Diarree na ontworming

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Theepot
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 nov 2022 20:13

Diarree na ontworming

Bericht door Theepot »

Onze kitten van 5 maanden heeft 2 weken geleden 2 spoelwormen overgegeven. Hierna hebben wij hem direct ontwormd. Er kwamen vrij snel meer spoelwormen mee met zijn (dunne) ontlasting. Sinds dit moment is zijn ontlasting dun gebleven maar na 12 uur al wel wormenvrij. Vanmiddag heeft hij de herhaling gehad van de Milbemax. Tot nu toe zie ik geen wormen in de ontlasting maar wel lijkt zijn maagje wat opgezet.

Omdat hij dunne ontlasting bleef houden dacht ik dat het aan de voeding kon liggen. Hij kreeg Felix brokken en Whiskas natvoer. Ik ben overgestapt naar Iams brokken, het natvoer heb ik nog niet veranderd. Ik heb me niet helemaal goed verdiept in overstappen en heb 'cold turkey' de nieuwe brokken gegeven, niet helemaal handig weet ik nu. Deze eet hij nu een week.

Ben ik te voorbarig en kan de diarree nog komen van de plotselinge overstap van de brokken? Is dit een bijwerking van de Milbemax? Is er iets anders dat ik kan doen voor mijn kleine vriendje?

Hij is trouwens gewoon net zo actief als hij altijd was. Hij eet goed, slaapt zoals het hoort en is alert. Ik weet niet of het relevant is maar hij is met 11 weken gecastreerd.
lavenderlily
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 dec 2009 09:15

Re: Diarree na ontworming

Bericht door lavenderlily »

Het kan aan beide liggen. Heb je al gedacht aan probiotica om de darmen te ondersteunen?
Zoolac of puur probiotica bijvoorbeeld.
blikopener van Divah(13), Lucy(9), Pino (8) en Brammetje, 3 mnd.
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Diarree na ontworming

Bericht door crazycatladyP »

Snelle omschakeling en ontwormen zijn beide een belasting voor de darmflora.
Kittens hebben altijd al gevoelige darmpjes, dus ik zou inderdaad probiotica gaan geven.
Ik weet niet hoe lang het geleden is dat je bent overgestapt, maar als het nog maar kort geleden is, zou je misschien een tijdje kunnen mengen en de overstap geleidelijker doen.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Plaats reactie