Kat braakt na eten natvoer (enkel s morgens)

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Barbara79
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 sep 2022 16:05

Kat braakt na eten natvoer (enkel s morgens)

Bericht door Barbara79 »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Wij hebben een kattin van 1 jaar en enkele maanden. Ze is net (augustus) op controle geweest bij de DA en alles was prima.
De laatste week geeft zij s morgens over. Zij krijgt s morgens een half zakje royal canin en daar is ze dol op. Ze krijgt voor de rest gewoon brokjes van hills. Ik heb gemerkt dat ze wel vrij gulzig haar natvoer binnenschrokt en nadien eet ze nog wat brokjes. Half uurtje later vind ik dan wel ergens een klein hoopje. Als ik geen natvoer geef dan eet doet ze dit niet. We hebben al een antischrok bakje staan. Zou het aan de voeding zelf liggen? Te zwaar op haar maag misschien? Ze krijgt dit al sinds ze bij ons is (1 jaartje ongeveer) en plots doet ze dit. Verandering in samenstelling? Voor de rest is ze actief en vrolijk..
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat braakt na eten natvoer (enkel s morgens)

Bericht door Dinky »

Heeft ze snachts ook gewoon eten tot de beschikking?
En geef je alleen in de ochtend natvoer of ook op andere momenten op de dag? Oftewel is het alleen na natvoer?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat braakt na eten natvoer (enkel s morgens)

Bericht door Anne »

Dat kan komen door te snel eten
Eet ze snachts ook?
Doet ze dit ook als je bijv savonds het natvoer geeft inlaats van sochtends?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Barbara79
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 sep 2022 16:05

Re: Kat braakt na eten natvoer (enkel s morgens)

Bericht door Barbara79 »

Hallo, bedankt voor de reacties. Ik heb het inderdaad enkel nog maar s morgens gegeven. Ze heeft sowieso nog brokjes. Ik geef nog een klein handje vlak voor ik ga slapen en soms is dit op, maar soms ook niet. Ik heb eens ander natvoer gegeven(real nature denk ik, kom er even niet op) en dat bleef wel gewoon binnen, maar heb de indruk dat ze daar wat meer voor moet 'werken' (meer kauwen)waardoor ze dat ook niet allemaal opeet (misschien ook niet zo lekker??). Ik ga eens proberen om haar s middags eens een beetje RC te geven (heb daar nog wat zakjes van liggen) en kijken hoe ze daar op reageert.
Alvast bedankt
Barbara79
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 sep 2022 16:05

Re: Kat braakt na eten natvoer (enkel s morgens)

Bericht door Barbara79 »

Hallo,

Even een update. Ondertussen zijn we erachter gekomen dat onze kat s morgens gewoon 1 keer overgeeft (zowel bij natvoer als droogvoer). Ik heb maandag sowieso een afspraak bij de DA. Van zodra ze heeft overgegeven (vandaag en gisteren zat ze ook gras bij), gaat ze verder en eet en drinkt ze gewoon normaal en moet ze niet meer overgeven. Volgens een bevriende mama die ook halftijds DA is, zou het kunnen dat ze een gevoelige maag heeft. Ze krijgt nu de brokjes royal canin sensible 33.,maar deze heeft ze dus deze ochtend weer overgegeven. Ik probeer morgen eens om ze echt maar enkele brokjes te geven. Ze heeft s nachts ook altijd wat brokjes staan en die zijn niet altijd op. Ik heb de indruk dat ze ook minder eet als wij er niet bij zijn. Op dinsdag is er tijdens de dag ook niemand thuis tot 16u (de rest van de week is er altijd wel iemand thuis) en dan heeft ook nog altijd wel wat brokjes staan terwijl als we thuis zijn dan is haar bakje toch sneller leeg. Misschien eet ze s nachts (blijft dan binnen want we hebben geen kattenluik) als wij slapen niet zoveel en dan s morgens to ch weer wat sneller waardoor het op haar maag ligt?
Iemand die dit ook al heeft gehad?
Alvast bedankt
Cerna

Re: Kat braakt na eten natvoer (enkel s morgens)

Bericht door Cerna »

Onze oudste kat, Amber, heeft jaren dagelijks gespuugd, maar vorig jaar 'ontdekte' ik Puur Stomac en sinds ik dat geef, spuugt ze niet meer.
https://www.medpets.nl/puur+stomac/?sqr=Puur%20Stomac

Het is een poeder dat volgens Amber erg vies is (ze ging ervan speekselen toen ik het oploste in water en met een spuitje gaf). Ik heb daarom losse capsules gekocht en maak hiermee iedere keer een voorraadje (wat poeder in een bakje doen en met de capsule opscheppen (vraagt even wat handigheid), capsule goed afvegen zodat er geen poeder aan de buitenkant zit). Amber krijgt het 2x daags.
https://www.groenlijf.nl/Lege-Capsules-maat-3-500-stuks
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat braakt na eten natvoer (enkel s morgens)

Bericht door Anne »

Heb je ook al eens haarbalpasta geprobeerd?
Onze Bella*gaf sochtends na de maaltijd ook vaak over, inclusief haar ontbijt
Toen ze regelmatig haarbalpasta kreeg, zo'n 4x per week was dat afgelopen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Barbara79
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 sep 2022 16:05

Re: Kat braakt na eten natvoer (enkel s morgens)

Bericht door Barbara79 »

Hallo,

Bedankt voor de reacties. Ik heb vandaag inderdaad haarbal pasta gekocht omdat ik dit ook al regelmatig had gelezen. Ik heb haar net een beetje gegeven en ze vond het wel lekker 😄. Dit weekend even afwachten en anders maandag even naar de DA voor alle zekerheid.

Bedankt
Plaats reactie