Nu weer de lever?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Nu weer de lever?

Bericht door Pisces2202 »

Goedemiddag,

een paar maanden geleden zat ik op het nier en urinewegen forum, voor mijn 12 jarige kater Stitch, die in de beginnende fase nierfalen zat. Sindsdien zit hij op Puur Kidney, en Sanimed renal. In augustus zouden we opnieuw laten prikken, maar we vonden hem zo goed gaan, dat we hebben afgesproken, dat als het slechter zou gaan, we dan zouden komen. Dat was dus vanmorgen. Om half 6 begon Stitch met overgeven. Grote bruine plas met wat onverteerd voer. Daarna elk half uur spugen, maar dit was slijm. Hij had wel interesse in eten, maar dat kwam er na een half uur onverteerd uit. De snoepjes die hij wel wilde eten, die bleven binnen :roll:

Om half 9 DA gebeld, kon hem om kwart voor 10 afleveren. Ik was er van overtuigd dat hij zwaar misselijk zou zijn door een te hoog ureum, wat de laatste keer ook te hoog was, maar ureum en crea waren normaal. Geen eiwit in de urine, alleen de SDMA was van 10 naar 18. Wat wel heel hoog was zijn leverwaarde ALP (geloof dat het ALP is, mag niet hoger dan 130 zijn, was 240)

Stitch heeft geen pijn, en kon dus goed op de buik gevoeld worden. Hij is helder en drinkt prima. Hij heeft een spuit Cerenia gehad, en moet hierop niet braken, anders gaat hij morgen terug, voor verder onderzoek. De DA weet op dit moment ook even niet welk etiket ze erop moet plakken. Pancreatitis zou kunnen. Ze heeft extra bloed afgenomen, die ze eventueel binnen 5 dagen naar het lab kan sturen. Het zou een virusinfectie kunnen zijn. En het zou ook kunnen dat hij morgen nergens last van heeft.

Ik ben een piekeraar, dus ik kan met kreten zoals "wordt verdacht van" helemaal niks. We hebben hem nu thuis. Snoepjes gaan er in, natvoer niet, en brokjes zo af en toe 1. Wel lijkt hij moeite met kauwen te hebben. Begin dit jaar complete gebitsreiniging gehad.

Ik ben dus helemaal niet thuis in leverproblemen, want ik was helemaal ingesteld op nierfalen. Pancreatitis schijnt echt vervelend te zijn voor zowel kat als personeel, en kan het lang duren, dus ik hoop maar op een virusje ofzo. Iemand met ook zo'n vage kat? ;-)
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Nu weer de lever?

Bericht door Pisces2202 »

Heb de bloeduitslagen binnen. Stitch eet weer, lijkt niet misselijk meer, en alles is erin gebleven gister en vandaag.
Ik had het gister over de ALKP dat die verhoogd is, maar het is de ALT.

Ureum: 10,2 mag max 12,9 was verhoogd de laatste keer op 16,7
Crea: 146 max 212
ALT: 240 max 130 dus net niet 2x de waarde
ALKP: normaal
GGT: 5 max 4 (bij anderen mag het onder de 10 zijn dus?)
SDMA: 18 (was 10)

De rest was allemaal in het groen en normaal.

De DA is blij dat het goed lijkt te gaan, maar is nog niet in de gloria. Over 2 weken weer prikken? Iemand ervaring met verhoogde leverwaarden? Heb via zoeken gekeken, en veel daarvan was icm andere klachten.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nu weer de lever?

Bericht door Synemios »

Met Alleen een verhoogde ALT waarde kun je niet zoveel.

pancreatitis en verhoogde leverwaarden zie je vaak samen.
Maar ook darmklachten, koorts, problemen met galwegen of sommige medicatie kunnen een verhoging van de alt waarde geven je kunt er heel veel richtingen mee op en vaak is het ook een tijdelijke verhoging.

Daarom is het aan jou dierenarts om het volledige plaatje passend te krijgen maar dat valt niet altijd mee.

Pancreatitis is een lastig te diagnosticeren aandoening ook met de snap tests die ze hebben.
Bij Lizzy werd er getest omdat ze bleef braken en er kwam toen niets uit de lab test mbt pancreatitis
en nog geen week later is zij opgenomen en kwam het er wel uit.

Maar geen pijn past niet in het plaatje pancreatitis, 1 van de kernmerken daarvan is juist de helse pijn.

Ik heb een kat gehad ( Sylvester) Die had een chronische leverontsteking en na een aantal jaar kreeg ze een acute alvleesklierontsteking en hebben we haar in moeten laten slapen.
Maar bij haar waren behalve de alt waarden ook andere leverwaarden niet goed.

Lizzy heeft een chronische vorm ( pancreatitis) en doet het nu erg goed, vaak is het zoeken naar de juiste behandeling voor jou kat.


Referentie waarden liggen per apparaat verschillend daarom kan het zo zijn dat die GGT in dit geval max 4 mag zijn.
Maar of deze kleine verhoging ook veel zeggend is dat durf ik niet te zeggen met zekerheid.

Mij valt wel de enorme stijging van het sdma op.

Ik wens je in ieder geval veel sterkte, en ik hoop dat de klachten over zijn en de uitslagen over 2 weken beter.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie