Obstipatie en haarballen

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Obstipatie en haarballen

Bericht door Anne »

Ok, ik heb gekeken of Olly op een andere plek wel wil eten en ja hoor :eboohoo:
Pluto eet nu op het toilet en Olly zit op de logeerkamer beneden waar Pluto normaliter eet
Pluto heeft er alleen een handje van dat als de logeerkamer wordt gebruikt hij daar niet wil eten en dan gaf ik hem al te eten op het toilet, dus dat is hij wel gewend ;-) :smile:

Maar wat een goed idee van jou Denise dat het aan de plaats kan liggen, daar was ik zelf nooit opgekomen

Hopelijk blijft Olly nu goed eten🙏

Pfff ik heb er weer wat grijze haar bij

Nou zit ik er over te denken om Pluto met een voerpuzzel te entertainen terwijl hij wacht totdat de anderen klaar zijn
Het moet dan wel een voerpuzzel worden waar grote brokken inpassen
Ga direct googlen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Obstipatie en haarballen

Bericht door Synemios »

Fijn dat het gewerkt heeft.

Ja sommige katten vinden bepaalde ruimtes niet prettig ofzo.

Tommy, Timmy en Luna zijn heel makkelijk, terwijl Lizzy en Indy daar moeten we echt aan allerlei voorwaarden voldoen.
Het moet rustig zijn en de plek moet juist zijn, en het voer mag ook niet afwijken qua structuur :lol:
Maar Indy wil niet elke dag hetzelfde terwijl Lizzy juist het liefst zo min mogelijk verandering wil.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Obstipatie en haarballen

Bericht door Zotvanpoezen »

Synemios schreef: 18 jun 2022 22:33 Tommy, Timmy en Luna zijn heel makkelijk, terwijl Lizzy en Indy daar moeten we echt aan allerlei voorwaarden voldoen.
Het moet rustig zijn en de plek moet juist zijn, en het voer mag ook niet afwijken qua structuur :lol:
Maar Indy wil niet elke dag hetzelfde terwijl Lizzy juist het liefst zo min mogelijk verandering wil.
Heel herkenbaar!
Duvel eet steeds op dezelfde plaats, maar nooit twee dagen achtereen hetzelfde. En Filou en Froufrou kiezen altijd een andere plaats. Ze blijven ergens zitten tot je hun voer voor hun neus schuift :roll:
En dat kan echt overal zijn :lol: Vooral Froufrou: boven, buiten op terras, buiten op de tafel, binnen op de tafel, gewoon in de inkom, in de keuken naast een andere kat, op het aanrecht, in de living op de tapijt, ... anders eet ze niet. En ze blijft aandringen om het schoteltje te zetten waar zij wil!

Anne, ik gaf Filou vroeger ook psylliumvezels tegen obstipatie. maar sinds ik hem rauw geef en gastro dieet is dat niet meer nodig. (Wel in overleg met de da gedaan)
Vreetbuien heeft hij ook niet meer waardoor hij niet meet overgeeft. Vezels stimuleren de eetlust heb ik eens ergens in een bijsluiter gelezen. En zijn ontlasting is ook niet meer gigantisch groot zoals vroeger toen hij nog dagelijks veel vezels kreeg.
Psylliumvezels zijn wel goed als noodoplossing tegen obstipatie en haarballen, maar ik ben blij dat hij nu beter is met een dieet dat echt bij hem past.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Obstipatie en haarballen

Bericht door Anne »

Carine ik ben jaloers op jou als ik lees dat je Filou overal en nergens zijn dieetvoer kan laten eten. Als ik dat bij Olly doe vreten Pluto en Louie het onder zijn neus weg . Ik kom er nu ook achter dat Olly het alleen eten wel als meer rust ervaart
Kun jij wel eten laten staan? Eet Filou dan ook eten wat niet zo goed voor hem is kwa dieet?
Ik kan hier dus geen eten laten staan want dan zou Lola alles alleen al op eten en dat is niet goed voor haar gevoelige maag
Plus dat Hobbel vroeg of laat onder de jeukkorsten komt te zitten en Pluto geheid last van zijn gebit gaat krijgen
De psyllium vezels doen het wel goed bij Olly

Denise gek he dat ze allemaal zo anders reageren
Hoe doe jij dat met voeren met twee allergische dames ertussen? En nierklachten?


