Kat wankelt en zakt door achterpoten

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Meem
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 sep 2022 14:27

Kat wankelt en zakt door achterpoten

Bericht door Meem »

Beste allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum :)
En zou graaf advies willen over mijn 16-jarige (ex)kater Nemo.
Nemo heeft van kitten af aan al spijsverteringsproblemen gehad. Hij is gedurende zijn leven meerdere malen door de molen gegaan, maar ze hebben nooit iets kunnen vinden. Hij heeft vooral altijd veel overgegeven. Dat is nu minder, maar toch nog regelmatig. Hij krijgt sinds een jaar of 7 rauw vlees, KVV kalkoen, eend, geit en konijn. Ook eendenhartjes. Van brokjes (tientallen geprobeerd), natvoer en andere smaken rauw gaat hij overgeven. Van alles geprobeerd, van homeopathie tot bio-resonantie, noem maar op, echt alles dat ik maar heb kunnen bedenken. En het ging lange tijd best goed, tot...
Hij enkele maanden geleden een soort 'aanval' kreeg. Daarbij leek hij verlamd en lag met zijn bekkie open te kwijlen, ook liet hij urine en ontlasting lopen. Dit gebeurde tweemaal, toen ben ik met spoed naar de dierenarts gegaan.
Ook hier is hij volledig door de molen gehaald, maar alle waarden waren goed behalve kalium, dat was te weinig. Hij was wel in shock zeiden ze. Hij is zeer angstig (en sterk!), naar de dierenarts gaan is praktisch onmogelijk. Maar omdat ik zelf zo in paniek raakte, heb ik hem op de een of andere manier in die box gekregen (vraag me niet hoe) en dat is hem niet in de koude kleren gaan zitten... hij heeft daar echt een flinke tik aan over gehouden.
Hij is een nachtje gebleven, er is een echo van zijn hart gemaakt, alles was goed. Kreeg een infuus met kalium, en de dag erna waren die waardes ook weer goed. Ze weten niet wat het nou is geweest. Het leek niet op epilepsie, maar ook geen aanwijzingen voor een TIA. Dat kaliumtekort kan door overgeven komen, maar zou aangevuld worden zodra hij weer ging eten. Hij komt overigens niet buiten.
Eenmaal thuis en zwaar getraumatiseerd door roesjes, prikken, en de hele ervaring, was hij na een paar dagen weer redelijk normaal, behalve dat zijn achterpoten verzwakt bleven. Hij glijdt bijvoorbeeld uit als hij over de tafel loopt, maar kan wel springen.
Ik heb geen kalium supplement meegekregen.
Nu is mij opgevallen, dat zodra hij overgegeven heeft, dat dat zwalken en die slappe achterpoten erger worden.
Alsof hij soms ook zijn evenwicht verliest, dan valt hij een soort van half om, maar kan zichzelf wel corrigeren.
Ik vraag mij nu af, of het niet mogelijk is dat die klachten veroorzaakt worden door alsnog een kaliumtekort. Het zou ook een stukje neurologisch kunnen zijn... maar omdat het verergert als hij braakt, denk ik dat niet.
Ik wil het hem (en mezelf) niet aan doen weer naar de dierenarts te doen in dit stadium. Ik denk echt dat dat zijn dood wordt. Maar ik lees dat je een kaliumsupplement niet zomaar kan geven. Ik vroeg mij af, of er opties zijn die ik zelf nog niet bedacht heb. Iemand ervaring met dit probleem en multivitamine bijvoorbeeld? Of zou je evt. eens per week die kalium kunnen geven zonder gevaren? Een dierenarts aan huis overweeg ik nog... maar heb er een hard hoofd in dat het gaat lukken bloed af te nemen (lukt nooit, moet altijd met een roesje... en dat kan hij op zijn leeftijd en met een hartruisje eigenlijk niet meer).
Zijn nierwaarden en alles waren goed, maar valt me wel op dat hij de laatste weken veel drinkt (na zijn eten) en ook veel plast. Ook is hij veel misselijk. Past allemaal bij een kaliumtekort, dacht ik. Hij is wel vrolijk, eet goed, rent af en toe.
Ik heb veel op dit forum gezocht, maar ik weet het nu gewoon ook even niet meer. Misschien heeft iemand advies waar ik nog niet aan gedacht heb? Alle advies is welkom. Ik wil hem graag helpen. Hij is mij zeer dierbaar.

Alvast heel erg bedankt,
Ariana
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat wankelt en zakt door achterpoten

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Mijn eerste idee was eigenlijk... hij krijgt van KVV alleen kalkoen, eend, geit en konijn. Geen vis. Krijgt hij wel genoeg omega-3 en -6 binnen? Maar ik kan daar de symptomen eigenlijk niet in herkennen maar het is iets om in gedachten te houden.
https://www.voerwijzer.com/omega-3-vetz ... nd-en-kat/
Meem schreef: 20 sep 2022 15:01 Nu is mij opgevallen, dat zodra hij overgegeven heeft, dat dat zwalken en die slappe achterpoten erger worden.
Als een kat moet overgeven komt er wel ENORME stress op zijn volledige lichaam te staan. Zie het een beetje als moeten niesen maar dan 1000 keer erger. Dat zou wel kunnen verklaren waarom hij op dat moment loopt te zwalken of zelfs door zijn achterpoten zakt. Zeker als deze al wat zwakker zijn.

Een laag kalium gehalte geeft wel hartritmestoornissen en spierzwakte. Dus het is de vraag of dit dan niet al veel langer speelt.

Welk merk(en) KVV geef je? Wissel je merken af? Je kunt kijken of daar voldoende kalium in zit.
Zeker als hij eigenlijk alleen dat maar krijgt, zou dat over lange tijd tot problemen kunnen leiden.
Meem schreef: 20 sep 2022 15:01 Dat kaliumtekort kan door overgeven komen, maar zou aangevuld worden zodra hij weer ging eten.
Ja, dan moet je wel zeker weten dat dat ook in dat eten zit :)
Meem schreef: 20 sep 2022 15:01 Ze weten niet wat het nou is geweest.
Wat is nu het verdere plan? Ik vind het wel een tekortkoming van de dierenarts dat die dan ook niet vraagt wat voor voer hij krijgt. En maar gewoon aanneemt dat dat kalium tekort 'vanzelf' gekomen is en 'vanzelf' weer goed komt. Pfff :evil:
Of is er wel een plan opgesteld?

Edit: Eend, konijn en geit KVV bevatten als het goed gewoon kalium dus dat lijkt het mij ook niet te zijn.

Heb je de uitslagen ook meegekregen?
Kalium tekort komt voor bij veel urineren en dus ook bij nierfalen.
En als jij hem veel ziet drinken en plassen dan vraag ik mij af of de nierwaarden misschien toch niet zo best zijn.
Is natrium bv ook bekend (na/ka verhouding)? (Hypokaliëmie?)

en
Mijn kat heeft ook een kalium te kort maar dat komt door vele braken. Ik geef tumil K en dat werkt wel. Braken is over en zijn kalium is weer goed. Zijn nieren waren overigens wel prima in orde toen ik alles liet testen. Nog wel. Hij moest wel stoppen met braken want kon natuurlijk de nieren wel aantasten en zo als het heel lang te kort was.
Dus misschien zijn kalium supplementen zo gek nog niet.
(daar zou een dierenarts toch ook mee moeten komen?)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Meem
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 sep 2022 14:27

Re: Kat wankelt en zakt door achterpoten

Bericht door Meem »

Rik schreef: 20 sep 2022 15:31 Welkom op het forum.

Mijn eerste idee was eigenlijk... hij krijgt van KVV alleen kalkoen, eend, geit en konijn. Geen vis. Krijgt hij wel genoeg omega-3 en -6 binnen? Maar ik kan daar de symptomen eigenlijk niet in herkennen maar het is iets om in gedachten te houden.
https://www.voerwijzer.com/omega-3-vetz ... nd-en-kat/


Als een kat moet overgeven komt er wel ENORME stress op zijn volledige lichaam te staan. Zie het een beetje als moeten niesen maar dan 1000 keer erger. Dat zou wel kunnen verklaren waarom hij op dat moment loopt te zwalken of zelfs door zijn achterpoten zakt. Zeker als deze al wat zwakker zijn.

Een laag kalium gehalte geeft wel hartritmestoornissen en spierzwakte. Dus het is de vraag of dit dan niet al veel langer speelt.

Welk merk(en) KVV geef je? Wissel je merken af? Je kunt kijken of daar voldoende kalium in zit.
Zeker als hij eigenlijk alleen dat maar krijgt, zou dat over lange tijd tot problemen kunnen leiden.


Ja, dan moet je wel zeker weten dat dat ook in dat eten zit :)


Wat is nu het verdere plan? Ik vind het wel een tekortkoming van de dierenarts dat die dan ook niet vraagt wat voor voer hij krijgt. En maar gewoon aanneemt dat dat kalium tekort 'vanzelf' gekomen is en 'vanzelf' weer goed komt. Pfff :evil:
Of is er wel een plan opgesteld?

Edit: Eend, konijn en geit KVV bevatten als het goed gewoon kalium dus dat lijkt het mij ook niet te zijn.

Heb je de uitslagen ook meegekregen?
Kalium tekort komt voor bij veel urineren en dus ook bij nierfalen.
En als jij hem veel ziet drinken en plassen dan vraag ik mij af of de nierwaarden misschien toch niet zo best zijn.
Is natrium bv ook bekend (na/ka verhouding)? (Hypokaliëmie?)

en

Dus misschien zijn kalium supplementen zo gek nog niet.
(daar zou een dierenarts toch ook mee moeten komen?)
Hey Rik, onwijs bedankt voor je antwoord!!
Er is geen verder plan opgesteld, omdat ze niet wisten wat het nou was wat die aanval veroorzaakte. Het kalium-tekort werd niet veel aandacht aan besteed. Hij is bij de spoedkliniek in Barendrecht geweest, niet mijn eigen dierenarts. Het kalium-tekort zou komen doordat hij veel gebraakt had, maar schijnt weer vanzelf aangevuld te raken zodra er wordt gegeten... maar ik vind het ook raar dat ik geen supplement meekreeg. Waarschijnlijk omdat het met het infuus weer was aangevuld en dierenartsen verder niet zo bekend zijn met (de gevolgen van) kalium-tekort? Zijn nieren zijn gecheckt en die waren helemaal goed. Natrium weet ik niet. Ik heb de uitslagen niet, ik kan ze wel opvragen. Ik lees wel dat overmatig drinken en urineren bij een kaliumtekort horen. Eigenlijk wijst alles daar naar.
Qua voeding, vis braakt hij direct uit. Volgens een allergie-test zou hij wel heek mogen krijgen, maar dat kan ik nergens vinden, alleen gedroogd en dat eet hij niet. Hij heeft verschillende merken gehad, Carnibest, Alroda, Bandit, maar de laatste tijd Cat's Nature (van Dogmeat), dat verdraagt hij het beste. Ik heb hem een tijd visolie gegeven, weet eigenlijk niet waarom ik dat niet opnieuw heb gekocht. Ga ik doen!
Mijn hele gevoel en alle symptomen wijzen naar een kaliumtekort... maar om hem dat toe te dienen en dat te monitoren, moet hij steeds naar de dierenarts om geprikt te worden. Dat is echt geen optie... dus nu een beetje de vraag, of ik het zomaar zou kunnen geven. Of het echt heel gevaarlijk is om dat 'zomaar' te geven, of dat een paar keer proberen geen kwaad kan. Ik las ergens, dat de problemen van iemands kat over waren na 1 keer toedienen van Tumil-K... vandaar mijn twijfel
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat wankelt en zakt door achterpoten

Bericht door Rik »

Meem schreef: 21 sep 2022 23:51 Er is geen verder plan opgesteld, omdat ze niet wisten wat het nou was wat die aanval veroorzaakte.
Nou ja... dat is toch raar. Je zou tenminste zeggen dat ze hem na een maand (of 2) weer terug willen zien om te kijken of dat kalium misschien weer (te) laag geworden is. Dit vind ik echt absurd. Naar huis gestuurd worden met "ach, het zal wel iets eenmaligs zijn" :evil:
Meem schreef: 21 sep 2022 23:51 Het kalium-tekort werd niet veel aandacht aan besteed. Hij is bij de spoedkliniek in Barendrecht geweest, niet mijn eigen dierenarts.
Dit was dus niet je eigen dierenarts. Van spoed dierenarts kan ik het me nog wel voorstellen. Hoewel ze dan wel hadden moeten zeggen "ga wel nog naar je eigen dierenarts en laat die het uitzoeken, want wij weten het niet".

Dus... heb je je eigen dierenarts hier ook al over gebeld? Gevraagd wat zijn gedachtes hierover zijn. Nog even zonder direct met hem daarnaartoe te hoeven (omdat dat een ramp is).
Meem schreef: 21 sep 2022 23:51 Het kalium-tekort zou komen doordat hij veel gebraakt had, maar schijnt weer vanzelf aangevuld te raken zodra er wordt gegeten... maar ik vind het ook raar dat ik geen supplement meekreeg.
Ok, maar waarom was die dan zo laag? Je geeft aan dat hij altijd gebraakt heeft dus dat zou een permanent lage kalium tot gevolg kunnen hebben, toch? Dat gaat niet vanzelf over. Dan zou je supplementen dus wel verwachten. Want anders zit je over een half jaar weer met een verlamde kat.
Meem schreef: 21 sep 2022 23:51 Zijn nieren zijn gecheckt en die waren helemaal goed. Natrium weet ik niet. Ik heb de uitslagen niet, ik kan ze wel opvragen.
Ik neem aan dat je wel voor die onderzoeken betaald hebt. Vraag ALTIJD om uitslagen en facturen (op papier of per email). Al is het maar voor je eigen dossier. Je kunt dan altijd achteraf kijken wat er gedaan is en wat de uitslagen waren. Je hebt er ook voor betaald dus je hebt het recht op die gegevens. Ook van onderzoeken en facturen bij je eigen dierenarts. Want als jij je eigen dierenarts nu zou moeten bellen hierover dan weet die nog niets (omdat die geen uitslagen heeft). En zelf kun je het ook niet nakijken of opzoeken op internet.
Meem schreef: 21 sep 2022 23:51 Hij heeft verschillende merken gehad, Carnibest, Alroda, Bandit, maar de laatste tijd Cat's Nature (van Dogmeat), dat verdraagt hij het beste. Ik heb hem een tijd visolie gegeven, weet eigenlijk niet waarom ik dat niet opnieuw heb gekocht.
Ik kan de Cat's Nature Geit overigens niet vinden op hun site.
Ook op Voerwijzer.com niet. Of is dat de honden variant?
Is Cats Nature Compleet?
Als elke mix bovenstaande ingrediënten bevat, in de juiste verhoudingen, dan is deze voeding compleet bij afwisseling van verschillende smaken, met af en toe een beetje vette vis.
Meem schreef: 21 sep 2022 23:51 Mijn hele gevoel en alle symptomen wijzen naar een kaliumtekort... maar om hem dat toe te dienen en dat te monitoren, moet hij steeds naar de dierenarts om geprikt te worden. Dat is echt geen optie... dus nu een beetje de vraag, of ik het zomaar zou kunnen geven. Of het echt heel gevaarlijk is om dat 'zomaar' te geven, of dat een paar keer proberen geen kwaad kan. Ik las ergens, dat de problemen van iemands kat over waren na 1 keer toedienen van Tumil-K... vandaar mijn twijfel
De visolie (met omega-3 en -6) zou ik in ieder geval wel weer gaan doen.
https://www.voerwijzer.com/het-beste-om ... en-katten/

De Tumil-K (wel duur zeg) zou je eventjes telefonisch met je eigen dierenarts kunnen bespreken. Leg uit dat hij altijd veel overgeeft en dat hij nu dat dat probleem heeft gehad waarvoor je bij de spoed dienst bent geweest. Leg uit dat je geen supplement(advies) meegekregen hebt en dat je je zorgen maakt over herhaling.

Het probleem met eventjes zelf geven is dat de kans bestaat dat 'eventjes' geen zin heeft. Dit probleem zou kunnen komen door jarenlang tekort en het zou dus kunnen dat je dat niet 'ziet' in 1 maandje. Ja misschien wel dat hij minder over zou geven... (zie de quote die ik gaf van barfplaats) dus vandaar dat je even met je dierenarts kunt bespreken of het een goed idee is (en hij weet neem ik aan ook dat het een probleem is om even langs te komen met hem).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Meem
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 sep 2022 14:27

Re: Kat wankelt en zakt door achterpoten

Bericht door Meem »

Hey Rik, bedankt weer!
Ik heb zeer zeker voor de onderzoeken betaald... maar liefst 1000 euro ;) Was me een memorabel weekend.
Omdat zij eigenlijk alles al hadden gedaan qua onderzoeken wat ze hadden kunnen doen, ben ik niet meer naar mijn eigen dierenarts geweest. Het enige dat ze nog hadden kunnen doen, was een hersenscan maken.
Maar daar begin ik niet aan, zeker niet op zijn leeftijd.
Denk ook niet dat het iets in zijn hersens is.
En om hem wéér door de molen te halen... Ik denk nog eerder, dat dat zijn dood wordt.
Hij was altijd okay bij de dierenarts, totdat ze een keer bloed probeerde te prikken en dat niet lukte... ze zijn veel te lang doorgegaan met proberen. Vreselijk!!!
Sindsdien is het niet te doen met hem.
Ik geloof dat dierenartsen niet veel weten van kalium-tekorten.
Misschien heeft hij er dus wel langer last van... hij is altijd ziek, zwak en misselijk geweest.
En eerder van die vage verlammingen gehad, maar dan was dat na een kwartier over en gebeurde het weer een half jaar niet.
Maar er is nooit iets gevonden, alleen dus een kalium-tekort afgelopen keer, in die 16 jaar dat ik hem heb. En heb wel 5 dierenartsen gehad! Plus nog 3 homeopathische dierenartsen... hij is een medisch mysterie.
Klopt inderdaad dat de geit niet van Dogmeat is, die neem ik van Alroda. Niet de hondenvariant.
Ik zal dan inderdaad de dierenarts nog eens bellen. Ik dacht in eerste instantie dat het wel bij zou trekken.
Maar merk duidelijk dat die klachten verergeren als hij overgegeven heeft.
Er komt hier in de buurt ook een dierenarts aan huis. Dat zou ook nog een optie zijn. Maar ik heb er een hard hoofd in, dat het bloed prikken hier thuis gaat lukken. Kan het allicht proberen.
In ieder geval heel erg bedankt voor je hulp en advies!!!
Ik zal het laten weten, zodra ik meer weet. Groetjes!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat wankelt en zakt door achterpoten

Bericht door Rik »

Meem schreef: 22 sep 2022 17:38 Hij was altijd okay bij de dierenarts, totdat ze een keer bloed probeerde te prikken en dat niet lukte... ze zijn veel te lang doorgegaan met proberen. Vreselijk!!!
Ja, ik weet er ook alles van. De eerste keer bloedprikken bij Bowy, na haar attack, was geen probleem omdat ze zich ziek voelde. De tweede keer (omdat ze nierfalen had) liep uit tot een compleet drama. Ze hebben haar uiteindelijk met drie man vast moeten houden (met van die rubber handschoenen tot de elleboog). En zij maar schreeuwen. Nee, ik heb toen ook gezegd... nooit meer.

Ik zou inderdaad gewoon even informeren of de dierenarts een probleem ziet als je een tijdje Tumil-K geeft. Ik denk het niet (maar ben geen dierenarts). Maar als je ziet dat bij die andere het ook hielp tegen het braken lijkt het me zeker de moeite van proberen waard. Hopelijk werkt het bij jou ook.

Voorlopig denk ik dat onderzoek op dit moment niet meer zoveel toe zal voegen maar je kunt de thuis-dierenarts in gedachte houden als bv over een jaar ofzo nog een onderzoek wil laten doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Meem
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 sep 2022 14:27

Re: Kat wankelt en zakt door achterpoten

Bericht door Meem »

Ach, arme Bowy... :(
Ja, het was een soortgelijke ervaring. Ook met 4 man vast moeten houden, en het lukte nog niet.
Ik heb de laatste keer dus ook gezegd: nooit meer!
Ik ga zometeen de dierenarts bellen en vragen.
Mij lijkt het ook geen probleem, maar volgens internet mag het echt niet.
Maar goed, ik heb zo ook mijn andere kat met nierfalen op rauw vlees gezet 9 jaar geleden (niet eens een nier-variant), wat ook echt niet zou mogen, gestopt met nierdieet dus, én met Thiafeline (want ook verhoogde schildklierwaarden)... en de nierwaarden zijn stabiel en zo ook de schildklierwaarden. Ze is nu (minstens) 20 en nog steeds een blije kat :)
Dierenartsen ga ik eigenlijk alleen heen voor spoeddingen tegenwoordig. Voor de rest vogel ik het zelf altijd een beetje uit omdat ik me vaak niet kan vinden in wat ze zeggen. Wel heb ik een waanzinnige bioresonantie-arts, die mijn kat dus van de Thiafeline heeft af gekregen.
Als ik meer weet, stuur ik even een berichtje!
Nogmaals bedankt voor het meedenken!!!
Meem
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 sep 2022 14:27

Re: Kat wankelt en zakt door achterpoten

Bericht door Meem »

Ik heb de dierenarts gebeld, ze wilden hem op controle hebben en zeiden dat ze verder anders niks konden doen.
Dat je niet zomaar met dat poeder mag experimenteren.
Wel had ze naar de bloeduitslagen van de spoedkliniek gekeken en zei dat het kalium-tekort kritiek was.
Dat een supplement niet afdoende zou zijn en dat het onderhuids toegediend zou moeten worden.
Ik vraag me dan wel af, dat momenteel het tekort niet zodanig is dat het kritiek is, en waarom een supplement dan niet afdoende zou zijn? Hij wankelt wel een beetje en zijn achterpootjes zijn wat slapper maar springt overal op en is gewoon vrolijk, eet goed, speelt nog af en toe.
Verder zei ze dat een kalium-tekort moeilijk is voor dierenartsen en dat het voor hen ook uitproberen is. Maar hij heeft in de spoedkliniek een infuus gehad, en nu heeft hij er dus blijkbaar weer last van. Dus waarom weer een infuus? Kun je toch beter een supplement geven?
Ze zei wel tussen neus en lippen door, dat ze het eigenlijk niet mocht zeggen, maar dat het poeder via internet verkrijgbaar is maar echt adviseert om langs te komen. Ook dat ze er vrijwel zeker van is, dat het een kalium-tekort is.
Dus wat dat betreft hoef ik niet bang te zijn dat ik hem over doseer. Immers zou een supplement niet voldoende zijn, volgens haar. Dus ben wel een stapje verder.
Daarnaast zei ze wel dat we moeten overwegen hem eventueel te euthanseren, mocht dit zo blijven.
Omdat hij er doodziek van is. Zo zie ik hem echter niet.
Ik ga dus gewoon de Tumil-k bestellen, en kijken wat het doet. Op hoop van zege!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat wankelt en zakt door achterpoten

Bericht door Rik »

Meem schreef: 23 sep 2022 14:11 Ze zei wel tussen neus en lippen door, dat ze het eigenlijk niet mocht zeggen, maar dat het poeder via internet verkrijgbaar is maar echt adviseert om langs te komen. Ook dat ze er vrijwel zeker van is, dat het een kalium-tekort is.
Ja, ik had eerder in dit topic ook al een linkje naar Tumil-K gepost.
Dat kun je dus inderdaad bij Medpets gewoon kopen.
(Ik zie dat ie daar wel duur is. Even googelen en er staan wel wat goedkopere (bv deze). Ik weet alleen niet hoe die webwinkels zijn. Medpets heb ik wel goede ervaringen mee.)

Ik begrijp wel een beetje dat ze zeggen dat ze hem willen zien voor controle (tsja, is natuurlijk ook hun levensonderhoud) maar met zo'n kat, waar geen bloed af te nemen valt, is het maar de vraag wat voor zin dat heeft.
Meem schreef: 23 sep 2022 14:11 Daarnaast zei ze wel dat we moeten overwegen hem eventueel te euthanseren, mocht dit zo blijven.
Omdat hij er doodziek van is. Zo zie ik hem echter niet.
Mmm, ja. Als hij nog vrolijk rond hobbelt en alleen wankelt als hij moet overgeven, dan lijkt me dit een werkelijk onzin advies. Het moet ook bij hun bekend zijn dat overgeven veel vraagt en spanning zet op het hele lichaam. Ja, hij heeft wat spierzwakte (dat zal met dat ene infuus niet opgelost zijn) maar euthanaseren vind ik wel erg rigoureus.

Overigens... een bloedonderzoek zou nu toch ook geen zin hebben als dat net gedaan is en hij al een infuus gehad heeft.

Gezien de problemen met hem om op controle te gaan, zou ik er ook voor kiezen om het gewoon te proberen. Als zijn braken stopt of minder wordt is dat mooi meegenomen. En dan kun je over 3 maanden ofzo altijd nog kijken of je een nieuw bloedonderzoek wil (e.v. via een huisdierenarts).

PS. Ik geloof dat teveel kalium ook weer problemen kan geven (hartritmestoornissen e.d.). Dus je moet niet overdoseren. En als hij stopt met braken is het zeker goed om op een gegeven moment wel opnieuw te meten (want als braken de oorzaak is en hij stopt daarmee, dan zou de toevoeging ook niet meer nodig zijn, en zelfs schadelijk kunnen zijn).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Meem
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 sep 2022 14:27

Re: Kat wankelt en zakt door achterpoten

Bericht door Meem »

Ik heb nog niet helemaal door hoe ik stukken van je kan quoten, dus ik doe het maar even zo.
Ik had toevallig net de Tumil-K besteld op dezelfde site als die jij deelde!
En las op het Barfplaats forum, iemand die zijn kat het 5 jaar heeft gegeven en dat er niet mee over te doseren valt.
Waar hij dat vandaan haalt ga ik nog even navragen aan hem.
Maar ook de dierenarts zei, dat een supplement waarschijnlijk niet voldoende is.
Dus ik heb wel wat ruimte, om te proberen.
In ieder geval toch wel een aantal berichten waardoor ik me wat geruster voel.
Ja, als Nemo's spirit zou afnemen, zou ik euthanasie overwegen. Maar daar zijn we nog lang niet.
Ik verhuis volgende maand naar een huis in het bos.
Heb hem altijd beloofd, dat hij ooit naar buiten zou mogen.
Hij kan niet met andere katten (gaat zonder blikken of blozen voor de kill) dus mocht de tuin nooit uit.
Nu woon ik in een appartement.
Maar vanaf volgende maand, zal hij dus kilometers natuur als territorium hebben. Er woont niemand om ons heen dan.
Dus euthanasie is sowieso uit den boze... hoogstens overlijd hij daar, in alle rust, in de natuur.
Ik zal nog even een update sturen, zodra ik het toegediend heb!!!
Plaats reactie