Overgeven door nieuw voer

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Lindje67
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 jan 2021 16:01

Overgeven door nieuw voer

Bericht door Lindje67 »

Hallo allemaal,

Mijn lieve kater Bram van 9,5 jaar eet al zijn hele leven natvoer, Hij wil geen brokjes eten (dit is geen gebitsprobleem maar een verwende kater ;-)
Bram komt op een leeftijd dat het handig zou zijn als hij voer eet wat goed is voor zijn gewrichten; senior voer.
Maar het is een moeilijk met wat hij lekker vindt. Hij krijgt nu Almo Hollistic Anti hairball en dat vind hij lekker, maar dat is geen senior voer.
Ik heb al verschillende merken, smaken geprobeerd maar hij haalt zijn kattenneus ervoor op.

Vandaag probeerde ik toch eens droge brokjes van Hills J/D. Dat vind hij lekker en at bijna zijn bakje leeg.
Een hap droge brokjes en een hap natvoer (soort van om en om)
Een uurtje later spuugde hij alles er uit.

Na weer een uur wilde hij weer eten. Ik heb hem zijn vertrouwde natvoer gegeven van Almo, maar ook dat kwam er na een uurtje uit.
Zou hij overgeven omdat hij die bak brokjes heeft leeggegeten (wat hij normaal nooit eet) en dat zijn maag daardoor geïrriteerd is?

groetjes,

Overbezorgd baasje
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Overgeven door nieuw voer

Bericht door Rik »

Ik kan me goed voorstellen dat het overgeven komt door het mengen van natvoer en brokken. Het verteert allebei op een andere wijze en snelheid en de maag kan er lekker van in de war raken.

Maar ik zou een kat sowieso NOOIT op brokken over willen zetten. Al helemaal een senior NIET.
Brokken zijn droog, bevatten veel koolhydraten waar een kat niets aan heeft... en O ja, droog !!!
Zeker voor een senior is het goed om voldoende vocht binnen te krijgen (let op de nieren).
En zelfs als een kat op brok wel meer zal drinken, het is nooit genoeg (dat is katten eigen).

Je hebt het over gewrichten... heeft hij daar last van?
Ik zou eerder denken aan voer om zijn nieren wat meer te ontlasten (hoewel dat bij 9,5 jaar nog niet direct noodzakelijk hoeft te zijn). Maar brokken... nee, dat zou als maaltijd nooit bij mij opkomen (zelfde als jezelf een maaltijd biscuitjes geven, ja, lekker maar of het nou zo gezond is...).

Als hij al last van zijn gewrichten gaat hebben dan zou ik andere manieren vinden om hier wat aan te doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Overgeven door nieuw voer

Bericht door Asse-Poes »

Helemaal eens met Rik.
Bram is geen brokken gewend, dus begin er niet aan.
Seniorvoer is een term die bedacht is door diervoederfabrikanten en stelt eigenlijk niet veel voor.
Seniorvoer is niet per definitie voer voor (het voorkomen of ondersteunen van) gewrichtsproblemen.

Als je je wat meer wilt verdiepen in kwalitatief goed natvoer:
https://www.catmoneo.nl/beste-natvoer/

Mijn Bellow krijgt 70/30 natvoer en brok
Clea is door haar zwerversverleden een echte brokjeskat en ik probeer haar met kleine beetjes tegelijk aan het natvoer te krijgen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Lindje67
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 jan 2021 16:01

Re: Overgeven door nieuw voer

Bericht door Lindje67 »

Goedemorgen,

Bedankt voor jullie reacties. Van de DA moest
Ik Bram meer seniorenvoer gaan geven omdat hij ouder wordt en daar meer voedingsstoffen in zitten voor zijn leeftijd. Omdat hij al het senioren natvoer niet lust heb ik die brokjes geprobeerd. Was misschien niet goed maar ik was al blij dat hij iets van seniorenvoer at.

Hoe dan ook, Bram eet nu wel zijn gewone voer maar dat komt er na twee uur (!) weer uit. ( is dat vooral vloeibaar met hier en daar een brokje wat er uit komt) Ik heb hem gisteravond kleine stukjes gekookte kip gegeven en dat lijkt er in te zijn gebleven ( maar ik weet niet wat hij buiten heeft gedaan natuurlijk) Hij is blijkbaar niet misselijk want hij wil wel eten. Hij drinkt wel beetjes.

Maar iedere keer als hij eet dan komt het er na twee uur uit.

Behalve naar de DA morgen, wat kan ik vandaag, zondag nog doen? Iemand tips?
Cerna

Re: Overgeven door nieuw voer

Bericht door Cerna »

Ik denk ook dat zijn maag wat geïrriteerd is en dan kun je die beter eerst wat rust geven voordat je opnieuw eten geeft. Zolang hij maar drinkt mag hij best een dag vasten. Of het aan het wisselen van het voer ligt, weet ik niet, maar mocht het zich blijven voordoen dan is Puur Stomac een goed middel om dit te voorkomen (wel in losse capsules doen want een kat vindt het erg smerig; het ruikt en ziet er uit als salmiak).
Die gekookte kip was wel een goed idee.

Een kat van 9,5 hoeft echt nog geen seniorvoer. Kittenvoer, seniorvoer, het is allemaal vooral commerciële praat.
Wél is het belangrijk om bij een kat vanaf een jaar of 10 ieder jaar een volledig bloedonderzoek te doen zodat je evt. achteruitgang van nieren, schildklier, lever goed in de gaten kan houden.
En mocht hier verandering in komen dan kun je het voer gaan aanpassen of medicatie gaan geven.

Zo is bij onze poes van 14 jaar afgelopen zomer geconstateerd dat de SDMA-waarde (nieren) omhoog gaat. Ik ben daarom Puur Kidney gaan geven om haar nieren zoveel mogelijk te sparen.
Ons oudje van 17,5 ben ik vanaf een jaar of 12 RC Ageing gaan geven. Maar ze at ook andere brokjes (6 katten, 6 voorkeuren).

Ik zou Bram dus gewoon op het voer blijven houden wat hij lekker vindt en wat hij goed verdraagt en vandaag nog even rustig aan met het eten en kleine beetjes geven.
Lindje67
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 jan 2021 16:01

Re: Overgeven door nieuw voer

Bericht door Lindje67 »

Hallo Cerna,

Bedankt voor je reactie. Ik vind het altijd beetje eng om een kat even niets te laten eten, maar misschien is het wel beter om vandaag heel rustig aan te doen.

Ik heb de spoed DA gebeld en die vertelde hetzelfde; kleine beetjes voeren. Zeer waarschijnlijk geïrriteerde maag door die brokjes. Die gaan dus gelijk de deur uit en ik blijf bij zijn eigen voer wat hij altijd eet.
In de natuur hebben ze ook geen seniorvoer tenslotte.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Overgeven door nieuw voer

Bericht door Asse-Poes »

Lindje67 schreef: 27 nov 2022 09:43 In de natuur hebben ze ook geen seniorvoer tenslotte.
Precies! :grin:
(Hoewel ik me net bedenk dat ze in de natuur niet zo oud worden... :edoh: )


De DA had beter het advies kunnen geven voor een jaarlijkse senioren check met volledig bloedonderzoek , zoals Annet zei.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Lindje67
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 jan 2021 16:01

Re: Overgeven door nieuw voer

Bericht door Lindje67 »

Dat doen we ook, ieder jaar. Maar omdat hij een tijdje geleden ineens niet meer op de vensterbank sprong, kreeg ik dat advies; seniorenvoer. ( paar dagen later sprong hij echter wel weer op de vensterbank)

Bram eet inmiddels weer kleine beetjes en heeft sinds gisterenochtend niet meer overgegeven. Hij is nog niet helemaal zichzelf dus toch straks maar even naar de DA.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Overgeven door nieuw voer

Bericht door Rik »

Lindje67 schreef: 28 nov 2022 06:18 Dat doen we ook, ieder jaar. Maar omdat hij een tijdje geleden ineens niet meer op de vensterbank sprong, kreeg ik dat advies; seniorenvoer. ( paar dagen later sprong hij echter wel weer op de vensterbank)
Ik begrijp totaal niet wat seniorenvoer voor de gewrichten zou kunnen doen. Seniorenvoer is doorgaans voor ontlasting van de nieren. Niet de gewrichten. Gewrichten (artrose) zou je wel kunnen ondersteunen met glucosamine e.d. En ev hele lichte pijnstilling.

Er zijn wel voedingen die kunnen helpen met artrose maar dat is ZEKER niet zomaar algemeen 'seniorenvoer'. De DA had je dan ook moeten vertellen naar welk soort voer je moest zoeken want dit is dan echt maatwerk.

https://www.agradi.nl/kattengezondheids ... ij-katten/

En je zet een kat daar niet op na alleen verdenking van artrose. Je stelt dat eerst vast !! Eerlijk gezegd zou ik toch behoorlijk twijfelen aan zo'n DA (als hij dat zo gesteld heeft).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lindje67
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 jan 2021 16:01

Re: Overgeven door nieuw voer

Bericht door Lindje67 »

Dat klopt, dat waren de brokken van Hills J/D en daar is hij zaterdag zo ziek van geworden.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Overgeven door nieuw voer

Bericht door Rik »

Ah, ok. Je bedoelde dus wel een specifiek soort voer voor gewichten. Dat stelt dan al heel wat meer gerust. Maar toch blijf ik het een erg snel en makkelijk gestelde diagnose. Er zijn ook zeker andere middelen. En je wilt wel eerst weten of hij echt last heeft van artrose o.i.d. want volgens mij wil je een gezonde kat niet zomaar op dit voer zetten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lindje67
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 jan 2021 16:01

Re: Overgeven door nieuw voer

Bericht door Lindje67 »

Ik ga ook stoppen met de zoektocht naar
“ gewrichten voer” en laat hem gewoon weer Almo Hollistic eten. Dat gaat goed. Hopen dat hij vandaag zichzelf nog gaat ontlasten; dan is alles weer oké!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Overgeven door nieuw voer

Bericht door Rik »

Gelukkig bleek hij toch wel weer in de vensterbank te springen en is er (nog) niets met de gewrichten.

Het is wel iets wat je in de gaten kunt houden. Mocht het echt op een gegeven moment zijn dat artrose een rol gaat spelen (wat geen zekerheid is) dan zou je dat op dat moment specifiek kunnen laten onderzoeken, e.v. met pijnstilling kijken of het dan beter gaat, en daarna pas kijken naar supplementen als glucosamine en andere natuurlijke pijnstilling.

Hopelijk is zijn maag snel weer een beetje in orde.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie