giardia nooit weg te krijgen?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Nikki74
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 dec 2022 00:08

giardia nooit weg te krijgen?

Bericht door Nikki74 »

Hallo allemaal, ik heb een aantal maanden geleden een kitten gekocht en die had vanaf het begin diarree. Helemaal in het begin waterdun en daarna koeienvlaai-achtig. Uit het ontlastingonderzoek bij de dierenarts kwam geen parasieten. Nu heb ik zelf een thuistest gekocht, want ze blijft maar diarree houden en daaruit blijkt wel giardia. Ik ben nu bezig met 5 dagen panacur en wil de 10 dagen vol maken. Het hele huis is ontsmet, ik heb haar al 2 keer gewassen.. MAAR: elke keer na de ontlasting likt ze meteen aan haar anus, waardoor ze dus weer haar eigen ontlasting binnen krijgt. Als ik er op tijd bij ben, kan ik het voorkomen, maar ik kan niet 24 uur erop letten. Het is het eerste dat ze doet nadat ze op de kattenbak is geweest. Op die manier herbesmet ze zichzelf dan toch voortdurend? Dan kan ik het hele huis wel ontsmetten en haar panacur geven, maar zolang ze haar eigen ontlasting binnen blijft krijgen, is het toch onbegonnen werk? Of zie ik dat verkeerd?

groetjes Nikki
groetjes Nikki en de 2 bengels
Cerna

Re: giardia nooit weg te krijgen?

Bericht door Cerna »

Sorry, ik kan je niet helpen want ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt (het lijkt me verschrikkelijk).
Ik hoop dat er iemand reageert die ervaring heeft met giardia en anders de dierenarts vragen, lijkt me.
Gebruikersavatar
Nikki74
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 dec 2022 00:08

Re: giardia nooit weg te krijgen?

Bericht door Nikki74 »

Bedankt voor je reactie. Ik hoop ook dat je het nooit hoeft mee te maken. Zo frustrerend dat je alles probeert goed te doen en te ontsmetten en ze komt de bak af, ik ren met een doekje naar haar toe.. maar hup.. ik ben net te laat en ze likt aan haar anus. Dan lijkt me dat ik weer van voor af aan kan beginnen. Als iemand dit anders ziet, hoor ik het ook graag!
groetjes Nikki en de 2 bengels
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: giardia nooit weg te krijgen?

Bericht door Asse-Poes »

Misschien heb je hier wat aan? (Met name de reactie van Erik)

https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... ia#p762117
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Nikki74
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 dec 2022 00:08

Re: giardia nooit weg te krijgen?

Bericht door Nikki74 »

Bedankt voor je reactie! Ik had het inderdaad al gelezen. Maar dat duivenmiddel schijnt ook nare bijwerkingen te hebben.. ik durf dat niet te geven. En ik ren inderdaad achter haar aan met desinfecterende doekjes, maar bv vannacht heeft ze ook weer gepoept.. toen sliep ik, dus 100% zeker heeft ze zich weer gelikt en dus herbesmet. Het is water naar de zee dragen.

P.S. Ik lees net dat Metronidazole (ab) en carnidazole (Spartrix) tot dezelfde groep behoort, wat betekent dat het werkingsmechanisme van de medicijnen overeenkomt. Waarom zouden ze zich met deze middelen dan niet kunnen herbesmetten?
groetjes Nikki en de 2 bengels
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: giardia nooit weg te krijgen?

Bericht door Rik »

Op zich lijkt mij zelf likken niet eens zo erg. Intern zit dat middel natuurlijk wel in hun bloed dus dat werkt ook tegen weer opgelikte eitjes. De reden waarom je herhaaldelijke kuren met 5 dagen ertussen moet doen is dat je dan die cyclus kunt doorbreken. Ja, het is een vervelend hardnekkige parasiet (gelukkig heb ik er zelf geen ervaring mee).

Op barfplaats had ik ooit gelezen dat de kuur met panacur dan het beste 5-10 dg / 5 dg rust / 5-10 dg (e.v. nogmaals / 5 dg rust / 5-10 dg). En geven tot 2 dagen nadat de diarree vastere vorm heeft maar nooit meer dan 10 dagen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nikki74
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 dec 2022 00:08

Re: giardia nooit weg te krijgen?

Bericht door Nikki74 »

Bedankt Rik. Dus jij denkt dat het binnenkrijgen van de ontlasting niet voor herbesmettig zorgt, omdat de Panacur in het bloed zit. Ik snap dat dat de cystes dan weer doodt, maar zodra je stopt met het geven van Panacur, zit het niet meer in het bloed. Vraag me echt af of je het ooit weg krijgt. Ik zit vandaag op dag 7 en nog geen vaste ontlasting.

Ik snap niet waarom je het dan met Spartrix wel weg krijgt. En dan in 2 x 2 dagen!
groetjes Nikki en de 2 bengels
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: giardia nooit weg te krijgen?

Bericht door Rik »

Nikki74 schreef: 16 dec 2022 17:34 Dus jij denkt dat het binnenkrijgen van de ontlasting niet voor herbesmettig zorgt
Als de cysten weer uitkomen dan zullen ze in het lichaam in ieder geval weer direct aangepakt worden. Cysten kunnen ook buiten het lichaam overleven. Alleen de parasiet zelf kan niet buiten het lichaam overleven.

Uiteraard wil je het binnenkrijgen van de ontlasting wel tot een minimum beperken (zodat je ze buiten het lichaam wel schoon kunt maken, mandjes, slaapplekken e.d.). Maar hoe doe je dat. Dan zou je de achterste van de kat elke ontlasting schoon moeten maken :shock:
Nikki74 schreef: 16 dec 2022 17:34 Ik snap dat dat de cystes dan weer doodt, maar zodra je stopt met het geven van Panacur, zit het niet meer in het bloed.
Ja, en dat is dus de reden waarom je na die periode van 2 dagen geen diaree even een periode van 5 dagen rust inbouwt, en daarna de volgende kuur doet. Om die cyclus te doorbreken.
Nikki74 schreef: 16 dec 2022 17:34 Vraag me echt af of je het ooit weg krijgt. Ik zit vandaag op dag 7 en nog geen vaste ontlasting.
Dan ga je dus door tot dag 10. Daarna is de 5 dagen rust wel noodzakelijk. En begin je weer opnieuw.
Nikki74 schreef: 16 dec 2022 17:34 Ik snap niet waarom je het dan met Spartrix wel weg krijgt. En dan in 2 x 2 dagen!
Spartrix ken ik niet. Ik zie hier wel een paar posts staan:
https://www.barfplaats.nl/forum/viewtop ... 9&start=15

Let wel op dat er altijd een cyclus is, ook als je Spartrix gegeven hebt. Dus je zult altijd meer dan 1 kuur moeten doen. Of 2x2dg dan voldoende is weet ik niet (omdat ik dacht dat de cyclus wel wat langer was, 17 tot 24 dagen?).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nikki74
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 dec 2022 00:08

Re: giardia nooit weg te krijgen?

Bericht door Nikki74 »

Ik kan nergens vinden hoe lang precies de cyclus is tussen inname cysten, verblijf in darm door de uitgekomen parasiet en opnieuw uitscheiden van cysten. De behandeling met spartex is 2 dagen, dan 6 dagen niks en dan weer 1 of 2 dagen. Als de panacur niet aanslaat, ga ik dat proberen.
groetjes Nikki en de 2 bengels
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: giardia nooit weg te krijgen?

Bericht door Rik »

Gelukkig geef ik 0% koolhydraten (rauw vlees) dus zou een giardia bij mijn katten gewoon verhongeren ;)
De Giardia parasiet gedijt bijzonder goed in de darmen van een huisdier dat dagelijks voeding krijgt dat koolhydraten bevat. Zorg er daarom voor dat uw huisdier gedurende de behandeling tegen Giardia voedsel krijgt dat zo weinig mogelijk koolhydraten bevat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: giardia nooit weg te krijgen?

Bericht door crazycatladyP »

Als er geen klachten zijn, is er ook/weinig geen uitscheiding.
Ik ben geen DA, maar wat wij met onze opvangkittens als advies krijgen, is weer beginnen zodra de ontlasting slechter wordt, dan is er nl weer uitscheiding.
En het heeft geen zin om middelen te geven tijdens de inactieve fase.
Het gaat er inderdaad om, dat je de cyclus doorbreekt.

En als ze dan vrij zijn van Giardia, de darmflora opbouwen met een goede probiotica, zodat ze er minder gevoelig voor zijn.
Al die middelen zijn ook niet bepaald goed voor de darmflora.
Let op: niet tijdens de Giardia probiotica geven, dan voed je de Giardia.

Ik heb ook een UV-lamp aangeschaft, al was het maar voor mijn eigen gemoedsrust.
En bij ons heeft het overstappen op KVV wonderen gedaan voor de ontlasting en weerstand van mijn eigen kittens.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Nikki74
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 dec 2022 00:08

Re: giardia nooit weg te krijgen?

Bericht door Nikki74 »

crazycatladyP schreef: 17 dec 2022 17:50 Als er geen klachten zijn, is er ook/weinig geen uitscheiding.
Het frappante is dat toen mijn kitten waterdunne diarree had, en ik van 3 dagen had verzameld, het laboratorium zei dat er geen parasieten aangetroffen waren. Toen ik zelf in een redelijk goede drol een sample nam en het testte, kwam er wel giardia uit. Dus of dat altijd klopt?

crazycatladyP schreef: 17 dec 2022 17:50En het heeft geen zin om middelen te geven tijdens de inactieve fase.

Dus bij de katten in hetzelfde huis die geen klachten hebben, heeft het dan dus geen zin om ze te behandelen?
crazycatladyP schreef: 17 dec 2022 17:50En als ze dan vrij zijn van Giardia, de darmflora opbouwen met een goede probiotica, zodat ze er minder gevoelig voor zijn.
Al die middelen zijn ook niet bepaald goed voor de darmflora.
Let op: niet tijdens de Giardia probiotica geven, dan voed je de Giardia.
Ga ik doen na de kuur!

Bedankt voor je advies!
Laatst gewijzigd door Nikki74 op 17 dec 2022 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes Nikki en de 2 bengels
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: giardia nooit weg te krijgen?

Bericht door crazycatladyP »

Nikki74 schreef: 17 dec 2022 21:05 Het frappante is dat toen mijn kitten waterdunne diarree had, en ik van 3 dagen had verzameld, het laboratorium zei dat er geen parasieten aangetroffen waren. Toen ik zelf in een redelijk goede drol een sample nam en het testte, kwam er wel giardia uit. Dus of dat altijd klopt?



Dus bij de katten die geen klachten hebben, heeft het dan dus geen zin om ze te behandelen?


Ga ik doen na de kuur!
Dat is wat de DA zegt die de stichting katjes behandeld, ik herhaal alleen wat ik gehoord heb ;-)
Er schijnen ook verschillende manieren van testen te zijn, het klopt dat een negatieve test niet alles zegt.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Nikki74
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 dec 2022 00:08

Re: giardia nooit weg te krijgen?

Bericht door Nikki74 »

crazycatladyP schreef: 17 dec 2022 21:07 Dat is wat de DA zegt die de stichting katjes behandeld, ik herhaal alleen wat ik gehoord heb ;-)
Er schijnen ook verschillende manieren van testen te zijn, het klopt dat een negatieve test niet alles zegt.
Ok. Ik zou het ook niet weten. Maar ik dacht dat het advies was om elk dier in het huishouden te behandelen, ook die zonder klachten.
groetjes Nikki en de 2 bengels
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: giardia nooit weg te krijgen?

Bericht door crazycatladyP »

Nikki74 schreef: 17 dec 2022 21:17 Ok. Ik zou het ook niet weten. Maar ik dacht dat het advies was om elk dier in het huishouden te behandelen, ook die zonder klachten.
Dat is inderdaad het advies, dit bovenstaande gaat puur om het wanneer toedienen van medicatie bij een dier met klachten.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Plaats reactie