Nou ja, Pluto wil nu ook niet meer op het toilet eten
Ik heb hem daarom na Olly op de logeerkamer zijn eten gegeven en toen at hij wel zijn bakje leeg
Voorlopig moeten we het zo maar even doen
Ik dacht ook nog dat ik anders Polleke en Louie ook over kan zetten op sensitief, dan zouden ze vanouds met zijn drieën op de gang kunnen eten
Maar ik kom er nu achter dat Olly beter eet als hij alleen is
Hij lijkt zich dan meer te ontspannen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Obstipatie en haarballen

Bericht door Zotvanpoezen »

Anne, ik laat nooit eten staan. Ik blijf alles in het oog houden terwijl ze eten zodat niemand het voer van een ander eet. Niet alleen omdat ze niet hetzelfde krijgen, maar ook om geen concurrentie en stress te veroorzaken. Ingrijpen moet ik nooit, er probeert niemand te stelen zolang ik toekijk.
Alleen als Filou rauw krijgt moet ik niet "waken", omdat hij de enige is die dat lust :lol:
Ik laat geen restjes staan uit hygiënische reden. 's Nachts en als ik moet werken laat ik wel de voerautomaat ter beschikking met natvoer dat iedereen lust en verdraagt. Ik koop alleen soorten voer waartegen Filou ook kan. Het is geen echt dieetvoer, maar voer met laag fosforgehalte en laag vetgehalte om de nieren en de pancreas van Filou te sparen en waaraan hij niet allergisch is. Het was een lange zoektocht, maar ik heb wel genoeg keuze gevonden.
Brokjes wil Filou niet. Die mogen blijven staan. Maar uit voorzorg heb ik ook een soort genomen dat geen kwaad kan als hij ervan proeft ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Obstipatie en haarballen

Bericht door Anne »

Oh dat heb je goed opgelost zo
Het komt dan wel "mooi" uit dat Filou als enige rauw voer lust ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Obstipatie en haarballen

Bericht door Synemios »

Lizzy eet ook het liefst alleen en nat voer krijgt ze ook in een aparte kamer.
Brokjes krijgen ze in de chipbakken.

Wij blijven qua natvoer er ook altijd bij, Edwin bij de jongens en ik meestal bij Indy en Luna.

Nu krijgt Luna geen natvoer omdat ik niets kan vinden waar ze niet op reageert maar dan krijgt zij van mij een cosma jelly snack of cosma snoepjes zodat ze niet het idee heeft overgeslagen te worden.

En als ik alleen ben dan gaan Tommy en Timmy ook apart want die stelen wel van elkaar.
Ik heb voor Timmy voor de nacht een chip luik naar een klein halletje en daar staat voor hem een automaat die op timer gaat.
Tommy en Timmy weten geen maat te houden dus die kan ik niet vrij voeren, maar de plek waar ik ze eten geef maakt voor hen niet uit.

Voor Indy heb ik een soort hokje met verlichting waar haar chipbak in staat omdat Tommy en Timmy makkelijk kunnen stelen zodra zij daar van eet, die hengelen het er gewoon uit met hun poot of ze gaan naast haar staan.
Maar nu krijgt Indy eten wanneer ze wil en zet ik haar apart want ze wil niet in het hokje omdat Tommy er steeds voor staat bij de in/uitgang.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Obstipatie en haarballen

Bericht door Anne »

Wat handig dat je aparte luiken en hokjes hebt🙂
Wij hebben hier ook meedere "tommys""
Ik geef ze daarom altijd tegelijk natvoer anders staat de hele meute bij 1 deur

Hobbel krijgt ook geen natvoer omdat ze best wel vaak jeukbulten heeft en ik niet kan overzien waar dat vandaan komt. In de winter had ze er minder last van dus ik vermoed dat er ook een inhallatieallergie mee speelt

Fijn dat Timmy kan eten in de nacht wanneer hij maar wil

Ik heb boven op ons slaapkamer een extra bakje met voer voor Bella want als zij sochtends niet voor 9 uur haar ontbijt krijgt gaat ze overgeven
Zo kan ik haar al wat eerder eten geven als ik wat later opsta
Dat voorkomt een hoop ellende

Olly doet het tot nu goed op zijn nieuwe voer, heeft geen diarree gehad
Ik probeer Pluto nu te laten eten in het reismandje in de keuken
Daar zat eerder Hobbel in met haar hypoallergeen dieet Maar nu Bella dat ook krijgt eet zi samen met Bella in de keuken
Joep zit dan met zijn urinary dieet in de kelderkast
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Obstipatie en haarballen

Bericht door Synemios »

Hoe gaat het nu bij jou?
Ik heb er u 2 aan de diarree, Luna en Lizzy.
Bij Lizzy is het zo goed als over en nu begint Luna, een virus?
Ze hebben ook beiden IBD, maar gelukkig zijn ze momenteel verder niet ziek en eten ze goed.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Obstipatie en haarballen

Bericht door Anne »

Met Olly gaat het heel goed, hij lust zijn nieuwe dieet graag
Ik zit nu te denken om toch nog een ontlasting onderzoek te laten doen om te kijken of hij zijn eten nu beter verteert
( de da had het over onverteerde voedselresten in de ontlasting)
Gelukkig had Olly geen andere klachten die op voedselintolerantie duiden behalve misschien die obstipatie dan

Oei diarree :???: wel fijn dat ze goed eten en drinken vooral nu met dat warme weer.
Kan heel goed een virus zijn waar zij wel last van hebben dankzij hun verminderen weerstand door hun auto immuun ziekte. Hopelijk krijgen ze het niet allemaal
Beterschap! Gaat het al iets beter?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Obstipatie en haarballen

Bericht door Synemios »

Onverteerde voedselresten kun je toch zelf ook zien? dan zie je bijvoorbeeld stukjes worteltjes of andere dingen terug.

Maar dat hij zijn nieuwe dieet goed eet, is goed nieuws.

Het gaat hier gelukkig ook weer goed, beide dames zijn diarree vrij.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Obstipatie en haarballen

Bericht door Anne »

Nou dat heb ik nog nooit gezien, raar zeg

Fijn dat de diarree weer over is🙂
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Obstipatie en haarballen

Bericht door Synemios »

Anne schreef: 27 jun 2022 16:21 Nou dat heb ik nog nooit gezien, raar zeg
Dan moet je het wel ontleden, tenzij de worteltjes ofzo vrij groot zijn als die in het voer zitten :lol:
Bij Lizzy vind ik ze altijd zo terug, die vind worteltjes ook niet lekker
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Obstipatie en haarballen

Bericht door Anne »

Ja dat ontleden laten we met alle liefde aan de da over ;-)
Ik heb nog nooit wortelrestjes terug gevonden maar ze krijgen hier ook geen eten met hele stukjes wortels
Tenzij het in de whiskas zit :smile:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Obstipatie en haarballen

Bericht door Anne »

Aangezien ik gisteren op een verse bonus van Olly stuitte heb ik deze vandaag ingeleverd bij de da voor onderzoek
Nu Olly alweer bijna 3 weken op sensitief dieet staat was ik ook wel nieuwsgierig of de da nog onveteerde stukjes voedselresten zou vinden

Zonet de uitslag. Ontlasting was keurig, geen onverteerde stukjes meer
Alleen wel sommige gedeeltes hard waarvoor hij isogel adviseerde
Hij is vergeten dat ik Olly nog psyllium vezels geef, dus die ga ik nu wat opvoeren. Isogel is ook een vezel tenslotte
Maar verder was alles goed :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie