Alvleesklierontsteking + geen werkende maag --> in laten slapen hulp gevraagd

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Kattenvaderbob
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 okt 2022 08:45

Alvleesklierontsteking + geen werkende maag --> in laten slapen hulp gevraagd

Bericht door Kattenvaderbob »

Hi alle kattenliefhebbers,

Ik had 2 britse kortharen van 2 jaar oud (broertjes van elkaar) en helaas heb ik gister Niño in moeten laten slapen. Hij had altijd al een achterstand tov zijn broer. Hij wilde geen brokjes eten en was ook wat kleiner en had wat meer aandacht nodig. Bij de jaarlijkse controles en vraag of alles wel in orde met hem was zag eigenlijk altijd alles er goed uit. Het was gewoon een verwende kater zeiden ze. Dagelijks gaf ik hem dus genoeg natvoer zodat hij genoeg voeding binnenkreeg.

Nu kwam ik afgelopen maandag beneden en had hij de hele nacht lopen overgeven en ook urine en poep was er te vinden. Hij was niet meer zichzelf. Gedroeg zich anders (normaal super aanhankelijk en altijd op je willen liggen en overal waar ik ga me achterna lopen), maar nu had hij zichtbaar veel pijn. Drinken deed hij nog wel, maar het kwam er net zo snel weer uit. Uiteraard gelijk naar de dierenarts gegaan en via een bloedonderzoek kwam eruit dat hij alvleesklier ontsteking had en ook de galblaas en lever waren wat aangetast, maar dat kon ook komen door de uitdroging.

Hij heeft 3 dagen bij de dierenarts gelegen met een onderbreking van 1 avond en nacht dat hij thuis was om te kijken of hij uit zichzelf zou gaan eten, maar dat was niet om aan te zien. Nog nooit zo'n hulpeloos katje gezien. Op advies van de DA dus ook snachts daar aan het infuus gelaten in de hoop dat hij ontlasting zou krijgen en weer wilde eten. Hij heeft dus dwangvoeding gekregen, aan het infuus gelegen met pilletjes tegen de misselijkheid en buikpijn etc.

Eindstand; de ontlasting is niet meer op gang gekomen en de poging om een echo te doen liep op niks uit omdat hij zichtbaar ontzettend veel pijn had in zijn buik en het niet te doen was. De DA denk dat er veel meer aan de hand is dan alleen een alvleesklierontsteking (waarvan ik op dit forum lees dat het al een zeer ernstige aandoening is). Omdat maagklachten en geen ontlasting volgens de DA niks te maken heeft met de alvleesklierontsteking. Ze gaven ook aan dat ze wel een onregelmatige buik hadden gevoeld wat kon duiden op een tumor, maar omdat hij pas 2 jaar oud was dit onwaarschijnlijk was. De DA gaf aan hem niet verder te kunnen behandelen en omdat hij enorm veel pijn had het advies was om hem in te laten slapen. Ik heb het advies opgevolgd, met pijn in mijn hart, maar uiteindelijk wel de beste keuze voor hem. Enorm pijnlijk en de tranen vloeien rijkelijk. Gelukkig gaat zijn broer er goed mee om en heeft hij al snuffelend afscheid van Niño genomen.

Mijn vraag is; zijn er mensen met dezelfde ervaring dat er maagklachten optreden bij een alvleesklier ontsteking en ondanks genoeg voeding binnen te krijgen geen ontlasting hebben? De hele maag zat namelijk vol wat uiteindelijk ook extra pijnlijk is geweest.. Heeft iemand een idee wat er nog meer aan de hand geweest kan zijn? Omdat hij pas 2 jaar oud was vind ik extra pijnlijk en kan ik me niet voorstellen dat er verder niks aan de hand is geweest.. ook omdat hij geen brokjes wilde eten en altijd een kleine achterstand heeft gehad.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Alvleesklierontsteking + geen werkende maag --> in laten slapen hulp gevraagd

Bericht door Anne »

Ach wat een sneu verhaal😔
Een alvleesklierontsteking is al erg pijnlijk
Ik denk dat je de beste keus voor hem hebt gemaakt door hem te laten gaan
Het feit dat hij niks meer verteerde wijst dat wel uit
Ik hoop dat je hier antwoorden krijgt waar je verder mee kan
Zelf heb ik ook een kat mogen verzorgen met een chronische alvleesklierontsteking ( Roedi*) en zij weigerde sinds de diagnose nog zelf te eten. Ik heb haar meer als een half jaar moeten dwangvoederen en toen gaf zij zelf heel duidelijk aan niet meer te willen en toen hebben we haar laten gaan
Zij heeft ook medicatie gekregen om toch zelf te eten zoals eetlustopwekker, anti misselijkheid ed maar het mocht niet baten
Wat fijn dat zijn broer afscheid heeft kunnen nemen van nino
Heel veel sterkte met deze verdrietige gebeurtenis

Rust zacht Nino
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Kattenvaderbob
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 okt 2022 08:45

Re: Alvleesklierontsteking + geen werkende maag --> in laten slapen hulp gevraagd

Bericht door Kattenvaderbob »

Hi Anne,

Heel erg bedankt voor je lieve reactie! Het is inderdaad erg sneu en ik ben blij dat je jouw ervaring wilt delen. Erg rot ook voor Roedi en dat de wat intensievere zorg niet heeft mogen baten. Ik denk ook dat ik uiteindelijk de juiste keuze hebt gemaakt, maar in je hoofd zit altijd een stemmetje 'wat als ik dit had gedaan of had ik dit nog kunnen doen'. Vooral de combinatie van het niet meer verteren van het eten en dat de maag zo vol bleef zitten en de alvleesklier ontsteking vraag ik me af wat er nog meer aan de hand geweest kon zijn. Gister definitief afscheid genomen bij het crematorium en een mooie urn besteld voor als ik zijn as kan ophalen. Zo is hij altijd nog een beetje bij ons.

Nogmaals bedankt voor je reactie! Heel erg fijn.
Riianne1990
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2023 01:07

Re: Alvleesklierontsteking + geen werkende maag --> in laten slapen hulp gevraagd

Bericht door Riianne1990 »

Ik heb helaas hetzelfde meegemaakt. Mijn kat was 9 jaar geworden. In 1,5 maand tijd afscheid genomen. Heb alles uit de kast getrokken en het mocht niet baten. Mijn poesje gaf het ook zelf op en moest kiezen om haar uit haar lijden te verlossen. Ik denk als je beestje deze ziekte heeft, dat het hierop uitdraait 🤧. Afgelopen maandag in laten slapen en het doet enorm zeer. Ik herken je verhaal helemaal. Zojuist zelf een bericht geplaatst, maar moet nog goedgekeurd worden. Is gewoon een rot ziekte…. Schijn je ook niet zomaar van af te komen
Miss you Djenga # Senna (9) Evita (4)
Groetjes Rianne
Plaats reactie