteen die alvleesklier ook bekijken.

Ik vind het lastig omdat ingrijpen nu wel noodzakelijk is.
En van een galgangontsteking kunnen ze ook heel ziek zijn.

Ik zou zeggen bespreek het, vraag ook om pijnstilling (geen nsaid) en iets tegen de misselijkheid want als het een alvleesklierontsteking is dan behandelen ze dat op die manier.

En inderdaad infuus als hij morgen nog zo ziek is.

Punctie is best heftig, dus ik zou het bij een eventuele echo houden.
waarom is er bloed geprikt onder narcose/roesje?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Bloeduitslagen

Bericht door Marleen1980 »

Synemios schreef: 22 mei 2023 20:38 Ik zou in ieder geval vragen naar het waarom er geen echo gemaakt wordt, en ik wil je niet bang maken maar wij hadden met Lizzy en Luna ook geen afwijkende lipase.

Acute pancreatitis is qua symptomen heftiger dan chronische.

Via een echo kunnen ze meteen die alvleesklier ook bekijken.

Ik vind het lastig omdat ingrijpen nu wel noodzakelijk is.
En van een galgangontsteking kunnen ze ook heel ziek zijn.

Ik zou zeggen bespreek het, vraag ook om pijnstilling (geen nsaid) en iets tegen de misselijkheid want als het een alvleesklierontsteking is dan behandelen ze dat op die manier.

En inderdaad infuus als hij morgen nog zo ziek is.

Punctie is best heftig, dus ik zou het bij een eventuele echo houden.
waarom is er bloed geprikt onder narcose/roesje?
Ik zal het morgenochtend vragen waarom er geen echo is gemaakt. Achteraf gezien hadden ze dat vanmiddag meteen kunnen doen toen hij onder zeil was!
Hij kreeg een roesje omdat hij écht onhandelbaar wordt op de behandeltafel. Hij bijt (door handschoenen heen), krabt, schreeuwt, en is niet in bedwang te houden, zelfs niet met 3 man! Ze durfde het niet aan om hem op die manier te prikken.

Hm. Dus dat de lipase waarde niet afwijkt zegt dus niet veel. Ik ga het morgen eens bespreken.

Ondertussen heeft Leo net wat gegeten. Hij is nog wel heel stoned. Grote pupillen. Spint enorm en geeft de trap en de deur koppies. Bijwerkingen Buprecare denk ik?

Trouwens, is er nog een AB die hij niet mag, met alvleesklierontsteking in het achterhoofd?

Edit: ik heb mitrazipine en Cerenia meegekregen. Voor nu geef ik het niet omdat hij eet en niet braakt.
Laatst gewijzigd door Marleen1980 op 22 mei 2023 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bloeduitslagen

Bericht door Synemios »

Oh je geeft al buprecare? Ja dat kan daar van komen maar dat hij nu wat gegeten heeft is een goed teken.
Lastig dat hij moeilijk behandelbaar is dat maakt dingen een stuk ingewikkelder.

Dat het niet afwijkt hoeft niet te zeggen dat die alvleesklier niet mee speelt.
Een alvleesklierontsteking is lastig vast te stellen.

Maar soms hebben dierenartsen hele goede redenen een bepaalde richting op te denken of bepaalde dingen niet te doen.

Over de ab, vraag aan de dierenarts of ze daar rekening mee willen houden.
Lees zelf ook de bijsluiter goed, maar dat er niets mis is met de alvleesklier kan ook nog steeds he.
Ik reageer vooral uit een gedeelte medische kennis en ook ervaring.

Ik denk dat je op zich deze dierenarts wel kunt vertrouwen omdat er ook al medicatie gegeven is tegen pijn, ( en de juiste) misselijkheid etc.
Laatst gewijzigd door Synemios op 22 mei 2023 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Bloeduitslagen

Bericht door Marleen1980 »

Synemios schreef: 22 mei 2023 20:51 Oh je geeft al buprecare? Ja dat kan daar van komen maar dat hij nu wat gegeten heeft is een goed teken.
Lastig dat hij moeilijk behandelbaar is dat maakt dingen een stuk ingewikkelder.

Dat het niet afwijkt hoeft niet te zeggen dat die alvleesklier niet mee speelt.
Een alvleesklierontsteking is lastig vast te stellen.

Maar soms hebben dierenartsen hele goede redenen een bepaalde richting op te denken of bepaalde dingen niet te doen.
De Buprecare heeft hij vanmiddag middels een injectie gehad.

Ik kan het me nog goed voor de geest halen hoe het ging vier jaar geleden. Heeft een aantal dagen geduurd voordat alvleesklierontsteking werd gediagnosticeerd. Hij was echt zo verschrikkelijk ziek. Ik dacht echt dat we hem zouden verliezen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bloeduitslagen

Bericht door Synemios »

Marleen1980 schreef: 22 mei 2023 20:55 De Buprecare heeft hij vanmiddag middels een injectie gehad.

Ik kan het me nog goed voor de geest halen hoe het ging vier jaar geleden. Heeft een aantal dagen geduurd voordat alvleesklierontsteking werd gediagnosticeerd. Hij was echt zo verschrikkelijk ziek. Ik dacht echt dat we hem zouden verliezen.
Ja ik weet hoe dat voelt en die angst zit/blijft erin.
Mag je op zich ook bespreken met je dierenarts.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Bloeduitslagen

Bericht door Marleen1980 »

Synemios schreef: 22 mei 2023 20:51 Over de ab, vraag aan de dierenarts of ze daar rekening mee willen houden.
Lees zelf ook de bijsluiter goed, maar dat er niets mis is met de alvleesklier kan ook nog steeds he.
Ik reageer vooral uit een gedeelte medische kennis en ook ervaring.

Ik denk dat je op zich deze dierenarts wel kunt vertrouwen omdat er ook al medicatie gegeven is tegen pijn, ( en de juiste) misselijkheid etc.
Ik stel je kennis en ervaringsdeskundigheid zeer op prijs. Dank!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bloeduitslagen

Bericht door Synemios »

Marleen1980 schreef: 07 mar 2019 20:35 De operatie is goed gegaan. De dierenarts kon geen obstakel of blokkade vinden in maag/darm. Ook was de maag niet helemaal vol met voedsel maar vooral met gal. Het voedsel loopt gelukkig dus wel door naar de darm, maar wel langzamer. Ze zag wel dat de alvleesklier opgezet was, dus die is wel echt ontstoken!
Leo moet in ieder geval vannacht en morgen bij de dierenarts blijven. Morgenochtend horen we meer.
Ik ben dat topic aan het doorspitten, maar ik zie hier dat er toen wel veel gal in de maag zat.
Is dit dezelfde dierenarts als de dierenarts die de vorige keer een nsaid voorschreef?

Je kunt vragen om buprecare of temgesic, laatste zijn tabletjes die je op moet lossen met een beetje water en dan ingeven in de wangzak.

Luna kreeg toen ook metronidazol oa en die werd steeds zieker.
Nu moet ik wel eerlijk erbij zeggen dat Luna een super gevoelige kat is en op veel reageert, maar toch.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Bloeduitslagen

Bericht door Marleen1980 »

Synemios schreef: 22 mei 2023 21:35 Ik ben dat topic aan het doorspitten, maar ik zie hier dat er toen wel veel gal in de maag zat.
Is dit dezelfde dierenarts als de dierenarts die de vorige keer een nsaid voorschreef?

Je kunt vragen om buprecare of temgesic, laatste zijn tabletjes die je op moet lossen met een beetje water en dan ingeven in de wangzak.

Luna kreeg toen ook metronidazol oa en die werd steeds zieker.
Nu moet ik wel eerlijk erbij zeggen dat Luna een super gevoelige kat is en op veel reageert, maar toch.
Nee andere dierenarts. Deze weet wel van het verleden van Leo.
Metronidazol is hetzelfde als Metrobac? Is dat een AB?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bloeduitslagen

Bericht door Synemios »

Ja dat is een ab, bij Luna dachten ze toen ook aan een maagslijmvliesontsteking.
Later bleek het ibd te zijn en afgelopen jaar bleek het toch haar alvleesklier ook te zijn maar het kwam er eerder dus niet uit.
Bij Lizzy kwam het er ook pas later uit.

Maar dat zijn hele lange verhalen, maar beiden zijn nu wel stabiel.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Bloeduitslagen

Bericht door Marleen1980 »

Synemios schreef: 22 mei 2023 21:57 Ja dat is een ab, bij Luna dachten ze toen ook aan een maagslijmvliesontsteking.
Later bleek het ibd te zijn en afgelopen jaar bleek het toch haar alvleesklier ook te zijn maar het kwam er eerder dus niet uit.
Bij Lizzy kwam het er ook pas later uit.

Maar dat zijn hele lange verhalen, maar beiden zijn nu wel stabiel.
Gelukkig zijn ze nu stabiel!
Stel dat ik morgen Metrobac meekrijg? Niet geven en vragen om iets anders?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bloeduitslagen

Bericht door Synemios »

als dat 1e keuze ab is voor galgangontsteking dan geven en goed in de gaten houden, bij Luna was de diagnose toen niet goed.
Zodra je het niet vertrouwd direct aan de bel trekken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Bloeduitslagen

Bericht door Marleen1980 »

Synemios schreef: 22 mei 2023 22:26 als dat 1e keuze ab is voor galgangontsteking dan geven en goed in de gaten houden, bij Luna was de diagnose toen niet goed.
Zodra je het niet vertrouwd direct aan de bel trekken.
Doxybactin krijgt hij. Is dat wat?
Plaats reactie