Vermoeden intestinaal lymfoom

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Milourex
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 feb 2023 14:27

Vermoeden intestinaal lymfoom

Bericht door Milourex »

Hoi iedereen
ik ben Mich en ik ben nieuw hier...Jammergenoeg.

Mijn poes heet Milou en wordt in juni 11 jaar. Ze is sinds haar geboorte mijn zorgenkindje geweest, mamakeek er niet naar om, dus zelf dag en nacht geflest, had op 4 maanden een darminvaginatie, heeft chronische niesziekte,, was in mei geconstipeerd enz enz...kort, ze heeft al heel wat meegemaakt, maar ze is een vechtertje en is er steeds goed doorgekomen.

Wat wij nu weer meemaken...
Ergens in september deed zij plots heel raar, de ogen stonden raar, ze keek in het ijle, raar miauwen, ik dacht dat ze een beroerte kreeg, het was half 10 's avonds, toch gebeld naar mijn DA, ze nam gelukkig op en ik mocht direct langsgaan. Ze vermoedde een soort van epileptische aanval, dus een nachtje blijven en in de ochtend bloedafname. Niks afwijkend te zien, behalve dat de leverwaarden iets beter konden. Dus afspraak was, dat als Milou geen aanvallen meer kreeg tussen dit en 3 maand, weer bloedafname om toch te checken.

Eind december viel me toch op dat Milou toch wel vaak overgaf..dus begin januari, naar DA, ik moest toch bloed laten controleren. Haar bloed was niet echt ok, ttz, die leverwaarden. Dus enkele dagen later een bezoek gepland voor echo van de buik. Daar kwam niks speciaals uit, behalve dat de galblaas niet ok was, en dat de darmwand een verdikking toonde. Ook bleek in de urine galaanslag te zitten. Dus medicatie om de gal beter te doen werken en eventueel gruis en steentjes te kunnen afvoeren. dit gedurende een maand om dan weer bloed af te nemen. uiteindelijk een 10-tal dagen voor het bloed weer zou gecontroleerd worden, werd het braken erger en erger. Milou at praktisch weinig tot niets en wat ze at, gaf ze uiteindelijk weer over...Dus gebeld naar DA voor bloedafname. ik had toen ook al beslist dat ik met Milou naar het zh wou, omdat, als er een galoperatie aan te pas zou komen, ik toch naar daar zou moeten gaan. Milou was intussen gelig geworden, dus duidelijk icterus. Na de bloedafname heeft mijn DA gebeld naar het zh voor opname en verder onderzoek van die galblaas en lever. Ik mocht 2 uren later al langsgaan.

Samengevat: de witte bloedcellen zijn gestegen, de leverenzymen en galzuren ook, en ze vermoeden intestinaal lymfoma. In de galblaas zit een massa, ingedikte gal?? en verdikte muscularislaag van de dunne darmen.
Dus om zeker te zijn wat er speelt moeten biopten genomen worden. Na 1 nachtje daar, mocht ze terug naar huis, want intussen at ze weer en hield het binnen, ze had een spuit B12 gekregen en klinisch deed ze het wel goed.

Ik was er het hart van in,...dus donderdag en vrijdag was ik emotioneel een wrak, vrijdagnacht mij heel veel ingelezen, ook hier, informatie opgezocht, en de rede nam het weer over in mij. Maandagavond ben ik bij mijn DA geweest om het verslag eens te overlopen en alles te bespreken. Want alles werd donderdag aan de telefoon meegedeeld van het Zh en aan zoiets had ik mij totaal niet verwacht, dus ja, dat was een slag in het gezicht. Want aan de tel spraken ze van chemo of cortisone en dit en dat en vanalles, en ik mijn hoofd was het complete chaos...

Ik ben intussen rustiger geworden en focus mij op het positieve en heb beslist in overleg met DA, dat we dag per dag gaan. Eerst zorgen dat de onstekingswaarden verminderen met de antibiotica en dat Milou geregeld eet, wat ze nu weer doet... en als de ontstekingen de goeie kant uitgaan, ga ik toch biopten laten nemen om zeker te zijn wat er speelt. En dan zien we wel. De allerslechtste diagnose ken ik al. Het kan alleen maar een betere zijn... zolang ze regelmatig eet en alles binnenhoudt, ben ik al blij. Ze spint, komt regelmatig knuffelen, ze is alert, dus moest ze er niet gelig uitzien, zou je echt niet zeggen dat ze ziek is...ik bied haar elk moment dat ze bij mij komt iets aan om te eten. en ze eet. Weliswaar kleine porties, maar het is een grote stap vooruit. Morgen ga ik langs met haar bij DA voor een B12 injectie. Deze zal voorlopig wekelijks moeten gegeven worden, dus DA gaat mij dat aanleren, zodat ik het ook kan. Heb trouwens al ervaring met spuiten zetten, ik heb 2 jaar lang 2x daags insuline moeten spuiten bij mijn hondje...en dan maandag weer bloed controleren.

Dus, fingers crossed, dat het bloed redelijk ok is en biopten kunnen genomen worden, want dat gebeurt onder narcose en narcose is dan weer belastend voor de lever....

Sorry voor het lange verhaal, maar het doet deugd dat ik het van mij af kan schrijven...
En wie weet zijn er hier mensen die ook ervaring hebben met deze aandoening....Ik hoor het graag. ik zal niet altijd snel reageren, ik werk voltijds, voorlopig wel thuis met Milou, en in mijn vrije tijd ben ik druk in de weer met alles in de gaten te houden hier....Ik heb nog 3 poezels en 2 hondjes, dus een echte dierenfamilie. Bedankt voor jullie tijd om het te lezen.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Vermoeden intestinaal lymfoom

Bericht door Asse-Poes »

Oef wat een verhaal 😢
Maar zo fijn om ook te lezen dat je alles voor Milou over hebt.

Ik heb geen ervaring met intestinaal lymfoom.
Wel met een kat met kanker en met chemotherapie, maar dat is al heel wat jaren geleden. Dus ik vermoed dat de inzichten en behandelingen inmiddels wel veranderd zijn.

Het Zh zal toch wel het dossier van Milou aan je eigen dierenarts gemaild hebben? Dan kan je je eigen DA vragen of ze dat weer naar jou mailen en kan je het rustig nalezen.

Schrijf gerust hier alles van je af, er is altijd iemand die reageert 😀
Voor nu: heel veel sterkte!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Milourex
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 feb 2023 14:27

Re: Vermoeden intestinaal lymfoom

Bericht door Milourex »

Ja, het is een heel verhaal. En ja, ik heb alles over voor Milou en haar welzijn
Ook voor mijn andere beestjes, hoor. Maar Milou, ja, ik heb die zelf grootgebracht dag en nacht... En die band, tja...
Dankjewel voor je reactie en alvast dankje dat ik vragen mag stellen over chemo. Zover ben ik nog niet, eerst de uitslagen afwachten van bloed en dan biopten. Maar als het inderdaad zo slecht is als ze vermoeden, en Milou kan het aan en is klinisch goed, dan gaan we chemo proberen. Als ze er niet teveel last van ondervindt, want wat primeert, is dat het nog aangenaam en leuk blijft voor haar..
En ja, hier terecht kunnen met mijn verhaal, doet mij ook goed..
Dankjewel


Verstuurd vanaf mijn LYA-L29 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Milourex
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 feb 2023 14:27

Re: Vermoeden intestinaal lymfoom

Bericht door Milourex »

En ja, mijn DA heeft het verslag met mij overlopen, 6 bladzijden... En ik heb kopietjes...en alles gelezen en gelezen en gelezen... En opgezocht....

Verstuurd vanaf mijn LYA-L29 met Tapatalk

Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Vermoeden intestinaal lymfoom

Bericht door nellebel »

die lieve milou die boft maar met haar lieve personeeltje. wat fijn dat je zo goed voor haar zorgt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Milourex
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 feb 2023 14:27

Re: Vermoeden intestinaal lymfoom

Bericht door Milourex »

nellebel schreef:die lieve milou die boft maar met haar lieve personeeltje. wat fijn dat je zo goed voor haar zorgt.
DankjewelAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn LYA-L29 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Vermoeden intestinaal lymfoom

Bericht door Asse-Poes »

Hoe gaat het nu met Milou ?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie