Braken na lang slapen

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Yvonne62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 feb 2018 11:18

Re: Braken na lang slapen

Bericht door Yvonne62 »

De waggelende gang was alleen na het braken. Verder is ze nog steeds de krijsende kat die als een voleerd heksje door het huis vliegt achter balletjes aan en maakt ze haar vriendkat lekker aan het schrikken.

De dierenarts kon er niet veel mee. RR meten kregen ze niet voor elkaar. 😶 na een kwartier proberen gaf Nala, die anders erg lief is, een flinke waarschuwingsbeet en was ze er klaar mee.

Ik heb een verwijzing voor de dierenkliniek voor een hartecho en de interne geneeskunde.
Ik laat ze daar gelijk de RR meten want de dierenarts had het liefst dat ik daar weer voor zou terugkomen. Het blijft niet feest he, ik ga dus naar de kliniek met Nala.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Braken na lang slapen

Bericht door Synemios »

oh gelukkig ik schrok al.
Verstandig dat je met Nala naar de kliniek gaat, en nee je hebt gelijk dat je daar niet weer voor terug gaat en het allemaal tegelijk laat doen in de kliniek.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Braken na lang slapen

Bericht door Cerna »

Spugen en erin gaan liggen herken ik helaas.
Onze kat Cochi kreeg op het laatst epileptische aanvallen (maar ik wil niet zeggen dat jouw kat dat ook heeft, maar het zou mogelijk kunnen zijn). Hij liet dan alles lopen, braakte, viel om en was een paar minuten van de wereld. Wanneer hij weer bijkwam lag hij in zijn braaksel, was gedesoriënteerd en liep vervolgens wankelend naar de voerbak waar hij zijn eten opschrokte. Daarna merkte je niets meer aan hem.
Cochi was 18, had schildklierproblemen en nierfalen, en tijdens de vijfde aanval gaf zijn oude hart het op.

Heb je al Zitac geprobeerd?
Yvonne62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 feb 2018 11:18

Re: Braken na lang slapen

Bericht door Yvonne62 »

Hoi nee ik heb nog geen Zitac geprobeerd. Nala en medicijnen pffff. Het gaat redelijk, als ze maar op tijd eet. Vanmorgen 5 uur was ik toevallig wakker dat Nala ook net wakker werd en heb gelijk een lepel natvoer gegeven. Ze heeft nog niet gebraakt vandaag.
Yvonne62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 feb 2018 11:18

Re: Braken na lang slapen

Bericht door Yvonne62 »

Nala is vandaag naar de kliniek geweest alwaar weer veel onderzoeken zijn gedaan. Ook weer een buikecho waar nu een lichte altvleesklierontsteking aan de dag kwam. De temperatuur was 40 graden terwijl die bij de dierenarts steeds normaal was.
Ik moet in ieder geval nu hypo allergeen voer gaan geven om te kijken of het dan beter gaat. Er is ook weer bloed afgenomen, ook voor B12, daar krijg ik nog de uitslag van.

Het wegvallen na het braken kunnen ze nog niet verklaren maar ze denken een reactie op het braken. De hartecho was goed. ECG is niet gelukt Nala had er na 2 uur geen zin meer in.
Yvonne62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 feb 2018 11:18

Re: Braken na lang slapen

Bericht door Yvonne62 »

Yvonne62 schreef: 12 apr 2023 13:39 Nala is vandaag naar de kliniek geweest alwaar weer veel onderzoeken zijn gedaan. Ook weer een buikecho waar het volgende uitkwam:

Veranderingen passend bij acute pancreatitis.
- Gering echorijke lever, zonder toename volume. DDx: geringe hepatolipidose, (chronsiche hepatitis, nodulaire hyperplasie, EMH).
- Klein blaassteentje.
- Kleine hernia ventralis.
- Geringe veranderingen ter hoogte van de ileocaecale overgang, die kunnen passen bij ileitis. DDx: toevalsbevinding De temperatuur was 40 graden terwijl die bij de dierenarts steeds normaal was.

Ik moet in ieder geval nu hypo allergeen voer gaan geven om te kijken of het dan beter gaat. Er is ook weer bloed afgenomen, ook voor B12, daar krijg ik nog de uitslag van.

Het wegvallen na het braken kunnen ze nog niet verklaren maar ze denken een reactie op het braken. De hartecho was goed. ECG is niet gelukt Nala had er na 2 uur geen zin meer in.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Braken na lang slapen

Bericht door Asse-Poes »

Oef dat is een tegenvaller!
Ik heb geen verstand van pancreatitis, maar Denise (Synemios) wel, dus ik ga over in de meelees-modus.

Sterkte Yvonne!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Braken na lang slapen

Bericht door Synemios »

Ja ik was er al een beetje bang voor vorige week al.
Lichtverteerbaar voer is belangrijk, nu is hypoallergeen voer eigenlijk altijd al licht verteerbaar.
Geven ze verder nog medicatie? iets tegen de misselijkheid en pijn? eventueel een maagzuurremmer?
Hou er rekening mee dat ze geen nsaid mag hebben ( dus geen metacam, novacam, onsior etc)
Wel buprecare/temgesic

Dat ze geen koorts had dat kan heel goed, bij een alvleesklierontsteking kan koorts optreden, maar dat hoeft niet.

https://de-dierenkliniek.nl/katten/aand ... titis-kat/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Yvonne62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 feb 2018 11:18

Re: Braken na lang slapen

Bericht door Yvonne62 »

Dank voor alle tips. Als het braken niet overgaat ga ik iets voor de misselijkheid halen. Ze braakt niet meer elke dag.
Pijn weet ik nog niet, ze is nog erg levendig al heeft ze wel haar momenten maar ik dacht aan leeftijd...ik hou goed in de gaten hoe ze is.

Vandaag gestart met Hills. De brokjes vindt ze geweldig, natvoer moest ik een beetje verwarmen en dan gaat het er ook in.

Ik ga met een gerust hart naar mn werk straks. 😽
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Braken na lang slapen

Bericht door Asse-Poes »

Dat klinkt, ondanks de diagnose, toch goed.
Fijn dat er de nieuwe brokjes en paté lekker vindt!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Braken na lang slapen

Bericht door Anne »

Beterschap met je poes
Fijn dat er nu een diagnose is en je je kat nu gericht kan behandelen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie