Chronische alvleesklieronsteking - Recovery voer - wel / niet doen

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
AndersDanAnders
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mar 2015 14:07

Chronische alvleesklieronsteking - Recovery voer - wel / niet doen

Bericht door AndersDanAnders »

Mijn kat van 19 heeft al jaren chronische alvleesklieronsteking. Meestal gaat dit wel goed en ongeveer 1x per jaar gaan we even naar de dierenarts voor extra vocht en vitamine B.

Nu is hij de laatste 2 maanden zijn 2 poezenvrienden in huis verloren. Daardoor is hij wat van slag geraakt, slechter gaan eten etc. Vicieuze cirkel. Hij is aardig wat gewicht verloren.

We zijn bij de dierenarts geweest en zijn eetlust is aardig terug, alleen hij vindt maar weinig dingen lekker.
Nu was ik van plan om wat van dat Royal Recovery of Hill's A/D natvoer te bestellen. Dat is hoog in calorieen en schijnt heel lekker gevonden te worden.
Ik hoop hem zo weer te laten aankomen.
Maar dit voer mag niet worden gegeven bij acute alvleesklieronsteking. Nu heeft hij dit ook niet. Maar ik vroeg me af: iemand die hier ervaring mee heeft? En hoe reageerde de kat erop? Zowel qua alvleesklier als qua aankomen?
Voor ik geef ga ik sowieso overleggen met de DA uiteraard. Zoekt hier meer naar ervaringen.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Chronische alvleesklieronsteking - Recovery voer - wel / niet doen

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb eens naar de analyse van de recovery gekeken, en ik vind ze vrij vet. Vooral deze van Hill's.
Als je kijkt naar het vetgehalte van dieetvoer voor pancreasproblemen, ligt dat gehalte daarvan veel lager.
En het zijn juist vette dingen die slecht zijn voor de pancreas. Mijn kat verdraagt geen voer met een hoger vetgehalte dan 6%.
Voer tussen 5% en 6% mag ik dan ook alleen geven samen met magere kip. Anders geeft hij over. Ik geef dat ter afwisseling van zijn dieetvoer.

Maar van dat recoveryvoer moet je ook veel kleinere hoeveelheden geven omdat het meer calorieën bevat.
Dus... eerlijk gezegd weet ik het niet goed.
Ik zou het aan mijn kat niet durven geven, tenzij een heel klein beetje vermengd met zijn dieetvoer en kijken of hij het verdraagt.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Chronische alvleesklieronsteking - Recovery voer - wel / niet doen

Bericht door Selma117 »

Mijn kat had eerst IBD, toen alvleesklierontsteking, (nog niet chronisch) en reageerde er niet goed op. Kan ook door de ibd komen maar.. lijkt mij inderdaad te vet. Even overleggen misschien?
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Chronische alvleesklieronsteking - Recovery voer - wel / niet doen

Bericht door Selma117 »

*van calibra is er ook natvoer speciaal voor alvleesklier/spijsvertering problemen? Misschien is dat een idee?
Plaats reactie