Braken na lang slapen

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Yvonne62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 feb 2018 11:18

Braken na lang slapen

Bericht door Yvonne62 »

Hallo, mijn kat heeft een probleem en ik hoop dat iemand hier het herkent...

Nala, bijna 10, begon een paar maanden geleden met af en toe braken. Dit deed ze dan een paar dagen en maar 1x per dag. Als ze s'morgens wakker werd voor haar wasritueel en ontbijt. En dan hield het braken weer op voor een paar weken.

Nu braakt ze inmiddels al een paar weken elke ochtend. Dus ze wordt wakker en braakt of op mijn bed of ze braakt als ze net op de grond is gesprongen.

Voorheen waren het donkere plasjes, nu is het lichtbruin met iets van brokjes er in.

Uitgebreid bloedonderzoek liet niks zien en ook de echo van de buik was goed. Er was wel een klein blaassteentje te zien maar dat kon niet de oorzaak zijn van het dagelijks braken.

Verder is Nala levendig en speels.
De ontlasting bestaat uit normale drolletjes, ze heeft nooit diaree.

Ik hoop zo dat iemand dit herkent zodat ik wat wijzer wordt...de dierenarts heeft het nu over een eliminatiedieet maar ik vraag me af of ze niet vaker zou braken als ze last van haar voer zou hebben? Daarbij wil ik dit best proberen maar als laatste optie want ik heb nog een kat en beiden zijn gewend dat er de hele dag brokjes staan dus dat wordt dan nog een dingetje :smile:
Yvonne62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 feb 2018 11:18

Re: Braken na lang slapen

Bericht door Yvonne62 »

O ja, het maakt geen verschil of ze natvoer krijgt in de avond. Ik dacht eerst dat het daar aan lag maar of ze het nu wel of niet krijgt het braken blijft 1x per dag.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Braken na lang slapen

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een kat die braakt als hij (te veel) droge brokjes eet. Het braken is stukken minder als hij 3 x daags natvoer krijgt.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Braken na lang slapen

Bericht door Asse-Poes »

Ik herken dit helemaal!
Mijn Bellow heeft dat ook gedaan, maar toen had hij een enorm schildklierprobleem.

Bellow braakte vroeg in de ochtend ook op bed. Wij dachten dat het kwam omdat zijn maag te lang leeg was. Vanaf het moment dat Bellow elke 3 à 4 uur eten kreeg (hij at voornamelijk natvoer) was dat probleem over.
Wij zetten daar 's nachts zelfs de wekker voor. Maar nogmaals, Bellow was toen een flink zieke kat!

De maand voordat Bellow zijn schikdklierbehandeling kreeg moest hij overgezet worden op uitsluitend speciale brokjes en wonder boven wonder ging dat supergoed en braakte hij niet.
Ik weet dus nog steeds niet zeker wat de oorzaak nou precies was.

Ook de kleuren van het braaksel varieerden hier. Soms alleen geel gal, soms alleen bruine smurrie (dus van het natvoer), soms wat brokjes erbij en soms alleen een enorme plens vocht.
Maar Bellows spijsvertering was dus volledig verstoord..

Welke brokjes geef je Nala?
Van Purizon brokjes is bijvoorbeeld bekend dat heel veel katten daar ziek van worden, sinds de samenstelling veranderd is.

Betrof het uitgebreide bloedonderzoek een geriatrisch profiel? (bloed opgestuurd naar het lab en heb je 4 pagina's met alle bloedwaarden gekregen?)
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Yvonne62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 feb 2018 11:18

Re: Braken na lang slapen

Bericht door Yvonne62 »

Er was een uitgebreid bloedonderzoek gedaan dat opgestuurd was.
Ik zal maandag eens bellen of ze de schildklierwaarden daar ook mee konden zien maar dat lijkt me wel met een uitgebreid onderzoek.
Cerna

Re: Braken na lang slapen

Bericht door Cerna »

Schildklierpatienten hebben vaak last van brandend maagzuur dus dat kan bij Bellow de oorzaak zijn geweest. 2x Daags een kwartje Zitac (via de dierenarts) en het probleem is verholpen.
@ Yvonne: je zou dit ook kunnen proberen en dan eerst met een kwart pilletje net voor het slapen gaan. Helpt het niet voldoende dan moet 2x daags volstaan.

Een andere oplossing zou Puur Stomac kunnen zijn.
Onze kat Amber spuugde heel veel (soms wel een paar keer per dag) zonder dat er een oorzaak werd gevonden. Toen ik uiteindelijk Puur Stomac ontdekte ben ik haar dat gaan geven en vanaf dag 1 stopte het spugen.
Het is een vies poeder (salmiaksmaak) en katten gaan ervan speekselen. Daarom is het beter om het in een losse capsule te doen (wel goed afvegen zodat er niets aan de buitenkant zit).
https://www.medpets.nl/puur+stomac/?sqr=Puur%20Stomac

https://www.groenlijf.nl/Lege-Capsules-maat-3-100-stuks
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Braken na lang slapen

Bericht door Synemios »

Ik moet ook denken aan maagzuur.

Timmy heeft daar last van als hij te lang niet eet. ( snachts kreeg hij geen eten) en die braakte echt elke ochtend.
Bij hem zijn we via een timer bak de nachten ook gaan voeren en hij heeft een tijd puur stomac gekregen ( met dank aan Annet haar tip toen)

Het braken is inmiddels echt weg sinds hij vaker kleinere beetjes eet.

Maar ik lees dat ze 24 uur brokjes krijgen dus dat is dan het probleem niet ;-)

Lizzy en Luna hebben het met periodes en die krijgen daar losec of zantac voor, maar die mankeren van alles.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Braken na lang slapen

Bericht door Asse-Poes »

Synemios schreef: 18 mar 2023 11:04
Maar ik lees dat ze 24 uur brokjes krijgen dus dat is dan het probleem niet ;-)

Bellow had ook 24 uur brokjes. Hielp niets.
Het braken stopte pas toen hij elke 3-4 uur natvoer kreeg.
En toen hij later uitsluitend op de brokjes moest, braakte hij niet. Schiet mij maar lek :shock:

Katten zijn vreemde wezens :icon_shifty:
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Braken na lang slapen

Bericht door Synemios »

Het ging mij meer om het volledig niets eten gedurende een bepaalde tijd, dus echt een lege maag, bij een gezonde kat.
En ja soms valt het niet te verklaren en wisselt het beeld.

Maar bij schildklier of nier katten speelt maagzuur wel vaak een rol.
Dus dan zou ik mij voor kunnen stellen dat natvoer dan beter verlichting geeft dan brokjes.
Hoewel dat dan bij Bellow niet verklaard dat het dan met de Y/D brokjes wel goed ging.

Er zijn ook genoeg katten die 2 of 3x per dag eten krijgen en nergens last van hebben.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Yvonne62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 feb 2018 11:18

Re: Braken na lang slapen

Bericht door Yvonne62 »

Bedankt voor alle reacties. Ik heb Nala nu 2 avonden rond 23 uur nog nat voer gegeven. 1e ochtend niets gebraakt, vanmorgen heel klein beetje, voornamelijk vocht geen voedselresten.

Ik lees jullie tips zorgvuldig en ga een en ander uitproberen.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Braken na lang slapen

Bericht door Asse-Poes »

Succes! Bij dit soort dingen is het vaak een heel gepuzzel.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Yvonne62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 feb 2018 11:18

Re: Braken na lang slapen

Bericht door Yvonne62 »

Nu weer een paar dagen verder en sinds de 19e heeft Nala niet meer gebraakt. Ik geef nu meer blikvoer. Dus een half blikje per dag waarvan ze de laatste keer rond 23 uur krijgt. Dit gaat wel met moeite want Nala is nooit een grote blikvoereter geweest en meestal verdween alles in de maag van mn andere kat die een alleseter is.

Momenteel gaat het redelijk, ik loop ook achter haar aan en zet het schoteltje onder haar neus waardoor ze het dan meestal wel op eet.
Ik probeer dit ook zoveel mogelijk af te wisselen en merk dat ze de wat duurdere (natura) blikjes lekkerder vindt...

Ben blij dat ik het hier heb gevraagd want ik gaf altijd rond etenstijd eten en nu blijkt dat de behoefte meer voor de nacht nodig was. Miaschien at ze ook wel minder brokjes de laatste tijd.

Haar maag heeft in ieder geval even rust, hopenlijk blijft het nu goed gaan.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Braken na lang slapen

Bericht door Asse-Poes »

Dat is goed nieuws :mmwhistle:
Ik hoop dat het nu goed blijft gaan met Nala.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Yvonne62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 feb 2018 11:18

Re: Braken na lang slapen

Bericht door Yvonne62 »

Morgen toch weer naar de dierenarts. Zondag lag Nala op dr zij en dacht ik dat ze niet goed reageerde. Dus even aan haar achterpootje gezeten en toen reageerde ze wel. In de andere kamer vond ik braaksel.

Toen 2 dagen niet gebraakt, ik verdeel het natvoer in kleinere porties over de dag en dat leek goed te gaan.

Net heeft Nala een klein beetje helder vocht overgegeven en zie ik haar op dr zij gaan liggen half in dat plasje kots. Dat ze erin ging liggen is al helemaal niets voor katten, dus daar schrok ik al van.

Vervolgens stond ze op en liep langs de bank met een waggelende gang, als de bank er niet had gestaan was ze omgevallen.

Ik heb dit dus nooit eerder gezien, mede omdat ze altijd braakte rond 5/6 uur in de morgen. Maar misschien was die duizeligheid er wel niet eerder...

Ik wil dus nog het volgende laten onderzoeken: hart, darmen, bloeddruk, evenwichtsorgaan? Heeft iemand nog andere ideeen?
Uitgebreid bloedonderzoek heb ik inmiddels de kopie van en ik zag geen afwijkingen. De echo van de buik was goed.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Braken na lang slapen

Bericht door Synemios »

Waggelende gang lopen is wel een spoed geval.
Vraag of ze de alvleesklier en lever/nieren/glucose testen.

Ik heb dit 2x gezien bij een kat ( lopen alsof ze dronken zijn) 1 met nierfalen en 1 met acute alvleesklierontsteking.

Dat er toen geen afwijkingen in het bloed gevonden zijn zegt niets over nu.
Bij Lizzy vonden ze eerst ook niets en de echo wees ook niet zoveel uit.
Toen we vervolgens 3 weken later weer gingen testen was het foute boel, en was er op de echo wel degelijk meer te zien dus ik zou toch het bloedonderzoek laten herhalen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie