Onverklaarbare symptomen

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
jl1987
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mei 2022 15:21

Onverklaarbare symptomen

Bericht door jl1987 »

Mijn poes, 10 jaar oud, heeft sinds oktober chronische klachten die (bijna op de dag nauwkeurig, maar soms iets sneller of later) iedere acht dagen terugkeren. Het beeld ziet er dan als volgt uit:

Kat lijkt misselijk te zijn, vindt het niet prettig om opgetild te worden, eet en drinkt nauwelijks, wel wat gekookte kip of kabeljauw, evt. wat vleeswaren en wat kattenmelk. Meestal vind ik aan de start van zo'n mindere dagbraaksel, maar soms ook niet. Ontlasting lijkt meestal wel in orde, niet altijd.
Meestal beginnen deze klachten op een avond (die eigenlijk iedere week dus een dag ‘’verspringt’’) en duren ze ongeveer 24 uren, waarbij ik de indruk heb, dat ze zich in de loop van de dag die volgt op de bewuste avond zich steeds beter begint te voelen.
Sinds ongeveer 2 maanden valt het mij ook op dat de poes op deze dag, en volgens mij vooral de eerste helft van de duur van de klachten, twee ongelijke pupillen heeft, waarbij de ongelijke pupil volgens mij variabel is.
Ik heb de poes wel eens Cereniatabletten gegeven. Die accepteert ze echter moeilijk: ze begint ervan te schuimbekken, net zo lang tot ze ‘m weer uitspuugt of ze braakt vlak daarna. Eerder accepteerde ze de tabletten wel en duurden de klachten ook minder lang. Ik heb ook wel eens een Cereniaprik bij de dierenarts gehaald. Kort daarna knapt ze ook goed op. Ik ontvlooi en ontworm haar overigens regelmatig.
Na afloop van deze dag is ze weer topfit, speelt met mijn andere poes en hun speelgoed in de tuin, is actief en waakzaam als er andere katten in haar territorium komen, eet veel en graag, is heel aanhankelijk. Kortom: een topfitte poes. Zit dan ook goed in de vacht. Dit gaat dan weer ongeveer acht dagen goed.

Tot nu toe zijn de volgende acties ondernomen:

Ik heb diverse bloedonderzoeken laten doen. Het laatste onderzoek dateert van december. Eerder dacht men dat er sprake zou zijn van chronisch nierfalen, maar de bloedonderzoeken van december lieten hele goede waarden zien.
Bloeddruk en urineonderzoek waren ook in orde in december.
In oktober heb ik een echo van hart en buik laten doen . Dit leek allemaal in orde te zijn, waarbij een hartruisje hoorbaar was, dit hoor ik overigens al jaren bij de jaarlijks terugkerende vaccinatie.

Inmiddels weet de dierenarts niet meer wat er aan de hand zou kunnen zijn, en wordt zelfs al gesproken over euthanasie als de klachten nog erger worden in het kader van ''kwaliteit van leven''. Ik zou onderzoeken die onder narcose plaatsvinden graag zo lang mogelijk willen uitstellen, mede vanwege de hartruis. Wellicht is dit in de nabije toekomst onvermijdelijk. Zijn er nog andere zaken die we zouden kunnen proberen / uitsluiten / onderzoeken? Ik kan me haast niet voorstellen dat de poes iets heeft dat nog nooit eerder ‘’aan het licht’’ is gekomen.

Poes heeft eigenlijk altijd al last gehad van een allergie, ik ga ervan uit dat het een vlooienallergie is. Als ik voorheen te laat was met het geven van een vlooienpipet, had ze veel last van bultjes op haar rug, vooral bij de staart. Tegenwoordig, sinds ongeveer drie jaar, krijgt ze pillen in plaats van een pipet en gaat het prima wat deze allergie betreft. Ook niest ze soms best regelmatig, dit is ongeveer sinds drie jaar. Ik woon sinds die tijd in een buurt waar ze meer buiten komt dan in de vorige woning en de dierenarts dacht dat ze wellicht af en toe wat ''virus opdoet''. Al met al dus een gevoelig beestje, daarom dacht ik in eerste instantie aan een allergie van een andere aard die af en toe de kop opsteekt. Dit hebben voorgaande onderzoeken (bijv. het bloedonderzoek) echter niet aan kunnen tonen.

Herkent iemand deze symptomen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onverklaarbare symptomen

Bericht door Rik »

jl1987 schreef: 05 mei 2022 15:39 Inmiddels weet de dierenarts niet meer wat er aan de hand zou kunnen zijn, en wordt zelfs al gesproken over euthanasie als de klachten nog erger worden in het kader van ''kwaliteit van leven''.
Dit vindt ik wel HEEEEEL erg slecht van die dierenarts. Hij weet het niet dus geef maar een spuitje. Waarom stelt die dierenarts dan niet voor om een tweede of derde mening bij een andere dierenarts te vragen. DE AROGANTIE. Dat hij alles weet en als hij het niet meer weet er niets meer aan te doen is. PFFFFF :evil: :evil: :evil:

Goed. Zoals ik het lees heb je in ieder geval al heel veel gedaan. Dat zou ook mijn plan geweest zijn. Zeker bij een 10 jarige is een keer een algehele seniorenonderzoek wel aan te raden. Dat is dus bloedonderzoek e.d. Dat is gedaan. Ook bloeddruk en urine onderzoek staan dan op het lijstje. Maar ook dat is allemaal gedaan.

En dan komt het uiteindelijk wel neer op meer diepgaand onderzoek (onder narcose, echo's, e.d.). Of een geniale ingeving van iemand die dit of dat zegt (waar je nu om vraagt ;).

Je hebt het over terugkerend om de 8 dagen (tot op de klok). Dan komt er bij mij iets op als een her-infectie van iets. Dat zou een bacterie of virus kunnen zijn (wat niet altijd goed uit bloedonderzoek hoeft te komen) of wormen of een (ecto)parasiet of iets dergelijks (bij giardia kan je bv om de zoveel tijd weer een her-besmetting krijgen, hoewel ik dacht dat het daarbij iets langer zou zijn). Maar het is dus een idee om de ontlasting ook eens na te laten kijken. Dat kan de dierenarts doen (maar zou je ook zelf via Het Woud kunnen doen).
https://wormbestrijding.nl/wormbestrijd ... sting-kat/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Jbo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 jan 2010 18:29

Re: Onverklaarbare symptomen

Bericht door Jbo »

Hoi,

Is het bloed ook onderzocht op ontstekingen? Daar kun je ook wisselend last van hebben.. tot dat het echt erger gaat worden natuurlijk. Maar dat begint ook sluimerend.

Verder heeft ze nog echt wel kwaliteit van leven zo te lezen. Misschien voor een second opinion gaan?

Sterkte, ik hoop dat je kat geholpen kan worden.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onverklaarbare symptomen

Bericht door Synemios »

Inslaap advies?
Ik had echt een andere dierenarts gezocht.

Late reactie, maar heb je de bloeduitslagen bij de hand zodat we mee kunnen kijken?
Wat Rik maar ook wat jbo zegt zou kunnen, maar zijn ziektes zoals FIV/FELV uitgesloten?

Tip wat betreft de cerenia, die vinden sommige katten heel vies, je kunt ze in een capsule doen dan kun je het makkelijker ingeven zonder dat je kat er van gaat schuimbekken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onverklaarbare symptomen

Bericht door Rik »

Jammer dat ook dit weer een losse flodder lijkt te zijn van een vraag op het forum slingeren en niet meer terugkomen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onverklaarbare symptomen

Bericht door Synemios »

Rik schreef: 04 jul 2022 22:45 Jammer dat ook dit weer een losse flodder lijkt te zijn van een vraag op het forum slingeren en niet meer terugkomen.
Ja heel vervelend is dat inderdaad.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie