Kat met (hoogstwaarschijnlijk, IBD, en met alvleesklierontsteking)

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Kat met (hoogstwaarschijnlijk, IBD, en met alvleesklierontsteking)

Bericht door Selma117 »

Beste iedereen,

Helaas ben ik weer terug. Ik heb eerder topics gehad over mijn liefste kat Ciro van nu bijna 13(botkanker oa) .Hij is helaas op het moment erg ziek.
Een tijdje geleden viel mij op dat hij wat dunner aan het worden was. Hij had wel een goede eetlust, eerder meer eetgericht dan dat hij eerst was.
Ciro slikt prednison, dagelijks (minder, om de dag, etc gaat niet goed) voor zijn asma. Dit kan natuurlijk een bijwerking zijn, maar hij slikt het nu al een paar jaar, en had daar eerst nooit echt last van. Afspraak gemaakt bij de dierenarts, uitgebreid
bloedonderzoek (lever, nieren, schildklier, suiker, alvleesklier etc) gedaan, alles was heel netjes. Zeker voor een kat van 13 die al een aantal prednison slikt werd er nog gezegd. Verder was hij gewoon actief, opgewekt en vrolijk (eerder iets aanweziger en aanhankelijker dan dat hij een tijd geweest was zelfs). Zijn ontlasting was 1 keer wat geler, maar verder meestal normaal, dus nog geen ontlastingsonderzoek gedaan. Binnen die week erna, begon de diarree.. hij voelde zich zichtbaar niet lekker, zat er steeds onrustig bij in de bid houding, rug wat omhoog en niet op het buikje willen liggen. Hij begon wat lastiger te eten. Echo gemaakt, beeld wat er uit ziet als IBD, bij de overgang van dikke naar dunne darm als ik het goed heb. 1 lymfeknoop was wat vergroot. Dit was niet meteen hele grote reden tot zorg want dit kon ook bij een ontstekingsbeeld horen. Bij mij gingen natuurlijk meteen de alarmbellen af (al met dunner worden) omdat hij eerder kanker heeft gehad (in de knie, heeft nu nog 3 pootjes maar wel overleefd! was een zeldzame vorm bij katten). De dierenarts die de echo maakte drukte me op het hart dat hij het er niet uit vond zien als darmkanker, maar echt 100% garantie kon hij natuurlijk niet geven.Van de dierenarts recovery nat voer gekregen, want het beestje woog eerst 6+ kilo en nu onder de 5. Leek alleen maar erger te worden (vind het ook wel zeer bijzonder dat ongeveer elk allergeen mogelijk in dit voer zit..??), en Ciro begon ook over te geven, Cerenia. Het werd niet beter en ik ben teruggegaan om nogmaals een bloedonderzoek te doen, b12 geprikt en foliumzuur. Volgens de dierenarts waren die in orde. Maar, deze keer kwam er uit dat hij ook een alvleesklierontsteking heeft. Logisch dus dat hij eigelijk alleen maar slechter werd. De recovery was hier natuurlijk ook helemaal niet goed voor, veel te vet. Ik meng nu zelf voer in de magimix. Van lilys Kitchen, tonijn en zalm (heel laag percentage, met een vet% van 3,7%.) ik meng dit per 2 blikjes met 2 lepels water en zo is het makkelijk eetbaar, en evt kan het in een spuitje. Dit probeer ik eigenlijk niet met dit voer te doen, omdat hij na wat moeite dit zelf eet in kleine porties. Verder geef ik s´avonds witvis. Ik probeer het hierbij te houden maar het is soms zo verdomde moeilijk, omdat het zo op en neer gaat. Ik kan 3 dagen het idee hebben dat hij stabiliseerd, en ineens wil hij niks, en heeft hij weer waterige diarree terwijl het ervoor dan zo was dat ik het net vast kan pakken. Ik heb hypoallergenen brokken staan van I Love My cat, die eet hij soms tussendoor. Verder krijgt hij Cerenia (al weken, geen optie om dit niet te geven), 2x per dag een kwartje tramadol (vond hem er nogal sterk op reageren). Hij krijgt korrels van Lypex (voor de pancreasenzymen) wat lastig is passend te geven aangezien ik kleine maaltijden geef. Een paar korrels bij elke maaltijd is lastig en lijkt niet heel goed te werken. Ik geef het nu 3x per dag, in een lege capsule voor de maaltijd. Verder geef ik hem probiotica van Puur, een supplement ook van i love my cat (gastro relax) (heb het idee dat dit iets helpt). Sowieso vind ik het erg moeilijk passend hypoallergeen voer te vinden, wat niet te vet is. Een hoop natvoer heeft toch een vetpercentage van 5% of hoger, en hij is kieskeurig. Ik probeer kip te vermijden, omdat ik een klein vermoeden heb dat dit een trigger is. De hypoalllergene brokken zijn op basis van zalm, koolhydraatbron rijst. Vetallity hypoallergenic eet hij niet, Calibra pancreas eet hij ook niet... Trovet oid heb ik nog niet geprobeerd, vind het vetpercentage daarin ook best wel hoog. Ik zit echt met mijn handen in het haar... het is zo frustrerend, hij blijft afvallen, af en aan meer of minder diarree, wel eten, weer niet eten.. Ik bied constant maaltijd aan en laat hem het liefst zelf eten ipv dwangvoeren. maar wat een klus... ben er de hele dag mee bezig, ga waar mogelijk in werk pauze heen en weer en heb ook al geprobeerd of het beter werkt om het 1.5 uur te voeren of om de 3 uur en dan meer.. ik weet het gewoon niet meer. Morgen bel ik weer met mijn dierenarts, wat verder te doen.. Een optie zou natuurlijk nog zijn om een dunne naald biopt te nemen, om te kijken of er kwaadaardige cellen zitten, maar omdat het voor Ciro niet mogelijk is te stoppen met prednison kan deze erg onbetrouwbaar uitpakken van wat ik begrijp. Ook zou je toch verwachten dat de prednison iets tegen de IBD zou moeten doen?? Dit is toch soms als laatste redmiddel toch onderdeel van die behandeling. Om het allemaal nog makkelijker te maken kan de prednison natuurlijk wel weer de trigger zijn van de alvleesklierontsteking. Ik denk persoonlijk dat de ontsteking van de darmen zich uitgebreid heeft naar de alvleesklier, welke er ook met de echo nog normaal uitzag, en in het eerste bloedonderzoek ook goed was.. Ik weet dat er al meerder topics over zijn, maar ik ben toch benieuwd of iemand nog tips heeft... of aanmerkingen.. Ik zit echt met mn handen in het haar.. ben er zelf moe van en heb tuurlijk alsnog vrees voor iets kwaadaardigs. Heeft iemand hier ervaring mee..?? Hoe snel gaat een kat met evt darmkanker achteruit..? kan die wel zo op en neer gaan of wordt het dan enkel slechter..? Nogmaal, morgen heb ik weer overleg met de dierenarts, dus ik snap dat ik van haar advies uitga, maar ben wel benieuwd naar ervaringen.
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Kat met (hoogstwaarschijnlijk, IBD, en met alvleesklierontsteking)

Bericht door Selma117 »

Nog even ter extra info : uiteindelijk is er natuurlijk wel een heel uitgebreid ontlastingsonderzoek gedaan, waar niets uitkwam. giardia is zelfs nog een keer met een swaptest gedaan. Ook heb ik 1x mirtazapine creme geprobeerd toen hij weer staakte met eten, maar las erna dat dat niet met tramadol samen mag..? Dus wel 1x opgesmeerd en had niet het idee dat zijn eetlust heel erg meer werd, eerder dat hij helemaal spaced out was van alles...
Ook is hij vooral sochtends erg opzoek naar gras.. dus duidelijk nog steeds ongemak ondanks de cerenia en tramadol. Dit kan natuurlijk zijn dat het dan richting uitgewerkt gaat maar vandaag deed hij het overdag ook. Ik vind het zo ontzettend sneu... en moest vandaag weer dwangvoeren en dan wil hij echt niet. (eerst ging het vrij soepel..) Sinds de tramadol ligt hij er vaak wel rustiger bij, (niet meer in zo een ongemakkelijke onrustige houding).
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat met (hoogstwaarschijnlijk, IBD, en met alvleesklierontsteking)

Bericht door ErikPhilippus »

Ik zou inderdaad mirtazipine en tramadol niet combineren; mirtazipine vind ik in dit geval ook wel twijfelachtig. Ik lees niets over een ontstekingsremmer, klopt dat?
Jouw gevoel dat kippenvlees een trigger is, zou wel kunnen: kip staat daarom bekend. Er bestaat nat/droog voer op basis van insekten-eiwit, wie weet is dat een mogelijkheid om de ontstoken darmen en alvleesklier tot rust te brengen?
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Kat met (hoogstwaarschijnlijk, IBD, en met alvleesklierontsteking)

Bericht door Selma117 »

Hoi Erik ,dan ben ik nieuwsgierig, hoezo je mirtazapine twijfelachtig vindt? Hij krijgt inderdaad geen ontstekingsremmer, maar als ik het goed heb zijn deze (metacam etc) ook niet aanbevolen bij alvleesklierontsteking? Of IBD.. ? Hij krijgt wel standaard prednison voor zn asma, dit zou eigelijk ook iets tegen de IBD moeten doen/kunnen doen. Hypoalllergeen voer op basis van insecten proteine heb ik inderdaad wel al geprobeerd(1 merk geprobeerd) haalt hij echt zn neus voor op... echt nul interesse.. Ik zou er natuurlijk voor kunnen kiezen dat te dwangvoeren, maar omdat hij met veel aanmoediging enigsinds zelf eet (niet altijd maar vaak wel) wil ik dit liever niet tenzij hij echt staakt. Heb vandaag weer de dierenarts gesproken en zij raadt aan poeder ipv lypex te proberen, en toch hypoallergeen voer met 1 onbekend eiwit. Ook al is het voer wat vetter, om toch te proberen de darmen tot rust te brengen. Ook had ze het over evt rauw vlees dieet..maar snap dat hier voor en tegens aan vaat zitten.. En een supplement van Trovet, intestinal support. Alhoewel dit volgens mij vooral probiotica en vezels zijn. Iemand varingen met iets van dit?? Die zijn erg welkom.. 😊
Plaats reactie